Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skulle ni gjort om ni var jag ?  (läst 36349 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #60 skrivet: 05 jun-09 kl 19:06 »
Om hästen är trasig på nåt vis och man inte vet orsaken är det väl dumt att avla på den? Dumt att föra nån svaghet vidare. Avlar gör man väl på bra hästar som visat att de håller bra för ridning, körning osv?

Instämmer helt. Skulle aldrig avla på ett trasigt sto om det inte var så att det berodde på ett yttre trauma.
Sedan måste förstås stoet vara i ett sådant skick att det kan bära fölet utan smärta och inte ha någon åkomma som gör det svårt att föda.
Fler skulle ta våga ta beslutet att ta bort hästen istället för att att avla på icke hållbara hästar eller hsätar som itne har något att tillföra aveln.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #61 skrivet: 05 jun-09 kl 19:46 »
Jag håller med också... Kommer nu inte ihåg hela listan men stygnflugelarver, bronkit, stickor i lederna, omkull springningar och sträckningar och hovbölder är inte direkt ärftligt :P Och det är inte särskillt konstigt om det följer sekundära skador efter sånna smällar..

Men hästen måste givetvis må bra!

(O jag som hade en förutfattad mening att ridfolk avlade på vilket skit som helst, bara dom hade bra poäng på utställning, även dom inte var inridna ens.. ;D)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 05 jun-09 kl 19:51 »
Är tinkern inte körbar ?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #63 skrivet: 05 jun-09 kl 20:20 »
Men även om det beror på olyckliga omständigheter så vet man ju inte om hästen är brukbar. Så nåt avelstoämne är hon ju tyvärr inte i dagens läge. Sen är det ju frågan om hon skulle klara av att bära ett föl också.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #64 skrivet: 05 jun-09 kl 20:27 »
Jag kör inte en häst som har ont heller så klart men i övrigt så är väl alla raser körbara ?
Hon har haft ett föl nyligen och var en mkt bra mamma , fölet är snart 9mån gammal .
För ca 5 år sen hade hon oxå ett jättefint föl .
Hon är ett ypperligt avelsmaterial men f*n heller att jag sätter föl på henne om hon inte ens klarar att bli betäckt utan smärta .
Vad händer om bronkiten blossar upp igen ? Kan man verkligen medicinera henne som man bör då ?
JAg hade en planerad betäckning inbokad men då blev hon ju sjuk ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 05 jun-09 kl 20:42 »
Faktist så tenderar det att vara så att ston med bronkit mår bättre under dräktigheten, särskillt i slutet. Fostret tar så mycket plats att det ger stöd åt lungorna.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 05 jun-09 kl 20:53 »
Jag håller med också... Kommer nu inte ihåg hela listan men stygnflugelarver, bronkit, stickor i lederna, omkull springningar och sträckningar och hovbölder är inte direkt ärftligt :P Och det är inte särskillt konstigt om det följer sekundära skador efter sånna smällar..

Men hästen måste givetvis må bra!

(O jag som hade en förutfattad mening att ridfolk avlade på vilket skit som helst, bara dom hade bra poäng på utställning, även dom inte var inridna ens.. ;D)
det är vell så dett är tyvär utsende usende ike brukbar het  varvre sig det jäller hästar eller hundar .för utomm visa undan tag  men dett är ju så när fåfängan och dår skapen får råda mvh pålle

covboy

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 05 jun-09 kl 21:02 »
Hade hon svår förlossning ? är du säker på att det inte är nåt med livmodern , kom efterbörden bra bort ?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #68 skrivet: 05 jun-09 kl 21:43 »
det är vell så dett är tyvär utsende usende ike brukbar het  varvre sig det jäller hästar eller hundar .för utomm visa undan tag  men dett är ju så när fåfängan och dår skapen får råda mvh pålle

Nu är ju en korrekt exteriör grunden till god brukbarhet och framförallt hållbarhet, förhoppningsvist parat med ett gott temprament som ger bra ridbarhet/körbarhet. Så visst har utseendet betydelse!

När det gäller temprament är det också helt beroende på vad hästen ska brukas som, ett perfekt tävlingstemprament är kanske väl tufft för en hobbyryttare. Ett temprament som passar en hobbyryttare kanske ger för lite glöd under tävling. Själv kollar jag alltid på ögonen, vänliga ögon brukar visa en vänlig själ! :-*

pålle

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 05 jun-09 kl 22:01 »
Nu är ju en korrekt exteriör grunden till god brukbarhet och framförallt hållbarhet, förhoppningsvist parat med ett gott temprament som ger bra ridbarhet/körbarhet. Så visst har utseendet betydelse!

När det gäller temprament är det också helt beroende på vad hästen ska brukas som, ett perfekt tävlingstemprament är kanske väl tufft för en hobbyryttare. Ett temprament som passar en hobbyryttare kanske ger för lite glöd under tävling. Själv kollar jag alltid på ögonen, vänliga ögon brukar visa en vänlig själ! :-*

Där har du fel hur hästen ser ut är för mig in relevant bara hästen upp fyller domm fysika kraven och har något ina för pan benet  eller allra hellst lite till  ;D mvhpålle

tessiem

« Svar #70 skrivet: 05 jun-09 kl 22:06 »
Men en välbyggd häst har ju HELT andra förutsättningar för arbete & kunna ha hög hållbarhet än en fel byggd häst!

Frances

• Västergötland
« Svar #71 skrivet: 05 jun-09 kl 22:08 »
Visst vill man ha en korrekt byggd häst inom travet också. Det strävar ju alla efter. Men det viktigaste är viljan. Det spelar ingen roll hur korrekt och perfekt hästen är till utseendet, det är bara prestationen som räknas. Föräldrarna måste ha egna meriter.

Det måste ju finnas massor med ridhästar som betäcks hejvilt. T.ex finns det ju gott om korsningar med varmblod , dom kan ju inte ha kommit till pga bra prestationer och ridbarhet?

Nu blev det OT, förlåt :-[

pålle

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 05 jun-09 kl 22:12 »
Men en välbyggd häst har ju HELT andra förutsättningar för arbete & kunna ha hög hållbarhet än en fel byggd häst!
Ja har adrig påståt någtanat  ja tyckte ni pratade omm usende eller? mvh pålle

tessiem

« Svar #73 skrivet: 05 jun-09 kl 22:18 »
Varmblodskorsningarna har oftast kommit till på grund av okunskap..tyvärr.

Gillar själv korsningar men det ska vara bra ridhästmodell på dem..

Visst vill man ha en korrekt byggd häst inom travet också. Det strävar ju alla efter. Men det viktigaste är viljan. Det spelar ingen roll hur korrekt och perfekt hästen är till utseendet, det är bara prestationen som räknas. Föräldrarna måste ha egna meriter.

Det måste ju finnas massor med ridhästar som betäcks hejvilt. T.ex finns det ju gott om korsningar med varmblod , dom kan ju inte ha kommit till pga bra prestationer och ridbarhet?

Nu blev det OT, förlåt :-[

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #74 skrivet: 05 jun-09 kl 22:27 »
  Där har du fel hur hästen ser ut är för mig in relevant bara hästen upp fyller domm fysika kraven och har något ina för pan benet  eller allra hellst lite till  ;D mvhpålle

Och VAR någonstans läser du in att jag inte skulle ha skrivit precis det i mitt inlägg?! ???
God exteriör - uppfyller fysiska krav, Temprament - något innanför pannbenet

Ja har adrig påståt någtanat  ja tyckte ni pratade omm usende eller? mvh pålle

Hästens Utseende = Hästens Exteriör

Allra oftast kan man säga att om hästen är skön för ögat, allt ser proportionerligt ut etc. så har den oftast god exteriör.

Men du kanske tänkte mer på utseende som fin man el. dyl?

pålle

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 05 jun-09 kl 22:38 »
Och VAR någonstans läser du in att jag inte skulle ha skrivit precis det i mitt inlägg?! ???
God exteriör - uppfyller fysiska krav, Temprament - något innanför pannbenet

Hästens Utseende = Hästens Exteriör

Allra oftast kan man säga att om hästen är skön för ögat, allt ser proportionerligt ut etc. så har den oftast god exteriör.

Men du kanske tänkte mer på utseende som fin man el. dyl? japp  ja utt går alltid i från vad hästen har inanför panbenet  mvh pålle

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #76 skrivet: 05 jun-09 kl 23:40 »
Jag tänker på dig o stackars tjejen ute i hagen hela tiden ( nästan )

Rätta mej om jag har fel i historien: Hon hade haft ett föl när du köper henne för 4-5 år sedan. Hon gick omkull 05 - hälta, vila. Sticka opereras ur framkota 06? Sticka från ? Snedställt bäcken 06? Hältor bak o diagonalt jan 06 strålbensöverbelasstning, VB kotledsinflammation sommaren 06 - feb 07, utdömnd 07, vet + et + laser + specialbeslag, möjlig pålagring på 2 ben ( vet osäker ), betäckt sommaren 07, dräktig, fölar sommaren 08, skabb, bronkit, halkade o slet sig i bogen, hovböld...

I min värld är detta ett o samma problem. Hur vet du att hon blev bra efter att hon gick omkull 05? Snedställt bäcken konstaterades när? Hältorna ( kommer av det snedställda bäckenet, som kommer av att hon gick omkull...) kommer som ett brev på posten, för hon blir inte bra med den hjälp du/ni får..
De vet + et + laser + massör + hovis med specialbeslag-personer som behandlat din häst , har helt enkelt inte grävt tillräckligt djupt. När började Håkan Lundell behandla din häst?, Vad sa han? Vad fick du för "hemläxa av honom? ( har bara hört talas om honom, ris + ros )

Den vet du hade ut idag som tittade på hästen, vad sa han? Vad betalade du för det? Fick du åtminstonde express till klinik? nähä.

Jo, du kan få veta vad felet/felen är. Nej, vi kan inte med säkerhet få reda på när skadan uppkom, vi kan gissa, men har det egentligen någon betydelse? Och jo, jag är fortfarande övertygad om att det går att fixa. Men det tar tid, och kräver jobb.. Bronkiten däremot... ;)

Och Ha ha ha, alla som tror att triangelmärkta hästar är slut, min kille är så jävla triangelmärkt som det bara går, men likafullt är han fullt användbar med fantastiska rörelser i dagsläget.

;) Annika

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #77 skrivet: 06 jun-09 kl 09:30 »
Tack för alla svar .
Hon hade en lätt fölning så där är inte problemet .

Man kommer tillbaka till grundfrågn igen ,, hur länge är det humant att kämpa ? När är det dax att ge upp ur djurskyddssynpunkt ?
Jag vet att mkt av det jag ser på min häst ser inte ens oerfarna hästägare ...i andra händer hade hon kankse ridits och pressats även om hon hade varit i dagen skick .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #78 skrivet: 06 jun-09 kl 11:06 »

Man kommer tillbaka till grundfrågn igen ,, hur länge är det humant att kämpa ? När är det dax att ge upp ur djurskyddssynpunkt ?

Det är ju alltid knepigt att bedöma från fall till fall, jag kan bara redogöra för min egen ståndpunkt.
Man får avgöra både lidande för stunden, vad det är för sjukdom, hur väl hästen klarar en konvalescens, vad det finns för chanser till återhämtning, hästens ålder och vad man har tänkt använda den till.

Det skulle ex.vis inte falla mig in att sätta 20-årig häst på ett års boxvila med halvbra återhämtningsprocent. Konvalescensen är i det fallet inte värdig. Samma med en häst med väldigt skev exteriör som åker på kotledsinflammationer gång på gång, återhämtningsprocentet är inte nog bra.

I ditt fall skulle jag ge henne en sista chans nu på kliniken för att höra vad de har att säga men jag tror att många skulle ha gett upp före dig! En häst ska utan problem kunna klara att gå på lösdrift och promenadridas.
Jag är rädd att det är något i grunden fel på henne högt upp.

Man hamnar lätt i en dålig sits när man har hästarna hemma och faktiskt KAN behålla dem utan alltför stora ekonomiska kostnader.  När man är inhyrd (som jag) så sätter ekonomin gränsen, jag kan inte betala år efter år för en bevisat icke hållbar häst. Sedan har jag också vissa rid- och tävlingsambitioner vilket gör att en "skogsmulle" inte är aktuellt, fungerar den som sällskapshäst får den bli det, har den för ont för att kunna gå i hagen åker den på slakt. Jag gör helt enkelt allt det jag kan vetrinärt (et, tandläkare, sadelmakare) men sedan är gränsen nådd.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #79 skrivet: 06 jun-09 kl 12:48 »
Hej igen!

Jag vet att mkt av det jag ser på min häst ser inte ens oerfarna hästägare ...i andra händer hade hon kankse ridits och pressats även om hon hade varit i dagen skick .
[/quote]

Jag utgår ifrån att du menar erfarna hästägare.. och, Oh ja, det sker både här o där! Min kille hade ju som sagt varit i kontakt med MÅNGA "duktiga" hästmänniskor, men ingen hade förstått hur stort problemet var, eller om det gick att fixa. Hans ljuvliga temperament hade räddat honom, hade har visat tendenser att vägra hinder, slänga av eller bara bli allmänt elak, kanske han hade åkt..

Samma med en häst med väldigt skev exteriör som åker på kotledsinflammationer gång på gång, återhämtningsprocentet är inte nog bra.

En häst ska utan problem kunna klara att gå på lösdrift och promenadridas.

Man hamnar lätt i en dålig sits när man har hästarna hemma och faktiskt KAN behålla dem utan alltför stora ekonomiska kostnader.  När man är inhyrd (som jag) så sätter ekonomin gränsen, jag kan inte betala år efter år för en bevisat icke hållbar häst. Sedan har jag också vissa rid- och tävlingsambitioner vilket gör att en "skogsmulle" inte är aktuellt, fungerar den som sällskapshäst får den bli det, har den för ont för att kunna gå i hagen åker den på slakt. Jag gör helt enkelt allt det jag kan vetrinärt (et, tandläkare, sadelmakare) men sedan är gränsen nådd.

Men varför är hästen skev exteriört? Kotledsinflammationer är tecken på att något är snett, hästen rör sig inte bra. Lös det, så får hästen inte kotledsinflammation.

Jag ändrar bara lite i ordföljden i din text, så passar den på mina åsikter oxå: Alla hästar utan problem klarar att gå i lösdrift och ridas.

Vad är det för dålig sits man hamnar i? Jag har tid att låta hästen "läka", tid att arbeta upp en korrekt muskulatur, vad är fel med det?

Hur kan vi veta att hästen är bevisat inte hållbar? Bara för att de personer jag kontaktat inte kan, innebär ju inte att kunskapen inte finns, eller hur? Jag har ingen hjärnkirurg i min bekantskapskrets, men likväl utförs komplicerade ingrepp dagligen, kunskapen finns.

Jag har ridambitioner ( tävling har jag inte nerver till..) och varje ridpass är min egen individuella tävling, där jag försöker göra MITT bästa, hästen gör ju bara vad jag säger..

Jag anser att alla hästar ska kunna röra sig utan smärta, oavsett vilken uppgift de har, avel, "skogsmulle" ( gud, jag vill vara en skogsmulle i nästa liv, fasen vad kul de ska ha!), sällskapshäst eller annat. Anledningen till att många hästar blir skogsmullar (?) är väl att det kostar för mycket att låta dem bli friska? Vi kan tjäna en slant på att sälja hästen vidare, den travare som inte håller måttet får ett fortsatt liv som ridhäst,  och defekta ridhästar blir "skogsmullar" eller sällskapshästar.. Så jävla trist.

Annika

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser