Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eltråd, jakthundar  (läst 1656 gånger)

kawaii

• Småland
Eltråd, jakthundar
« skrivet: 20 maj-09 kl 10:45 »
Nu när det snart är sommar skulle jag vilja flytta min Ebba till en "sommarhage". Så hon får lite mer gräs. Hade ju tänkt att använda eltråd då.

Tyvärr bor vi ju granne med flera jakthundar så att ha eltråd är väl kanske inget som rekomenderas?
Någon som har liknande problem? :-\
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow
  //James Dean

Existens?

• Gäst
SV: Eltråd, jakthundar
« Svar #1 skrivet: 20 maj-09 kl 11:35 »
Det kan du ju inte ta nån hänsyn till, då kunde man ju inte ha eltråd nånstans. Och dessutom ska inte hundarna springa omkring nu. Har själv både hundar och grisar, och det är ju en oundviklig lärdom för alla hundar att gå på tråden ett par gånger, sen brukar dom ha lärt sig. Reaktionerna är lite olika, nån sprang till skogs och kom hem efter nån timme, andra bara piper till lite och är lika glada sen igen. Nån skada tar dom inte iaf.

kawaii

• Småland
« Svar #2 skrivet: 20 maj-09 kl 15:20 »
Nej självklart inte men de rymmer ibland. Och de är tränade till att jaga vildsvin.

Kan de komma på nått sätt under eller över trådarna då?
Ska man ha tre st eller? En långt ner så att de inte kan ta sig under och en i mitten och en där uppe.

Om en hund kommer in i hagen...jag vill inte ens tänka på det!

//James Dean

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 20 maj-09 kl 16:15 »
Nej självklart inte men de rymmer ibland. Och de är tränade till att jaga vildsvin.

Kan de komma på nått sätt under eller över trådarna då?
Ska man ha tre st eller? En långt ner så att de inte kan ta sig under och en i mitten och en där uppe.

Om en hund kommer in i hagen...jag vill inte ens tänka på det!

Våran granntant har en Rottweiler som med jämna mellanrum brukar besöka hönsgården när föregående ägare bodde här.
Så vi vart varnade när vi köpte gården.
Efter några veckor så mötte jag granntanten som berättade att hennes rottweiler ibland fick för sig att lämna hennes gård och springa över till våran för att jaga höns. Men att hon givetvis betalade några tior för varje höna hunden dödade.
Så jag sa att det var inga problem för oss. Att vi har rashöns och inte värphöns så att dom kostade 200:- styck.
Det var dyrt tyckte hon.
Så jag sa att vi inte såg några problem. För kommer hunden in på gården så avlivar vi den helt enkelt direkt enligt skyddsjaktparagraferna.
Vi har nu bott här i 2.5 år och jag har aldrig sett någon lösspringande hund i närheten av våran gård. ;)
Så tydligen var det inga problem att hålla ordning på hunden.

kawaii

• Småland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-09 kl 17:32 »
Jag skulle aldrig kunna/vilja avliva en hund!

Vi har ett väldigt bra förhållande till våra grannar med hundarna och vi vet
att de inte släpper hundarna med flit. Det är en stor väg nära vår by bla.
Innan vår hund blev gammal rymde han också iväg på sina äventyr men han skulle aldrig döda
något annat djur.

Jag kan inte säga hur jävla förbannad jag skulle bli om någon sköt min hund för att den rymde in
på deras gård. Men det handlade ju inte bara om det.

Iaf va skönt att era höns har klarat er! (och grannhunden)
  //James Dean

Fiat

• -
« Svar #5 skrivet: 20 maj-09 kl 20:30 »
Avlivning av lösa hundar kan stå dej välldigt dyrt. Avlivning får endast bestämmas av polis. Men däremot har hundägaren ansvar för allt som hunden gör.

Rosten

• Närke
« Svar #6 skrivet: 20 maj-09 kl 23:42 »
Avlivning av lösa hundar kan stå dej välldigt dyrt. Avlivning får endast bestämmas av polis. Men däremot har hundägaren ansvar för allt som hunden gör.
Avliving kan ske då hund angriper tamdjur enligt skyddsjaktsparagraferna.
Då behöver man ingen polistillstånd.

Grannen brukade ha sin hund springandes lös på tomten utan att dom var ute enligt den förre ägaren.
Nu släpper grannarna bara hunden när dom är ute och har uppsikt på den.
Så problemet löste sig på ett enkelt sätt för mig.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 21 maj-09 kl 00:22 »

Grannen brukade ha sin hund springandes lös på tomten utan att dom var ute enligt den förre ägaren.

Ibland kan det ha sina fördelar att vara utbildad jägare  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 21 maj-09 kl 00:32 »
Ibland kan det ha sina fördelar att vara utbildad jägare  ;)

och ha ett "dåligt" rykte runt sig. ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 21 maj-09 kl 00:49 »
och ha ett "dåligt" rykte runt sig. ;D
jaja man kan inte få allt  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 21 maj-09 kl 21:01 »

Fast man får bara skjuta den om den INTE låter sig infångas. Man måste alltså försöka få tag på hunden först men det är oftast svårt i en sån jaktsituation som det ju blir för hunden.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 21 maj-09 kl 23:32 »
Fast man får bara skjuta den om den INTE låter sig infångas. Man måste alltså försöka få tag på hunden först men det är oftast svårt i en sån jaktsituation som det ju blir för hunden.
Om den skulle komma in en gång i hönsgården så är de förmodligen en olycka som har hänt.
Men enligt förre ägaren hände det titt som tätt att grannens "omplaceringshund" roade sig att bita ihjäl hönor för honom.
Fast en bidragande faktor kan också ha varit att grannen och föregående ägare hatade varandra. ;)

Efter att jag och grannen gjort klart för varandra hur läget ligger till så har vi inga problem i alla fall. ;
Och hunden verkar trivas fast att han inte längre får göra sina små utflykter.

Sen skulle jag nog inte behöva skjuta hunden i verkligheten. ;)
Då hunden är väldigt skotträdd.
Så några snabba skott med älgstudsaren i närheten av hunden skulle nog hjälpa rätt bra för att få den att tappa intresset av mina höns. ;D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 26 maj-09 kl 09:52 »
Oftast räcker det med att hota att man ska skjuta hunden så ser ägaren efter den bättre. Kom hit en jämte en gång och tänkte sanera vår gård på höns. Han hann få tag på en ungtupp så skadan hann inte bli så stor. Jag talade om för ägaren att det var bäst att han talade om för sin hund att höns var förbjuden frukt för annars skulle jag göra det. Såg aldrig den hunden nåt mer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser