Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cesar Millan  (läst 32564 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Cesar Millan
« Svar #40 skrivet: 01 jul-09 kl 09:14 »
Birgit du skrev:
De vanliga kurserna kan inte motivera den här typen av hundar. De genomskådar nyttan (onyttan) med det hela. De gör inte saker utan att fatta vad de ska vara bra till. De vill jobba på riktigt med sånt de begriper (vakta boskap)

Jag svarade:

Birgit: (Jag tror faktiskt att Klickerträning skulle vara ett utmärkt sätt att motivera Herdehundar så att de skulle kunna funka även på "Brukshundskurser" och andra "onödigheter" (OM man är intresserad av sånt) hundar gör vad som lönar sig och det brukar fungera väldigt bra på "Hårda hundar" som tänker själva :) Det gäller bara att hitta rätt belöningsform.

Du svarar:

 
Belöningen för en boskapsvaktare är att få vara med djuren och att djuren i flocken trivs och mår bra! Hur skulle klicker träning hjälpa där???? Charlotte
Nu har jag alltså inte skrivit att du ska klickerträna din hund till att vakta fåren.... Men jag antar att man gärna vill kunna kalla in en Herdehund, klippa klor, ta den till veterinären osv ibland? Och där kan man ju använda sig av den typen av träning OM man är intresserad.


   Jag står ju  tex knappast med Klickern och köttbullen och viftar när jag tränar vallning ;) Det existerar inget godis som är godare än att få valla fåren och dom instinkterna kan man ju inte "klicka" fram, dom finns där och det är väl samma med en Herdehund antar jag?
 Men, jag kan ju "tänka i dom banorna", Lydig bra hund: Får fortsätta valla, Olydig hund: Får gå bort från fåren och ta "time out" istället för att vräka omkull den olydige eller lyfta upp honom i halsskinnet och skaka eller slänga herdestaven i skallen på honom...
                                           Mvh
                                       Charlotte
  
 
 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Cesar Millan
« Svar #41 skrivet: 01 jul-09 kl 10:41 »
Blir med himla nyfiken på Kontaktkontraktet nu... mot biblioteket!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Cesar Millan
« Svar #42 skrivet: 01 jul-09 kl 10:41 »
OM man är en bra ledare och ens boskapsvaktare litar på en är det inga problem att vare sig klippa klor eller åka till vet. med den. Vad tror du Charlotte att boskapsvaktare är? Monster?
Min ena tik fick hastigt opereras i vintras. 3 år gammal. Har aldrig varit på vet.klinik innan. Det var katter o hundar i väntrummet. Folk drog o klämde på henne osv. Inga problem. De kunde lätt hantera henne själva efter operationen också.

Dessutom plockade jag bort hennes "häftklammer" själv på köksgolvet, utan att någon höll i henne. Hon förstod att jag hjälpte henne. Fullständigt avslappnad!
Vad jag försöker förmedla är att oavsett vilken metod eller mentor du har (inte Charlotte specifikt då) så är det ändå din relation och kontakt med hunden som avgör om ni är ett team. Inte att tekniskt få beskrivet hur man ska göra i den eller den situationen. Då underlättar det om du begriper dig på hundar och då din hund specifikt.
Millan tycker jag förklarar bra hunden som varelse. Oavsett hur korkade amerikanare är. Tror faktiskt att många här i landet ligger farligt nära den nivån också! Kolla bara chihuahua på blocket 8)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Cesar Millan
« Svar #43 skrivet: 01 jul-09 kl 11:11 »
Nä, det är för varmt för detta:) Läs mina citat igen Birgit:) Har jag skrivit att Herdehundar är monster? Du skrev att man inte kunde motivera dom till Brukshundskurser osv, jag vet att man kan motivera dom till det om man har rätt belöning och lägger upp träningen rätt, jag vet tex en ägare som tränar Lydnad med en Kuvaz med 'mjuka' metoder, det skulle inte funka med den gamla skolans ryck och slit, tror jag i alla fall...
Att jag sen skrev att man kan använda Klickerträning för att lära in ' vardagshantering' har väl inget med hur hunden är att göra? Min fågelhund gick alldeles utmärkt att klippa klorna på när han kom trots att han aldrig sett en klicker, jag skrev bara att man kunde använda sig av metoden. Varför vill du så gärna tolka allt jag skriver som påhopp?
Ursprungsfrågan var vad man tyckte om  CMs metoder och filosofi, jag tycker det finns bättre sätt:)  Det skrev jag i mitt första inlägg i tråden och det var allt jag tänkt skriva, men eftersom det blev ifrågasatt så fick jag lov att motivera vad jag skrivit.
Till TS: Ja, läs  Kontaktkontraktet :) Jag tycker det är en bok som förklarar mycket på ett enkelt sätt.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Cesar Millan
« Svar #44 skrivet: 01 jul-09 kl 13:19 »
Jag kom på en bok till som kan vara läsvärd:) Dansa med Vallhundar Herdeskolans ABC av Maud Grönberger (finns att köpa på LG-produkter), den beskriver BCn som hund på ett bra vis och lär ut vallning på ett 'snällt' sätt.           Lycka till med din BC, du kommer nog att få många roliga stunder med en Mycket speciell hund, dom är inte riktigt som andra hundar;)
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vilverin

  • Inlägg: 304
    • Skåne
SV: Cesar Millan
« Svar #45 skrivet: 01 jul-09 kl 16:35 »
Tack så mycket Charlotte!
Nu har jag beställt Kontaktskontraktet, impulsiv som jag är! Ska kolla upp om jag kan få tag på den andra boken också.
Som författare anser jag ju att det är svårt att ha för många böcker.   ;D
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Cesar Millan
« Svar #46 skrivet: 02 jul-09 kl 08:07 »
Wow jag som tyckte Cesars bok var suverän, vad kommer jag då inte tycka om kontaktkontraktet? Måste ha! Sen hoppas jag att alla som uttalar sig negativt om CMs bok verkligen har läst boken och inte bara sett de glassiga underhållningsprogrammen... Kanske och då talar jag i egen sak borde man ha en psykologibok, för det verkar som att ens svagheter och brister psykologiskt sett manifesteras i ens hundar... :-[

Om du vill ha en ren hundpsykologibok så kan jag varmt rekomendera dig I huvudet på en hund av Bruce Fogle

Jag tror inte den går att låna på bibliotek, du kan prova annars får du försöka få tag i den i nån bokhandel.
Den är emellanåt en trögtragglad bok för att den innehåller så mycket ren psykologi dock är den baserad på kliniska och vetenskapliga tester. Den är mycket givande om man orkar läsa den grundligt ett par gånger. Och jag har uppfostrat alla mina hundar efter vad den boken lärt mig och har aldrig haft några problem. Även CM`s metoder stämmer väl överens med vad som framkommer i boken, kanske är det därför hans arbetsmetoder tilltalar mig.


Edit: den finns just nu på Tradera: http://www.tradera.com/Bruce-Fogle-I-HUVUDET-PA-EN-HUND-1994-auktion_94463863
« Senast ändrad: 02 jul-09 kl 08:08 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Cesar Millan
« Svar #47 skrivet: 02 sep-09 kl 10:44 »
Hej!
Jag läste denna tråden som nu har blivit lite "gammal".

Jag reagerade mot att Maud Grönbergers bok "Dansa med vallhundar" rekommenderas. Det kan kanske vara en trevlig bok att sitta och läsa i soffan, men absolut inget som man har användning av när man ska träna en BC till vallhund.
Varken jag eller mig veterligt någon annan erfaren vallhundsmänniska har sett författaren till boken med en hund som visat upp en god grundträning. Inte heller hennes kurselever har visat upp något bra resultat med en BC. Dvs kan hantera djur lugnt, bestämt och med god djurhantering - och samtidigt få jobbet gjort. Det man tvärtom sett är att författarens metoder inte alls fungerat när hunden kommit utanför träningshagen i nya situationner.
Hennes resultat på hundar av andra raser kan jag inte uttala mig om - men här gällde det BC!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Cesar Millan
« Svar #48 skrivet: 02 sep-09 kl 11:33 »
 Fast jag upplevde min "Grundträning" som en skräckupplevelse som jag aldrig mer kommer att utsätta en hund för.... (Jag vet att det inte alltid är så på SVAKs kurser, men jag tycker klubben kanske borde rensa lite bland sina instruktörer eller åtminstone utbilda dom lite)...
 Jag vet numera att det finns jättebra instruktörer inom Svak som fortsätter att utbilda sig och har en öppen syn på detta med hundträning. Och även får med lite inlärningspsykologi för människor. Jag tror det är en nödvändighet eftersom BC blir mer och mer populär även bland människor som aldrig sett ett får utan vill syssla med annat med sin hund men ändå ha den godkänd för avel. Det är hundägare som inte kommer att acceptera vissa metoder inom vallhundsträningen som vissa människor använder.
 Jag kom ingenstans efter min kurs, resultatet var bara att hunden inte längre ville se får, det tog ett tag att bygga upp förtroendet igen... Nu har jag fått annan hjälp av erfaren fårbonde och hunden fungerar till det jag behöver den för.
 Jag tror man får tänka på att många av de som går kurs hos henne är sådana som kanske går kurs för att få hunden godkänd som vallhund men egentligen sysslar med andra hundsporter. Kanske många inte ens har får att träna på hemma och då är det svårt...
 Jag har ju inte varit där på kurs själv, men i boken hittar jag egentligen inga teorier som på något sätt skulle förstöra hunden. Har du läst boken Vallhund, och hittat något sådant?
 Det jag gillar med boken är att det finns förklaringar på hur FÅREN funkar och reagerar och en bra inställning till djuren man ska valla.
   Jag har hört så mycket från erfaret vallningsfolk som gör en lite mörkrädd :-\ Ex:Ha ingen "personlig" relation till träningsfåren så att du tycker "synd om" dom om hunden härjar med dom.... Jag har  inte har någon "personlig" relation till mina får på det "sättet", men hunden ska tametusan inte stressas med bestraffningar som sedan går ut över fåren...
Jag tycker det är ett ganska bra exempel på att man då frångått själva meningen med vallningen och utsett får och hund till tävlingsredskap. Eller uttryck som att "En riktigt bra hund tål hur mycket stryk som helst", jag tänkte att en riktigt bra hund inte behöver så mycket stryk för att kunna valla...
Om man läser tex Derek Scrimgoers bok så bråkar han inte så mycket med en hund som vill gå för nära från början utan hjälpa den att känna att den har kontroll.
 När vi skulle lära hundarna så släpptes dom på lösa får, kände naturligtvis att dom inte hade kontroll och gick för nära, då var det bara att ha dom till att hålla avstånd med alla tänkbara hjälpmedel och metoder... Ingenting om hur vi skulle hjälpa hunden att få till det rätt..
Då jobbar man ju mot hunden istället för med... Jag tror det behövs alternativa utbildningar för såna som redan har en "skolning" i "hunderiet" där man jobbar MED hunden... Inte metoder som bygger på att på något sätt "knäcka" hunden för att sedan jobba med den.
                                     Mvh
                                 Charlotte
 
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 13:28 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Cesar Millan
« Svar #49 skrivet: 02 sep-09 kl 13:17 »
Jo, jag har förstått här på forumet att du har haft en mycket dålig erfarenhet på din första vallhundskurs - och det beklagar jag djupt!!! Gudskelov är det mycket ovanligt!
Vad gäller "vissa metoder inom vallhundsträningen som vissa människor använder" så kan jag inte uttala mig om dom, eftersom vi inte kan illustrera vad vi pratar om.
Däremot så går SVaKs utbildningar ut på att lära hunden (och föraren) respekt för djuren som ska vallas!!! Hunden är inte född med denna respekt, utan det måste läras in, oavsett vilket temprament och personlighet hunden än har.

Vad gäller utbildningar hos nämnda "vallhundstränare" så har jag aldrig hört talas om att någon som gått kurs där har lyckats få sin hund Godkänd Vallhund. Inte heller instruktören har lyckats få sina egna hundar godkända det senaste årtiondet, mig veterligen (antagligen ännu längre tillbaka än så).
Därför tycker jag att det är att lura folk om man rekommenderar den pedagogiken/boken!
 
Det som står i boken är just teorier och ska betraktas som sådana - praktik är något helt annat! 

Det är mycket tråkigt om vallhundsfolk uppfattas som att de inte bryr sig om sina djur! Jag har en helt annan uppfattning, som umgås med dessa människor dagligen.

Mina egna får (som jag håller kurs på) är definitivt inte till för att bli bitna eller bli dåligt behandlade av hundar. DET gör mig arg. Och det får väl erkännas att jag inte blir speciellt pedagogisk när jag ska förklara för icke-djurägare att det inte är OK att bita och jaga mina får!! Jag kräver dessutom att de tar itu med sina hundar med en gång om det händer - annars är de inte välkomna tillbaka... I dessa fall hjälper tyvärr inte några mjuka metoder och klickers, utan ett bestämt ledarskap.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Cesar Millan
« Svar #50 skrivet: 02 sep-09 kl 13:20 »
För övrigt har jag just fått tillgång till den TV-kanal som säger Ceasars program.
Jag är fascinerad av hur snabbt han får både förare och hund att ändra inställning.
Jag kan inte se att han skulle vara mer hårdhänt en vad en tik är när hon uppfostrar sina valpar. Och det är ju uppfostran han sysslar med!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Cesar Millan
« Svar #51 skrivet: 02 sep-09 kl 13:35 »
 Jag var ju in och ändrade mitt inlägg utan att se att du svarat :-[
Om man läser tex Derek Scrimgoers bok så bråkar han inte så mycket med en hund som vill gå för nära från början utan hjälpa den att känna att den har kontroll.
 När vi skulle lära hundarna så släpptes dom på lösa får, kände naturligtvis att dom inte hade kontroll och gick för nära, då var det bara att ha dom till att hålla avstånd med alla tänkbara hjälpmedel och metoder... Ingenting om hur vi skulle hjälpa hunden att få till det rätt..
Då jobbar man ju mot hunden istället för med... Jag tror det behövs alternativa utbildningar för såna som redan har en "skolning" i "hunderiet" där man jobbar MED hunden... Inte metoder som bygger på att på något sätt "knäcka" hunden för att sedan jobba med den.
 Jag slutade alltså kursen när vi efter flera gånger fortfarande var på stadiet att skrämma ut hunden från fåren och inte kom någon vart, förmodligen skrämde jag inte tillräckligt mycket och min hund var för högt uppe i stress för att kunna tänka. Jag saknade någon form av anpassning efter hund/förare väldigt mycket...
                                           Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Cesar Millan
« Svar #52 skrivet: 02 sep-09 kl 14:11 »
Jo, visst kan man önska alla möjliga kvalifikationer hos våra instruktörer... men faktum är att det är folk som gör detta ofta på ideell basis  (eller i alla fall mycket dåligt betalt) på sin fritid. Det finns bra och det finns mindre bra folk även här. Trots allt är Svenska Vallhundsklubben den största kunskapsbasen om vallning som finns i Sverige. Det finns många MYCKET bra instruktörer!!!

Sen måste jag absolut korrigera dina slutsatser angående ditt citat:

"En riktigt bra hund tål hur mycket stryk som helst", jag tänkte att en riktigt bra hund inte behöver så mycket stryk för att kunna valla...

Självklart handlar det inte om att föraren ska ge sin hund stryk!!!!!!!!!!!!!!! Detta uttryck handlar om hur mycket stryk hunden tål från djuren och ändå fortsätter att valla! Det är en jäkla skillnad!

Hunden får ta mycket stryk ibland. Jag har sett hundar stångas, fara upp i luften, rulla flera varv, bli nertrampade etc. Det är ingen "hobby" när det kommer till praktiskt arbete! Har själv en hund som just opererats för en korsbandsskada efter hårt arbete. (Gudskelov första gången på 20 år)
Det är inte alltid fåren vill det hunden och föraren vill. Då kan det bli strid och hunden får bekänna färg. Det går ju inte att ta med sig hunden hem och säga:"Fåren ville inte idag"!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Cesar Millan
« Svar #53 skrivet: 02 sep-09 kl 15:03 »
Nej, det var inte stryk i din mening som avsågs i det här fallet. Jag vet också mycket väl vad en vallhund behöver tåla:) Och jag fattar också att instruktörerna jobbar i det närmaste gratis om man tänker på hur billigt det är att gå kurs. Men man borde kanske inte ta på sig nybörjare om man inte är lämplig för det? Jag hade hellre åkt längre eller fixat privatundervisning om jag bara vetat...
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Cesar Millan
« Svar #54 skrivet: 03 sep-09 kl 09:10 »
Jag vet inte vilken sjuk hjärna det är som har sagt dessa ord (en riktigt bra vallhund tål hur mycket stryk som helst) och avsett stryk från sin förare??!! Och jag anser inte att en hel kår med hundmänniskor ska dömas utifrån det.

Jag har själv sagt många gånger att en bra hund tål mycket stryk! Och då avsett stryk från djuren, situationen, jobbig terräng etc.

Vi har en ständig brist på instruktörer inom SVaK och kurseleverna/hundarna får ofta åka långa sträckor för att kunna gå kurs. 10 mil enkel resa är inte ovanligt!
Många får inte plats på våra kurser, tyvärr.
Att vi har stora krav för att man ska få bli instruktör, är en av anledningarna till att vi har en ständig brist.

Om man väljer att gå kurs till en dyrare penning privat, så är väl det en bra lösning!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Cesar Millan
« Svar #55 skrivet: 03 sep-09 kl 09:50 »
Nej, jag har inte dömt ut en hel kår! Tvärtom så skrev jag väl att jag har upptäckt att det finns bra instruktörer också? Men att man kanske får åka lite längre.   
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Cesar Millan
« Svar #56 skrivet: 03 sep-09 kl 10:04 »
Vad sjutton har Cesar Millan med vallhundar och vallning att göra egentligen? Har han hållt på med det i nåt program eller?

Säga vad man vill om honom men det man ser av honom på tv är att han plockar ur hundarna alla drifter den har på mer eller mindre tveksamma sätt. Det blir inte mycket till arbetsredskap om man inte tillåter den att ha drifter. Men det är klart, ingen som verkligen jobbar med sin hund behöver hjälp av Cesar Millan heller.
Trots min åsikt så anser jag att CM behövs för svenssons, människor behöver lära sig hundens grundläggande behov och att det inte är dockor man håller på med. Snuttifieringen måste få ett slut!

Wisteria

  • Inlägg: 293
SV: Cesar Millan
« Svar #57 skrivet: 03 sep-09 kl 23:10 »
Nej jag tycker att du har fel Myslan. Jag tycker att CMs bok är bra och jag hade stor behållning av den, men jag kanske då är en Svensson? Fast jag håller på med vallning. Cm håller inte på med snuttefiering, tvärtom. När man läser en bok, så kan man väl plocka ut det man har behållning av och behöver? Precis som när man går på en kurs? Man köper inte allt som instruktören säger, man får ibland tänka själv, vad behöver jag och min hund!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Cesar Millan
« Svar #58 skrivet: 04 sep-09 kl 00:18 »
man kan inte stoppa cesar millan och vallhundsträning i ett fack. cesar millan håller trots allt på med problemlösning och grunduppfostran hos hundar. han har väl sina teorier om inlärning också, men han håller inte på med fördjupningar som att utbilda vallhundar till arbetande sådana eller att utbilda schäfrar och mallar i IPO eller skydd.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Cesar Millan
« Svar #59 skrivet: 04 sep-09 kl 07:28 »
CM håller på med hundars grundprinciper och försöker också lära ut hur hundar fungerar. Jag tycker han förmedlar det bra och för att förstå hundar oavsett användningsområde är det ju bra att ha en grundkunskap i djuret HUND.
Det finns visserligen avsnitt både i filmerna och böckerna som är speciellt inriktade på korkade amerikanare, men det är ju där han jobbar, eller ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Vildmarksmannen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser