Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargen? Praktiska frågor ingen politik tack.  (läst 1424 gånger)

Fordson

Vargen? Praktiska frågor ingen politik tack.
« skrivet: 07 jul-09 kl 09:35 »
Jag skulle vilja starta en tråd om vargproblemet.
Eftersom vargen de facto river tamdjur och merparten är får är ju det faktiskt ett problem för oss fårägare.
Denna tråd är inte menad för politiska inlägg i vargdebatten. Jag är intresserad av praktiska lösningar och erfarenheter från djurägare med erfarenhet eller oro för vargen.

Mina undringar:
1) Inte sjutton håller väl ett vanligt fårstängsel med en eltråd nere och en uppe ute en hungrig varg?
2) Vi flyttar våra får mellan beten som skiftar från år till år. Hur ska vi kunna hålla rovdjurstängsling då?
3) Jag har aldrig velat jaga och har därför inte vapenlicens. Med varg i krokarna börjar jag fundera på att skaffa just vapenlicens. Måste man skjuta varg med kulgevär eller räcker det med licens för småvilt (hagelbössa) när det kommer till paragraf 28?

Birgit

SV: Vargen? Praktiska frågor ingen politik tack.
« Svar #1 skrivet: 07 jul-09 kl 14:52 »
1. Nu tror jag iof. att ett rejält nät med eltråd lite halvlångt ner + en tråd över (på utsidan) gör bra nytta. Vitsen är att vargen får en smäll på nosen. Hundar är ju ruskigt känsliga för el om de råkar få en stöt, så det gäller nog för varg också.
2. Förstår precis. Vi har samma dilemma och skaffade därför våra boskapsvaktare. Det är näst intill omöjligt att hålla koll på eltrådarna i ojämn, vegetativ terräng på drygt 7 ha naturbeten som vi bl.a använder till gutarna.
3. Är tveksam om man får använda fel typ av gevär till att skjuta något vilt djur, även om kontrollen är en annan femma. Vitsen är väl att djuret ska dö snabbt och hyfsat smärtfritt? Fel typ av vapen ökar risken för skadeskjutning. Kan tänka mig att det kan leda till något inom jaktskyddslagen om det uppdagas?

Vitsen bör under alla omständigheter vara att hålla vargen på avstånd från djuren, så tänk i första hand förebyggande.www.viltskadecenter.se har en hel del tips.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 jul-09 kl 16:58 »
Ska du skaffa vapenlicens så skaffa även för högvilt. Kulvapen alltså! Med hagelbössa måste man vara nära när man skjuter inte längre bort än ca 30 meter. Med en studsare med kikarsikte kan man skjuta på ca 100 meters håll.
Att komma så nära en varg som inom 30 meter är kanske inte alltid att tänka sig.

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 15 jul-09 kl 11:22 »
1. Inget hjälper om vargen är vrålhungrig. Men det verkar som elen har en rätt stor avskräckande effekt i normala fall för vargar.
2. Det är bara att lägga ner det extrajobbet som behövs för att få ett ordenligt staket.
3. Vapen är ingen bra lösning på vargproblemet. Om du inte kan ha 100% uppsikt på hagarna. För när du sover eller är på jobbet så kommer vargen och då spelar det ingen större roll om du har vapen eller ej.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 15 jul-09 kl 17:16 »
Men då hjälper hundarna ;)

Tror även att bra stängsel är ett bra skydd. Har vargen aldrig tagit tamboskap innan och går på ett elstängsel, så undviker den nog det.

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 15 jul-09 kl 20:32 »
Till den blir tillräckligt hungriga.
Men om man kollar i statestiken så verkar el funka bra.
Även om det inte är 100% säkert.

Kolla bara på människor. Vi kan äta lik om det behövs för att överleva.
Samma sak med räven.
Är den tillräckligt hungrig så är den väldigt oskygg.

Boskapshunder borde också funka om man inte är allergisk mot päls om min sambo och son.
Själv så skulle jag hellre köpa en jakthund om jag kunde ha hund.
« Senast ändrad: 16 jul-09 kl 10:10 av Rosten »

Birgit

« Svar #6 skrivet: 15 jul-09 kl 21:26 »
Ja, men den skyddar väl inte mot rovdjur ??? (Jakthundar) Hur funkar det med får o.d. vid allergi då? År inte de pälsbärande?

Rävar är till stor del asätare 8)

Alla typer av djur (även människan) är beredda att gå över sina naturliga gränser om överlevnaden kräver så. Inget nytt under solen alltså ::)

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 16 jul-09 kl 10:14 »
Själv så skulle jag hellre köpa en jakthund om jag kunde  ha hund.
Vilket jag inte kan pga allergin.

Vi skall testa med 3 linderösvin på gården. Så får vi se om familjen reagerar på deras borst.
Vi kommer att ha dom i en hage bakom ladugården.

Mushi

« Svar #8 skrivet: 16 jul-09 kl 11:06 »
Boskapsvakthundar ska inte vara med familjen eller i huset utan med fåren. Så allergi borde inte vara något hinder mot att skaffa en eller flera sådana. Boskapsvaktare är en väldigt bra åtgärd i många fall, tror jag, men passar inte alla människor, fårflockar och omständigheter. Men definitivt värt att kolla närmare på om vargen finns i bygden.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 16 jul-09 kl 11:55 »
Boskapsvakthundar ska inte vara med familjen eller i huset utan med fåren. Så allergi borde inte vara något hinder mot att skaffa en eller flera sådana. Boskapsvaktare är en väldigt bra åtgärd i många fall, tror jag, men passar inte alla människor, fårflockar och omständigheter. Men definitivt värt att kolla närmare på om vargen finns i bygden.
Probelmet är att hagarna är runt huset.
Vi fick flytta från förra kåken efter att grannen gjorde en hästhage på baksidan av vår kåk. (15 meter från våran kåk och 5 meter från våran gräsmatta.)

Vi kunde inte ha tvätten ute, vi kunde inte sova med öppet fönster på sommaren, vi kunde inte heller jobba i trädgården.
För då kliade det i tjejens näsa så hon höll på bli tokig.
Så hon kliade i den och då rann näsbloden.
Varenda morgon så blödde hon näsblod.

Så vi skippar jakthundar och boskapshundar och förlitar oss på elstaket. ;)

Även hästar och kor går bort. Vi skall prova med grisar.
Får verkar funka bra. Vi har besökt folk med får och då har hon inte känt något.

Mushi

« Svar #10 skrivet: 16 jul-09 kl 12:21 »
Oj är allergin så illa, då förstår jag. Får går bra för många allergiker, hoppas att det funkar! Hur är det med lamor? Har ett vagt minne av att de kan funka för allergiker också, men kanske är jag ute och cyklar. Kanske alpackor snarare? Hur som helst, även lamor kan vakta får. Men i ert fall, som i de flesta, är ett bra staket nog där krutet ska läggas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser