Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skulle ni gjort om ni var jag ?  (läst 36627 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #140 skrivet: 20 sep-09 kl 22:23 »
uppdaterar :

Jag följde vets råd att sätta i gång henne ....
Nu bockar hon vid varje antydan till skänkel eller om jag sätter ner mej lite tyngre i sadeln .
I samma veva som bockningarna började så började hon sammtidigt lägga tungan över bettet ..
Har provar mellan massa olika bett nu för att se om det hjälper men inte alls ..
Häromdagen stack hon på ridbanan i full galopp o det var ett helvete att få stopp på henne .
Hon vill inte trava , om jag ber om trav så kastar hon sej in i traven bockandes o ökar så hon faller in i galopp om jag inte håller henne stenhårt i munnen .
Vi har även provat att låta henne trava bakom en behärskad häst men det går inte , hon går om eller pressar den framförvarande hästen i rumpan tills den flyttar sej så hon kan dra om .

Dom nyaste symtomen denna vecka är att hon äter dåligt men ändå ser allt bukigare ut + insjunken i ljumskområdet .
Hon verkar hängig tyvärr .
Jag oroar mej för att hon ska ha fått tillbaka magsåren hon hade 07.
Inga diareer men det har hon aldrig haft.
I dag så klämde jag på hennes bak knän av en ren händelse o höll på att få mej en spark!
Hon reagerade kraftigt på det ena bakknät o på det andra en något mildare men ändock en rejäl reaktion på knät .

Nu måste jag hitta nån som kan låna mej en bil så jag kan ta henne till kliniken igen .....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fjäderfän

« Svar #141 skrivet: 21 sep-09 kl 07:15 »
ta bort henne i stället snällare mot hästen.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #142 skrivet: 21 sep-09 kl 13:45 »
Har haft ute hästmassör/et med extra utbildning på rygg.

Diagnos:
Spänd i muskelaturen , speciellt i höger rumpmuskel och stora magmuskeln var mkt spänd.
Ej spänd i ryggen .
Indikation på att hon har ont i magen .

Rekomendation :
Kolla upp tänder o sen mage .
Inga reaktioner på knän .

************************************************************************************************************

Jag har tänkt den tanken många gånger ....men än så länge tycker ju inte veterinärerna eller några andra hästproffs att detta är nödvändigt .

Ingen onormal temp idag .

*Hopplöst*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #143 skrivet: 21 sep-09 kl 21:53 »
Vad tråkigt att höra att hon är sämre igen!

Jag hoppas sannerligen att du får några klara besked nu nästa gång hos vetrinär.
Jag börjar dock misstänka att det kanske är problem orsakade av ks (kissing spines) el dyl som bara syns på röntgen och då börjar det vara dags att ställa sig frågan om det är värt att dra igång hela den karusellen med alla kostnader det innebär och ytterst osäker prognos eller om det är dags att säga stopp. Hästen verkar ju i alla fall inte må bra som det är idag.

Skickar en tröstkram.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #144 skrivet: 22 sep-09 kl 15:46 »
Tack för trösten ,, ja det e just det ,, har jag råd att sätta i gång karusellen igen .
Hur vet man det ?

det är ju alltid svårt att veta vart man hamnar i kostnader i slutändan .
Jag har iaf börjat med Andapsin nu mot magsår .
Hoppas det hjälper iaf .

Det som är riktigt värdelöst är ju att jag hittilts aldrig ridit en annan häst som jag känner mej så trygg på som denna dam .
det är svårt att ersätta en sådan vän som hon ändå är .

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #145 skrivet: 22 sep-09 kl 15:50 »
Det finns andra trygga hästar men som det är idag så är hon varken trygg eller mår bra.

Jag tycker att du dragit detta nog långt och försökt med upptänkliga medel. Men hjälper det inte och hästen inte mår bra så är det bättre för hästen att få gå vidare.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #146 skrivet: 22 sep-09 kl 16:40 »
Ja jag kan hålla med dej ,, men veterinärerna vill inte döma ut henne. ???

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #147 skrivet: 22 sep-09 kl 16:48 »
Men... det räcker väl för sjutton om du har dömt ut henne själv, alla har fritt fram att slakta sin häst om man vill.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fjäderfän

« Svar #148 skrivet: 22 sep-09 kl 19:18 »
min vetrinär var villig att döma ut min häst som har nedsatt syn på båda ögonen ser ca 50% och 30% på det andra han e bara fyra år.

så du får säg till din vet att döma ut henne så du får ut försäkringen på henne.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #149 skrivet: 22 sep-09 kl 20:59 »
Har ni kollat ryggen? Det kan vara överridande tornutsott också kallad "kissing spines". Tycker visa tecken tyder på det.

Frances

• Västergötland
« Svar #150 skrivet: 23 sep-09 kl 07:45 »
Jamen snälla nån, det blir dyrt med försäkringar om man ska "döma ut" hästar som man inte hittat fel på...  Dessutom tycker jag det är jäkligt fel om man inte slaktar sin häst pga att den inte är "utdömd" fast man själv anser det vara den rätta vägen!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #151 skrivet: 23 sep-09 kl 11:08 »
det är därför jag har extra vetrinärvård men knappt något livvärde alls på hästen. Jag vill själv kunna bestämma mig för att ta bort honom om jag anser att han lider och inte ser någon behandlingsmöjlighet. Jag vill inte vara "i knät" på en vetrinär som vägrar döma ut och att jag p.g.a. ekonomi ska tillåta att min häst lider.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #152 skrivet: 23 sep-09 kl 15:58 »
Har ni kollat ryggen? Det kan vara överridande tornutsott också kallad "kissing spines". Tycker visa tecken tyder på det.
Japp hela ryggen röntgad o nu genomgången inga fel där .

Nån som vet vart man kan få tag på nåt bra mot magsår (som funkar) ?
Jag ska köra på andapsin några dagar nu men sen ...

Falin

• -
« Svar #153 skrivet: 24 sep-09 kl 19:47 »
Är knälederna ultraljudade? Tänker på knäledsinflammation.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #154 skrivet: 24 sep-09 kl 22:06 »
Nej men jag tror inte på knäleden då hon inte reagerade när hon blev genomgången , hon haltar inte på böjprov heller .

Falin

• -
« Svar #155 skrivet: 26 sep-09 kl 13:47 »
Nej men jag tror inte på knäleden då hon inte reagerade när hon blev genomgången , hon haltar inte på böjprov heller .

Det gjorde inte min heller, han hade knäledsinflammation på bägge bak... Det är bara ev. pålagringar som syns på röntgen, det behövs ultraljud för att se en inflammation. Klämma och känna räcker inte.

Min var/är mkt spänd över rumpa och kors, men inte i rygg. Protesterar i ridningen och ojämn i steglängden bak, samt stelt rörelsemönster. Vill inte gärna lyfta bakbenen, och innan han kom under behandling försämrades hans humör drastiskt. (Både mot mig och andra hästar.)  Ringer det några klockor....? Det borde det göra, om man läser dina inlägg på första sidan i tråden. 

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #156 skrivet: 26 sep-09 kl 20:33 »
Hm ja det ringer klockor , speciellt då min kompis berättade att mitt sto har börjat komma mot henne i hagen med bakåtstrukna öron .
Jag ska kolla upp det .
Tack för tippset .
Jag är tacksam för allt sånt som jag kan leta efter.

Frances

• Västergötland
« Svar #157 skrivet: 27 sep-09 kl 08:51 »
Hmmm... Bakknäna var nog det första jag ifrågasatte när din häst kom på tal...  ::)  Jag tycker det är helt uppenbart att det är bakknäna...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #158 skrivet: 27 sep-09 kl 11:43 »
Jaghar påpekat till vet o klinik om bakknän men dom lyssnar inte på mej utan bara viftar bort mina farhågor .

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #159 skrivet: 27 sep-09 kl 11:59 »
Det är ju du som betalar.... Du får spotta upp dig och helt enkelt beställa tid för att röntga och kolla bakknän.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ros-Marie Karlsson, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser