Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Man upphör aldrig att förvånas.  (läst 3500 gånger)

Fåraherden

• -
Man upphör aldrig att förvånas.
« skrivet: 20 maj-09 kl 10:22 »
Här om dagen, när solen sken och kaffet skulle avnjutas ute, fick jag se två, synnerligen små rävungar som sprang runt och lekte med lammflocken. Ömsom jagade lammen rävarna och ömsom tvärt om. Tackorna verkar skita högaktingsfullt i det hela. Man upphör aldrig att förvånas. Vem fasen påstod att lika barn leker bäst.

Den lite allvarliga aspekten är att jag antar att mamma räv lurar i faggorna, hungrig. Elstängslet hade uppenbarligen inte hindrat rävungarna.

Har varit förskonad från lammstölder, även om också vargen knackar på dörren och vill komma i grannskapet. Lo finns, det vet vi.

Hur är era erfarenheter, tar räv lamm ofta?

En annan sak är korparna som singlar runt i området. Fördelen är att de håller undan skator. I fjol hittade jag ett sönderhackat lamm mitt i hagen. Jag är rädd att korpen faktiskt kan ge sig på även helt friska lamm, särskilt om de kommer lite efter flocken. Har någon varit med om det?

Mitt lilla lamm kan ju ha varit svagt av andra skäl, men jag vet inte.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
SV: Man upphör aldrig att förvånas.
« Svar #1 skrivet: 20 maj-09 kl 10:46 »
Vi har i år haft jätteproblem med räv! En räv som varit onaturligt orädd för människor. I början var det lite häftigt med rovdjur, dock i mindre storlek. Mindre häftigt blev det när vi upptäckte att den tagit några kycklingar och hönor. Den blev mer och mer orädd och till slut blev det ohållbart. Den har tagit MINST 2 nyfödda lamm pluss ett stort antal höns. Vem vet om det är den som tidigare länsat i hönsgården?

Den gick t.o.m med IN i fårhuset, IN i lamningsboxen och tog en nylammad :( När jag kom ut var den på väg att plocka en till... Jag har hört rykten om att några i grannskapet har matat räven!

Fåraherden

• -
« Svar #2 skrivet: 20 maj-09 kl 11:03 »
Ush. Grejen är väl att rävungarna trallar runt bland lammen lär de ju känna dem, det är kanske inte jättelyckat. Fårkontakta en villig jägare. Jag har jägarexamen men tror inte jag löser att skjuta de där små.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 20 maj-09 kl 12:41 »
Att räv tar nyfödda lamm är väl inte så ovanligt, det hände ofta med mina finullsfår när de lammade ute. De verkade liksom inte rädda för räven, utan lät den leka runt med lammen.
Gutarna har däremot stenkoll, de släpper ingen räv inpå sig. De vaktar duktigt mot korpen också, vilken jag ser som en större potensiell fara. Korpar lever i storfamiljer och jagar gärna tillsammans. Lär de sig vissa "dumheter" så är de svårstoppade. De skulle säkert kunna klara att samarbeta och ge sig på fullt friska lamm, men verkar titta ut djur som verkar lite hängiga.
De bryr sig inte om storlek på djuren, utan kan mycket väl hacka ut ögonen på ett fullvuxet djur som blivet liggande av någon anledning.
OBS: Analysen gäller mina får, inte raserna generellt.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-09 kl 12:55 »
Intressant i mitt fall är att en räv har vid flera tillfällen setts leka med katter. Vi har 5 katter och alla är kvar.... Jag tror inte det hör till vanligheten att rävar tar lamm, många har blivit förvånade då de hör mig berätta MEN det är nog inte heller vanligt med rävar som är så orädda för människor.

Apropå korpar läste jag nyligen om nån bonde som fått flera kalvar!!! tagna av korpar.....

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 20 maj-09 kl 13:35 »
Kan det inte ha hänt nåt med rävmamman så att ungarna söker sig till folk (mat). Ett år var det en familj på byn här som matade en moderlös räv, den gick runt och stal skor som stod ute på bron hos folk och brukade leka med min Irländska Setter jag hade på den tiden. (Hade det varit nu hade förmodligen fågelhunden jag har mördat den stackaren eftersom han avskyr rävar). Jag har sett att mina tackor jagar ut vuxna rävar ur hagen, men dom kanske inte ser ungarna som ett hot?         Mvh  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #6 skrivet: 24 maj-09 kl 16:41 »
Rävar är otroligt duktiga lammtjuvar om/när de bärjar med det. Men oftast rör det sig om lamm första dygnet och ofta i kombination med att mamman lämnar lammet för att beta od.
Grävlingar är också hemska lammtjuvar om de får det för sig. Till skillnad från räv, käkar de upp bytet i fårflocken >:(

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 24 maj-09 kl 22:05 »
Börjar kännas som en höjdare attt ta kål på rävungarna, även om de är söta.

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #8 skrivet: 12 jun-09 kl 11:32 »
Själv sitter jag och väntar på Lst:s personal som skall titta på ett nydödat lamm jag hittade i hagen i natt! En lång historia kort: Får i ca 12 år, aldrig tidigare- vad vi vet- något lamm taget. I år med sen lamning nu försvann först 2 lamm. Då satt jag i hagen två nätter, och den första sköt en granne en mindre räv i hagen och den andra natten sköt jag själv en rätt stor i hagen. Äntligen, tänker man då! Till saken hör också att hagen är lite kuperad med träd och så och har hus nästintill runtom inne i byn. Vi låter dem gå där i år just för att vi skall kunna ha uppsikt över dem vid lamningen! I år har vi 38 tackor.
I natt ringer en granne kl 12 inatt och säger att ett lamm irrar omkring och bräker. Raglar upp ur sängen, hittar lammet som trängt sig ut genom maskorna i staketet. När jag ändå är där tittar jag bland fåren och saknar ett lamm som föddes på förmiddagen. Hittar det med bett över hals/nacke i andra änden av hagen (ca 300 meter bort). Blir fruktansvärt arg, hämtar hagelbössa och liggunderlag och så blir det ännu några timmar i hagen!
De förra lammen bara försvann under en natt, men det här var precis nyslaget när jag såg det. Just i och med att betten såg ut som de gjorde så frågade jag Lst om jag skulle flå upp och titta på bredden mellan tänderna i betten, men då sade de att de kommer direkt själva. Det känns faktiskt bra att åtminstone få veta säkert om det är räv, lo eller kanske t.o.m. varg enligt vad de själva sade i telefon.
Och dessutom var det ett stort och fint tacklamm efter en mycket trevlig ungtacka (som tur är har hon ett kvar i alla fall) som blev taget nu, och då blir man lite extra arg.
Försöker hitta tillbaka hit och skriva lite mer när de besiktat lammet så får vi se vad de kommer fram till. Dessutom: Mamma och pappa som bor på själva gården 200 meter bort, också intill hagen har inte sett sin ena katt på 14 dagar och nu har en till (som aldrig är borta!) inte varit hemma på 3-4 dagar.
Fortsättning följer...
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #9 skrivet: 14 jun-09 kl 18:16 »
Jo. Lst kom och besiktade lammet och sade precis som jag att attacken ser ut som lo, men betten ser ut att vara från räv. Såg också en stor räv ca 500 meter från hagen igår middag, men kom inte åt att skjuta den. Och nej, varför skulle jag tveka när den håller på och tar våra lamm?! Det är något primitiv som vaknar i en när sådant här sker. Lst trodde ca 50% på lo, men jag får väl se när besiktingsprotokollet kommer vad han drog mer för slutsatser.
Nu har det varit två händelselösa halvsovande nätter i hagen med laddad bössa igen, men vi får se hur mycket längre det är risk för nu är det bara 5 tackor kvar som skall lamma.
60 tackor, en del köttdjur, höns och kaniner, hundar o katt. Skog och mark. Godkänt gårdsslakteri och -butik, och har alltid självhushållning som grundtanke.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #10 skrivet: 14 jun-09 kl 23:31 »
 Vem är Lst ???    :-[
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 15 jun-09 kl 00:58 »
Jag hörde på radion om korpar som åt upp nyfödda kalvar. 40 stycken som attackerade i flock. Så nog kan de utgöra en fara för fåren.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 15 jun-09 kl 09:17 »
Vem är Lst ???    :-[

Länsstyrelsen skulle jag tro.

Har blivit av med tre nyfödda lamm i år. Har nu sett en skabbräv (såg eländig ut)  två gånger i hagen de senaste två veckorna. Har haft en granne här på pass med bössa men, ingen räv framme då. Så nu gissar jag på att det är räven som tagit lammen och ingen annan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mångsysslare

• Värmland
    • Sörgården
« Svar #13 skrivet: 21 jul-09 kl 07:37 »
Javisst, Länsstyrelsen är det som är Lst, sorry. Har inte hänt något mer i fårhagen nu i alla fall, men så är lammen större nu och vi har rejäla vargstängsel i den hage de är i nu.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 21 jul-09 kl 10:34 »
Här om dagen, när solen sken och kaffet skulle avnjutas ute, fick jag se två, synnerligen små rävungar som sprang runt och lekte med lammflocken. Ömsom jagade lammen rävarna och ömsom tvärt om. Tackorna verkar skita högaktingsfullt i det hela. Man upphör aldrig att förvånas. Vem fasen påstod att lika barn leker bäst.
Rävungarna leker inte för att dom vill ha lite kul.
Utan leken är en träning för kommande jakter.
När dom blir större så har dom lärt sig lammans svagheter under leken.

Tackorna har också vant sig vid rävarna.
Men en dag är som tillräckligt stora för att orka döda ett lamm.
Då kommer dom att göra det och om du har otur så kommer dom att döda flera på en gång.
Eftersom räven lägger upp lager med mat som tydligen blir godare om den får ruttna lite.

Birgit

« Svar #15 skrivet: 21 jul-09 kl 11:47 »
Mer lättsmält iaf ;) Rosten

Tycker det är lite märkligt att tackorna accepterar det. Vet att mina finull gjorde det och de blev av med lamm också! Men Gutarna och Roslagsfåren är mycket mer vaksamma. Kan det ha att göra med att vi avlar djuren på andra premisser i modern djurhållning? Att vi inte tycker det är bevaransvärt att djuren har en bra beredskap mot rovdjur.

Själv har jag en väldigt extensiv djurhållning med ute lammning och lång betesperiod på stora arealer. Där krävs att djuren har koll på vad som händer och skyddar sina lamm. Personligen tror jag det är nödvändigt för att upprätthålla denna potential. Vad anser ni andra?

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 21 jul-09 kl 11:58 »
Det borde kunna ha något att göra med att det är rävungar som anses mer ofarliga?             Mina får som lammar inne (fritt val av dom, dom kan gå ut och lamma om dom vill, men dom gör det aldrig) och är finullskorsningar med köttras i tolererar inga rävar i hagen, jag har sett när dom jagar ut dom. Kommer en räv nära hagen samlas dom där och står och stampar och fnyser hela högen.    Dom släpper inte in främmande hundar i första taget heller.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 21 jul-09 kl 12:00 »
Mer lättsmält iaf ;) Rosten

Tycker det är lite märkligt att tackorna accepterar det. Vet att mina finull gjorde det och de blev av med lamm också! Men Gutarna och Roslagsfåren är mycket mer vaksamma. Kan det ha att göra med att vi avlar djuren på andra premisser i modern djurhållning? Att vi inte tycker det är bevaransvärt att djuren har en bra beredskap mot rovdjur.

Själv har jag en väldigt extensiv djurhållning med ute lammning och lång betesperiod på stora arealer. Där krävs att djuren har koll på vad som händer och skyddar sina lamm. Personligen tror jag det är nödvändigt för att upprätthålla denna potential. Vad anser ni andra?

Finns det någon fårägare som har avlat mot en kraftigare försvarsinstinkt? Vi vill ju ha menlösa får som föder massor av lamm i den modern djurhållning. ;)

Jag "tror" att antalen får ökar i Sverige mot för 20 år sedan.
Under den tiden så har man inte heller haft något som har kunnat äta lamm.
Då räven hade skabb och nästan dog ut.
Korpen jagades hårt.
Nu har korpen återvänt och samma sak med räven.
Då kommer också problemet tillbaka.
Men fåren har inte lärt sig detta ännu.
Om några år så har vi får som är vaksammare.
Vi kommer också att mista dom lamm vars tackor inte bryr sig om att försvara sina barn.
Dom tackorna med mer försvarsinstinkt kommer att få behålla sina lamm i större omfattning.
Den försvarsinstinkten kommer sedan att finnas i nästa generation tackor.
« Senast ändrad: 21 jul-09 kl 12:02 av Rosten »

Birgit

« Svar #18 skrivet: 21 jul-09 kl 12:56 »
Tror säkert att många "förädlade" raser har instinkter också, mycket hänger nog på vad deras mödrar lärt dem. Men ju mer ursprungligt ett får är, desto mer ursprungliga överlevnads instinkter har de.
I modern avel, då djuren lammar på stall, inte utsätts för rovdjur (som ju Rosten påpekade) och därför inte använder instinkterna, avtar de mer och mer för var generation.
Ska man bevara en gammal ras, måste man fundera på hur man bevarar dessa historiskt nödvändiga instinkter. För de är lika viktiga som tt bevara färg och ull-karaktär.

Min åsikt alltså!

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 21 jul-09 kl 13:50 »
Ska man bevara en gammal ras, måste man fundera på hur man bevarar dessa historiskt nödvändiga instinkter. För de är lika viktiga som tt bevara färg och ull-karaktär.

Min åsikt alltså!
Med mera rovdjur i framtiden så kommer också fåren att närma sig den gamla vaksamma djuret som det var en gång i tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

680 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser