Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skulle ni gjort om ni var jag ?  (läst 36295 gånger)

Annika Johansson

• Östergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #40 skrivet: 04 jun-09 kl 00:51 »
Klart hon kan gjort sig illa! Lite race för att man är glad eller rädd eller måste flytta sig eller en sten man klev snett på. Allt kan hända. Och hon klarar att röra sig tills gränsen är nådd..

Hitta en bra ET. Var bodde du?

Fan, hon var ju tvärsöt. Hoppas du fixar detta.  ( Men vad gör vi med bronkiten? Kom den i samband med något annat, kan hon ha fått nedsatt immunförsvar pga inflammation någon annan stans i kroppen?)

Hmm, funderar..
Jag ska sova nu. Tittar in imorgon o kollar vad nytt som hänt.

Annika

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #41 skrivet: 04 jun-09 kl 00:57 »
Jag ska be min Et komma ut igen efter jag har rönkat henne .
Såg du nåt konstigt på filmen ? Eller är det bara vi som ser va konstigt hon rör sej bak ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #42 skrivet: 04 jun-09 kl 08:48 »
Hon sätter inte under sig för 5 åren, kanske extra tydligt vä bak. Däremot var hon inte fullt så dålig som jag befarade på första beskrivningen.

Men inte behöver du skicka in filmer för att de ska "ta sig an" fallet?! Bara ringa dit och säga att du behöver en komplett genomgång men hältundersökning och ev. röntgen snarast.
« Senast ändrad: 04 jun-09 kl 11:23 av Sar »

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #43 skrivet: 04 jun-09 kl 11:09 »
Ha tittat på filmen några gånger, det är svårt då den som filmat gått, så kameran "åker upp och ner" men så är det..

Jag tycker hon tar kort steg höger fram, slänger fram vänster fram, har vänster bak "rakt" dvs inte mycket lyft, och kort och inte orkar bära höger bak. Men det är ju som sagt svårt att se på en guppig film. Och som Sar sa. Hon är MYCKET bättre än jag befarade av beskrivningen! Den här tjejen går ju att fixa, med massor av kärlek och "sjukgymnastik". ( men vad gör vi med bronkiten? ;))
Den ET som du haft ute förut, hur mycket såg h*n när h*n tittade sist? Såg du vad h*n såg? Vad fick du för instruktioner om "sjukgymnastik? Hur många behandlingar fick hästen då? Att ta ut en "nisse" som inte kan förklara vad den ser, eller ge anvisningar för övningar är ju bortkastat, jag provade ju några sådana på mina, och när ET säger: ja men vad tror du, det är ju en ponny, de har inte större steg än sådär, då tänkte jag, shit, jag ser ju mer än dej, tackade för mej, frågade hur mycket han skulle ha betalt och så åkte han hem. Men jag behövde ju någon som kunde hjälpa mej, så efter mycket om och men, fick jag tag i "min hus-gud" :D, och vi är mycket nöjda. Det tar tid, men det är det värt. Jag har egen lösdrift, och eget foder, så mina kostnader för hästarna är hanterbara. Om jag vill ha en "riktig" ridupplevelse kan jag köpa lektion, det behöver jag ju..

Lycka till!

Annika

covboy

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 04 jun-09 kl 14:16 »
Var det du i travelerhorses i schorts ? :P I såfall hade matte inte riktigt ren gång heller.. ;D

Fina hästar ! :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #45 skrivet: 04 jun-09 kl 16:46 »
Var det du i travelerhorses i schorts ? :P I såfall hade matte inte riktigt ren gång heller.. ;D

Fina hästar ! :)
japp det var jag ,, jag vet jag operade den foten för ett år sen .
jag kommer nog aldrig gå rent *asg*det var inte meningen att jag skulle hamna på film i dom shortsen dock :-[
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

covboy

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 04 jun-09 kl 18:46 »
Ha, ha.. ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #47 skrivet: 04 jun-09 kl 21:43 »
Jag blir galen ,, det var skitlånga väntetider på alla kliniker härikring .
Visst kan man få en akutremiss från husvet ?
Kostar det mera eller täcks sånt av försäkringen ?
Jag har Folksam A1+ alla tillägg som finns och 2600kr i självrisk +10% upptäckte jag ,, det var 1900kr o inget mera när jag tecknade den försäkringen *Suck*

Det som oroar mej är ju det extremt korta steget , stelheten på vb + att hon travar med högt huvud o uppspärrade näsborrar ...
Jag har iaf satt mej på återbudslistor nu på flera kliniker ,, hoppas nån ringer återbud . ;D

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #48 skrivet: 04 jun-09 kl 22:41 »
Har du provat stretcha? Vad klarar hon o vad klarar hon inte?
När du kommer till klinik, be dem kolla halsen oxå, ta prov?

Mvh  Annika

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #49 skrivet: 04 jun-09 kl 22:49 »
Har du provat stretcha? Vad klarar hon o vad klarar hon inte?
När du kommer till klinik, be dem kolla halsen oxå, ta prov?

Mvh  Annika
japp hon kan ta upp benen en bit men inte bakåt alls, o efter man provat får man inte komma i närheten ens då börjar hon svettas vid bara tanken på att jag ska röra benen.

jag ska tvinga dom att ta hela henne rubb o stubb .
Jag har lessnat på veliga svar o vaga antydningar ang mina djur , ne raka besked ska det vara .

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #50 skrivet: 04 jun-09 kl 23:05 »
Hon kan lyfta alla ben rakt upp?
alla ben framåt/nedåt?
alla ben framåt/uppåt?
alla ben bakåt/nedåt?
alla ben bakåt/uppåt?
När man lyfter benen på en "öm" häst måste man "känna"i handen när det börjar göra ont för hästen. Minsta lilla motstånd, stanna där och släpp sen ner. vila. Lyft igen, kolla om hon stannar på samma ställe... osv osv
Vad gör hon när du provlyft mer än svettas? Ta inte i för hårt så hon blir rädd att du ska göra illa henne. Kolla att vet är varsam oxå, så hon inte tappar förtroendet för oss.
Ömmar hon om du palperar ryggen?
Är hon jämn i musklerna/liksidig?
Knåda försiktigt igenom henne, se om du hittar något ställe där det är hårt/ömt. Massera mjukt. Du kan underlätta hennes vardag med massage, tills du fått tag i någon duktig som visar digde "rätta greppen" för henne just nu.

Vad gör du om vet inte kan ge ett besked pga bristande kunskap? pga att vi inte kan se en ömmande muskel? sträckt ledband?  De enda vi vet är vad vi möjligtvis ser, och det "tyder" vi olika, samt att vi ibland ser det vi vill se/ inte ser det vi inte vill se...

Vet har inte fått lära sig hur de olika musklerna samspelar, vad som händer om en muskel åker på en snyting..
Jag vet inte hur mycket du kan, men detta var en kort sammanfattning av mina kunskaper.

Lycka till!

Annika

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #51 skrivet: 04 jun-09 kl 23:59 »
Jag anser att den rätta vägen är först vetrinär, sedan equiterapeut. En seriös e.t. rekommenderar direkt vidare till klinik om hästen visar samma rörelsemönster som ts häst.

Ts har ju också nära till stora kliniker (vi här uppe har ju tyvärr inte samma möjlighet) så man tycker ju att hon borde ha möjlighet till kunniga vetrinärer.

Däremot tror jag att en riktigt duktig e.t. kan göra underverk efter att hästen blivit korrekt behandlad vetrinärt.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 05 jun-09 kl 00:20 »
Javisst, och vet har ju tittat på henne, kvarstår röntgen, sen då?
Vad mer kan vetten göra?
Hon är ju röntgad förut, så en ny röntgen är väl på sin plats, om förändringen kommit snabbt, och vi kan förmoda att någor hänt, hästen gått omkull el dyl.
Om förändringen kommit krypande, vete sjutton om jag skulle kosta på rönten.
Sen är det ju frågan om hur duktig ET man har, många tycker ju att en massage för 600:- ( som försvinner så fort hästen rör på sig igen ) är en behandling. Tror sjutton att vi inte ser nått resultat.

Jag hoppas ts orkar söka tills hon hittar den som kan.

Annika

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #53 skrivet: 05 jun-09 kl 13:15 »
Va lååång väntetid det var för hältutredning !
Typ efter midsommar .

Håkan Lundell är min Et o jag tycker han är väldigt duktig.
Jag vill inte klämma -slita o dra i en häst som uppenbart har ont .
Hon förmedlar sin smärta så tydligt till mej ändå , frågan är bara om jag kan hjälpa henne ?

OCH om det är shysst att fortsätta att "hjälpa" henne med hennes hältor då dom är återkommande .
Tyvärr är jag lika kass i kroppen o går sönder hela tiden men jag kan ju iaf prata o få hjälp ....
Jag lider helvetes kval när dom är sjuka .
Vet var här o kikade men han ville inte bråka med henne hellar då hon tydligt visade att hon inte ville .
Så jag väntar på tid hos mälarkliniken ,,,,låååång väntan.

covboy

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 05 jun-09 kl 14:26 »
Är hon skodd nu ?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #55 skrivet: 05 jun-09 kl 15:02 »
Javisst, och vet har ju tittat på henne, kvarstår röntgen, sen då?
Vad mer kan vetten göra?
Hon är ju röntgad förut, så en ny röntgen är väl på sin plats, om förändringen kommit snabbt, och vi kan förmoda att någor hänt, hästen gått omkull el dyl.
Om förändringen kommit krypande, vete sjutton om jag skulle kosta på rönten.
Sen är det ju frågan om hur duktig ET man har, många tycker ju att en massage för 600:- ( som försvinner så fort hästen rör på sig igen ) är en behandling. Tror sjutton att vi inte ser nått resultat.

Jag hoppas ts orkar söka tills hon hittar den som kan.

Annika

Men vet har ju inte kunnat göra någon åtgärd, hältutredning el. dyl. så hon har ju inte fått någon vetrinär utredning eller hjälp för den här skadan (vad jag har kunnat läsa i alla fall?! ???)
Så en seriös e.t. skulle aldrig ta på sig hästen förrän den är kollad vetrinärt.

Nu är ju redan hästen utdömd (07) så för mig hade det också varit en kostnadsfråga, är det värt att lägga ut ännu mer pengar på en redan utdömd häst som har ont eller vore det bättre för hästen att få somna in?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #56 skrivet: 05 jun-09 kl 15:05 »
Eftersom det är ett sto (väl?) så har man ju möjligheten att triangelmärka och användas i aveln istället.

(Fast en del tror ju att man får delta i klubbtävlingar med en triangelmärkt häst..så vet i sjutton om det är så bra ide heller.....)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #57 skrivet: 05 jun-09 kl 15:59 »
Nej hon är barfota,alltid varit förutom en kort period.

Jag vet att folk rider triangelmärkta hästar o inte fattar att det är trasiga hästar .
jag vill inte ha henne triangelmärkt för alla pengar i världen .
Har hon en chans att bli bra , åtminstonde att hon kan ha en smärtfritt liv i hage då vill jag nog ha möjligheten att åka till vet utan att betala för allt själv.
Om inte hon kan få leva smärtfritt ska hon inte leva alls.

Denna häst lämnar inte min sida någonsin levande så enkelt är det .

Hon laserbehandlades under ett år utan resultat + akupunktur ,, massage fick hon var 6v av proffs av mej var o varannan dag .

Jag känner mej ännu mera uppgiven när jag börjar tänka efter hur mkt jag testat med min lilla Nos.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #58 skrivet: 05 jun-09 kl 16:47 »
Eftersom det är ett sto (väl?) så har man ju möjligheten att triangelmärka och användas i aveln istället.

(Fast en del tror ju att man får delta i klubbtävlingar med en triangelmärkt häst..så vet i sjutton om det är så bra ide heller.....)

Om hästen är trasig på nåt vis och man inte vet orsaken är det väl dumt att avla på den? Dumt att föra nån svaghet vidare. Avlar gör man väl på bra hästar som visat att de håller bra för ridning, körning osv?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #59 skrivet: 05 jun-09 kl 17:32 »
Jag vill inte avla vidare poå nåt ärfligt , ej heller vill jag belasta mitt redan sjuka sto (bronkit) .
Visst hon är rekomenderad till svensk tinkeravel då hon har mkt bra exteriör och lynne .
'Men jag vill veta vad felet är o varför hon fick det och OM det går att fixa ..

Ibland känns det så hopplöst bara när hon jämt har en ny rörelsestörning när jag kommer till hagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
Strömmen i dalen, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser