Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behålla färgen på torkade växter, hur?  (läst 8807 gånger)

Nanabozo

Behålla färgen på torkade växter, hur?
« skrivet: 26 jul-09 kl 20:07 »
Hej, är det någon som vet något bra knep hur man kan behålla färgen på växter man torkar?

Jag tänker på t ex blåklint, som jag sett att man kan ha i te-blandningar där färgen fortfarande är så himla blå och fin.

Vet någon hur man behåller andra blad å blommors färg efter torkning är jag tacksam för tips på hur.  :)

/Louise

JackieLondon

• Norrbotten
SV: Behålla färgen på torkade växter, hur?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-11 kl 02:16 »
Hej!

Förr (ca 15 år sen) torkade jag mycke blommor med nåt som
jag har för mej hette blå gel! Ser ut som ljusblått grovsalt i miniatyr!
Alla slags blommor å blad gick att torka i det. Efter varje torkning blev
"sanden" mer eller mindre rosa beroendes på hur mycket fukt blommorna avgav.
Sen torkade man "sanden" i ugnen tills det blev ljusblått igen.

Kommer ihåg att det var s--dyrt, men det blir juh aldrig gammalt så det var en
bra investering och resultatet blev kanon. Använde blommorna till div blomsterarrangemang.
Kommer inte ihåg vart jag köpte det, men hör i någon blomsteraffär.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-11 kl 00:26 »
Ja blomsterhandlarna har ju sina knep, men då går det ju inte att äta sen.

Jag har köpt ekologiska blåklintsblommor som jag har i teet. De är ganska blåa typ blågråa litet blandat. Borde inte vara så svårt att behålla någorlunda färg på dom? Ringblomsblad (kronblad) är fina också i te. Dom blir alltid starkt orange i flera år efter plockning. Ganska få saker som behåller färgen. Hibiskusblommor (malva) behåller ibland färgen, men inte alla sorter.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 31 jul-11 kl 08:09 »
Mörkt, torrt och svalt. Utsätts dom för solljus bleks dom ruskigt fort. Blåklint, ringblomma, solros, röda/rosa rosblad håller färgen jättebra, resten kan jag inte uttalla mig om =). Eller jo, hibiskus, blir mörklilaröda, också snygga.

Tänk såhär: Om du någon gång torkat en blombukett, vilka blommor höll sig snyggast?
//Lina

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 31 jul-11 kl 08:22 »
Hej, är det någon som vet något bra knep hur man kan behålla färgen på växter man torkar?

Jag tänker på t ex blåklint, som jag sett att man kan ha i te-blandningar där färgen fortfarande är så himla blå och fin.

Vet någon hur man behåller andra blad å blommors färg efter torkning är jag tacksam för tips på hur.  :)

/Louise

Blått bevarar man genom att torka blommorna i vanligt bordsalt.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 23:49 »
Det är väl glycerin som blomsterhandlarna använder till att bevara brudbuketter och annat med.

(Glycerin=glycerol=propantriol) Tror det finns som beställningsvara på apoteket numera.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser