Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skulle ni gjort om ni var jag ?  (läst 36398 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #80 skrivet: 06 jun-09 kl 16:00 »

Men varför är hästen skev exteriört? Kotledsinflammationer är tecken på att något är snett, hästen rör sig inte bra. Lös det, så får hästen inte kotledsinflammation.

Eh, hur exakt "ändrar" du en häst fullvuxen häst med för långa eller för raka kotor eller gravt parallelllförskjuten?! Eller någon som är väldigt knätrång eller kohasig?! Verkning har ju bara begränsad verkan, det kan förbättra men inte ändra en felaktig exteriör

Vad är det för dålig sits man hamnar i? Jag har tid att låta hästen "läka", tid att arbeta upp en korrekt muskulatur, vad är fel med det?

Den dåliga sits man hamnar i är att det inte är lika lätt att ta ett beslut om avlivning av en trasig häst och därför blir kvar år efter år med en häst som inte håller för den sortens arbete man önskar. Alla hästar är ju tyvärr inte rehabiliteringsbara och att gå år efter år och känna smärta är inte bra.

Hur kan vi veta att hästen är bevisat inte hållbar? Bara för att de personer jag kontaktat inte kan, innebär ju inte att kunskapen inte finns, eller hur? Jag har ingen hjärnkirurg i min bekantskapskrets, men likväl utförs komplicerade ingrepp dagligen, kunskapen finns.

Jag har sett både lyckade rehabiliteringar och misslyckade sådana. Jag anser att om man tagit den hjälp man har tillgång till inom området och gett hästen tid att läka och den bästa igångsättningen så är den antagligen inte hållbar om den ändå går sönder gång på gång, i alla fall inte med den ryttaren och de kraven.
Det är givetvis också en fråga om ekonomi, det är nog inte speciellt många som har råd att skicka en häst till ett annat land om inte resurserna finns i Sverige.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #81 skrivet: 06 jun-09 kl 16:59 »
SAR: Jag har hört att barfotaverkare är extremt skickliga på att korrigera felaktiga benställningar på hästar. T.O.M. Hästar som är över tjugo år blir helt perfekta med lite barfotaverkning  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #82 skrivet: 06 jun-09 kl 18:37 »
jösses jag börjar känna lite *varningsklockor* ringa här ,, typ strasser fanatiker i faggorna ?!

Självklart har man sin häst barfota om den mår bra av det och skodd om den behöver det .

I mitt fall vill jag ha en smärtfri vän , det är allt , går inte det att uppnå ....ja då är jag en djurplågare om jag låter detta fortgå.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

• Västergötland
« Svar #83 skrivet: 06 jun-09 kl 19:16 »
Jojo, hästen blir också 40 år då har jag också hört. Man har alltså allt att vinna! ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #84 skrivet: 06 jun-09 kl 20:27 »
SAR: Jag har hört att barfotaverkare är extremt skickliga på att korrigera felaktiga benställningar på hästar. T.O.M. Hästar som är över tjugo år blir helt perfekta med lite barfotaverkning  ;D

;) ;D ;D

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #85 skrivet: 06 jun-09 kl 21:45 »
Okej, vi pratar om olika skevheter.. Jag tänkte mer på det bäcken som ts häst fick "fixat".. och de hältor som hästen haft diagonalt..
Om hästen är parallellförskjuten finns det väl inget någon kan göra, mer än skjutsa till slakteriet. Men parallellförskjuten hoppas jag verkligen att ts häst inte är.

Jag skrev att jag har råd att låta hästen bygga rätt muskler igen, det tar tid, och betalar man tusenlappar i månaden i stallhyra blir det ju en del.. De pengarna kan jag ju nu lägga på annat, et-besök o ridlektioner bl.a. Ingen borde ju ha intresse av att ha en trasig häst som har ont, men det finns massor av sådana oxå därute, med ägare som inte ser att något är fel. Det där att hästägaren känner sin häst funkar ju inte i verkligheten.

Jag har oxå sett både lyckade o misslyckade rehabiliteringar, men tyvärr så har det allför ofta gått fel därför att ägaren inte har gett skadan tillräcklig tid. För att få en hållbar häst måste vi ju skynda långsamt, och RÄTT. Och hur ska vi veta det? Om den jag frågar inte har kunskapen att svara..  Jag kan bara göra det som känns rätt för mej, och jag kommer att fortsätta söka tills jag hittar ett svar som klarar att möta mina frågor.

Jag har sett fler tokigt verkade o skodda hästar, än "barfotahovar". Där har vi ju oxå ett exempel på hur olika folk verkar se o förstå. De som nu har gått hovslagarutbildning ( vi skippar de som kallar sig hovslagare ändå.. men som även de får kunder som betalar för dåligt utfört arbete.. ) har ju uppenbart tillägnat sig olika mycket, hur kan det annars komma sig att vi ser så många tokigt skodda hästar? Nu blev det lite övertramp i ämnet, men jag måste kunna ifrågasätta kunskapen som jag betalar för!

Mvh  Annika

Falin

• -
« Svar #86 skrivet: 06 jun-09 kl 21:54 »

;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #87 skrivet: 06 jun-09 kl 22:55 »
Okej, vi pratar om olika skevheter.. Jag tänkte mer på det bäcken som ts häst fick "fixat".. och de hältor som hästen haft diagonalt..
Om hästen är parallellförskjuten finns det väl inget någon kan göra, mer än skjutsa till slakteriet. Men parallellförskjuten hoppas jag verkligen att ts häst inte är.

En lindrig parallellförskjutning (/parallellinskening - parallellförskjutning syns oftast bara på röntgen, parallellinskening ser du med ögat) är sällan ett problem. Då bildas oftast kompensatoriska överben. Är den grav leder det oftast till rörelsestörning typ biljardering el.likn. som leder till förslitningar.

Jag har själv rehabiliterat hästar med hjälp av e.t. men det bekymrar mig när folk vänder sig dit i första hand. En av mina hästar visade sig vid titthålsop. vara i princip utan brosk (antagligen p.g.a. dålig uppfödning, jag köpte honom som 5-åring). Där hade jag kunnat lägga ut hur mkt pengar som helst på e.t. (han överlastade fel p.g.a. smärta vilket gjorde att det nästan alltid fanns ngt att "trycka till") om jag inte hade kollat honom med titthål. 

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #88 skrivet: 06 jun-09 kl 23:10 »
Hur kan en 5åring ha slitit ned brosket? Eller menar du att det ska bero på fodret? Det måste ju ha synts på rörelserna när du köpte honom?
Ja du, vi lär oss något nytt varje dag..

Avlivning är ju alltid ett alternativ, många hästar skulle nog bli glada för ett skott, om det är det enda alternativet. Fy vad många hästar det finns där ute som har sunkiga liv.

Måste berätta en rolig grej, jag var ute o rökte förut, ( hypnos mot rökning 22 juni! ) o tittade bort mot hästarna i hagen..
??? vad är det som är inne hos hästarna?? Ett får?? Något svart  som min store kille "vallar" framför sig?? Fram med kikaren...
det var svansen :-[   han viffar så vackert lite höger, ner , lite vänster när han lufsar upp mot skogen.. Nog för att han har mycket svans, men det är en del av honom, inte något fristående som jag ska jaga bort ur hagen.. ;D

Annika

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #89 skrivet: 07 jun-09 kl 01:06 »
Hur kan en 5åring ha slitit ned brosket? Eller menar du att det ska bero på fodret? Det måste ju ha synts på rörelserna när du köpte honom?
Ja du, vi lär oss något nytt varje dag..

Han avlivades som 11-åring, inget syntes på rörelserna vid köp. Blev faktiskt bjuden 250.000 för honom som 8-åring men sålde inte (han kostade 40.000 att köpa). Enl. vetrinären så höll han så länge som han gjorde för att jag är liten och lätt ( eller var... ;)) och på vilja men till slut gick det inte. Antagligen bröts brosket ner eftersom tiden gick då kvalitén var så dålig. Har senare hört att uppfödarna (han hade haft 3 ägare innan jag köpte honom) gav avelsstona och fölen halm istället för hö.

Jag är dock tacksam över åren jag fick med en formligen fantastisk häst men jag är YTTERST noga ang. fodringen på min åring, en av anledningarna till att jag bestämde mig för att avla fram en avkomma var att jag kunde ha full kontroll ända från dräktigheten.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #90 skrivet: 07 jun-09 kl 19:15 »
Han avlivades som 11-åring, inget syntes på rörelserna vid köp. Blev faktiskt bjuden 250.000 för honom som 8-åring men sålde inte (han kostade 40.000 att köpa). Enl. vetrinären så höll han så länge som han gjorde för att jag är liten och lätt ( eller var... ;)) och på vilja men till slut gick det inte. Antagligen bröts brosket ner eftersom tiden gick då kvalitén var så dålig. Har senare hört att uppfödarna (han hade haft 3 ägare innan jag köpte honom) gav avelsstona och fölen halm istället för hö.

Jag är dock tacksam över åren jag fick med en formligen fantastisk häst men jag är YTTERST noga ang. fodringen på min åring, en av anledningarna till att jag bestämde mig för att avla fram en avkomma var att jag kunde ha full kontroll ända från dräktigheten.

Du och jag har mkt gemensammt.
jag har för länge sen räknat ut att min häst inte kommer att hålla för vad jag hade önskat .
Jag tog fram ett föl oxå så jag har kontroll över foder och miljö.
Min lilla hingst är snart 9mån nu och lever som jag tror är bäst.
Än så länge funkar mina teorier iaf .

Mitt sto kom till mej som 5åring med , innan det vet jag inte mkt då hon är inporterad ju ,, massa skit kan ha hänt ..
Jag stog en lång stund hos henne i dag ,, hennes bronkit är på väg tillbaka , ska be vet komma ut nu i veckan .*suck*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

antiklimax

« Svar #91 skrivet: 08 jun-09 kl 22:39 »
Förlåt om någon redan tagit upp det här, men det låter som om det möjligen kunde vara något med minisken.
För några år sedan hade vi en härlig valack i stallet jag red då. Tjejen som hade honom köpte honom som fyra-femåring, vet besiktigade, allt ok. Sedan började hälta på hälta på hälta, och det kom fram att han som treåring skenat med vagn (ja, han var inkörd) och fastnat/gått omkull. Allt kollades upp då, men det verkade ju sitta kvar. När han var sju år, tror jag, började ryggen krångla igen, han gick snett med svansen och var stenhård i korsryggen/ländryggen på ena sidan och muskulaturen kändes helskum. Han åkte in på röntgen (eller om de opererade för att inget syntes) och det kom fram att han hade en spricka i minisken. Ingen vet om den kommit på senare dagar eller om det var en följd av olyckan han var med om, men dessvärre så blev han den sommaren avlivad. Då gick han de sista två månaderna på bete och trivdes skitbra med livet, men dagen de tog honom var han blockhalt (hur skumt som helst), men han var verkligen en superhäst! All cred till denna underbara kille!
I vilket fall som helst, knäna brukar vara problemområden. Ibland kan det gå att bara, om det ex. är en överansträngning, trycka in med ett par tre fingrar i knäleden . Det kan kännas ganska galligt, det ska det inte göra, och om hästen har ont så kommer du märka det. Då kan det vara en inflammation i knäleden. Kolla knäna dock.
Nu blev det jätteflummig, ber om ursäkt, hoppas jag fick fram det jag tänkte..
Och lycka till!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #92 skrivet: 09 jun-09 kl 17:12 »
Ska be dom kolla på miniskeln oxå sen ,, bra tipps .

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #93 skrivet: 17 jun-09 kl 00:16 »
Ska på klinik i morgon med henne , fick en tidigare tid åt henne .. alt är packat o klart nu ...håll tummarna för oss i morgon på Mälarkliniken.

Frances

• Västergötland
« Svar #94 skrivet: 17 jun-09 kl 08:56 »
Hoppas det går bra!

Men jag mste bara fråga av nyfikenhet.. Vad packar man när man ska till klinik???

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #95 skrivet: 17 jun-09 kl 09:02 »
Men jag mste bara fråga av nyfikenhet.. Vad packar man när man ska till klinik???

Tja, man packar väl sadel och träns om de vill se hästen riden, kanske då även kläder/skor till sig själv... Har man långt att åka kanske mat och foder till hästen och en kartbok om man inte vet vart det ligger... Plockar fram transportutrustning...?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

• Västergötland
« Svar #96 skrivet: 17 jun-09 kl 09:15 »
Jag lindar benen på hästen o åker  :) Har aldrig behövt packa för en klinik besök.

Fast jag har sett på Strömsholm att dom rider ibland ridhästar. Travhästarna kör man på bana med en veterinär brevid i bilen om det är ett ovanligt knivigt fall..men det är inte ofta..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #97 skrivet: 17 jun-09 kl 11:12 »
Jag håller tummarna och hoppas på en utförlig rapport (samt ett definitivt besked om hur du ska göra).

Elektra

« Svar #98 skrivet: 18 jun-09 kl 13:02 »
Jag har ingen aning om var du bor någonstans, men jag känner en veterinär som är fantastisk på hästar + att han dessutom är utbildad både som akupunktör och kiropraktor. Det hans fingrar inte kan hitta finns inte, ska man köpa häst ska man anlita honom! När han hältutreder en häst går han över den millimeter för millimeter, från mun till sista kotan i svansen närapå. :D Jag vet ingen som har sånna händer och sånt öga som han har, finns de som är mer ryktbara, men det finns ingen jag litar mer på när det gäller skumma diagnoser på häst.
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #99 skrivet: 18 jun-09 kl 13:39 »
Hej alla
Man packar extra grimma , grimskaft + en kniv + borste o hovkrats o morötter *s*

Jag blev bemött som en svammlande idiot på kliniken iaf .
Min häst var visst inte fin nog för den veterinären dom var extremt otrevliga.

Jag longerade henne ,, jag och min vän tyckte hon var dålig i galoppen , speciellt i fattningarna.
Men vet tyckte inte det .
Han tyckte hon var ouppfostrad och behövdes sättas på platts då hon vek mot utgången två ggr under longeringen .
( hon har totalt longerats 4ggr i sitt liv då hon hatar att göra det )

Under böjprovet slog vet henne upprepade ggr i revbens korgen om hon tex tappade balansen eller satte ner foten så jag fick säja till honom att inte slå min häst .
Hon visar ingen hälta under böjprov .

Jag fick tvinga honom att ta bilder på haserna så jag kunde utesluta spatt .
Hon var ren i haserna iaf .

vet var hela tiden nedlåtande och otrevlig o menade på att min hästs problem var att hon var tjock och ouppfostrad .
att jag nämde att hon hade stått pga föl och hältor det ville han inte höra alls.
Man kanske måste ha tävlingshästar för att bli bra bemött på klinikerna!

//mkt kränkt !

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser