Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cesar Millan  (läst 35750 gånger)

Vilverin

• Skåne
Cesar Millan
« skrivet: 29 jun-09 kl 21:03 »
Hej allihopa!

Har börjat ta mig igenom Cesar Millans bok "Cesars Way", och tycker att den verkar himla bra.
Tänkte bara höra om det är någon som har andra uppfattningar om honom, eftersom jag hört folk
i min bekantskapskrets dissa honom.
Jag tycker han verkar ha bra koll på hur hundar fungerar, men min ena bekant anser att han är för
sträng för vanliga hundar, alltså hundar utan "speciella svårigheter" som hon sa.

Och jo, Cesar Millan är han där på teve, Dog Whisperer eller vad programmet heter...

/ Malin
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Cesar Millan
« Svar #1 skrivet: 29 jun-09 kl 21:21 »
Det är väl med hans metoder som alla andras, man får sålla det man tycker är bra och passar en själv ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Vilverin

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 jun-09 kl 21:28 »
Mjo, jag har inte ens hund ännu. (hämtar på torsdag!!)
Men jag räknar inte med att behöva alla hans metoder för aggressiva hundar... man vet ju förstås aldrig, men jag ska ha en bc, och de är ju inte världens tuffaste direkt.
- Émile Zola

Wisteria

« Svar #3 skrivet: 29 jun-09 kl 21:30 »
Jag tycker han är bra! Sund inställning, inga "magiska metoder" utan han pratar om vikten av mycket motion och aktivering. Jag har vallhundar och läste hans bok med behållning!

Wisteria

« Svar #4 skrivet: 29 jun-09 kl 21:33 »
Mjo, jag har inte ens hund ännu. (hämtar på torsdag!!)
Men jag räknar inte med att behöva alla hans metoder för aggressiva hundar... man vet ju förstås aldrig, men jag ska ha en bc, och de är ju inte världens tuffaste direkt.
ja ja säg inte det! De är tuffa när det behövs! ;) Vad roligt det är världens bästa hund! Grattis!

Vilverin

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 jun-09 kl 22:06 »
Åh, det låter ju lovande!
Jag ska ha honom till lite vall, men mest på kul... har ingen stor gård, bara en liten med ankor, höns och ambitionen att skaffa tre får till hösten. Och lydnad tycker jag är himla roligt, så det vore kul att träna lite sånt också.
- Émile Zola

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 29 jun-09 kl 22:12 »
Jag är inget fan av C M, det finns trevligare och intressantare sätt än hans att samarbeta med sin hund...
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #7 skrivet: 29 jun-09 kl 23:03 »
På vad sätt är han otrevlig mot hundarna, Charlotte? Vet att du nämnt något program som jag tydligen missat där han just använde "lägga på rygg" varianten.
Alla hundar är olika och jag har känslan av att många lägger för många mänskliga aspekter på hunden och dess beteenden.
Jag tycker C Ms synsätt stämmer bra på hur hunden fungerar osv. Däremot finns ju ingen anledning att ta till de hårdaste metoderna på en vanlig hund. Man måste ju använda sitt eget omdöme i olika situationer också.

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 29 jun-09 kl 23:18 »
Min inställning till mina hundar är inte att dom ska vara undergivna och 'låga' hela tiden.
Det fungerar bra ändå. Även fast  jag inte lägger in mänskliga värderingar i mitt och mina hundars förhållande.
Dom jobbar för belöningar. Jag är ledaren för att jag förtjänat det genom att vara intressant och pålitlig, den som står för resurserna, inte för att jag trycker ner och är 'bestämd'. Och ska man som TS skaffa BC så brukar man inte ha svårt att motivera sin hund, jobbet i sig är bästa belöningen:) Slut på jobbet (om hunden gör något 'fel') är värsta straffet.   Jag har dock hört att boken är bättre än Tvprogrammen.   Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ledup

« Svar #9 skrivet: 29 jun-09 kl 23:59 »
Håller med Charlotte! Dessutom tycker jag att han missar i sina program. Det kan ju finnas andra orsaker till att hundar är "arga" , ostyriga etc. De kan ha ont t.ex. 
De jag känner som jobbar med problem hundar brukar rekommendera att man kollar upp hundens hälsa innan man börjar bråka med den (halsinfektioner, öron, rygg, analkörtlar o.s.v), har aldrig sett han göra något sådant.
Hans mirakel halsband trycker på en nerv i nacken som påminner om vår ischias nerv = ont; givetvis blir hundarna spaka då!!
Sedan tycker jag att hundhållningen i USA är bedrövlig. Det är helt ok. att bura hundar hur länge som helst, dressyr med el är vanligt förekommande...
Visst fungerar hans mirakelmetoder men det är lätt att härska över en hund en helt annan att sammarbeta.

Det finns en bok som heter från valp till unghund som är skriven av Nina Roegner, den är bra tycker jag om man vill förebygga problem istället !
Har inte läst hans bok, kasnske jag ska tillägga, den kanske är bättre än tv-programmet!

Birgit

« Svar #10 skrivet: 30 jun-09 kl 05:26 »
Vad som visas i pogrammen är ju bara delar av en helhet. Annars skulle de ju vara i timmar 8)
Läs hans filosofi istället. Där han utgår från det fria djuret hund!
Tycker närmast att han visar hur man genom sitt beteende mot hunden "förtjänar" att vara ledaren. Inte tvärt om!

Vilverin

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 jun-09 kl 07:11 »
Jag tycker han har en poäng i att man ska vara en ledare för sin hund, det som möjligen gör mig lite skeptisk är att han aldrig tycker man ska stänga av ledargestalten. Jag vill givetvis att min hund ska veta att jag bestämmer... men jag vill också gosa i soffan! =D
Undrar hur man gör det utan att förlora sin ledarroll, för på honom så låter det snart när omöjligt. Likadant med promenaderna, att hunden knappt ska få stanna och lukta på nånting... det tycker jag låter lite taskigt. Klart man vill att den går fot för det mesta... men ibland måste de väl få lukta också?

Tror nog att han kan vara bra med besvärligare hundar, men om man inte har några problem med sin vovve så kanske man kan ta honom med en nypa salt? (eller två).

- Émile Zola

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 30 jun-09 kl 07:21 »
Men då kan man ju undra varför han aldrig på all denna TVtid han har inte visar något av det? Mer än att han tjatar om att en hund behöver motion (gärna på ett löpband, vad får hunden för lukt och synintryck där?).
Nä, jag tycker det finns andra att inspireras av när det gäller hundar än honom.
Mvh Charlotte

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 30 jun-09 kl 07:45 »
Jag tycker CM är bra. Han har sund hundinställning och utgår hela tiden från att en hund är en hund. Det är snarare människan som tilldelar hunden mänskliga känslor och personligheter.

Att CM förespråkar löpband är till stor del pga att hundägande i USA inte är som hundägande här. Det finns inga tvång på chip, det finns inte den kontrollen vad gäller hund i bur/länk/hundgård. Det finns inte de grönområdet vi har här och många gånger är hundar förbjudna i städer och villaområden. Då är löpbandet perfekt.

De flesta av de hundar Ceasar "behandlar" i sina program är hundar som har tillgång till stora trädgårdar och kan springa fritt hela dagarna, men som inte får nån mental stimulans. Är det då för mycket begärt att hunden ska gå fot på promenaden? Promenaden som är till för att skapa band mellan hunden och föraren och för att motionera den.

Sen finns det inget som hindrar att man har en mysrelation med sin hund och har den i sängen fex sålänge man är på det klara med att man har ledarrollen och att den skall förstärkas i all hanteringen med en hund som lätt faller in i en dominant roll gentemot sin ägare. Mina hundar sitter också i knäet, när jag vill det. De markerar att de vill upp och vill jag inte just då får de finna sig i att stanna på golvet. Mina hundar blir inte osäkrare av det.

Nåt som CM framhäver och som jag instämmer till fullo med är att hundar inte har förmåga att tycka synd om sig själv, många av de hundar han visar upp i sitt program kommer från hundgårdar och djurskydd och när de sen hamnar i den nya familjen tycker ägarna synd om den för den har ju haft det så svårt vilket resulterar att man inte sätter några gränser för hunden ser ju så ledsen ut och det är så synd om den, och det slutar med att hunden istället tar över eftersom ingen visar vem som är ledaren.

Sen nämns hans halsband här i texterna också, det handlar inte om att det trycker på en nerv utan det ligger emot struphuvudet som vi ju alla vet är mycket känsligt. Därför drar inte hunden för då trycks struphuvudet bakåt vilket trycker ihop luftstrupen. Samma sak händer med ett stryphalsband, med den skillnad att längre ner på halsen har hunden kraftiga muskler som fångar upp trycket och skyddar luftstrupen.

De tunna selar vi har i våra butiker här i Sverige som man trär runt hundens framben för att hindra den att dra är bra mycket plågsammare för hunden då dom verkligen trycker på nerver i hundens armhålor vilket är mycket smärtsamt för hunden. Så på vad sätt är vi humanare i Sverige?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 30 jun-09 kl 07:56 »
  Fast jag tycker att det vimlar av "Hundexperter" och ingen säger att vi ska betrakta våra hundar som människor, om det nu är det som är så speciellt med CM...
 Visst är löpbandet perfekt om man nu ska ha hund där den inte får vistas utomhus ::) Men vore det inte bättre att säga till att man då inte bör ha hund?
 Nä, jag tycker fortfarande efter flera säsonger inte att det är något speciellt med honom, kommer förmodligen aldrig att tycka det heller :)
 Om jag skulle skaffa hund för allra första gången och bara fick välja en enda bok att läsa tror jag det skulle bli Kontaktkontraktet av Eva Bodfält.
                        Mvh
                      Charlotte

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 30 jun-09 kl 08:35 »
Återigen, att jämföra Sverige med USA är som att jämföra ärtor med morötter.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 30 jun-09 kl 08:44 »
Återigen, att jämföra Sverige med USA är som att jämföra ärtor med morötter.

Men nu bor ju vi i Sverige, de flesta av oss.
 Så förhoppningsvis behöver man inte sitta och titta i timmar på hundar i USA som får springa på löpband för att kunna skaffa hund här i Sverige.
                       Mvh
                     Charlotte

« Senast ändrad: 30 jun-09 kl 08:46 av Charlotte »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 30 jun-09 kl 08:45 »

Men nu bor ju vi i Sverige, de flesta av oss ::)
                       Mvh
                     Charlotte

Ja och?
Det betyder väl inte att hundpsykologin är annorlunda mellan svenska till amerikanska hundar?

Birgit

« Svar #18 skrivet: 30 jun-09 kl 10:14 »
Jag tycker Kimma beskriver CM och hans filosofi bra här ;) En sak till: I USA är massor av människor feta (orkar inte motionera sina hundar) det är en av anledningarna att han rekommenderar löpband!!!!!!!!!
Den företeelsen är inte ovanlig här heller.
Utgår man från att hunden är 98 - 99½ varg, vilket den är genetiskt, så är livet inte bara lek o gos. Men det finns inget som hindrar gos i CM filosofin. Bara att du som ledare bestämmer när det infinner sig. Vissa hundar kan ju faktiskt bli rent odrägliga när de får göra som de vill. Dessutom kan hunden visst få lukta på promenad. Budskapet han ger är att DU bestämmer när och om det är ok.

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 30 jun-09 kl 10:33 »
Men det budskapet är väl ändå inte CM ensam om?!?
Det är liksom inget nytt eller någon ny filosofi...  Om man absolut vill titta på TV för att lära sig hundfostran så  är Hundcoachen trevligare, han pratar i alla fall om arbetsglädje och glädje med att ha hund:) För det är väl ändå det som är meningen med att ha hund? Inte att ständigt gå och tänka ut på vilket sätt 'Den farliga Alien' man tagit in i sitt hem ska ta över makten? Jag vill inte ha en avtrubbad hund som ser radiostyrd ut. Jag vill ha en hund som tar initiativ och finner nöje i att samarbeta med mig. Och hittills har det fungerat rätt bra utan elhalsband, kräksnara (i ny design, men samma princip) eller löpband. Jag skrev inte att CM var direkt  otrevlig mot hundar, jag skrev att det finns Trevligare och framför allt Intressantare sätt att förhålla sig till sin hund. Men 'Klickertänk' får man en hund som själv funderar ut vad den ska göra, sån lärdom sitter bättre och att det sen är väldigt intressant att se hur hunden funderar och räknar ut saker är en bonus:)
Mvh Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser