Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skulle ni gjort om ni var jag ?  (läst 36487 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #100 skrivet: 18 jun-09 kl 14:20 »
Tja... ta inte illa upp.. men jag kan vara lite benägen att tycka att veterinären kan ha en poäng.

Jag skulle föreslå följande:

Ställ hästen på naproxen och sätt igång henne. Är hon plötsligt superfin så kan man vara säker på att det FAKTIST ÄR något som stör henne, eftersom det är både smärtlindrande och antiinflamatoriskt. Då finns det ingen orsak att inte gå vidare med undersökningar.

Om hon däremot är precis som vanligt och du märker ingen skillnad, då är hon bara slapp och tung och orkar inte bära sig, vilket ger rörelsestörning.

Just att hon är dålig "speciellt i fattningarna" tyder ju faktist på att hon inte orkar bära sig!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #101 skrivet: 18 jun-09 kl 14:38 »
Men usch vilket dåligt bemötande du fått!

Jag har svårt att förstå att vet tyckte att hon var ren i gången då hon inte är det på din film. Positivt dock att hon inte reagerar på böjprov, det visar att det inte sitter i nedre extremiteterna i alla fall.

Däremot så är det svårt att böja så att det tar högre upp och det är antagligen där det sitter.
Undersökte, palperade vet rygg och länd? Jag ahde gärna sett bilder på bakknäna snarare än haserna.

Jag skulle tro att nästa steg är att banta henne och ta hjälp av equiterapeut.

Francis förslag var mkt bra, förändras hon till det bättre på smärtstillande och antiinflammatoriskt så visar det att hon faktiskt har ont. Var dock noga med att ge bakjäst i samband med behandlingen så att hon inte kajkar magen med fång till följd då hon redan är överviktig.

Skickar en tröstkram (och du får gärna pm:a namnet på vetrinären).

Hej alla
Man packar extra grimma , grimskaft + en kniv + borste o hovkrats o morötter *s*

Jag blev bemött som en svammlande idiot på kliniken iaf .
Min häst var visst inte fin nog för den veterinären dom var extremt otrevliga.

Jag longerade henne ,, jag och min vän tyckte hon var dålig i galoppen , speciellt i fattningarna.
Men vet tyckte inte det .
Han tyckte hon var ouppfostrad och behövdes sättas på platts då hon vek mot utgången två ggr under longeringen .
( hon har totalt longerats 4ggr i sitt liv då hon hatar att göra det )

Under böjprovet slog vet henne upprepade ggr i revbens korgen om hon tex tappade balansen eller satte ner foten så jag fick säja till honom att inte slå min häst .
Hon visar ingen hälta under böjprov .

Jag fick tvinga honom att ta bilder på haserna så jag kunde utesluta spatt .
Hon var ren i haserna iaf .

vet var hela tiden nedlåtande och otrevlig o menade på att min hästs problem var att hon var tjock och ouppfostrad .
att jag nämde att hon hade stått pga föl och hältor det ville han inte höra alls.
Man kanske måste ha tävlingshästar för att bli bra bemött på klinikerna!

//mkt kränkt !

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #102 skrivet: 18 jun-09 kl 16:45 »
Dåligt av veterinären att bete sig sådär... Har varit med om ngt liknanande med en tidigare nsv som rörde sig fruktansvärt illa och vet sa att "jamen nordsvenskar rör sig så där, stel och klumpigt". hade den dock aldrig gjort innan då han gått både hopp och dresyr och rört sig jättefint...  ::)

Tycker Frances förslag var mkt bra.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #103 skrivet: 20 jun-09 kl 13:18 »
Tack för ert stöd , jag känner mej jätteledsen faktiskt att han var så j'la nedlåtande.

Och att ni ocå ser hennes rörelsestörning hjälper .

Jag har nu satt på skor på henne för att det inte ska finnas en enda chans att hon reagerar på underlaget .
Sen ska jag beställa ut min husvet så han får se henne i både ridning , longering + tömmkörning och markarbete .

Jag har ruttnat totalt på klinikerna!

Jag kan inte smälta att han tyckte hon var ouppfostrad ,, hon reagerade ju på hans aggresiva attityd.
Finns det hästar som accepterar att bli slagna i magen utan att bry sej alls?!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fjäderfän

« Svar #104 skrivet: 20 jun-09 kl 20:27 »
ja hade någ dragit till vetrinären om jag fick en sån idiot.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #105 skrivet: 20 jun-09 kl 20:53 »
Jag har ingen aning om var du bor någonstans, men jag känner en veterinär som är fantastisk på hästar + att han dessutom är utbildad både som akupunktör och kiropraktor. Det hans fingrar inte kan hitta finns inte, ska man köpa häst ska man anlita honom! När han hältutreder en häst går han över den millimeter för millimeter, från mun till sista kotan i svansen närapå. :D Jag vet ingen som har sånna händer och sånt öga som han har, finns de som är mer ryktbara, men det finns ingen jag litar mer på när det gäller skumma diagnoser på häst.
Kan du skicka namn på den veterinären?
Jag finns i örsundsbro.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #106 skrivet: 20 jun-09 kl 20:55 »
ja hade någ dragit till vetrinären om jag fick en sån idiot.
Jag fick mest lust att be hästen stampa ner han i backen  ::)
jag är fortfarande fly förbannad , det lägger sej inte .
Kan ni fatta att han skrev på utlåtandet tom med en spydig attityd.

covboy

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 21 jun-09 kl 18:42 »
Så ,så , ;D inte över reagera nu..  Jag håller med vererinären  motionera hästen mera , endera blir den sämre av det och kanske visar mera symbtom eller så får du en vältränad häst. ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #108 skrivet: 23 jun-09 kl 23:38 »
Så ,så , ;D inte över reagera nu..  Jag håller med vererinären  motionera hästen mera , endera blir den sämre av det och kanske visar mera symbtom eller så får du en vältränad häst. ;)

Visst håller jag med om det .
Men han var så j*la spydig , nedlåtande och dryg .
Jag tycker inte att det är okej att vara så mot en orolig djurägare.

Hon håller på att ridas igång nu .
Jag kom just in från en ridtur på 6km .
Men i kväll upptäckte mitt ridsällskap nåt mystiskt på hennes baklårs utsida.
Det ser ut som en grop men ett långt jack uppeifrån o ner .
tänk er att ni står o tittar på baklåret i ser ett 2dm långt jack i muskeln som slutar i en grop upptill.
Hon har inte haft detta tidigare .
Kan hon ha en trasig muskel som nu visade sej vid ridning/ansträngning då hon arbetade mkt bakdel hela vägen?
Hon var vansinnig på alla insekter så jag fick rida henne mkt hårdare än jag egentligen ville .

Frances

• Västergötland
« Svar #109 skrivet: 23 jun-09 kl 23:43 »
Du får nog ta en bild på det... annars misstänker jag att det är muskler bara... :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #110 skrivet: 24 jun-09 kl 00:17 »
Japp jag får försöka hinna det .
Våran gammla travare hade dock något liknande o det var en muskelfästes bristning ,, eqiterapeften sa att hans muskel hade gått av o därför såg det ut så..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #111 skrivet: 08 jul-09 kl 00:56 »
Uppdatering .
Har sen vi var på kliniken satt i gång henne .
Häromdagen börjar problemen igen ,, hon kastar sej åt sidorna i fattningarna , har svårt för vänster varv .
Idag visade hon tydliga tecken på ont i ryggen .
jag promenerade ner på ridbanan , skrittade lite mjuka övningar och avslutade med tömmkörning för att se allt ur olika vinklar .
Om man ber henne öka under ryttare slänger hon upp huvet och ner bakkärran .
hon är INTe halt men nåt fel är det .
jag ska ringa ut min vet nu o sen et .

har nån nåt tipps på nåt jag ska testa innan vet kommer ut?

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #112 skrivet: 08 jul-09 kl 14:17 »
Jag tror inte att någon vet kan göra något på plats, mer än konstatera hälta/rörelsestörning. Om du ska gå via vet så måste du in på klinik, Ultuna el. Strömsholm, för komplett utredning. Och det kommer att kosta, så kolla försäkring o plånbok.

Annika

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #113 skrivet: 08 jul-09 kl 18:05 »
Röntga ryggen och kolla så hon inte har några ihopväxta kotor. En kompis till mig köpte en häst från Irland, en jättetrevlig häst.
Men efter ett tag började den hitta på konstiga saker när hon red och till slut vågade hon inte rida på den eller låta nån annan rida den. Efter många turer visade det sig att den hade flera ihopväxta kotor i ryggen från manken och bakåt.

Elektra

« Svar #114 skrivet: 10 jul-09 kl 12:11 »
Ute på Mälaröarna finns en mkt duktig veterinär som kan hitta det som andra missar, det ser så "lätt" ut för honom att identifiera problemområdena när andra gått bet. Jag åker helst till honom på hältutredning när det är skumma saker, finns det ngt fel så hittar han det. :)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #115 skrivet: 10 jul-09 kl 17:57 »
Min vet har varit ute i dag o kollat på henne.
Han ser ingen hälta vid hand.
Men under ryttare ser han "nåt" men vet ej vad.
Vi har pratat om hennes tidigare magsår o ska sätta henne på medicin för magen så vi kan utesluta det .
Hon bockar numera i alla tempoökningar o fattningar  :-\ jag ska fortsätta o rida + ta ut ET .
det känns så jävla elakt att rida när jag inte vet vad det är .
Men min vet menade att om det är nåt i en led så behövs det musklas så det blir bättre .

Frances

• Västergötland
« Svar #116 skrivet: 10 jul-09 kl 20:39 »
Det din vet menar är alldeless riktigt. Sjukgymnastik, precis som för folk! Det är ju inte så att Kluft heller vilar sig i form... ;D

Men man behöver ändra nånting, du kan inte bara jobba med henne som vanligt. Lägga om träningen. Tex.  Har du tillgång till en sjö eller nåt? Vattenpulsning är skonsamt som få.

Ett bra alternativ är också att åka med henne till en riktigt duktig ryttare som inte har nån förutfattad mening om hästen, utan helt objektivt kan känna efter om h*n uppfattar nåt konstigt.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #117 skrivet: 10 jul-09 kl 23:07 »
Tack Frances för att du säger det självklara, det behövs en förändring i träningen. Hittills har hästen haft alla problem kvar, eller i ny form, så du måste träna hästen på nytt sätt, för att röra de muskler hon inte rört på länge.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #118 skrivet: 11 jul-09 kl 02:51 »
Jag är ju en såndär skogsmulle ryttare som alltid rider i skog o mark .
Så jag har nu lagt om o numera tar två dagar på ridbanan + två dagar från marken , longering eller tömmkörning på volt.
Jag sitter o tänker på en sak om vad min vet sa om magsåret .
"Hästar på bete brukar inte få magsår"
Nej det brukar dom inte , svarade jag men hästar på bete brukar inte få bronkit heller o det höll han med om .
Har ni härinne några tipps på nåt som kan vara bra för magsår?

Jag funderar på att byta till en hage med mera bete åt henne , hon går på magert nu då hon är överviktig men det kanske orsakar obalans i hennes mage ?

jag har haft andra ryttare att rida henne , mkt duktiga sådanna o dom känner det jag känner = dåligt musklad vänster sida , taskig bakbens aktion o nu bockningar o sidokastningar i fattningarna *suck*

covboy

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 11 jul-09 kl 10:27 »
Allt som gör magen sur skall undvikas till först.. Torrhö av god kvalite är att rekomendera.

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser