Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99424 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Vargar
« Svar #280 skrivet: 15 aug-08 kl 15:59 »
Jag vet ett annat håll som jag skulle vilja rikta geväret emot! Köp rovdjursstängsel, rovdjur ska finnas.
Endera så har du inga djur eller också har du inga stora rovdjur i närheten av där du bor.

Tror du att staket löser landsbyggdens problem med rovdjur då har vi väldigt olika åsikter.

När grabben låg i vagnen och sov som stod på trappen och vargen gick förbi köksfönstret mitt på dagen.
Då var det inte staket som var den första tanken som slog mig.
Efter det så hade vi aldrig vagnen ute i friska luften om vi inte själva var med.

Filip Skräplund

« Svar #281 skrivet: 15 aug-08 kl 17:01 »
Svenska vargstammen är inte mycket att gaffla om, internationellt sett, ändå gnälls det nog mest här.
Antagligen beror brösttonerna på att små hot förstoras pga snäva referensramar (inga krig och farsoter osv).
Och på att eftersom vargen varit närmast utrotad en tid, så har djurskötsel mm anpassats till vargtom natur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolves#Current_status

http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/farlig/
« Senast ändrad: 15 aug-08 kl 17:38 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

• Närke
« Svar #282 skrivet: 15 aug-08 kl 17:57 »
Frågan är.
Kommer vi i framtiden enbart ha djur i ladugårdar? Oavsett om det är sommar eller vinter?
Jag ser ju hur planerna för vår nya hönsbur ser ut.
Börjar likna "kumlafängelset" för att man skall slippa problem med rovdjur.

Ändå har vi skjutit allt som vi sett. (och som är lagligt)

Filip Skräplund

« Svar #283 skrivet: 15 aug-08 kl 18:02 »
Jag har inga bra förslag hur man ska skydda husdjuren, men det borde finnas ett och annat att lära av bönder som bor i mycket vargtäta områden.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #284 skrivet: 15 aug-08 kl 18:29 »
Jag har inga bra förslag hur man ska skydda husdjuren, men det borde finnas ett och annat att lära av bönder som bor i mycket vargtäta områden.

Upprepar mitt förslag ovan, söv vargarna och släpp dem lösa inne i Göteborg eller Stockholm. Vargarna är ju totalt ofarlig, och det finns ju massvis med oönskade djur i stan de kan äta upp.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Margit

• Gäst
« Svar #285 skrivet: 15 aug-08 kl 18:54 »
Upprepar mitt förslag ovan, söv vargarna och släpp dem lösa inne i Göteborg eller Stockholm. Vargarna är ju totalt ofarlig, och det finns ju massvis med oönskade djur i stan de kan äta upp.

Kul förslag, men orealistiskt (nähä  ::)).

Såklart att vårt land kan hysa ett (litet) bestånd av varg...skulle bara fattas annat - men jag tror på jakttryck. Jaga vargen och den blir skyggare. S.k äppleälgar som härjar i folks trädgårdar blir inte gamla, detsamma borde gälla våra rovdjur.

Det borde vara självklart att få skjuta den varg som anfaller hunden/tamboskap/barnet utan att riskera ett långt fängelsestraff.
Björnen är läskigt orädd, visserligen är avskjutningskvoten höjd i år - men för lite.

I jämförelse med länder som hyser fler vargar tror jag att den biologiska biotopen har med toleransen att göra. Stora obebodda vildmarker kan såklart hysa fler vargar än ett tättbebyggt Västra Götaland.

Filip Skräplund

« Svar #286 skrivet: 15 aug-08 kl 20:05 »
Här är lite vetenskapliga fakta, som motvikt till tyckandet på tråden.
Ids inte kolla om den länkats tidigare, men jag tror inte det.

Rädslan för vargen - en tvärvetenskaplig utredning
Delprojekt 1.
Rädslan för vargen
– en sammanfattning av vargangrepp på människor
Delprojekt 2.
Vad påverkar människors rädsla för vargen?
John D. C. Linell
Tore Bjerke

http://www.lcie.org/Docs/Damage%20prevention/Linnell%20NINA%20VSC%20Fear%20of%20wolves%20swe.pdf

Margit

• Gäst
« Svar #287 skrivet: 15 aug-08 kl 21:16 »
Personligen fruktar jag den här gynnaren mer.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1231905/man-dodades-av-bjorn-pa-zoo

Rosten

• Närke
« Svar #288 skrivet: 15 aug-08 kl 21:52 »

Delprojekt 1.
Rädslan för vargen
Delprojekt 2.
John D. C. Linell
Tore Bjerke

http://www.lcie.org/Docs/Damage%20prevention/Linnell%20NINA%20VSC%20Fear%20of%20wolves%20swe.pdf

Alla har rätt att tycka saker utan att man måste bevisa att dom har fel och jag vill inte ha varg, björn, lo eller räv där jag bor.
Sen får andra tycka vad dom vill.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #289 skrivet: 15 aug-08 kl 21:53 »

Delprojekt 1.
Rädslan för vargen
Delprojekt 2.
John D. C. Linell
Tore Bjerke

ja, just det.
det här bekräftar ju våra farhågor: ett rovdjur som inte jagas förlorar sin naturliga skygghet och har potential att bli FARLIG

eller jag kanske ska tolka ditt inlägg som att: "det är väl OK så länge vargarna nöjer sig med småbarn och gamla kärringar"

Filip Skräplund

« Svar #290 skrivet: 15 aug-08 kl 22:08 »
Om du menar mej så tycker jag ingenting beträffande undersökningen, har inte läst den ännu.
Såg att någon plockat argument ur den för att understryka vargens farlighet, men det kan ha varit ensidigt sovrat.

Var till affärn och handlade mat för en stund sen, då kom jag att fundera på simpölar i trädgårn.
En ganska onödig grej som kostar flera barn livet varje år i Sverige, ändå är det ingen som vill förbjuda dom.
Och poolerna är bara ett exempel ur högen.
Men om en varg käkade upp en unge nån enstaka gång, då j****r blev det livat.
Det är nån slags skevhet i synen på naturen tycker jag.
Man kräver fullständig kontroll över den, ändå visar ständigt nya rön att vi inte har nån koll alls utan sabbar hela ekologin i allt snabbare takt.
« Senast ändrad: 15 aug-08 kl 22:28 av Filip Skräplund »

Rosten

• Närke
« Svar #291 skrivet: 15 aug-08 kl 23:05 »
Det är nån slags skevhet i synen på naturen tycker jag.
Man kräver fullständig kontroll över den, ändå visar ständigt nya rön att vi inte har nån koll alls utan sabbar hela ekologin i allt snabbare takt.

Blir det bättre om man ökar rovdjursstammen i tätbebyggda områden?

Filip Skräplund

« Svar #292 skrivet: 15 aug-08 kl 23:16 »
Blir det bättre om man ökar rovdjursstammen i tätbebyggda områden?

Det där är trams, jag menar inte att vargen ska föröka sig ohämmat, men några hundra vargar i hela landet är inte mycket att gnälla över, särskilt inte när man får ersättning för rivna djur.
Sånt hör till undantagen även i betydligt vargtätare områden.

Rosten

• Närke
« Svar #293 skrivet: 15 aug-08 kl 23:25 »
Det där är trams, jag menar inte att vargen ska föröka sig ohämmat, men några hundra vargar i hela landet är inte mycket att gnälla över, särskilt inte när man får ersättning för rivna djur.
Sånt hör till undantagen även i betydligt vargtätare områden.
Om övriga Sverige hade samma vargtäthet som Närke och Värmland har så skulle det motsvarar 6-7 000 vargar totalt i Sverige.

Du pratar om 200 stycken. Alla dessa är ju bara på en liten plätt av Sverige. Där även lon har sin största täthet.
Nu har ju rävskabbben avtagit också så jag har full förståelse att folk klagar.

I vilket område av Sverige bor du???

Charlotte

• -
« Svar #294 skrivet: 15 aug-08 kl 23:34 »
Mkt. bra svar Larso,

Vi behöver nog bara hålla ut några år till, sedan kommer rovdjuren av naturen egna krafter att ställa till det så att det blir nya toner i debatten, när etablissemangets ponnysar, travhästar etc. i tillräckligt stor utsträckning angripits.

Sedan har väl alla, med minsta kunskap om vad vargar pysslar med i andra delar av världen, insett att angrepp på människa också kommer att ske, troligtvis på en liten människa....minns lodjuret som var skabbangripet och attackerade hunden som var ute och gick med husse i koppel, jag tror om jag minns rätt att husse stampade/sparkade ihjäl lodjuret.

Överurbaniseringen är ett stort problem, rovdjursförespråkarna(som åtminstone inbillar sig att de är vänner av ekologin) bryr sig inte längre ett skvatt om att våra sjöar dör av försurning t.e.x.
När läste senast någon något om detta ämne? Där vi bor är de enda sjöar som innehåller fisk de som varje år kalkas, de andra är stendöda med bara kortskottsväxter på botten. Fast nu har vi varg så nu är det lugnt....det är jävligt tröttsamt med den här naturfilmsmentaliteten som råder bland de som inte drabbas av vargen/rovdjuren.
Och i mina "hemtrakter" har ett  kanadensiskt bolag just tillkännagivit att de gjort sitt allra mest intressanta uranfynd, då känns det som en fis i rymden att försvara några inavlade vargar :'(
 Men det klart flyttar det vargar dit så stoppas väl gruvan snabbt (dom är betydligt viktigare än fin jordbruksmark som förutom att kunna ge oss mat faktiskt är viktiga kulturminnen), skicka dit dom vetja!
                                                      Mvh
                                                    Charlotte
« Senast ändrad: 15 aug-08 kl 23:39 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Filip Skräplund

« Svar #295 skrivet: 15 aug-08 kl 23:49 »
Jag bor i Uppland och det är en bit till vargreviren, men de kanske kommer närmare framöver.
Beträffande vargar i städerna, så finns det tvåbenta såna där som ställer till betydligt mer skada än de fyrbenta på landet, så man är inte förskonade där heller.
Landsbygden utan rovdjur är ju nästan bekymmersfri (förutom snöskottning, långa avstånd och andra vedermödor), så det är klart att det blir viss uppståndelse när vargarna stör friden i ankdammen.
Men jag ser det som att dom återställer en balans i naturen som rubbats av människan, och kostnaderna av  den rubbningen har inte riktigt redovisats.
Några rivna får och hundar väger lätt i vågskålen.

Margit

• Gäst
« Svar #296 skrivet: 16 aug-08 kl 11:18 »
Jag bor i Uppland och det är en bit till vargreviren, men de kanske kommer närmare framöver.
Beträffande vargar i städerna, så finns det tvåbenta såna där som ställer till betydligt mer skada än de fyrbenta på landet, så man är inte förskonade där heller.
Landsbygden utan rovdjur är ju nästan bekymmersfri (förutom snöskottning, långa avstånd och andra vedermödor), så det är klart att det blir viss uppståndelse när vargarna stör friden i ankdammen.
Men jag ser det som att dom återställer en balans i naturen som rubbats av människan, och kostnaderna av  den rubbningen har inte riktigt redovisats.
Några rivna får och hundar väger lätt i vågskålen.

Fast att riva får och hundar kan väl knappast räknas som att återställa balansen i naturen...?
Det är ju därför vargen väcker så heta känslor, den klampar in på människans revir och ställer till med elände. Hade vargen bara hållit sig till vildmarken och vilda djur så.

guba

• Gäst
« Svar #297 skrivet: 16 aug-08 kl 11:41 »
Det är ju därför vargen väcker så heta känslor, den klampar in på människans revir och ställer till med elände. Hade vargen bara hållit sig till vildmarken och vilda djur så.
Stora stygga vargen till sin flock: Det är därför människan väcker så heta känslor, de klampar in på vargens revir och ställer till med elände. Hade de hållit sig till städerna/byarna och ätit tamkött så.

Människans revir ???

Charlotte

• -
« Svar #298 skrivet: 16 aug-08 kl 12:07 »
Stora stygga vargen till sin flock: Det är därför människan väcker så heta känslor, de klampar in på vargens revir och ställer till med elände. Hade de hållit sig till städerna/byarna och ätit tamkött så.

Människans revir ???
Nu är det ju så att vargen inte har så värst många revir kvar "av gammal hävd" eftersom den varit utdöd, de nya vargarna ger sig ju in i människornas revir. Tänk vad korkade mina förfäder var som bosatte sig här... Det kunde ju komma vargar och björnar som ville ha deras "revir".
                                                        Mvh
                                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

guba

• Gäst
« Svar #299 skrivet: 16 aug-08 kl 12:23 »
Nu är det ju så att vargen inte har så värst många revir kvar "av gammal hävd" eftersom den varit utdöd, de nya vargarna ger sig ju in i människornas revir. Tänk vad korkade mina förfäder var som bosatte sig här... Det kunde ju komma vargar och björnar som ville ha deras "revir".
                                                        Mvh
                                                     Charlotte
Inte var de korkade som slog sig ner där, de hade ju möjligheten och kunnandet att utrota det de ville, därav har inte vargen något revir "av gammal hävd" kvar, just för att människan gjort varenda millimeter av jordens yta till "sitt" revir.

Vargen har varit utdöd ??? Du menar väl utrotad hoppas jag ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulle mullvad, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser