Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 100356 gånger)

peter

• Gäst
Re:Vargar
« Svar #160 skrivet: 26 jan-07 kl 12:37 »

jovisst kan jag ha stängsel på fäboden men de vill jag inte
efter som eu kräver fritt betande djur på fäboden
jovisst men flera av dina   kollegor annvänder sk åtling för att locka fram varg å björn för att få bra bilder /filmer

obs
detta gäller vargar jag har större  acceptans för björnen  å hyser mer  förståelse för den  änn jag har för vargen  

har nu mina djur nere på hembyn istället  här har jag också björnen på 0,5 km från gården å den kan jag acceptera för änn så länge är den lugn

Rovdjursfotografen

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 26 jan-07 kl 12:46 »
Ingenting har tydligen ändrat sig på ca. 200 år - vargen är hatat för att det är en varg! Ingen vettiga argument finns i mina ögon. Rovdjur är rovdjur, varg, björn, lodjur, järv, kungsörn - alla kräver sina dödsoffer.....björn, järv, lodjur, kungsörn, slår ihjäl en massa fler djur än vargen gör - men ändå är det vargen som är den mest hatade........jag förstår inte.................

Sätt upp ett rovdjursstängsel om du vill undvika angrep. Skit i EU. Ta emot statens erbjudande!

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #162 skrivet: 26 jan-07 kl 13:01 »
Problemet idag är ett annat än för 200 år sedan. problemet idag är att arbetskraft är så förbannat dyrt så man inte har råd att ha herdar och fäbodflickor som går med djuren, att man inte har kolargubbar i kojor ute i skogarna, att man inte har skogsarbetarlag som rör sig i samma områden under lång tid, att man inte har gruvhantering med mycket människor som rör sig runtikring, att man bor samlade i städer och inte längre har sin försörjning från markerna. Utmarkerna där varg och björn håller till är inte längre en halvmil eller en mil från byn eller gården, det är alldeles i stadens kanter och i bondens hagar. Många flickor i mina systrars ridklubb har mött björn på ridstigarna kring Hofors, områden som förr var i anspråktagna av människan på ett annat sätt än idag och där rovdjuren därför höll sig borta.
Vill vi ha skog och mark runt städerna för människans räkning så måste vi göra anspråk på dem på ett annat sätt än idag. En bonde som går ut till sina hagar två gånger om dagen är inget störningselement för en vargflock eller en björn, det krävs mer mänsklig närvaro. Ett par ridande flickor eller en joggare då och då är inget störningselement för en vargflock eller en björn, hästarna liknar mer dagens rätt.
Om vi inte vill låsa in våra barn och våra husdjur i ladorna så är det dags att göra anspråk på skog och mark, endera genom att vistas i dem så mycket och så många att rovdjuren blir såpass störda att de håller sig borta, eller genom att öka avskjutningen av rovdjur i människonära omgivningar.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Rovdjursfotografen

• Gäst
« Svar #163 skrivet: 26 jan-07 kl 13:07 »
Alltså! Nu undrar jag hur många människor i Sverige som har råkad träffa en vargflok i skogen? Kan inte vara många - om nån överhuvudtagit!

Annars håller jag med dig på sätt och vis!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #164 skrivet: 26 jan-07 kl 13:50 »
Alltså! Nu undrar jag hur många människor i Sverige som har råkad träffa en vargflok i skogen? Kan inte vara många - om nån överhuvudtagit!

Spelar det någon roll för diskussionen hur många svenskar som träffat på varg eller björn i skogen?

Det som diskuteras var väl anhopning av rovvilt runt bostadshus och/eller hagar.

Nu bor jag inte i sverige utan i en stat som hyser c.a 25.000 North Eastern Coyotes och uppskattningsvis 6000 Svartbjörnar på en yta av halva Sverige.
Dessutom har jag en mängd rödräv, gråräv, tvättbjörn, opossum, skunk, mink, vråk, hök, uggla och annat rov som gärna tar för sig av djuren på gården.

Jag hatar absolut inte rovviltet, trivs tvärtom bra med att ha dem i skogen och skulle inte vilja ha det annorlunda.

Men jag vill inte ha Coyote och svartbjörn på gårdsplanen.
Jag skiter i hur få rovdjursattacker dras med i Sverige.
En Svartbjörn är inte lika harmlös som en svensk brunbjörn hur man än vrider och vänder på det och det är inget djur jag vill ha rotande i soptunnan när ungarna skall ut till skolbussen.

för det andra så är det största hotet mot våra rovdjur inte jägare utan spridning av Canine Distemper och rabies. Något som endast kan avhjälpas genom jakt och tillsyn av rovdjursstammarna så att de inte överpoppulerar sina habitat.

mvh/Fred

« Senast ändrad: 26 jan-07 kl 13:51 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #165 skrivet: 26 jan-07 kl 13:59 »
Rovdjur kan dessutom vara oskygga av bla två anledningar:

- Prägling på sin mamma eller flock
- Genetiskt arv

Om man skjuter av rovdjur som vågar sig nära människan så sätter man stopp på präglingen och man sätter stopp på eventuella oskygga eller oförsiktiga gener.

På så viss minskar man också fientligheten mot rovdjuren. Att man numer faktiskt får freda sina djur inom åtminstone hägnat område är mycket positivt. Att lagen sedan kräver att man skall avfyra varningsskott och det skall ske upprepade attacker är på gränsen till djurplågeri av tamboskapen. Det är knappast så att en varg vet vad ett varningsskott är. Det är liksom inte människor vi pratar om.

Det vore nästan intressant att inte freda sina djur och sedan polisanmäla sig själv för djurplågeri, om det inte vore för medföljande djurförbud och fängelsevistelse.

Som djurägare har man ett ansvar.

Motsägelsefullt nog så är vi fodervärdar till lodjuren på Nordens Ark. Älskar rovdjur, men jag vill aldrig se dem, jag vill bara veta att de finns i skogarna.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #166 skrivet: 26 jan-07 kl 14:08 »

Det är väl himla kul att iaf du om du lägger ner tid och vilja på det kan ta dig ut i vildmarken och titta på de stora rovdjuren där de hör hemma! Det är bara att gratulera.

Det kan väl alla andra göra också, om de vill se stora rovdjur. De måste inte vara runt knuten.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

peter

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 26 jan-07 kl 14:42 »

vilket erbjudande  rovdjursfotografen???????????

de du menar tillhanda har  länsstyrelsen   den ersättningen  kostar mer än vad den ger men jag skall nappa på erbjudandet så vi får se vad som händer
den övriga debatten tycker ja  börjar  bli tråkig så jag slutar att kommentera denna mera för tydligen så får man inte ha olika tankar om vargar å övriga rovdjur tyvärr
men vill man se de så åk till djurparkerna   å studera vargar bara ja slipper ha med dom å göra

tack å hej / peter

Rovdjursfotografen

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 26 jan-07 kl 16:00 »
Hej Peter, Peter här!

Jag förstår till en vis del dina (och många andras) bekymmer! Jag är absolut inte för att människor ska behöva vara rädda får rovdjuren som finns i våra skogar. Det enda jag menar är, att finns där åtgärdar man kan testa, typ som rovdjursstängsel, varningskott etc., då tycker jag absolut att man ska testa det innan man börjar skjuta bort rovdjur som har kommit för nära människor. Närgångna björnar, vargar etc. som har blivit orädda - skall skjutas bort.
Visst för man ha olika meninger. Jag har min mening, du har din.

Jag önskar dig lycka till.

/Peter

goldqueen

• Värmland
« Svar #169 skrivet: 02 feb-07 kl 06:15 »
Kära ung mjölkbonde och rovdjursfotograf. Tråkigt att ni drabbat samman så. Detta är ett forum där man gärna dyftar sina olika eller lika åsikter men vi kan ju försöka hålla stämmorna där vi kan respektera, ifrågasätta och argumentera på ett ngt trevligare sätt.
Eftersom ni är "nya" i detta forumet så hänvisar jag till att ni båda läser mina tidigare inlägg, jag som också haft (inte för tillfället pga jobb) min hemvist med djur i varg, björn och lodjursrevir.

Och ang anmärkning till rovdjursfotograf så vill jag upplysa om att om man som fäbodsbrukare har sina djur på fäbod och får bidrag för detta får man INTE sätta upp stängsel hur som helst.

Det finns regler, det man får bidrag för vad gäller rovdjursstängsel är sin egen tomt man själv ska nyttja i minst xxx antal år (beroende på utredare inom ditt län). Jag blev beviljad).

Vad gäller för fäbod så vet jag TVÅ sätrar (fäbod) i min kommun som via en ekonomisk förening med känd fäbodbrukare fått bidrag till att sätta gärdesgård runt en del av den. Men så funkar det inte överallt. Man kan sätta till viss del, men ang eubidrag som är ngt helt annat så fodras det att du kullar korna, vallar getter genom skogen, eller visst kan du låta dom gå helt fritt utan dig och ropa på dom, men då kanske varg eller björn käkat upp dom innan kvällen.

Vi måste alla vara realistiska.

Jag tar inte ställning till några åsikter mer än mina egna i detta fall, eftersom jag har en enligt mitt tycke sund inställning, men jag lyssnar gärna om ngn har ngt kreativt eller intressant poäng.

Som sagt, läs gärna mina tidigare inlägg.

Rajski

• Gäst
« Svar #170 skrivet: 02 feb-07 kl 19:24 »
Den här frågan är så mycket mer än bara vargar, faktiskt så har det ingenting med varg att göra.
Vad jag tycker är att en djurägare alltid har RÄTT att försvara sina djur, annars vore det OMÄNSKLIGT. Men jag tycker att vargstammen gott kan växa, även i värmland.
En kompromiss skulle t.ex vara att man skulle t.ex.  skjuter 10 vargar, men att man sen planterar ut 5 från öst. En någorlunda kompromiss i alla fall, hela diskussionen skulle må bättre av lite ödmjukhet.

peter

• Gäst
« Svar #171 skrivet: 04 feb-07 kl 19:51 »
goold queen
är nog ingen nybörjare  tyvärr

goldqueen

• Värmland
« Svar #172 skrivet: 04 feb-07 kl 20:20 »
förlåt mig kära ung mjölkbonde från dalarna.
När jag kollar din profil så ser jag ju att du har x antal inlägg här men inte varit inne så mycket under viss period av året, jag har alltså inte sett dig göra inlägg i just detta ämne.
Än en gång förlåt för att jag trodde du var "ny" här på forumet. Betvivlar dock icke att du är en erfaren man i mångt och mycket.

Har du läst mina inlägg tidigare i denna tråd? I så fall har du några synpunkter?

peter

• Gäst
« Svar #173 skrivet: 05 feb-07 kl 16:00 »
goldqueen

tack nej ja har inte hunnit läsa alla dina inlägg, kan säga att jag är väl inte så ofta på denna sajt,  men någon gång  så klickar jag in å kollar vad som händer å  vad som skrivs   men tack för dina ord  vi kanske råkar ihop på någon tråd vem vet ödet styr nog  ha de /peter

peter

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 05 feb-07 kl 16:09 »
gooldqueen

ok visst jag respekterar dina åsikter om vargar  å rovdjur
men jag ställer samma fråga till dig
om du hadde 5-10 vargar runt din flock av kor ,får skulle du då va rädd om dina tamdjur åskrämma iväg dom eller skulle du vara glad att vargarna fick sig en bit mat  är man då en sann djurvänn tror inte jag ?????????

å förresten är de inte i värmland man annvänder sig av stg = skjut ,tig å gräv  eller är de en skröna månn tro sann ???????? mer säger jag inte  för jag vet nog mer änn du tror  så här drar jag igen blixtlåset på min mun

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #175 skrivet: 05 feb-07 kl 17:02 »
gooldqueen

ok visst jag respekterar dina åsikter om vargar  å rovdjur
men jag ställer samma fråga till dig
om du hadde 5-10 vargar runt din flock av kor ,får skulle du då va rädd om dina tamdjur åskrämma iväg dom eller skulle du vara glad att vargarna fick sig en bit mat  är man då en sann djurvänn tror inte jag ?????????

å förresten är de inte i värmland man annvänder sig av stg = skjut ,tig å gräv  eller är de en skröna månn tro sann ???????? mer säger jag inte  för jag vet nog mer änn du tror  så här drar jag igen blixtlåset på min mun
"STG" används bara på platser där myndigheter tagit ifrån djurägare rätten att freda sina djur.
Varje ansvarstagande djurägare fattar att det inte bara går att stå och se på när en björn, varg, lo, tvättbjörn eller vad som helst börjat se gården som snabbmatsrestaurang. Som jag sagt tidigare har vi inte dom problemen häröver. Allt för domesticerade rovdjur skjuts av och resterande rovdjurspoppulationer lär sig att det är förenat med livsfara att jaga runt hus- och laduknutar.
Visst konfrontationer händer ändå (oftast med av sjukdom förvirrade rovdjur) men systemet fungerar bra i stort.
Djuren håller sig i större utsträckning på sina egna revir och rovdjurhatet bland djurägare är betydligt mindre trotts en större andel rovdjur i skogen.

/Fred

Some give it all."

goldqueen

• Värmland
« Svar #176 skrivet: 06 feb-07 kl 06:14 »
Huruvida jag är enligt ditt eller någon annans tycke sann djurvän är upp till er att lägga i mun.  :)Vad jag känner för mina tamdjur och för vilda djur är något annat, också vad jag tycker själv, vilket gör att andras tyckande om mig är för mig oväsentligt, därför kan jag ge mig in i en situation dom denna oavsett vad du tycker. :D

Det är inte i debattens natur att att ifrågasätta mig som djurägares känsla för OM jag själv är sann djurvän, så detta lämnar jag din fråga angående det, dithän. 8)

STG förekommer och jag har vänner som har gjort detta och som berättat. VI vet vilka som gjort och gör det. Dock har det inte hänt på 3 år i min bygd. Sist skinnet har jag tom sett.

Vad tycker jag om detta. JO, jag godtar det. De har gjort i sitt tycke helt rätt enligt vad Fred mkt bra sammanfattningar av när och varför detta uppstår.
JAG har inte suttit i deras sits.
Jag hade inte får när vargen började dyka upp, för serru ni, ni, det var här i BOGRANGEN, NYSKOGA OCH BJURBERGET i nordvärmland som vargarna först dök upp, det var här de pissade på brevlådorna på sjuttiotalet och rännde vid skolbussarna och började käka får.
MEN jag var ett lindebarn då, och hörde under uppväxten bara ojanden.
Men nu vet jag vilka som på åttio och nittiotalet var med på "vaknätter" där män och kvinnor satt på vakt nätterna igenom, ibland flera nätter på raken, för att ta de där som slog får.

Jag anklagar ingen, därför att de är idag mina vänner, och av det de berättat så har de gjort enligt sitt val.

I detta forum vill jag bara understryka vad jag känner inför det faktum att vargen redan finns här, samt ge synpunkter på vad jag tror kan göras för att förenkla allas vårt liv utan för mycket krockar.

Huruvida jag applåderar och sjunger och tänker; gud va bra att vargponken rev 10 får jag bara betalat 300 kr /st för och jag får ut 1800 eller mer det är en annan sak.

(ha ha ha nu fick vi allt goldqueen, hon hatar verkligen djuren sina, och hemskt pengagalen är hon....)

Men med faktum att jag lider ingen ekonomisk förlust, det gör jag inte, och jag är inte personligen kär i mina tackor eftersom jag ser dom som gosiga blivande köttproducenter (lammen), så blir jag inte heller en lipsill som ojar mig. Men jag har bara förlorat en getabock till lodjuret på en säter, 4 lamm (troligen räven också på sätern).

Händer det så gör det, vad gör man? Klart jag på alla sätt jag kan vill undvika ett angrepp och jag tycker jag lyckats bra. NU menar jag inom mitt rovdjurshägn.
Hittills inga björn eller vargattacker - och jag menar attacker. De har ju varit här och inspekterat.

Men är man som du kär i sin Rosa eller Röllorna och lever ensam med endast dessa i sitt harem, så förstår jag att man blir arg om rovviltet kommer och river dom. Dessutom har jag själv haft en ko som blev gammal - 15 år- och som var så klok, så jag måste säga att det är lite skillnad på kor man mjölkar och hanterar på ett annat sätt, än en skock får som bräker.

God natt till er alla för ikväll, med förhoppning om att ni nu alla inte blir helgalna på mig. NATTI NATTI alla SANNA djurvänner, ateister, buddister, hippis, och wannabesomething else. /PEACE... ;)

queer

« Svar #177 skrivet: 06 feb-07 kl 08:05 »
Goldqueen rules, eller vad det nu heter därborta  :)

Jag är också en sån som "inte tycker om djur", enligt andra ...

Enligt min ödmjuka åsikt är det större problem med långa slakttransporter, klumpiga amatörslaktare, halal och koscher för att nu inte tala om alla "jägare" som inte kan hantera sina vapen.

peter

• Gäst
« Svar #178 skrivet: 06 feb-07 kl 11:39 »
goldqueen

de va värst va du la ut hehehe

om du nu vill veta så mjölkar ja mina djur å förresten så lever ja inte i ett harem hehe

tur att vi har olika åsikter  jag respekterar dina sen skiter jag i de sk ersättningarna för rovdjursskadad tamboskap för den är så himmla sne vriden

har också jättegoda kontakter i nordvärmland som annvänder sig av stg mer behöver ja inte säga å jag ger mitt fulla förtroende för de som gör de
stg körs fortfarande i nordvärmland så försök inte att ljuga i oss något som är osant
vargar försvinner titt som tätt komm ihåg de eller har du stenhård koll på de eller
men annars tack för en trevlig debatt fortsätt så kanske vi kommer överens  till slut ha de/ peter som fortfarande trivs att leva ensam med sina kor heheehe

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #179 skrivet: 06 feb-07 kl 14:14 »
Goldqueen rules, eller vad det nu heter därborta  :)

Jag är också en sån som "inte tycker om djur", enligt andra ...

Enligt min ödmjuka åsikt är det större problem med långa slakttransporter, klumpiga amatörslaktare, halal och koscher för att nu inte tala om alla "jägare" som inte kan hantera sina vapen.
Håller med dig om plågsamma djurtransporter och slakt som inte tar hänsyn till djurens lidande.
Men var har du träffat på alla dessa jägare som inte kan hantera sina vapen?

Själv är min erfarenhet att just jägare brukar vara ganska duktiga på att hantera sina vapen och är noga med sin vapenhantering. Betydligt bättre än "ickejägarna".

/Fred
Some give it all."

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare (1 dolda)
Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser