Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 101090 gånger)

Razmusen

Re:Vargar
« Svar #140 skrivet: 24 apr-06 kl 08:00 »
Hej!
Ni som har fått era djur rivna av vargar,förstår om ni inte gillar vargen.
Vi har ungefär 100-120 vargar i Sverige,låt dom vara.
Det finns elstängsel att sätta upp om ni är rädda om djuren.
Jag förstår om inte samerna kan sätta upp elstängsel för det är stora ytor renarna går på.
Jag har mött varg,björn,lokatt,järv och vildsvin.
Den jag blev mest rädd för var vildsvinet,höll på att skita på mig av skräck.
Dom andra gick undan.
Så till sist,ni som inte vill ha vargen.
Jag tror att ni överdriver faran en aning.
LÅT VARGEN VARA !!!!!!!!
Ha det bra allihop.
 8)

pel

• Värmland
« Svar #141 skrivet: 30 apr-06 kl 00:23 »
Hela problemet med varg eller inte löser sig själv om vi inte gör något åt det snart.
Vi lägger ner massor med pengar och resurser,ingen pratar klartext.
Forskarna och dom andra lärde vet att genetiskt så är våran stam så utarmad (3 djur är basen) så den enda möjligheten är att någon varg invandrar från finland,ska den kraken klara gatloppet genom sameland och norrland sannolikt inte.
SÅ,då vore det bättre att erkänna att vi slänger pengarna i sjön,eller plantera in nytt blod så att vi får en stam som är tålig och livskraftig.Då kan den tåla att vi försvarar våra djur och inom snar framtid vara ett jaktvilt också.
Jag bor själv mitt bland vargarna,stör mej föga(halleluja för rovdjursstängsel) En mer sann debatt om saken från dom lärde vore bra alla är inte varghatare,dom är förhållande få men dom hörs och säljer lösnummer åt media.
YYYYYYLLLL sa pel

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #142 skrivet: 25 okt-06 kl 12:03 »
Ni som vill leva med vargar kan ju flytta till Bleckets by utanför Rättvik...

senast i går så blev 2 unga tjejer och deras pappa jagade av en varg då de var ute och körde sina hästar kl 11.30 på dan...

Hela byn tycker det är obehagligt ... de möter vargar mitt på dan t o m i trädgårn.
Vargarna och björnarna är mycket orädda...

Det är alltså inte bara de med får och kor som känner sig inskränkta av de närgångna vargarna...

Även ´"vanligt folk " och barn familjerna tycker det naturligt vis är obehagligt...

De har ansökt om skydds jakt för att få tabort just de närgånga individerna... men ingen reation från myndigheterna...

Visst har man rovdjurstängsel men vargarna har tagit sig in flera gånger ändå... och ännu värre är ju att husdjuren blir ju skräckslagna när rov djuren kommer så de springer rakt igenom stängslena själva och för svinner till skogs...
Det kan man ju förstå om de blivit attakerade förr .. att kossorna rtex inte står och väntar.....när tex björnen eller vargarna kommer...

Nu finns det tydlige 3-4 vargrevir...

förutom att det även fins gott om björn och lo...

Så flytta dig och och se hur det är att leva med rovdjuren mitti bland folk och fää...

Sen kan vi prata vidare om rovdjursfrågan...

Tycker det r förskräckligt att inte myndígheterna lyssnar på ortsborna...

Bodde jag där skulle jag nog beväpna mig...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

nettan

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 25 okt-06 kl 16:54 »
Ni som vill leva med vargar kan ju flytta till Bleckets by utanför Rättvik...

senast i går så blev 2 unga tjejer och deras pappa jagade av en varg då de var ute och körde sina hästar kl 11.30 på dan...

Hela byn tycker det är obehagligt ... de möter vargar mitt på dan t o m i trädgårn.
Vargarna och björnarna är mycket orädda...

Det är alltså inte bara de med får och kor som känner sig inskränkta av de närgångna vargarna...

Även ´"vanligt folk " och barn familjerna tycker det naturligt vis är obehagligt...

De har ansökt om skydds jakt för att få tabort just de närgånga individerna... men ingen reation från myndigheterna...

Visst har man rovdjurstängsel men vargarna har tagit sig in flera gånger ändå... och ännu värre är ju att husdjuren blir ju skräckslagna när rov djuren kommer så de springer rakt igenom stängslena själva och för svinner till skogs...
Det kan man ju förstå om de blivit attakerade förr .. att kossorna rtex inte står och väntar.....när tex björnen eller vargarna kommer...

Nu finns det tydlige 3-4 vargrevir...

förutom att det även fins gott om björn och lo...

Så flytta dig och och se hur det är att leva med rovdjuren mitti bland folk och fää...

Sen kan vi prata vidare om rovdjursfrågan...

Tycker det r förskräckligt att inte myndígheterna lyssnar på ortsborna...

Bodde jag där skulle jag nog beväpna mig...

håller med dig!
i svanabyn utanför Dorotea finns det massor av björn, och vi har sommarstuga där,men jag vågar inte åka dit... :o

Björn Mikael

« Svar #144 skrivet: 08 nov-06 kl 22:34 »
Jag tycker att det är trevligt att vi åter igen har växande stammar av de stora rovdjuren i Sverige, de hör till faunan precis som alla andra djur. Självklart så ska jakt tillåtas så snart stammarna är starka nog, exakt var den punkten ligger får politikerna besluta. Återstår att se vad som sker när vi når en vargstam på 200 individer, det etappmål som är satt av riksdagen..

Vad gäller rovdjurens farlighet för så tror jag knappast att man behöver vara rädd för att röra sig i skog och mark på ett normalt sätt. Men för den sakens skull så ska man inte påstå att rovdjuren är ofarliga för människan, det är inte länge sedan som en människa dödades av en björn i Sverige och även finland har ett relativt färskt dödsfall resulterat av en björnattack.

Vargens farlighet för människan är ett känsligt ämne för många, men även den har dödat människor. Senaste fallen i Sverige är som nämnts tidigare från 1821, förövaren då var en varg som rymt från fångenskap, den saknade således rädsla för människor (något man kanske bör tänka på för att inse allvaret i oskygga vargindivider). Men även vilda vargar har orsakat dödsfall, i Finland så dödades ett tjugotal människor av varg under åren 1880-82. Flyttar vi oss ytterligare ett steg österut till Ryssland så finns där gott om rapporter om vargdödade människor, och dessa under mitten av 1900-talet.

Rekomenderad läsning för den som vill veta mer om ämnet är Michail Pavlovs verk "Volk", utgiven i Sverige under namnet "Vargens näringssök och människan".

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #145 skrivet: 09 nov-06 kl 01:26 »
Varje år dödas människor av vargar i baltikum...
Rabies vargar....

Låt oss hoppas att de som vill att det ska "invandra" Baltiska elle ryska vargar till sverige ser till att de är rabies fria!!!!

Funderar du på att flytta så varför inte till varg täta BLecket.... med de snart tama vargarna...  der är just detta folk är rädda för.. att de är så oskygga...

Man funderar på hur det skall sluta....

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #146 skrivet: 14 nov-06 kl 01:48 »
Att leva med stora rovdjur går utmärkt.
Jag bor i NY State och vi hade vi sista inventeringen runt 6000 björnar och c.a 25.000 Nort Eastern Coyotes.
Detta på en yta mindre än halva Sverige.
Som lök på laxen har vi även både rabies och Canine Distemper bland alla våra Canines....från tvättbjörn till svartbjörn.

Våra svartbjörnar är inte lika timida som den svenska brunbjörnen, den är den enda björnarten (förutom isbjörnen) som ser människan som ett naturligt byte.
Så hur funkar samlivet med dessa djur....alldeles utmärkt.

Och anledningen till att det fungerar är att folk i mina trakter har rätt att skjuta rov som söker föda runt gårdarna. Detta har gett rovet respekt för människan och det är väldigt sällan det förekommer atacker mot människor.
Men det sker ändock och då handlar det nästan uteslutande om björnar som vandrat upp hit från New Jersey där björnjakt är förbjuden. Dessa björnar saknar respekt för människan och blir aggressiva soptunnebjörnar.

Kort sagt...det går utmärkt att leva tillsammans med rovvilt men det fungerar bara så länge djuren förstår delningen av revir.
När varg, coyote och björn börjar se gårdarnas soptunnor och djurbesättningar som snabbmatsresturanger spårar det ur.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lynx

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 29 nov-06 kl 14:33 »
" Rör inte min varg "
Herdens roll är att leda och skydda sin hjord.
Å har man inte tid och vara med sin hjord ska man skaffa sig någon annan sysselsättning.
Vargen skulle aldrig attackera ett djur om det fanns en människa (herde) i närheten.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #148 skrivet: 29 nov-06 kl 14:53 »
" Rör inte min varg "
Herdens roll är att leda och skydda sin hjord.
Å har man inte tid och vara med sin hjord ska man skaffa sig någon annan sysselsättning.
Vargen skulle aldrig attackera ett djur om det fanns en människa (herde) i närheten.
Önsketänkande.
Är vargen eller björnen tillräckligt hungrig skiter den fullständigt i ditt vaktande. Rör det sig om svartbjörn är det inte alls speciellt osannolikt att du själv står på menyn.
Att försöka få det till att det är djurägarproblem som framkallar rovdjursattacker är både naivt och föga intelligent för en seriös diskussion.
Varför tar du dig inte över hit och försöker skrämma bort en hungrig svartbjörn eller en grupp på 10-12 coyotes utan andra hjälpmedel än din egen uppenbarelse så får vi se hur framgångsrik du är.

Trams.
Some give it all."

Björn Mikael

« Svar #149 skrivet: 29 nov-06 kl 15:19 »
För den som är intresserad så har jag nu hittat mitt exemplar av "Vargens näringssök och människan" av Michail Pavlov.

ISBN numret är 91-631-3651-1

Om ni får tag på den (kan vara svårt) så köp den, rekomenderas som sagt.

Lynx

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 29 nov-06 kl 15:21 »
Jag vet inte vilka förhållanden som råder i USA...jag utgick från förhållandena som råder i Sverige....det måste ju för övrigt vara ett djurägarproblem....om du tycker att mäniskan kan breda ut sig hur som helst här på jorden..och kräver att rovdjuren ska anpassa sig efter oss så är du väl ganska oseriös och ointelligent

Lynx

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 29 nov-06 kl 15:24 »
Varför är dina svartbjörnar så hungriga...kan det bero på något balansprobblem i miljön eller??

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #152 skrivet: 29 nov-06 kl 15:54 »
Jag vet inte vilka förhållanden som råder i USA...jag utgick från förhållandena som råder i Sverige....det måste ju för övrigt vara ett djurägarproblem....om du tycker att mäniskan kan breda ut sig hur som helst här på jorden..och kräver att rovdjuren ska anpassa sig efter oss så är du väl ganska oseriös och ointelligent
Jag kräver ingenting, jag utgår bara ifrån den verklighet som existerar.
Även du skulle bli rätt så hungrig när du lever i ett habitat som poppulationsmässigt förhindrar dig att hitta föda. Det finns inget som helst egendomligt i det faktumet.
Blir rovdjursstammarna så stora att de tvingas söka föda på min gård så har jag två val. Antingen eliminerar jag rovdjursöverskottet eller så eliminerar jag människoöverskottet. Det senare ses inte med blida ögon av samhället runt mig så valmöjligheterna begränsas till det förra.

Varför är svartbjörnar hungriga? Ja varför är du hungrig ibland?

Djur blir hungriga, även fyrbenta sådana. Och har dom tillgång till bärkraftiga habitat som kan tillgodose deras behov av föda, vatten, skydd och viloplats så är detta inget problem.
Problemen uppstår när deras poppulationer överstiger deras områdes bäringsförmåga.
Med en avvägd poppulation klarar vi av att leva utmärkt på respektive revir. Både björn, varg och människa.

Och ja ibland uppstår ballansproblem, även här trots att vi inte har samma ballansproblem som ni hemma i Sverige....främst beroende på att vi sattsar mer pengar på bra rovdjurshabitat och efterhållen jakt på det naturliga överskottet som rovdjuren producerar.
Some give it all."

peter

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 21 dec-06 kl 20:35 »
komm ur din lilla dröm värld å komm ut i verklig heten

tror nog inte att du är så barsk om du har en vargflock på 10 djur runt husknuten  som ylar varje kväll så de skär i kropp å hjärta
om de tar ett husdjur av dig sörger du då ditt tam djur eller är du glad att vargen fått en bit mat  är man sann djurvänn då ??????????????

Lynx

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 22 jan-07 kl 22:54 »
Drömvärld....?????
Om jag vore djurbonde så skulle jag nog ompröva min livsfilosfi, om förutsättningarna för djurhållning var undanträngning och avlivning av rovdjur.
Jo.. jag har en dröm om en värld där vi måste ompröva vårt sätt att inkräkta på den här planeten.....mjölkbonde eller skogsskövlare i regnskogen...har precis lika stort ansvar att ta i min drömvärld.

peter

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 23 jan-07 kl 14:17 »
Drömvärld....?????
Om jag vore djurbonde så skulle jag nog ompröva min livsfilosfi, om förutsättningarna för djurhållning var undanträngning och avlivning av rovdjur.
Jo.. jag har en dröm om en värld där vi måste ompröva vårt sätt att inkräkta på den här planeten.....mjölkbonde eller skogsskövlare i regnskogen...har precis lika stort ansvar att ta i min drömvärld.

åter igen ställer jag frågan om du hadde 10 vargar  som stog runt dina husdjur och  tog 2 av dina tamdjur
sörjer du då att de tog dina tam djur eller blev du glad att vargarna fick en bit mat
beträffande min livs filosofi så tycker jag allmänt att du borde titta över din egen  men när man sätter rovdjuren framför de egna tam boskapen då undrar jag verkligen om man är en sann djurvänn slutdisskuterat  eller ???????????  
hur jag sköter min kossor å ungdjur  de tycker jag att du inte har ett dug me å göra men jag lägger ner 7-8 timmar per dag på dessa så jag vet vad jag sysslar med å vad jag lever efter för livs filosofi  allitd djuren i första hand sen jag själv  

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #156 skrivet: 23 jan-07 kl 15:04 »
Drömvärld....?????

Vad skall du själv leva på efter det att alla producenter av din föda annamat din "filosofi"?
Some give it all."

Rovdjursfotografen

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 26 jan-07 kl 11:17 »
Som rovdjursfotograf har jag varit väldigt väldigt nära bådde Vargar och Björnar många gångar. Jag har oftast varit långt ute i vildmarken ensam, och har aldrig känt mig rädd eller hotat av varken Varg eller Björn.  Man ska alltid ha respekt för djur, det säger sig själv. Det vara sig hästar, hundar, vargar etc.... Tänk på att det händer ofta att människor blir sparkat ihjäl av deras egen häst, eller att en hund dom har haft hela tiden plötsligt går till attack......SÅ, ni som är så jävla rädda för nog flytta till månen för helt att släppa alla farligheter. Eller, man ju fundera oxå på om man kanske borde döda alla djur så ni kan leva i er fantasivärld.....för ni levar i alla fall inte i verkligheten......

Jag tycker synd om er!

/Rovdjursfotografen

peter

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 26 jan-07 kl 12:01 »
Som rovdjursfotograf har jag varit väldigt väldigt nära bådde Vargar och Björnar många gångar. Jag har oftast varit långt ute i vildmarken ensam, och har aldrig känt mig rädd eller hotat av varken Varg eller Björn.  Man ska alltid ha respekt för djur, det säger sig själv. Det vara sig hästar, hundar, vargar etc.... Tänk på att det händer ofta att människor blir sparkat ihjäl av deras egen häst, eller att en hund dom har haft hela tiden plötsligt går till attack......SÅ, ni som är så jävla rädda för nog flytta till månen för helt att släppa alla farligheter. Eller, man ju fundera oxå på om man kanske borde döda alla djur så ni kan leva i er fantasivärld.....för ni levar i alla fall inte i verkligheten......

Jag tycker synd om er!

/Rovdjursfotografen

men nu undrar ja om inte fan är lös ?????????????
så jag lever inte i verkligheten när jag är rädd om mina kossor å ungdjur  bara för att du skryter om dina sk möten med dessa rovdjur
så kan jag bara tala omför dig att jag dagligen tills för år 2005 så levde jag å mina kor i närheten av både björn å varg revir vid en fäbod  UTAN problem med attacker från dessa djur
men sen år 2005 så blev de så konstigt björnen gjorde ett antal sk
attacker  mot mina djur som naturligtvis blev nervösa å svår hanterade
så jag undrar då  lever jag i en sk drömvärld  eller inte i verkligheten
så säg ??????????

å förresten varför skryta om möten med rovdjur bakom ett skynke mitt ute i vildmarken  å antagligen åtel utlaggd  nej syna din egen verksamhet innan du utmärker dig  så komm ut i verkligheten själv du
stackare

Rovdjursfotografen

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 26 jan-07 kl 12:22 »
Det här har absolut inget att göra med att skryta!!! Jag berätter för att folk ska försöka förstå att man inte behöver vara rädd, men visa respekt för djuren. Åtel har jag aldrig använt - men försökt följa spår etc....gömsel har jag aldrig använt heller.

Klart man ska vara rädd om sina tamdjur. Det skulle jag också själv vilja! Jag har ju mina hundar som jag alltid har med mig ute. Om jag är i ett område där jag vet där finns Varg, då är det klart att risken är stor att dom attackeras utav Varg om dom springer los. Då måste jag helt enkellt ha dom i koppel. Jägare som klagar på att deras hundar dödas av vargar, får acceptera att där finns en risk - annars måste dom ha dom i koppel.

Samma sak med dina djur. Du har möjlighet att sätta upp ett ganska bra fungerande rovdjurstängsel - med statens hjälp. Om inte du vill det, ja då måste du acceptera risken att dina djur attackeras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare
gabjo859, Mårten Falk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser