Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 116850 gånger)

lite_av_varje

• Gäst
Re:Dagliga recept
« Svar #280 skrivet: 26 jan-07 kl 15:24 »
gryta av nötköttbitar,potatis,morot,paprika,purjolök,kryddor

Gryning

• Mirandas have
« Svar #281 skrivet: 26 jan-07 kl 15:48 »
Den här tråden är beroendeframkallande. Idag birdet pasta med grönkål, morötter och creme fraiche, ett recept från boken Sannas köksträdgård.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #282 skrivet: 26 jan-07 kl 17:00 »
Har ingen aning om vad det blir idag  ??? Är hemma med två trötta, hostande ungar som egentligen inte har någon matlust... har erbjudit falukorv som ingen ville ha  ::)

Det finns en bit rimmat fläsk i kylen som jag är sugen på att steka med lite stuvad vitkål till, men barnen har avböjt det oxå. Och jag har ingen lust att ställa mig och steka pannkakor, det är annars idiotsäker sjuklingsmat (men vi hade det igår  :P)

I värsta fall får dom väl äta mackor och så gör jag fläsk och stuvad vitkål till mig, kanske nån vill smaka iaf.

tips på mat till sjuka aptitlösa barn, någon  ???

naggen

• Gäst
« Svar #283 skrivet: 26 jan-07 kl 17:01 »
Den här tråden är beroendeframkallande.

Inte bara det.
Det är en räddare i nöden.
Många tack till er, mina "egna" matlagningssamariter.

naggen - köksnovisen

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #284 skrivet: 26 jan-07 kl 17:02 »
Vad som helst som de äter, glass, mild frukt, rentav godis.
Hämtpizza (särskilt om ni sällan eller aldrig har det).
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #285 skrivet: 26 jan-07 kl 17:07 »
Dom tycker inte ens godis smakar gott just nu... det är rätt illa. En har levt på citron/honungsvatten större delen av dan, en har ätit lite pasta.

Men en fruktsallad kanske vore en idé

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #286 skrivet: 26 jan-07 kl 17:18 »
Inte bara det.
Det är en räddare i nöden.
Många tack till er, mina "egna" matlagningssamariter.

naggen - köksnovisen

tackar!
jag tycker det numera är dödskul att laga mat!
hoppas du oxå kommer tycka det snart.
ju enklare-desto godare
tycker jag iallfall
/ lycka till naggen!

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #287 skrivet: 26 jan-07 kl 17:21 »
Dom tycker inte ens godis smakar gott just nu... det är rätt illa. En har levt på citron/honungsvatten större delen av dan, en har ätit lite pasta.

Men en fruktsallad kanske vore en idé

Någon mild lättdrucken men närande soppa, alltså hemgjord på färska råvaror?
Vätska behöver de ju och om de då får lite näring på köpet så är det väl bra.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #288 skrivet: 26 jan-07 kl 17:36 »
Nu sitter en och äter fruktsallad iaf :) Soppa kan nog bli en bra lunch i morgon, rotfrukter finns i huset, t.o.m. buljongben i frysen. Har på nåt sätt inte tänkt på soppa, men det är ju en bra idé.

Här är snöigt och halt, det gäller att hitta på mat av det som finns hemma, har ingen lust att köra 13 km (till närmsta hyfsade butik) i halkigt väglag bara för att handla mat  :P

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #289 skrivet: 26 jan-07 kl 17:39 »
Skrubba och skiva rödbetor tunt, varva med fläsktärningar, rosmarin/timjan och olivolja på ett ugnsfast fat. Det tar nästan en timme i ugnen (fast det stod 30 min i receptet). Servera gärna med flisad parmesan eller några tärningar fårost om det ska vara lyxigare. Vi åt hembakad surdegslimpa med ost till.

Det låter hur gott som helst!! I somras, när vi hade färska rödbetor så gjorde vi nåt annat gott: skiva rödbetorna, varva med fårost och packa in i foliepaket som läggs i glöden på grillen. Det får ligga ett tag tills osten smält och betorna mjuknat lite. Vrålgott!!

Mer rödbetor nästa sommar...

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #290 skrivet: 26 jan-07 kl 20:10 »
Har ingen aning om vad det blir idag  ??? Är hemma med två trötta, hostande ungar som egentligen inte har någon matlust... har erbjudit falukorv som ingen ville ha  ::)

Det finns en bit rimmat fläsk i kylen som jag är sugen på att steka med lite stuvad vitkål till, men barnen har avböjt det oxå. Och jag har ingen lust att ställa mig och steka pannkakor, det är annars idiotsäker sjuklingsmat (men vi hade det igår  :P)

I värsta fall får dom väl äta mackor och så gör jag fläsk och stuvad vitkål till mig, kanske nån vill smaka iaf.

Maccaronilåda funkar i de flesta lägen i mitt hus ;).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

manna

• -
« Svar #291 skrivet: 27 jan-07 kl 11:17 »

Jag var ALLTID sugen på mamses stora köttbullar i brunsås, kokt potatis, ättiksgurka och lingon när jag som liten parvel var sjuk. Kunde i de flesta fall inte äta när maten var lagad, så då blev det ofta pannkakor, glass, nyponsoppa eller något annat som var lätt att svälja. Vatten i stora mängder gick inte att förhandla bort, men vad gällde maten kunde menyn ändras flera gånger om dagen.  :-* :-*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #292 skrivet: 27 jan-07 kl 11:29 »
Nu står ett buljongkok och puttrar på spisen. Lte varm buljong brukar gå ned i de flesta lägen. Och så kan den ju byggas upp till en smaskig soppa till oss icke-sjuklingar.

(Vinterdryckstips - riktigt kraftig, god varm köttbuljong spetsad med några droppar vodka. Snacka om värmande, känns ända ut i lilltårna  ;D)

Det är så frustrerande när barnen inte orkar äta, mina är smala som små pinnar och blir ännu tunnare när de inte äter på några dagar... :-\

Paprika

« Svar #293 skrivet: 27 jan-07 kl 14:13 »
Hos oss blir det kålsoppa och pannkaka. Det liksom passar så bra när det är kallt.

Paprika

« Svar #294 skrivet: 27 jan-07 kl 14:13 »
Kallt ute alltså.

Eulalia

• Gäst
« Svar #295 skrivet: 27 jan-07 kl 14:32 »
Det är så frustrerande när barnen inte orkar äta, mina är smala som små pinnar och blir ännu tunnare när de inte äter på några dagar... :-\

glass brukar funka på de flesta sjuklingar
mina äter gärna sorbet, chockladmousse, lite blandade halstabletter mycket dricka och ett och annat chips som motvikt..
å så en massa bra filmer att koppla av med, det gör susen..
Mår de bättre idag?

Soppa på rotsaker och lite linser alternativt kålsoppa med matiga smörgåsar blir det nog här också..
« Senast ändrad: 27 jan-07 kl 14:33 av Eulalia »

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #296 skrivet: 27 jan-07 kl 15:53 »
köttfärsgryta med morotsslantar, lök och krossad tomat.....med ris till .......det äter vi här idag........

.......gröt till lunch.......

....kladdkaka till lördagsgodis....med vaniljglass till....... :)

Live simply......so that others may simply live.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #297 skrivet: 27 jan-07 kl 15:53 »
glass brukar funka på de flesta sjuklingar
mina äter gärna sorbet, chockladmousse, lite blandade halstabletter mycket dricka och ett och annat chips som motvikt..
å så en massa bra filmer att koppla av med, det gör susen..
Mår de bättre idag?

De är lite piggare idag  :) Nu har de precis rört ihop en kladdkaka som står i ugnen. Lite varm svartvinbärssaft till det gör nog susen. Lustigt hur godisaptiten alltid är det som kommer tillbaka först!

Ikväll tror jag det blir stekt fläsk, ugnsrostad vintersquash med lite vitlök och så nåt med vitkålen som behöver ätas upp. (idéer, någon?)  Glass och fruktsallad till efterrätt.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #298 skrivet: 27 jan-07 kl 16:04 »
hmmm.....när jag har vitkål som behöver ätas upp, så brukar jag göra en soppa med vitkål, krossad tomat, vitlök, köttfärs, och gul lök.....

.........annars kan man göra en vegetarisk makaronilåda:

pasta

2-3 rivna morötter
riven vitkål
riven lök
(riven vitlök)
matgrädde

Sätt ugnen på 200 grader. Stek grönsakerna några minuter i smör.........salta, peppra, sätt alternativt i lite sötsur chilisås, och häll på matgrädden. Koka pastan en stund under tiden (den behöver inte vara genomkokt). Häll allt i en ungsfast, smord form,  och häll över mjölk/vatten/vitsås (vilket man föredrar) ca 2 dl så att makaronilådan inte blir för torr. strö ut riven ost uppe på. grädda i ca 20 min till osten fått fin färg.

använd gärna rester/överblivna makaroner istället för att koka nya.
« Senast ändrad: 27 jan-07 kl 16:04 av kattenihatten »
Live simply......so that others may simply live.

Varg-älva

• Finland
« Svar #299 skrivet: 27 jan-07 kl 20:15 »
Idag blev det köttgryta... köpte en köttbit på 3,5 kg så nu har vi mat ett bra tag.

Enda problemet var att jag började med för liten gryta. Har flera i gjutjärn, och begrep inte (igen) att jag borde ha börjat med den som rymmer 5 liter...  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 2 användare
papwe, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser