Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skulle ni gjort om ni var jag ?  (läst 33774 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« skrivet: 02 jun-09 kl 20:37 »
Efter 5 år av skador , sjukdommar , diffusa hältor mm mm så är det dax igen *suck*
Nu går min lilla häst som om hon kniper med rumpan när hon går .
Oren i alla gångarter ,, ovillig att ta galopp i hage lös , vägrar lyfta bakbenen för hovslagaren .
Börjar svettas fruktansvärt när man försöker lyfta bak för att verka efter bara några minuters försök .

Hon har inte ridits alls senaste veckorna pga bronkit som kom ur det blå .
Hon är bara 9 år gammal o jag har kankse ´ridit i ca 6 mån totalt på 5 år ....
Ska jag ge upp ..?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-09 kl 20:44 »
jag skulle slakta henne och skaffa en ny hel häst.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #2 skrivet: 02 jun-09 kl 20:46 »
KOLLAT BAK-KNÄNA hade jag kollat. Och det finns inte många veterinärer som klarar böja bakknän. Är bakknäna röntgade?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #3 skrivet: 02 jun-09 kl 20:47 »
Jag har tänkt i dom banorna ,, men det känns bättre om hon blir utdömd av vet (igen) då behöver inte jag ta beslutet utan ett "proffs" får göra det .
Kanske är fegt men men ....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #4 skrivet: 02 jun-09 kl 20:50 »
KOLLAT BAK-KNÄNA hade jag kollat. Och det finns inte många veterinärer som klarar böja bakknän. Är bakknäna röntgade?
För några år sen blev hela hon friröngad men man vet ju inte nu ...
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #5 skrivet: 02 jun-09 kl 20:55 »
Är du helt säker på att bakknäna blev röntgade då, så borde det inte vara nån ide att röntga dom nu. Men helt klart är det att hon måste till en veterinär för frisk är hon inte.

Hon uppför sig ju som korsförlamning men jag måste väl tro att du har uteslutit det? Kom det plötsligt eller har det kommit smygande? Hur känns svansen när du lyfter den? Kniper hon med den eller är den helt slapp?

Det är nåt som sitter högt, bakknän, korset/ryggen eller möjligtvis hasen.. OM det är hälta... Sen kan man nog börja fundera parasitskador... nerver... patellan...


edit. Kan hon ha gått omkull eller slagit sig på vägen in/ut ur en box eller transport ? En spricka i höftbenet?
« Senast ändrad: 02 jun-09 kl 21:05 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #6 skrivet: 02 jun-09 kl 21:06 »
Är du helt säker på att bakknäna blev röntgade då, så borde det inte vara nån ide att röntga dom nu. Men helt klart är det att hon måste till en veterinär för frisk är hon inte.

Hon uppför sig ju som korsförlamning men jag måste väl tro att du har uteslutit det? Kom det plötsligt eller har det kommit smygande? Hur känns svansen när du lyfter den? Kniper hon med den eller är den helt slapp?

Det är nåt som sitter högt, bakknän, korset/ryggen eller möjligtvis hasen.. OM det är hälta... Sen kan man nog börja fundera parasitskador... nerver... patellan...
Detta har kommit smygande , men hon har gjort flera hältutredningar genom åren utan att dom hittat nåt .
Jg har blivit idiot förklara´d hos klinikerna tidigare men dom ser inte vad jag ser .
En vet var tvungen att gömma sej o bilen bakom en husvägg för att han skulle få se hur hon egentligen rörde sej när han inte var med  :-X
Jag som känner henne ser ju att nåt är fel men det är svårt att sätta fingret på vad det är .
Hon lixom lutar sej på frambenen o avlastar rumpan .
Tror inte det är parasiter då jag avmaskar med euqimax som ska ta allt o har gaft rena beten senaste åren som det aldrig gått hästar på .
Hon låter mej lyfta bak lite mej absorlut inte bakåt alls .
Och ser hon att jag går mot bakbenen så går hon ät sidan ,,
Jag såg något mkt oroande i går ,, hennes vänstra bakhov har vridit sej inåt !
Hon träffade vet för ca 2 v sen  o jag pratade med honom i dag igen , han vill jag ska ta henne till klinik .
Hon reagerar normalt när jag lyfter svansen ,, ingen reaktion heller om jag drar i den .
Korsförlamning är väl väldigt ovanligt hos kallblod?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #7 skrivet: 02 jun-09 kl 21:14 »
det e tråkigt när dom blir dåliga men man får inte va för ego och hålla hästen vid liv om den inte går att använda finns aldeles för mycket hästar som bara går och skrotat.
be vetrinären döma ut henne och köp en ny hel häst som du kan ha glädje av som inte bara kostar massa pengar i vetrinärvård.

låter grymt men så skulle jag göra
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #8 skrivet: 02 jun-09 kl 21:56 »
Korsförlamning är väl väldigt ovanligt hos kallblod?

Tvärtom....

Klipper in lite info från Agria ang. korsförlamning. Annars tror jag precis som Francis att det sitter något högt upp.
För övrigt hade 6 mån ridning på 5 år p.g.a skador varit nog för att få mig att ge upp och förpassa den till de sälla ängarna.
Inte bara p.g.a den förlorade ridningen utan p.g.a. att hästen har lidit under alldeles för lång tid. Det är inte värdigt helt enkelt.

"Korsförlamning är ett tillstånd som i första hand drabbar muskulaturen i bakbenen. Symptomen kommer under eller strax efter ansträngning. Gången blir stel och hästen känns spänd och öm när man trycker över bakbensmuskulaturen.

I mera allvarliga fall blir hästen ovillig att röra sig, den svettas, får ökad puls och andningsfrekvens samt rödfärgad urin. I enstaka fall blir hästen så dålig att den lägger sig.

Vilka är symptomen?

Stel gång
Ovilja att röra sig
Svullen, hård bakbensmuskulatur
Smärta vid tryck mot muskulaturen i bakbenen
Svettningar
Ökad andningsfrekvens (normal andningsfrekvens i vila är 8-16 andetag per minut)
Ökad puls (normal hjärtfrekvens i vila är 28-40 slag per minut)
Rödfärgad urin
Hästen blir liggande

Vad orsakar korsförlamning?
Den klassiska korsförlamningen uppstod hos tunga arbetshästar som sattes igång efter en helgvila med bibehållen fodergiva. Därför går korsförlamning också under benämningen ”måndagssjukan”. Det är fortfarande vanligt att sjukdomen drabbar hästar som tränas efter att de vilat någon eller några dagar, utan att man dragit ner på kraftfodret. En annan utlösande faktor är ojämn träning. Olika typer av stress som att transportera hästen, kan också påverka. Den exakta mekanismen bakom sjukdomen känner man inte till. Man tror att det krävs någon form av predisponerande faktor, det vill säga något hos hästen som gör hästen mottaglig för korsförlamning. Ston drabbas oftare än hingstar och valacker.

Vid korsförlamning uppstår muskelskador, framförallt i bakbensmuskulaturen. Omfattningen av skadorna går att mäta genom blodprov. Enzymerna ASAT och CK finns normalt i muskelcellerna. Vid korsförlamning går cellerna sönder, ASAT och CK läcker ut i blodbanorna och ett blodprov kommer att visa förhöjda värden. Ju kraftigare korsförlamningen är, desto högre värden kan man mäta upp. Muskelcellerna innehåller också myoglobin, ett ämne som tar upp syre från blodet och som också ger musklerna dess röda färg. Det är myoglobinet från de skadade muskelcellerna som gör att urinen ibland färgas mörkröd vid korsförlamning.

Symptomen vid korsförlamning varierar från individ till individ, men också från gång till gång. Det kan röra sig om alltifrån en lätt stelhet efter ett träningspass, till symptom på stelhet ovilja att röra sig, onormal svettning och kraftig ökning av puls och andning redan under passet. I vissa fall blir hästen så dålig att den blir liggande.

Följder av korsförlamning
Lindriga anfall ger lindriga muskelskador som läker snabbt utan att ge bestående besvär. Ett kraftigt anfall orsakar mera omfattande muskelskador. Det kan ge bestående men, på grund av att en del muskelceller ersätts av ärrvävnad. Bildningen av ärrvävnad kan leda till att muskeln inte fungerar som förut, utan ger hästen en bestående rörelsestörning.

Hur påverkas användbarheten?
De flesta hästar som drabbats av korsförlamning blir återställda och kan användas som förut. För att undvika återfall i framtiden, är det viktigt att man ser över foderstaten och att träningen är regelbunden. Enstaka hästar drabbas av så omfattande skador att det kommer att påverka deras prestationsförmåga i framtiden. Riktigt kraftiga anfall kan leda till att hästen måste avlivas akut.

1. Förebyggande
Hur förebygger jag korsförlamning?

Fysiologi
Man misstänker att det finns någon predisponerande faktor hos de hästar som drabbas av korsförlamning, det vill säga något hos hästen som gör den mottaglig för korsförlamning. Därför är det ofta bara en individ i ett stall som får korsförlamning, även om alla hästar hanteras, tränas och utfodras på samma sätt. Unga hästar som drabbas av korsförlamning, löper större risk att drabbas igen än äldre hästar. Anfallen brukar bli mindre allvarliga med åren. Ston drabbas oftare av korsförlamning än hingstar och valacker, varför vet man inte.

Miljö
Daglig utevistelse i stora hagar ger hästen en möjlighet att själv röra på sig. Det gör den mindre känslig för eventuella uppehåll i träningen och minskar därför risken för korsförlamning hos de hästar som är känsliga.
Foder
Bibehållen foderstat trots att hästen vilar, kan orsaka korsförlamning när hästen sätts igång igen. Därför är det viktigt att sänka kraftfodergivan om hästen måste vila några dagar. Det gäller framförallt om hästen får mycket kraftfoder och är extra viktigt om hästen inte får gå i hage. Man kan till exempel ge hälften av kraftfodret och gärna börja redan kvällen innan vilan. När man sätter igång hästen igen, ökar man mängden kraftfoder successivt. Om hästen av någon anledning tvingas till boxvila under en tid, kan man ibland behöva ta bort kraftfodret helt.

Överutfodra varken med energi eller med protein. För att kunna undvika det, krävs att man räknar på foderstaten och att man har analyserat grovfodret.

Det finns många laboratorier i Sverige som utför grovfoderanalyser. Man kan till exempel vända sig till, SVA, Sveriges veterinärmedicinska anstalt, i Uppsala. 018-67 40 00. Mera information om analyser och priser finns på sva.se, sökord foderanalyser. Information om hur man räknar ut en foderstat finns bland annat i häftet ”Hästen näringsbehov och fodermedel” av Christina Planck m fl, 1997 och i boken ”Hästens näringsbehov och utfodring” av Christina Planck och Margareta Rundgren, 2003.

Kontrollera att hästen får i sig tillräckligt med selen och vitamin E i foderstaten. Selen och vitamin E behövs för att läka skador som uppkommit och verkar till viss del kunna förebygga korsförlamning. Eftersom både selen och vitamin E är giftigt i för hög dos, gäller det att inte överdosera.

Hantering och Nyttjande
Alla hästar mår bra av regelbunden träning. Det förebygger dessutom korsförlamning hos hästar som är känsliga för det.

Förhindra att hästen blir nedkyld. En häst som blir nedkyld, står och spänner sig. Spänningarna kan leda till ömhet i muskulaturen och påverka hästen negativt när den ska arbeta. Låt den ha täcke på sig i hagen när väderleken kräver det, framförallt om det är fuktigt och blåser mycket. Lägg också på ett täcke efter träningspass då hästen blivit svettig. Det är osäkert om nedkylning har någon betydelse för uppkomsten av korsförlamning, men det bör för säkerhetsskull undvikas.
Att tänka på:
Korrigera foderstaten om hästen måste vila en period
Överutfodra inte med energi eller protein
Träna hästen regelbundet
Håll muskulaturen torr och varm

2. Diagnos och behandling
Hur märker jag att hästen är sjuk?
Tilltagande stelhet
Ovilja att röra sig
Smärta vid tryck mot muskulaturen i bakbenen
Svullen, hård bakbensmuskulatur
Svettningar
Ökad andningsfrekvens (Normal andningsfrekvens i vila är 8-16 andetag per minut)
Ökad puls (Normal hjärtfrekvens i vila är 28-40 slag per minut)
Rödfärgad urin
Hästen blir liggande

Symptomen vid korsförlamning brukar uppkomma när man anstränger hästen, men det förekommer att hästar får symptom först efteråt. Ju snabbare symptomen visar sig, desto kraftigare brukar anfallet bli. En del hästar visar en lätt stelhet efter ansträngning som snabbt går över. Andra visar symptom redan under träningspasset. Om man inte är uppmärksam och genast låter hästen ta det lugnt, förvärras symptomen. Hästen får allt svårare att röra sig, puls och andning ökar och den börjar svettas. Om man känner på muskulaturen i bakbenen, känns den svullen och hård. Om en häst blir akut dålig och snabbt ovillig att röra sig, bör man låta den stå kvar där den är och inte tvinga den att röra sig ytterligare, eftersom det kan förvärra läget och i värsta fall göra att hästen lägger sig. Om hästen lägger sig är prognosen mycket sämre. Hästar som ligger får lätt ytterligare muskelskador av sin egen tyngd, särskilt om de har svårt att röra sig. Det minskar dess chanser att kunna resa sig betydligt.

Vad ska jag göra?
Avbryt omedelbart all form av motion eller träning om hästen visar symptom på korsförlamning. Om symptomen beror på en sträckning eller liknande, är det positivt att röra på hästen, men om man misstänker korsförlamning ska man låta bli, eftersom rörelse förvärrar muskelskadorna.
Förhindra att hästen blir nedkyld. Lägg på den ett täcke om den är svettig och fortsätt hålla muskulaturen varm.
Låt en häst som blivit liggande ligga kvar. Se till att den ligger mjukt för att förebygga tryckskador. Tvinga den inte att resa sig, eftersom ytterligare ansträngning leder till ytterligare muskelskador och förvärrar situationen.
Se till att hästen har fri tillgång till vatten.
Kontakta veterinär för undersökning och behandling.
Vid lättare anfall, där man är säker på att det rör sig om korsförlamning, är det inte säkert att veterinären behöver komma ut, men det kan vara bra att rådfråga per telefon i alla fall. Kontakta gärna Agrias telefon-veterinär på telefonnummer 0900-100 51 61, vardagar 16-24, helger 07-24.
Undvik att transportera hästen. Transport är en stress för hästen och kan förvärra korsförlamningen.
Se över foderstaten. Ge enbart grovfoder och vatten till att börja med och smyg in övrigt foder långsamt. Undvik att överutfodra protein och energi. Se till att grunden i foderstaten är ett bra grovfoder och att mineralbalansen är korrekt.
Ge tillskott av selen och vitamin E. De bidrar till läkningen av muskelskadorna.
Var noga med att inte överdosera, eftersom ämnena är giftiga i för hög dos. Både selen och vitamin E brukar finnas som tillskott i mineralfoder, i färdigfoderblandningar och pelleterade foder. Läs noga på förpackningarna så att den totala mängden inte blir för stor.
Ge B-vitamin. B-vitaminerna är vattenlösliga och kan inte lagras i hästen. Allt eventuellt överskott kissas ut. Därför behöver man inte vara rädd för överdosering. B-vitaminer anses påverka läkningen av muskelskador positivt.
Om hästen är mycket stel efter ett korsförlamningsanfall, bör den få gå ensam i en mindre hage utan andra hästar, till dess den blivit bättre.

Att göra:
Avbryt pågående motion eller träning
Håll hästen torr och varm
Tvinga inte en liggande häst att resa sig
Se till att en liggande häst ligger mjukt
Kontakta veterinär, ring gärna Agrias telefonveterinär på telefonnummer 0900-100 51 61
Ge selen och vitamin E
Ge B-vitamin
Se över foderstaten
Låt hästen vila i liten hage utan andra hästar
Undvik alla former av stress, till exempel transport av hästen


Vad gör veterinären?
Veterinären vill veta så mycket som möjligt om hästens tidigare sjukdomshistoria, samt hur hästen skötts, tränats och utfodrats den senaste tiden. Vid undersökningen av hästen tittar veterinären på hur hästen rör sig, känner på muskulaturen och undersöker andnings och hjärtfrekvens. Vid misstänkt korsförlamning brukar man också ta ett blodprov för att undersöka muskelskadornas omfattning.

För att minska smärtan och stelheten är det vanligt att veterinären ger någon typ av antiinflammatorisk medicin mot den svullna, ömmande muskulaturen. Ofta ger veterinären också B-vitamin.


3. Rehabilitering och eftervård
Det akuta stadiet är över, vad ska jag göra nu?

Följ den behandlande veterinärens råd om hur hästen ska behandlas och tränas upp efter sin sjukdom. För att undvika att hästen drabbas igen, är det viktigt att se över foderstat och träning. Genom att räkna på foderstaten, kan man undvika onödig överutfodring och därmed minska risken att hästen drabbas av korsförlamning. Om hästen behöver vila några dagar på grund av en skada, eller på grund av att man inte har möjlighet att motionera den, ska man dra ner på kraftfodret, gärna med början kvällen innan. Regelbunden träning minskar också risken för utveckling av korsförlamning. Om man själv har svårt att hinna med hästen alla dagar, bör man att skaffa en medryttare eller medkusk som kan hjälpa till att motionera hästen.

Genom att ge tillskott av selen och vitamin E, ger man hästen hjälp att reparera muskelskador som ändå uppstår. Det kan troligen också medverka till att förebygga nya anfall.

Att göra:
Följ veterinärens råd noga
Se över foderstaten
Ge hästen regelbunden motion
Dra ner på kraftfodret inför viloperioder
Ge tillskott av selen och vitamin E"

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #9 skrivet: 02 jun-09 kl 22:01 »
Jag tycker också det låter högt upp. Kanske en ET skulle kunna hitta något över ländrygg eller kors? Det kan ju vara en kombination också, en spänning i rygg som i sin tur orsakat knäledsinflammation, tex.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #10 skrivet: 02 jun-09 kl 22:08 »
Glömde skriva att pålagringar på bakknäna kan ge liknande reaktioner.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #11 skrivet: 02 jun-09 kl 22:11 »
Förresten, diffusa hältor... Har det tagits borrelia/erlichia-prov på henne?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #12 skrivet: 02 jun-09 kl 22:19 »
Någon spricka kan vi nog glömma hon har gått på lösdrift i flera år o inte sett en box på 8 mån o transport för 6 mån sen .
Jag bad henne springa lite i kväll ,, hon blir så arg på allt i hagen ,, alltså hon brukar inte vara arg på hästar eller folk .
Hon tålde inte att andra hästar rörde sej ens .
Kan det vara spatt ?
Hon hoppar som en hare med bakbenen nämligen o verkar vara stelare på vänster bak .
Funderar på att filma henne i morgon o be veterinärer se på filmen så jag vet vem jag ska åka till.

Min kompis som såg henne i dag beskriver så här :
spänd i hela bakvagnen , väldigt ojämt , korta steg , stompar ner bak när hon går , tar inte ut stegen , skuttar i gallopp ovillig att böja sej , bockar när hon springer (gör hon aldrig annars).
låst fram med slängande steg , ser låst ut frånomed ländrygg o springer med högt huvud.
Väldigt spänd hals o nedskjuten rygg.
Slut citat.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #13 skrivet: 02 jun-09 kl 22:37 »
Ja, grunnade också på borelia, men har nåt minne av att det hade ni kollat.... Har jag fel :-\

Man ska inte stirra sig blind på enskilda symptom, det är ganska troligt sekundära fel. Musklerna kompenserar längre tids problem.

Det var bara några exempel, dom kan lika gärna spräcka höftbenet på en lösdrift, det finns ju väggar och andra hästar, dom kan ramla osv.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #14 skrivet: 02 jun-09 kl 22:39 »
Jag har hittat min underbara ET som har gjort underverk med mina hästar.  Hennes beteendeförändring är oroväckande. Hitta en ET snabbt, eller slakta, beroende på hur mycket du tycker om hästen. Finns det några om eller men, så slakta.

Annika

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #15 skrivet: 02 jun-09 kl 22:40 »
Förresten, diffusa hältor... Har det tagits borrelia/erlichia-prov på henne?
nej inte senaste 2åren iaf .
I korta drag har hon haft :
gick omkull i hage pga brand sommaren 05 visade hälta o fick vila till sep .
sandkolik pga styngflugelarver , detta gav magsår .
sticka som opererades ut ur en framkota .
Snedställt bäcken .
Hältor bak och diagonalt .
tex dec 2005 hälta först på vf sen på höger fram ..diagnos strålbensöverbelastning höger fram (16jan06)
kotledsinflammation sommaren -06 tom feb-07 fick det av att gå i hage sommarbete.
utdömmd 0702
möjlig pålagring på 2 ben (vet osäker)
Skabb.
bronkit.
halkade o slet sej i en bog , halt lång tid efter det .
hovböld.
« Senast ändrad: 02 jun-09 kl 22:44 av travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #16 skrivet: 02 jun-09 kl 22:51 »
Hon hoppar som en hare med bakbenen nämligen o verkar vara stelare på vänster bak .

Min kompis som såg henne i dag beskriver så här :
spänd i hela bakvagnen , väldigt ojämt , korta steg , stompar ner bak när hon går , tar inte ut stegen , skuttar i gallopp ovillig att böja sej , bockar när hon springer (gör hon aldrig annars). låst fram med slängande steg , ser låst ut frånomed ländrygg o springer med högt huvud. Väldigt spänd hals o nedskjuten rygg.


Det kan inte vara EPSM? Det står lite om symptomen här:
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/epsmsigns.htm
här
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/epsm.htm
och här
http://www.stallherkules.com/info_sjukdom.html



Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #17 skrivet: 02 jun-09 kl 22:51 »
Jag har hittat min underbara ET som har gjort underverk med mina hästar.  Hennes beteendeförändring är oroväckande. Hitta en ET snabbt, eller slakta, beroende på hur mycket du tycker om hästen. Finns det några om eller men, så slakta.

Annika
hon har behandlats av et tidigare år , utan direkt resultat , dock knäckte dom tillbaka höften som var sned .
har även provar skor med special beslag .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #18 skrivet: 02 jun-09 kl 22:53 »
Citera
dock knäckte dom tillbaka höften som var sned




 :-\  ..scary...
« Senast ändrad: 03 jun-09 kl 10:41 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #19 skrivet: 02 jun-09 kl 23:01 »
Jag skulle inte kunna köpa en häst utan att min ET följde med. Jag är fullkomligt övertygad om att vi skulle hitta fel i rörelsemekaniken hos tammefan alla hästar, för hur många har gått genom livet utan någon skada, stor eller liten. Jag tror dock att det mesta går att fixa när det gäller rörelser. Bronkiten dock..? Har du råd att ha en häst som bara går i nåt halvår - ett år samtidigt som du ger "sjukgymnastik"? Jag har hållit på i snart 2 år med min kille, han är utdömd sen drygt 8 år ( en stor gammal skada alltså ), men i dagsläget har han fantastiska rörelser.

Annika


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser