Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99463 gånger)

guba

• Gäst
SV: Vargar
« Svar #260 skrivet: 03 jul-08 kl 00:40 »
Älgturismen omsätter flera miljarder kronor varje år.
Skall man ta i så är det lika bra att göra det ordentligt, hedersamt.

Man hör ofta dessa summor nämnas, förmodligen som ett alibi för att behålla en stor älgstam.
Älgen betar ju som bekant stor del av tallungskogen, skogsbolagen vill minska på älgstammen medans jägarna vill öka den med motiveringen att den genererar så mycket pengar.

Om all tall som växer i våra skogar fick växa upp till den absolut sämsta kvalitén så skulle den generera tjugo gånger så mycket pengar som den totala älgjakten gör per år, alltså sämsta kvalitén tall inget timmer bara massa och brännved, det säger en hel del om vad som är viktigast nationalekonomiskt.

Så valet mellan skog och älg är inte svårt, samma sak mellan varg och älg, älgen är överskattad.
För att inte tala om alla trafikolyckor med mänsklig död som utgång, en varg blir bara en duns och inget mer.
Med färre älgar slipper vi dessutom hägnas in efter vägarna vilket inte är gratis det heller.

Nej, de som hävdar älgens existensberättigande i våra skogar med hänvisning till ekonomiska fördelar är ute och cyklar.

Man kan faktiskt gå så långt att man kallar älgen en nationalekonomisk katastrof utan att skämmas ett dugg.
Så bara genom att minska på älgstammen så är vargen en ekonomisk vinstaffär för samhället vi lever i.

Sen kommer alla synergieffekter av en stor vargstam som grädde på moset.

Rosten

• Närke
« Svar #261 skrivet: 03 jul-08 kl 07:06 »
skogsbolagen vill minska på älgstammen
Du har nog inte hängt med i utvecklingen om älgens vara eller icke vara.

Sveaskog vill ju göra ett försök att öka älgstammen genom att göra speciella älgbetesmarker.

Moraggarn

• -
« Svar #262 skrivet: 03 jul-08 kl 07:34 »
Så vargen kostar inte pengar? Det är inte småsummor som varje år betalas ut av staten till alla djurägare som fått djur tagna,eller bidrag till olika åtgärder för att freda sig mot vargen m.m m.m. Till råga på allt så generar inte vargen en enda krona tillbaka, till skillnad mot älgen där tyskar holländare och danskar bl a betalar stora summor för att få jaga.Allt runtomkring älgen överhuvudtaget går att dra in pengar på,va fasen man kan ju till och med sälja älgskit i alla dess former

guba

• Gäst
« Svar #263 skrivet: 03 jul-08 kl 14:48 »
Sveaskog vill ju göra ett försök att öka älgstammen genom att göra speciella älgbetesmarker.

Dimridåer min vän, dimridåer.

Skytten

• Skåne
« Svar #264 skrivet: 03 jul-08 kl 14:51 »
Älgen bidrager nog lite mer till nationalekonomin än vad som man kan sluta sig till i statistiken.

En stor del av Sveriges hushåll i områden med älg, får en inte liten del av sitt köttbehov från älgjakt, liksom med vargar finns inte allt i skottstaistiken.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Margit

• Gäst
« Svar #265 skrivet: 08 jul-08 kl 17:45 »
Älgen bidrager nog lite mer till nationalekonomin än vad som man kan sluta sig till i statistiken.

En stor del av Sveriges hushåll i områden med älg, får en inte liten del av sitt köttbehov från älgjakt, liksom med vargar finns inte allt i skottstaistiken.

Menar du att de tjuvjagar? Eller inte rapporterar allt fällt vilt? (Älg alltså)

Charlotte

• -
« Svar #266 skrivet: 14 jul-08 kl 11:41 »
Se bara på björnjakten. Ett "exotiskt" djur men ändå så har inte priserna ökat.
Många jägare drar sig för att skjuta björn. Trots att de kanske kan betraktas som blodtörstiga mördare (jägarna alltså) så vill de inte skjuta ett djur som bara förstörs och inte kan tas tillvara. Innan polis och länsstyrelse hunnit dit för att inspektera så är det inte värt att ta tillvara på köttet. Djuret får inte tas tillvara innan man konstaterat att inget jaktbrott begåtts (tex skjutit hona med ungar).
                                                              Mvh
                                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

guba

• Gäst
« Svar #267 skrivet: 14 jul-08 kl 12:39 »
Många jägare drar sig för att skjuta björn.
Det har jag hört några jägare säga jag med. Men anledningen har varit att de tycker det är otäckt om de skulle skadskjuta björnen, allt annat är ju relativt ofarligt att skadskjuta.

De drar sig alltså för att slippa få svara på egen medicin ;)

Charlotte

• -
« Svar #268 skrivet: 14 jul-08 kl 12:53 »
Det har jag hört några jägare säga jag med. Men anledningen har varit att de tycker det är otäckt om de skulle skadskjuta björnen, allt annat är ju relativt ofarligt att skadskjuta.

De drar sig alltså för att slippa få svara på egen medicin ;)
Vi umgås tydligen i olika jägarkretsar ;)
             Mvh
         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

• Närke
« Svar #269 skrivet: 15 jul-08 kl 08:14 »
Vi umgås tydligen i olika jägarkretsar ;)
             Mvh
         Charlotte
Eller så umgås bara en av er med jägare ;)

LasseDalom

• -
« Svar #270 skrivet: 31 jul-08 kl 17:38 »
Citat från: Skytten

Dyrt kött skulle jag tro. Om man räknar alla kostnader som en jägare har. En vecka ledig tid, tid för skytteövning, vapen, kläder, dyra fordon, speciella byggnader, frysboxar, etc, etc.

Jakt är ett dyrt nöje.

Skytten

• Skåne
« Svar #271 skrivet: 31 jul-08 kl 19:42 »
Nej bara om man avstår att jaga, jägarna här är tjogtals i skogen, och skjuter inte mycket, låter dyrt, men de har utgifterna i alla fall.

Ibland betalar de 14000:- för att knäppa en bock, och de får bara hornet med sig hem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ekotripp

« Svar #272 skrivet: 14 aug-08 kl 01:41 »
Gulligt skrivet Annie,

Så här är det hos oss;

Hare, finns inga längre, den sista dödades av duvhök förförra vintern, fridlyst sedan evigheter, numera en vanlig syn hos oss, däremot är både tjäder och orre ett minne blott!

Rådjur, 4 platsbockar försvunnit sedan juni-juli förra året(inte jakt), inga kid i sällskap med getter i år, endast 1 get observerad under hela sommaren 2008, hittade dock ett helt bakben med lår och allt på en myr, snyggt uppstyckad av? Grannen sett stort lodjur i somras. Föklarar också varför räven helt försvunnit efter att först ha återhämtat sig efter skabben. Även grävlingen är borta.

Älg, mkt. dåligt, länsstyrelsen bestämmer hur mycket jägarna får skjuta(för mycket i många år), jägarna skjutit bort alla kapitala tjurar i årtionden, nu tar vargarna resten av stammen.

Höns-finns inga längre, alla dödades av mård på en natt, gynnaren behagade dyka upp redan påföljande kväll för å kalasa. Mården trivs när räven försvinner....

Bytesdjuren är instängda på arealer som omgärdas av motorvägar, och vägar med viltstängsel, bebyggelse och vatten i alla väderstreck, smörgåsbord för de stora rovdjuren.

Detta är inte biologisk mångfald, det är biologisk enfald. Varg och lo är mycket effektiva rovdjur, det finns ingen möjlighet att ha dom i det svenska kulturlandskapet.

Staten borde köpa upp all mark mellan Sarek, Padjelanta och Muddus, slå ihop allt till en gigantisk nationalpark och stoppa in vargen där. Utanför=fredlös.

Jag tycker inte illa om vargen, den är magnifik, jag har själv fått se en stor fin hanvarg på bara 30 meter under några minuter i höstas. Men jag har sett vad en liten schäfertik kan göra och då förstår jag vad en vargflock gör. Vargarna hos oss har förökat sig i år, nu är det inte 2 utan 8-10 vargar om 30-60 kg. styck som ska äta sig mätta varje vecka under den kommande hösten/vintern. I vårt område kommer det till våren inte finnas några bytesdjur kvar. Är det rätt. Ska inte älg, rådjur, hare och skogsfågel beredas samma rätt till livet som rovdjuren?

Nu förstår jag vad värmlänningar och dalmasar menar med sänkt livskvalitet på landsbygden....

Västra Götaland

Filip Skräplund

« Svar #273 skrivet: 14 aug-08 kl 01:59 »
Ska vi få upp nån lövskog som ersättning för granen, vilken verkar ta stryk av klimatförändringen, så måste det bli mindre klövvilt i skogarna.
Vargen kanske kan hjälpa till när inte jägarna gör det i tillräcklig omfattning.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #274 skrivet: 14 aug-08 kl 20:28 »
Staten borde köpa upp all mark mellan Sarek, Padjelanta och Muddus, slå ihop allt till en gigantisk nationalpark och stoppa in vargen där. Utanför=fredlös.

Jag tycker inte illa om vargen, den är magnifik, jag har själv fått se en stor fin hanvarg på bara 30 meter under några minuter i höstas.

Västra Götaland

Jag har ett annat förslag som skulle göra alla parter nöjda och iaf lösa vargproblematiken i Västra Götaland.

Spåra upp, söv och fånga in samtliga vargar. Plantera sedan ut dem i Slottsskogen i Göteborg. Finns massor med djurparksdjur att äta, en vild population av rådjur och dessutom massvis med mumsiga tamhundar.

När Slottsskogen har stabiliserat sig ekologiskt så kan vargen taxera resten av Göteborg, stadsborna klagar ju på att rådjuren, hararna och kaninerna äter upp deras trädgårdar. Löser även problemet med katter som går fritt och de som inte har koll på sina hundar.

Trots allt, vill man ha djur så är det ju bara att hägna in ordentligt så vargen inte kommer åt har jag fått höra.

Och varg är ju helt ofarlig för barn, så staden är väl ett utmärkt revir. Dessutom får man ju inte jaga i stan, så vargen kommer få vara ifred; Går någon runt med en studsare så är det antagligen en kriminell.

Stadsborna får dessutom förmånen att enkelt kunna få se detta imponerande djur, bara att titta ut genom köksfönstret. Och om nätterna kan de få höra den vackra sången.

Kommer vargen sedan ut på landsbygden, där den inte är önskad, så får den skjutas, men i stan skall den få vara fredad!

Man skall inte vara arg på vargen, vargen är ett djur och gör bara det den finner naturligt. Förekomsten av varg är bara ett symptom på en politik och på politikers beslut. Så det är inte vargen som skall tjuvjagas, utan ilskan och studsaren riktas lämpligen åt ett annat håll.

Bedövningsgevär, åtel och en skåplastbil (eventuellt med väldigt smutsiga nummerplåtar) är väl allt som behövs för att genomföra ovanstående. Tänk vad glada göteborgarna skulle bli!
« Senast ändrad: 14 aug-08 kl 20:43 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Moraggarn

• -
« Svar #275 skrivet: 14 aug-08 kl 21:46 »
Jag har ett annat förslag som skulle göra alla parter nöjda och iaf lösa vargproblematiken i Västra Götaland.

Spåra upp, söv och fånga in samtliga vargar. Plantera sedan ut dem i Slottsskogen i Göteborg. Finns massor med djurparksdjur att äta, en vild population av rådjur och dessutom massvis med mumsiga tamhundar.

När Slottsskogen har stabiliserat sig ekologiskt så kan vargen taxera resten av Göteborg, stadsborna klagar ju på att rådjuren, hararna och kaninerna äter upp deras trädgårdar. Löser även problemet med katter som går fritt och de som inte har koll på sina hundar.

Trots allt, vill man ha djur så är det ju bara att hägna in ordentligt så vargen inte kommer åt har jag fått höra.

Och varg är ju helt ofarlig för barn, så staden är väl ett utmärkt revir. Dessutom får man ju inte jaga i stan, så vargen kommer få vara ifred; Går någon runt med en studsare så är det antagligen en kriminell.

Stadsborna får dessutom förmånen att enkelt kunna få se detta imponerande djur, bara att titta ut genom köksfönstret. Och om nätterna kan de få höra den vackra sången.

Kommer vargen sedan ut på landsbygden, där den inte är önskad, så får den skjutas, men i stan skall den få vara fredad!

Man skall inte vara arg på vargen, vargen är ett djur och gör bara det den finner naturligt. Förekomsten av varg är bara ett symptom på en politik och på politikers beslut. Så det är inte vargen som skall tjuvjagas, utan ilskan och studsaren riktas lämpligen åt ett annat håll.

Bedövningsgevär, åtel och en skåplastbil (eventuellt med väldigt smutsiga nummerplåtar) är väl allt som behövs för att genomföra ovanstående. Tänk vad glada göteborgarna skulle bli!
;D ;D ;D!! Faktiskt det bästa jag hört.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #276 skrivet: 14 aug-08 kl 21:50 »
Jag vet ett annat håll som jag skulle vilja rikta geväret emot! Köp rovdjursstängsel, rovdjur ska finnas.

ekotripp

« Svar #277 skrivet: 14 aug-08 kl 22:32 »
Mkt. bra svar Larso,

Vi behöver nog bara hålla ut några år till, sedan kommer rovdjuren av naturen egna krafter att ställa till det så att det blir nya toner i debatten, när etablissemangets ponnysar, travhästar etc. i tillräckligt stor utsträckning angripits.

Sedan har väl alla, med minsta kunskap om vad vargar pysslar med i andra delar av världen, insett att angrepp på människa också kommer att ske, troligtvis på en liten människa....minns lodjuret som var skabbangripet och attackerade hunden som var ute och gick med husse i koppel, jag tror om jag minns rätt att husse stampade/sparkade ihjäl lodjuret.

Överurbaniseringen är ett stort problem, rovdjursförespråkarna(som åtminstone inbillar sig att de är vänner av ekologin) bryr sig inte längre ett skvatt om att våra sjöar dör av försurning t.e.x.
När läste senast någon något om detta ämne? Där vi bor är de enda sjöar som innehåller fisk de som varje år kalkas, de andra är stendöda med bara kortskottsväxter på botten. Fast nu har vi varg så nu är det lugnt....det är jävligt tröttsamt med den här naturfilmsmentaliteten som råder bland de som inte drabbas av vargen/rovdjuren.

leifhh

• Gäst
« Svar #278 skrivet: 15 aug-08 kl 10:01 »
Bra poäng larso!

Vi behöver nog bara hålla ut några år till, sedan kommer rovdjuren av naturen egna krafter att ställa till det så att det blir nya toner i debatten, när etablissemangets ponnysar, travhästar etc. i tillräckligt stor utsträckning angripits.
Med vargrevir precis norr om och precis sydost om göteborg så lär det väl inte dröja så länge innan exempelvis utflyttade göteborgares hästgårdarna skattas av rovdjur på samma sätt som får och nötbesättningar. Drabbas tillräckligt många och det blir tillräckligt mycket skriverier så lär det bli annat liv i skällan.

Överurbaniseringen är ett stort problem, rovdjursförespråkarna(som åtminstone inbillar sig att de är vänner av ekologin) bryr sig inte längre ett skvatt om att våra sjöar dör av försurning t.e.x.
Den ökade biologiska analfabetismen är ett akut ökande problem i västvärlden. Den emellanåt väldigt skriuvade diskussionen kring exempelvis vargen är ett utslag av detta.

Kerstin Linnea

« Svar #279 skrivet: 15 aug-08 kl 15:36 »
Genetiskt så är hundar och varjar typ samma sak så akta er alla varghatare , grannens tax kanske ser er ;)..Skämt å sido men kolla balansen med klävdjur (vildsvin inräknat) hur den är sedan vargarna minskat...Vilsvin ställer till med en massa elände (bilolyckor och förstörda odlingar) tex...Skut av lite där...
Jag skulle inte säga nej till ett vildsvin i frysen :D...
Sen är det många som jagar "för att det är roligt" sk trofejakt där kroppen får ligga och ruttna, jag har aldrig sett någon göra stuvad räv ;) tex...

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser