Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  loppis=verksamhet=ingen A-kassa?  (läst 5216 gånger)

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
loppis=verksamhet=ingen A-kassa?
« skrivet: 04 jul-09 kl 16:28 »
eftersom jag stämplar nu så undrar jag -
hur funkar det som egt? loppis alltså - vad säger lagen och så?? nån som vet eller tror sig veta?
bohem-torpare

louise

• Gäst
SV: loppis=verksamhet=ingen A-kassa?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-09 kl 16:37 »
du får itne starta företag när du är arbetslös. Möjligen kan du få ha hobbyverksamhet, dvs omsättning unde r30.000 pe rår, men det vet jag faktisk tinte, det om hobby är bara en vild gissning.

sen får man ju sälja sina egna grejer på loppis, då är det nån sorts privatförsäljning bara. Men tar du in andras grejer då har du företag.
« Senast ändrad: 04 jul-09 kl 16:45 av Stabon »

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
« Svar #2 skrivet: 04 jul-09 kl 16:45 »
alltså som jag ser det så är det ju inget företag - bara lite lagårdsloppis - och några större summor pengar har jag väldigt svårt att tro det kommer inbringa... men frågan kvarstår - räknas en liten loppis som en verksamhet/företag ??? ???
bohem-torpare

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 jul-09 kl 16:48 »
hann du läsa mitt tillägg? det där med egna å andras grejer?

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jul-09 kl 17:06 »
ne nej henriksson, så kan man inte göra med egen verksamhet. det är barqa lönejobb man får göra så med.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 jul-09 kl 18:06 »
du har fel. Företag får aldrig deklareras som arbetad tid på ett kassakort. man får inte ha företag när man gårpå akassa.  Ungefär, en kort version av det hela. Det finns någr undantag för företag, men jag drar inte de här.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 04 jul-09 kl 18:13 »
Här pratas om olika saker.

Ett nytt företag får inte startas när man stämplar, oavsett om det går med vinst eller inte. Då dras A-kassan in. Även om det är en pytteverksamhet, så kanske den, om det kommer fram, bedöms som företag och man får inte A-kassa, och jag förmodar de kan begära tillbaks a-kassepengarna man fått under tiden man haft företaget.

Arbetad tid är i detta sammanhang anställning.

Jag har vid något tillfälle kryssat i förhidrad eller hur det nu stog.

Avråder bestämt!

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
« Svar #7 skrivet: 04 jul-09 kl 19:21 »
Stabon: missade det sista :-[

det där med att sälja egna grejjer borde jag väl komma undan med - får väl ringa och fråga på måndag..
bohem-torpare

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 04 jul-09 kl 21:21 »
ring inte, mejla. Du måste ha alla regler bevisbara om de börjar krångla. du måste kunna plocka fram något de sagt, det kan du inte om du får allt muntligt.

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
« Svar #9 skrivet: 04 jul-09 kl 22:56 »
tack stabon - mail får det bli..
bohem-torpare

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jul-09 kl 23:08 »
men det mest kan du läsa på deras hemsidor. låter inte riktigt som du gjort det.

Suresh

• -
« Svar #11 skrivet: 04 jul-09 kl 23:16 »
Arbetad tid = Anställning = Arbetsgivarintyg krävs

Tid där man ej står till arbetsmarknadens förfogande = Förhindrad

Inkomst av reavinstförsäljning skall redovisas till SKM, men inte till a-kassan

Det är olagligt att undanhålla SKM inkomster

Det någon inte vet har de inte ont av.

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
« Svar #12 skrivet: 05 jul-09 kl 10:20 »
stabon: nej det har jag inte - för i ärlighetens namn så begriper jag mig inte på paragrafer och byråkratiska formuleringar så jag frågar hellre och hoppas på svar på begriplig svenska...

suresh: jag står till förfogande - får jag jobb så stängs loppisen - fast det är klart, dom ville neka mig rätten att stämpla om jag skaffade 2 tackor-eftersom det var en slags verksamhet (visade sig senare att det inte var riktigt så) så säger jag loppis högt :o
bohem-torpare

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 jul-09 kl 10:49 »
det hjälper inte att du står till förfogande. Det är inte lönejobb med arbetsgivarintyg.

a-kassorna förklarar faktiskt på begriplig svenska, jag tycker du ska prova att lägga ner den attityden att de är översittare som vägrar kommunicera. Gå in p¨å några hemsidor först och skaffa grunden.

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 jul-09 kl 12:13 »
Efter vad man hört och läst så finns det ju knappt någon gräns för hur långt dom vill dra det här med att man ska vara tillgänglig. Principen är väl att man ska svara i telefon och kunna inställa sig dygnet runt på någon timme. Inte för att jag vet hur många jobb som förmedlas på det viset...
Men som sagt, det är vad man hör..sanningshalten vet jag ionget om..

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
« Svar #15 skrivet: 05 jul-09 kl 15:58 »
stabon: - gällande min attityd mot a-kassan!
 - dom är struliga att ha å göra med, skickar samma papper flera gånger utan att förklara om/vad jag kryssat fel osv..  jag menar inte att dom vägrar komunicera men en del gånger så verkar dom inte anstränga sig för att göra sig förstådda - får känslan av att det ska vara struligt att stämpla - och därmed mer motiverande att skaffa ett jobb..

Henriksson: eftersom det krävs produktionsplatsnummer för att få ha klövdjur, så räknades det som en verksamhet - tills hon på a-kassan faktiskt kollade upp det lite mer noga, men dom menade på att jag inte fick skaffa mer får och inte tjäna några pengar på dom - vilket jag köper - men om storbönder måste ha bidrag för att gå runt - hur skulle jag kunna göra två tackor med varsit  lamm till en plusaffär?
bohem-torpare

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 jul-09 kl 17:04 »
ja, lite struliga kan de allt vara. Och det beror på personer. Jag har tex bytt från journalisternas till akademikernas, bland annat för att personalen på den första var rätt otrevlig. PÅ min nya är de bara hjälpsamma.

kvarnåkungen

• n´henke
    • Jämtland
    • elins blogg!
« Svar #17 skrivet: 06 jul-09 kl 22:21 »
pratade med a-kassan idag, det var lugnt :o att ha loppis och sälja eget skit, så länge man samtidigt stod till arbetsmarknadens förfogande= stänga loppisen om det finns jobb..

och jag sa även till att jag vill ha papper på att det är lugnt - så det kommer med posten!
bohem-torpare

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 06 jul-09 kl 22:41 »
men om storbönder måste ha bidrag för att gå runt - hur skulle jag kunna göra två tackor med varsit  lamm till en plusaffär?
Det argumentet skall jag komma ihåg. ;D

Borde funka på betydligt mer än 2 får och 2 lamm och kanske även på andra saker än får. ;)

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 aug-09 kl 18:42 »
pratade med a-kassan idag, det var lugnt :o att ha loppis och sälja eget skit, så länge man samtidigt stod till arbetsmarknadens förfogande= stänga loppisen om det finns jobb..

och jag sa även till att jag vill ha papper på att det är lugnt - så det kommer med posten!
om du FÅR jobb ja,då får du ju stänga loppisen,man kan ju inte vara på 2 ställen samtidigt,liiiite svårt,fast du kanske är spindelmannen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser