Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behålla färgen på torkade växter, hur?  (läst 8806 gånger)

Nanabozo

Behålla färgen på torkade växter, hur?
« skrivet: 26 jul-09 kl 20:07 »
Hej, är det någon som vet något bra knep hur man kan behålla färgen på växter man torkar?

Jag tänker på t ex blåklint, som jag sett att man kan ha i te-blandningar där färgen fortfarande är så himla blå och fin.

Vet någon hur man behåller andra blad å blommors färg efter torkning är jag tacksam för tips på hur.  :)

/Louise

JackieLondon

• Norrbotten
SV: Behålla färgen på torkade växter, hur?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-11 kl 02:16 »
Hej!

Förr (ca 15 år sen) torkade jag mycke blommor med nåt som
jag har för mej hette blå gel! Ser ut som ljusblått grovsalt i miniatyr!
Alla slags blommor å blad gick att torka i det. Efter varje torkning blev
"sanden" mer eller mindre rosa beroendes på hur mycket fukt blommorna avgav.
Sen torkade man "sanden" i ugnen tills det blev ljusblått igen.

Kommer ihåg att det var s--dyrt, men det blir juh aldrig gammalt så det var en
bra investering och resultatet blev kanon. Använde blommorna till div blomsterarrangemang.
Kommer inte ihåg vart jag köpte det, men hör i någon blomsteraffär.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-11 kl 00:26 »
Ja blomsterhandlarna har ju sina knep, men då går det ju inte att äta sen.

Jag har köpt ekologiska blåklintsblommor som jag har i teet. De är ganska blåa typ blågråa litet blandat. Borde inte vara så svårt att behålla någorlunda färg på dom? Ringblomsblad (kronblad) är fina också i te. Dom blir alltid starkt orange i flera år efter plockning. Ganska få saker som behåller färgen. Hibiskusblommor (malva) behåller ibland färgen, men inte alla sorter.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 31 jul-11 kl 08:09 »
Mörkt, torrt och svalt. Utsätts dom för solljus bleks dom ruskigt fort. Blåklint, ringblomma, solros, röda/rosa rosblad håller färgen jättebra, resten kan jag inte uttalla mig om =). Eller jo, hibiskus, blir mörklilaröda, också snygga.

Tänk såhär: Om du någon gång torkat en blombukett, vilka blommor höll sig snyggast?
//Lina

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 31 jul-11 kl 08:22 »
Hej, är det någon som vet något bra knep hur man kan behålla färgen på växter man torkar?

Jag tänker på t ex blåklint, som jag sett att man kan ha i te-blandningar där färgen fortfarande är så himla blå och fin.

Vet någon hur man behåller andra blad å blommors färg efter torkning är jag tacksam för tips på hur.  :)

/Louise

Blått bevarar man genom att torka blommorna i vanligt bordsalt.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 17 aug-11 kl 23:49 »
Det är väl glycerin som blomsterhandlarna använder till att bevara brudbuketter och annat med.

(Glycerin=glycerol=propantriol) Tror det finns som beställningsvara på apoteket numera.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser