Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114785 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Dagliga recept
« Svar #600 skrivet: 22 nov-07 kl 11:48 »
Igår blev det pasta med kräftsås. Så gott - och så enkelt! Koka Pastan och håll den varm. Finhacka en halv gul lök och koka med 1 dl vitt vin, 2 dl grädde, 2 msk hackad dill och 1 msk fiskbuljong i ca 5 min. Lägg i 2 dl kräftstjärtat och smaka av med salt och vitpeppar.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Rådjursöga

« Svar #601 skrivet: 23 nov-07 kl 22:18 »
Improviserat o det blev riktigt bra! Täck botten av en smord ugnsform med wokgrönsaker, hälleflundra ovanpå, kryddor efter smak (bara salt o nymalen pappar idag) och ringla över olivolja. Husch in i ugnen 200 grader. Tog inte tid men klart när grönsakerna har lite tuggmotstånd och fisken precis blivit "vit". Intogs med potatis och sallad. Enkel, god o snabb fredagsmat efter en lååång dag.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #602 skrivet: 23 nov-07 kl 22:31 »
Kinuski-sås (Fråga inte vad det betyder för jag har ingen aning, men gott är det)

1 dl farinsocker
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
2 tsk majsena mjöl
1 msk smör
½.-2 tsk vaniljsocker

Allt kokas långsamt i 3-4 min och vispas hela tiden.
Såsen serveras kokvarm. Lägg frysta tranbär i portionsskålar och häll över såsen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #603 skrivet: 23 nov-07 kl 22:34 »
Renskavsgryta 4 pers

400 gr renskav
100 gr champinjoner
1 purjolök
1 paprika (röd eller grön)
1 buljongtärning
1 dl vatten
1 msk vetemjöl
3 dl grädde
smör
peppar
salt
viltkrydda (Vad det nu är? Jag hade inte i det)
persilja

Bryn skaven i smör. Fräs champinjonerna, purjolök, paprika var för sig i smör. Blanda ihop. Tillsätt buljongtärningen, vatten, kryddorna, mjöl, salt och sist grädden.

Låt puttra i 15 min.

Servera med potatismos och lingonsylt. Strö över persiljan.

Man kan med stor fördel frysa in grytan och när man ska värma upp den igen kan man tillsätta grädden. Bra om man ska ha gäster och man vill slippa göra allt på samma dag. Jag gjorde närmare 30 portioner nyligen när vi skulle ha gäster och det var så mycket annat att organisera så det var bra att slippa laga maten från grunden samma dag.

Med stekt bacon, utöver renskavet, så blir det en fylligare smak.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #604 skrivet: 24 nov-07 kl 19:34 »
Idag blir det smörstekta medaljonger av lammfilé, klyftpotatis och morötter i ugnen, kantarellsås och broccoli. Jag är så hungrig så jag snart dööööör :)

Allt uppfött och odlat här på gården utom potatisen som vi bytte till oss mot en påse tomater och gurka.
« Senast ändrad: 24 nov-07 kl 19:36 av kobbe »
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #605 skrivet: 25 nov-07 kl 21:00 »
Fetaostfyllda lammfärsbullar i tomatsås med bönor och ris bidde det i dag:

Lökskivor och tomater får fräsa ihop med vitlök, chili, garam masala och örtkryddor (förslagsvis rosmarin, salvia och timjan) + vatten till en lagom soppkonsistens. Godare ju längre det kokar :-)

Lammfärs
lite vatten
örtkryddor och salt

Knådas ihop tills det blir lite smetigt. Pressa ut en bit i handen och fyll med en kub fetaost och rulla ihop den till en boll.

Lägg sen bollarna i den färdiga tomatsåsen och låt dom sjuda en stund. Släng ner lite vaxbönor eller vad du har i bönväg. Ris till blir gott!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.

Sommartorparn

« Svar #606 skrivet: 26 nov-07 kl 19:51 »
Okej, detta var söndagsmiddagen, men vi åt upp resterna idag. Nötstek med italiensk smak. Snitta steken djupt och krydda med oregano (hade tyvärr ingen färsk), stoppa ner bitar av torkad tomat i olja och svamp (skulle vara torkad och kokt Karl-Johan, men det blev för dyrt, hittade svamp i olja som antipasti istället, gick också bra). Bind om med steksnöre. Lägg i en skål. Marinera helst 1 dygn med rödvin, 1 lagerblad, 3 enbär, 1 tsk vitpepparkorn och soppgrönsaker skurna i små, små bitar. Bryn den avtorkade steken och  därefter lite bacontärningar och häll sedan över marinaden och låt puttra. I tryckkokaren går det snabbt. Det är inte säkert att det behövs extra salt. Ta upp steken, passera marinaden med grönsakerna, så får du en tjock sås, som kan redas ytterligare. Smaksätt gärna med gelé och tomatpuré. Servera med pasta och gröna bönor med några bacontärningar. Vi åt dessutom en liten förrättstallrik med selleri, tomat, aioli, lite extra svamp och en halv skiva salami med en liten bit baguette som blivit över sen frukosten. Och osttallrik eftersom det fanns vin kvar. Sen var vi vääldigt mätta och belåtna.

Sommartorparn

« Svar #607 skrivet: 28 nov-07 kl 13:34 »
Gryta på det sista i skåpet. Linser, kabanossi, tomatburk, purjolök, vitlök och potatis. Det blir nog bra.

jenses

• Gäst
« Svar #608 skrivet: 02 dec-07 kl 16:14 »
skiktkål ("Schichtkohl" på tyska)
  • gör en köttfärssmet (köttfärs [t.ex. från en f.d. lycklig linderödsgris], lök, salt, peppar, timjan, ägg, ströbröd)
  • gör en klassisk vitkålsmassaker - fyrdela och hacka sönder kålen med favoritvapnet
  • hetta upp lite olja i en stor gryta
  • varva kålen och köttfärsen i grytan - på kålen strör jag lite kummin - sista varv ska vara kål
  • häll över lite vatten eller buljong
  • koka i 30 minut vid lågom temperatur (i tryckkokaren räcker det med 10 minut - du sparar energi och vinner smak)
  • servera tillsammans med potäter
  • avsluta maltiden med iskallt Becherovka eller annan kvalitets örtlikör
Mahlzeit! (und Prost!)  :D
« Senast ändrad: 02 dec-07 kl 16:18 av jenses »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #609 skrivet: 02 dec-07 kl 16:45 »
Citera
Kinuski-sås (Fråga inte vad det betyder för jag har ingen aning, men gott är det)

Kinuski= Säger man i Finland om det som kallas kola-sås här i Sverige..

Idag har vi smarrat på spenat-plättar .. Smaskigt!

Har ide torka för kvällsmaten..då tittar jag in här.. ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #610 skrivet: 02 dec-07 kl 16:50 »
Här blir det en massa god, men ganska enkel mat idag

Lunchen var soppa på potatis och jordärtskockor med vitlöksbröd till

Adventsfika med saffranskrans och mjuk pepparkaka :)

Till middag blir det klyftpotatis, ugnsbakade rödbetor, fetaost, tzatziki och resterna av vitlöksbrödet

Sommartorparn

« Svar #611 skrivet: 03 dec-07 kl 16:15 »
"Man tager vad man haver" blev väldigt gott. En klick vitlökssmör, en hackad lök, lite skinka och bacon steks, en grovhackad fänkål blandas i. Tillsätt grädde och låt puttra tills fänkålen är mjuk. Fördela över spaghetti direkt i djupa tallrikar. Servera med nyriven parmesan. Mmm...

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #612 skrivet: 04 dec-07 kl 10:14 »
Nån slags egenkomponerad stroganoff blev det igår.

En hög strimlat fläskkött får fräsa med mycket skivad lök i smör. Lite chili på det (Ungersk Lång blev det idag), kummin, lite mejram och oregano och en rejäl hög tomater (vi hade hemgjord tomatsås - långkokad och infryst utan kryddor).
Får puttra tills det är nästan klart. Tillsätt creme fraische och puttra en stund till medan riset blir klart. Massor av persilja ovanpå och en skål tärnad vitkål och morötter till. Mums!

Sommartorparn

« Svar #613 skrivet: 06 dec-07 kl 07:58 »
Ärtsoppa på skalade gula ärter (behöver inte ligga i vatten innan, bra för dem som bara har kalkhaltigt vatten, för blötläggning fungerar inte så bra här). Gick snabbt i tryckkokaren (25 min). Och ugnspannkaka med sommarens blåbär. Fläderbärssaft att dricka.

git

• På våran gård är det
« Svar #614 skrivet: 06 dec-07 kl 10:06 »
Skivad högrev  cxa 6 st brynes i stekgryta med paprikapulver, kryddas med salt o bland peppar. får koka i hop o vätska sig under lok med palsternacka, morot, gul lök och vitlök och lagerblad. får små koka mest hela förmidagen i tisdags och ätes till potatis i dag.
Det brukar bli gott och enkelt.
Vi har mycket nötkött och det kan ju bli lite tråkigt i längden men med paprika och vitlök brukar det bli mycket smak.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Evilk

• Gäst
Grönsakskaka
« Svar #615 skrivet: 06 dec-07 kl 13:32 »
Gjorde grönsakskaka igår, riktigt gott blev det..

gul lök (skivade)
morötter (rivna eller strimlade)
fänkål (skivade)
ungefär 2 dl grädde
lite tomatpuré (eller färska hackade tomater)
timjan (eller oregano eller mejram)
salt, svartpeppar
5 ägg
ca 2 dl riven ost

Fräs alla grönsaker i riktigt smör i en gryta, rör i grädden och häll i tomatpuré och kryddor. Låt koka i typ en kvart så att grädden har kokat in.. Ställ åt sidan och låt svalna lite..
Vispa äggen och häll i osten och rör ner detta i grönsakerna.. Häll detta i en form (jag använde en med löstagbar kant - funkade perfekt!) och in i ugnen i ungefär 40 minuter..

Till det hade vi en grönsallad med vinäger på..

Är mycket enklare än det ser ut och är riktigt riktigt gott!

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #616 skrivet: 08 dec-07 kl 08:04 »
fläskben i het sås med vitkål.

en tomat, en morot, tre vitlöksklyftor steks tillsammans med stark paprika vitpeppar,svartpeppar, salt och olientalisk kummin.
lägg i köttbenen och fyll på med vatten så att benen täcks.
låt koka tills köttet lossnar från benen. vill du att såsen skall bli tjockare så bryn lite ströbröd i stekpannan och häll i. låt det bara koka upp igen så är det färdigt.  :)
serveras med kokt vitkål och lite ris.
gott med öl och hembakat bröd ;)
« Senast ändrad: 08 dec-07 kl 08:11 av åsnemor »

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #617 skrivet: 08 dec-07 kl 10:40 »
I går firade vi lite och lagade getostfylld lammfilé med potatisgratäng och smörkokta morötter med dragon.

Jag delade helt enkelt filén längs med, nästan ända in. Vek ut fliken och fyllde med några skivor getost, vitpeppar, salt och timjan. Vek ihop och knöt om med snöre. Brynte den och ställde den sen i ugnen bredvid potatisgratängen.

Skivade morötter, dragon och en smörklick fick fräsa på svag värme nån halvtimme. Mmmmmm... det blev gott!

Efteråt plommonkaka med cocos och knäckig yta. Sen var man mätt och glad :)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #618 skrivet: 08 dec-07 kl 14:18 »
Den där plommonkakan lät god... Kan man få receptet?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #619 skrivet: 08 dec-07 kl 16:12 »
Den där plommonkakan lät god... Kan man få receptet?

Visst!

Plommonkaka med cocos

2 dl vetemjöl
1 dl socker
1/2 dl cocosflingor
1 tsk bakpulver

blandas med 100 g smält smör och får stå kallt nån timme.

Lägg plommonhalvor i smord form och strö över lite socker. Har dom varit frysta och saftat sej mycket så blanda i nån msk potatismjöl. Hacka kakdegen och strö den över. 25 min i ugnen.

Jag har provat samma recept med äppelskivor. Lika gott! Tänker prova med det jag har i frysen i form av bär för degen blir så himla knäckig och god. Vill man kan man ju servera vaniljglass till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser