Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slagruta?  (läst 40484 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Slagruta?
« Svar #60 skrivet: 25 maj-09 kl 00:21 »
Anekdotisk bevisning, men dock:
Vi skulle fingräva längs en gammal vattenledning med läckage "någonstans" in under grunden till grannens hus.
Där någonstans skulle el- och teleledningarna komma in också.
—"Inget problem", sade grävmaskinisten, och halade fram sina böjda svetselektroder.
Det blev dyrt.
Men inte för dig. ;D
Eftersom grävmaskinisten tog ut ledningarna så är det han som har ansvaret.
Så då är det det han som betalar. ;)

Luffsen

• -
« Svar #61 skrivet: 02 jun-09 kl 12:11 »
Jag var 14 år gammal då en kompis visade mig hur hans farbror gjorde med slagrutan... kompisen visade hur man håller i slagrutan, inte mer.

Jag provade så klart, och... ojdå... men? Vad är det HÄR? Den RÖR sig ju, men... vad är det som HÄNDER?

Som 14 åring tror jag mig inte besitta kunnandet i att läsa naturen för att på så sätt "se" var vattenådror och annat kan ligga i naturen, och därmed påverka mitt hanterande av slagrutan.

Jag hade inte pysslat med sånt här överhuvudtaget före denna händelse, men trots det så funkade det... men jag vet ju inte VAD slagrutan reagerade på.

Idag, 30 år senare, har jag fortfarande "gåvan" kvar att få slagrutan att reagera, liksom att få metalltrådar att vrida sig i mina händer när jag går och korsar nåt i marken, men vad det är, och vad trådar och slagruta visar, det vet jag inte.

Jag skulle aldrig våga säga att "här ska du gräva för att få vatten" grundat på det jag gör. På sin höjd skulle jag kunna visa att slagrutan ger utslag på given plats, men inte mer. Vill den som ser det gräva på platsen, jaa... då får den göra det då. Skyll inte på mig om det inte finns nåt där bara.

För min egen del behöver jag inte bevisa eller förklara nåt vad gäller slagrutans krafter, det räcker för mig att jag ser att NÅT händer.
VAD som händer, och VARFÖR, det ler jag bara åt... konstaterande.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #62 skrivet: 26 jun-09 kl 21:31 »
Hej svejs... nu har jag, efter att ha glömt det länge, ändå frågat min el-ingenjör-sambo... han säger som följer:

"Marken har mer eller mindre 0-potential, MEN om det ligger magnetiskt material i jorden ex om jorden är järnrik, då alstras ett magnetfält, vilket kan definieras som en form av elektricitet. Det vill säga, elektricitet, magnetism, ljus, gravitation mm, är alla olika former av energi. För man en metall genom det magnetiska fältet alstras elektricitet. Rinner vatten genom ett magnetiskt material, kan detta också alstra svag elektricitet, då vattenatomerna är bipolära. Därmed kan man inte utesluta att svaga elektriska fält förekommer i marken. Men det där med slagruta är bara dumheter... bara en dö pinne... ;)!!"

Jaha... det var hans lilla förklaring och jag är ju solidarisk och dessutom inte helt intelligensbefriad och drar mig inte för att anse att hans förklaring verkar rimlig... ja, förutom det där med "pinnen" då!!*s*
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Lasse.O

« Svar #63 skrivet: 06 aug-09 kl 05:21 »
Var i LA och hälsade på en vän.
En vän till honom berättade att hanbrukade använda slagruta metallpinnar.
Jag skrattade gott åt det. Han blev lite sur hämtade sina pinnar från bilen och tvingade mig gå genom min väns vardagrum med dessa för att visa att jag skulle kunna hitta inkommande vatten till fastigheten. Dessa metallpinnar vek in sig vid ett ställe och vek sedan utsig igen efter något steg.
Jag försökte mäta mig fram var de gav utslag och kröp under huset för att mäta och kolla. Jo jag var nära men inget jag skulle använda mig av men ett roligt party trick kanske... ;)

Rödskägg

• Småland
« Svar #64 skrivet: 06 aug-09 kl 23:07 »
Jag är fullt övertygad om att all sådant hokus-pokus är just det, hokus pokus. Men att mer eller mindre exakt peka ut elledningar med svetstrådar, jo det går. Vi använder det t.o.m. i nödfall på jobbet men jag skulle alldrig stå som garant för att det inte finns ledningar där det inte givit utslag. Fast jag har använt det hemma hos mig själv och även på någon arbetsplats.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

monkeyman

« Svar #65 skrivet: 21 okt-09 kl 10:47 »
Hej,

Jag vill ge mina erfarenheter av slagrutemän (det finns säker slagrutekvinnor också men det är män jag har stött på). Jag arbetar inom miljöbranchen och tidigare så har jag hållit på en hel del med naturnära VA-lösningar.

Vid flera tillfällen har jag stött på effekter av slagrutemän i mitt arbete. Det är ofta någon gammal trollgubbe har gått kors och tvärs genom landskapet backe upp och backe ner följandes ”vattenådror” för att peka ut placering av brunnar samt för att visa på orsaker till förorenat dricksvatten etc. Flera gånger har dessa ”vattenådror” korsat grundvattenströmningens riktning, dvs vattnet har runnit mot gravitationen (i jordlager).

Visst det kan vara lite småmysigt med denna typern av sura gubbar som springer runt och känner grundvattenströmningen med träpinnar. Baksidan är när vidskepelsen ses som vetenskap och man börjar beskylla oskyldiga grannar för att förorena ens dricksvatten eller när folk är övertygade om att åsen är en sämre plats att bygga lösningen för områdets vattenförsörjning än den rellativt täta moränen som omgärdar den.

Sist så vill jag ställa en fråga om vad folk menar när de säger vattenådror i denna tråd, är den vattenförande sprickzoner i berg, eller är det lågpunkter i topografin där vatten samlas i marklager, eller är det något annat?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #66 skrivet: 21 okt-09 kl 11:30 »
Hm, på mitt tidigare jobb fanns det en gubbe som många kallade häxdoktorn, efter att han "botat" huvudvärk hos en kille som definitivt inte var "troende".
Vi satt hemma hos mig en kväll och diskuterade Div "paranormala fenomen", och kom så in på ämnet slagruta.
Jag fick hämta ett par koppartrådar i källaren, och tester inleddes. Enligt honom fanns det en stark currylinje i mitt vardagsrum, och jag gick fram och tillbaka några varv utan utslag. Då satte han fingrarna mot mitt huvud och stod och blundade en stund, varpå han uppmanade mej att prova igen, och då slog trådarna ihop på ett visst ställe för att sen dela sig igen.
Testade detta flera gånger med samma resultat. Han hade liksom "tunat in" mej på slagrutan...
Provade igen för ett par år sen när vi skulle gräva brunn vid fjällstugan, och det fanns iaf vatten där det gav utslag.
Han som "lärde" mej detta sa att man måste fokusera på det man letar efter för att få bra resultat.
Så jag vill iaf inte avfärda fenomenet...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #67 skrivet: 21 okt-09 kl 12:08 »
Hm, på mitt tidigare jobb fanns det en gubbe som många kallade häxdoktorn, efter att han "botat" huvudvärk hos en kille som definitivt inte var "troende".
Vi satt hemma hos mig en kväll och diskuterade Div "paranormala fenomen", och kom så in på ämnet slagruta.
Jag fick hämta ett par koppartrådar i källaren, och tester inleddes. Enligt honom fanns det en stark currylinje i mitt vardagsrum, och jag gick fram och tillbaka några varv utan utslag. Då satte han fingrarna mot mitt huvud och stod och blundade en stund, varpå han uppmanade mej att prova igen, och då slog trådarna ihop på ett visst ställe för att sen dela sig igen.
Testade detta flera gånger med samma resultat. Han hade liksom "tunat in" mej på slagrutan...
Provade igen för ett par år sen när vi skulle gräva brunn vid fjällstugan, och det fanns iaf vatten där det gav utslag.
Han som "lärde" mej detta sa att man måste fokusera på det man letar efter för att få bra resultat.
Så jag vill iaf inte avfärda fenomenet...

Vi kan väl börja med att avfärda Currylinjer, de finns inte.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #68 skrivet: 21 okt-09 kl 13:01 »
Andra säger annat, jag tänker inte försöka övertyga nån att tro nåt annat än dom vill, jag refererar bara vad jag upplevt.
Vad gäller tro och sexuell läggning så är jag av den fasta övertygelsen att var och en får göra som dom vill, bara det inte skadar nån annan.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Rödskägg

• Småland
« Svar #69 skrivet: 21 okt-09 kl 13:04 »
Det svir rätt hårt att dra en lina curry, men det gör inte att de inte finns.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Sågaren

• Medelpad
« Svar #70 skrivet: 14 nov-09 kl 13:49 »
har själv provat det funkar kanon varför det gör det vet jag däremot inte.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

johole

« Svar #71 skrivet: 17 nov-09 kl 11:26 »

Den som kan gjennomføre en kontrollert test med slagruta kan vinne 1 million dollar :

http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html

Hvorfor er det ingen som har vunnet disse pengene ?

Er det ingen som vill ha pengene ?

bo_i_dala

« Svar #72 skrivet: 17 nov-09 kl 11:43 »
Hej!
Har inte läst hela tråden men
På 70 talet sinade vår brunn under ett par somrar och det skulle grävas en ny brunn, slagrutegubbe tillkallades!
Gubben klippte till en klyka av en sälgbuske, sen gick han och kollade, då och då slog klykan ner mot marken....
Efteråt ville jag ju prova och gubben höll med en hand i ena klykgrenen jag i den andra och sen höll han i min andra hand och det drog så att jag vred loss barken!!!!
När jag försökte ensam =ingen reaktion, men om han höll en hand på min axel så gav det utslag!!!
Vi fick gömma en hammare i högt gräs, gubben hittade den som om han haft en metalldetektor...
Han kunde visa vat teleledningen gick på vår åker, det stämde för senare togs televerket ut för att visa var deras kabel gick!!
Gubben visade var vattenledningsrör och elkablar var nedgrävda på gårdsplan och i trädgården

Denna slagrutegubbe visste vad han gjorde!!
Brunnen grävdes och vattenådern hittades!!
MVH

eka

• Värmland
« Svar #73 skrivet: 22 maj-10 kl 23:25 »
Kunde inte låta bli att dra upp denna gamla tråden.

Satt och pratade med min holländske granne som berättade att han hade en "slagruteman" som anställd hjälper honom när myndigheterna inte hinner komma med alla sina kartor. Och han funkar bättre än kartunderlagen.

Kan nämnas att hans företag som jobbar med grävjobb hör till de större i branchen.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Skytten

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 23 maj-10 kl 15:11 »
Man skulle kanske testa vad skattemyndigheten säger, man anlitar en rutgängare och ansöker rot-avdrag, eller ska det kanske vara rut-avdrag. ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #75 skrivet: 23 maj-10 kl 16:44 »
Jag var 14 år gammal då en kompis visade mig hur hans farbror gjorde med slagrutan... kompisen visade hur man håller i slagrutan, inte mer.

Jag provade så klart, och... ojdå... men? Vad är det HÄR? Den RÖR sig ju, men... vad är det som HÄNDER?

Som 14 åring tror jag mig inte besitta kunnandet i att läsa naturen för att på så sätt "se" var vattenådror och annat kan ligga i naturen, och därmed påverka mitt hanterande av slagrutan.

Jag hade inte pysslat med sånt här överhuvudtaget före denna händelse, men trots det så funkade det... men jag vet ju inte VAD slagrutan reagerade på.

Idag, 30 år senare, har jag fortfarande "gåvan" kvar att få slagrutan att reagera, liksom att få metalltrådar att vrida sig i mina händer när jag går och korsar nåt i marken, men vad det är, och vad trådar och slagruta visar, det vet jag inte.

Jag skulle aldrig våga säga att "här ska du gräva för att få vatten" grundat på det jag gör. På sin höjd skulle jag kunna visa att slagrutan ger utslag på given plats, men inte mer. Vill den som ser det gräva på platsen, jaa... då får den göra det då. Skyll inte på mig om det inte finns nåt där bara.

För min egen del behöver jag inte bevisa eller förklara nåt vad gäller slagrutans krafter, det räcker för mig att jag ser att NÅT händer.
VAD som händer, och VARFÖR, det ler jag bara åt... konstaterande.

Jag är rätt skeptiskt lagd, och tror inte på speciellt mycket mysko. Men jag har en liknande erfarenhet. Min morbror visade mig hur man gör, och det fungerade. Jag kunde gå och få utslag vid brunnen och på andra ställen.

Jag utesluter inte suggestion och psykosomatiska effekter. Och jag tror inte heller på curry-linjer och vatten-åder. Men jag vet att slagrutan fungerar. I något avseende. Troligen som förstärkare av mer eller mindre omedvetna reaktioner på tecken i omgivningen. Intressant det med.

Johannes

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 23 maj-10 kl 17:03 »

Jag har sett att det funkar-en 14 årig kille hjälpte mig att få mindre huvudvärk eftersomjag kunde ställa min säng på annat sätt i rummet.
Jag har oxå fått pröva själv var det finns åder och var currylinjer gick på ett ställe i skogen.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #77 skrivet: 24 maj-10 kl 00:18 »
Man skulle kanske testa vad skattemyndigheten säger, man anlitar en rutgängare och ansöker rot-avdrag, eller ska det kanske vara rut-avdrag. ::)
Kvistar går väl inte som rotavdrag  ;)
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Skytten

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 24 maj-10 kl 05:37 »
Kvistar är inte kapitalintensivt, så arvodet är lönearbete för att prospektera brunnen.
Skulle vara kul att försöka få igenom en skattereduktion för att man anlitat en rutgängare.
Fast det kanske behövs auktorisation från Rutgängarsamfundet.  ::)

Kvstiga frågor, men rotavdragen gäller arbetskostnad, rot eller kvist.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pelargon

• Närke
« Svar #79 skrivet: 24 maj-10 kl 10:52 »
En gubbe var spekulant på en sommarstuga bakom vårt hus. Tomterna gränsar till varandra. Han hade med sig en man som gick med sådana där slagrutor.

De gick runt vår tomt ute på vägen. De var aldrig inne på vår tomt. Ändå så sade de att han kunde inte bo här,det var för mycket vattenådror runt omkring, eftersom spekulanten är elöverkänslig.

Och över våran tomt och huset så gick det en stark kraft, som ett kryss sade de. Och det var starkast på ovanvåningen. Sade de som stod ute på vägen. De var aldrig inne på tomten.

Å fy, säger folk som jag berättar det för. Hur törs ni bo där. Men vi känner inget av det.

Men jag ser ju på katterna att de ligger på speciella ställen utanför huset. Och hästarna står på speciella ställen som är favoriter. Det sägs ju att de skyr curry-linjer. Och att det är nyttiga linjer som de står på.   ???
« Senast ändrad: 06 jun-10 kl 11:36 av Pelargon »
Tycker om att laga mat i min vedspis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
jörmundur

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser