Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagliga recept  (läst 114842 gånger)

Rubinen

• Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Re:Dagliga recept
« Svar #440 skrivet: 14 apr-07 kl 21:15 »
Fläskpannkaka med lingonsylt vart det idag
Det är gött det :D
« Senast ändrad: 14 apr-07 kl 21:16 av Rubinen »
Älska din nästa så som dig själv

Sommartorparn

« Svar #441 skrivet: 17 apr-07 kl 15:08 »
Jag har helt enkelt bestämt mig för att alla spenatrecept går att laga med nässlor och hittills har det funkat. Alltså:

Nässel- och lökragout:
Röda och gula lökar klyftas och steks, späd med grädde/matlagningsyoghurt och vatten/buljong, krydda med mycket curry och kurkuma (ev. cayenne). Blanda i nässlor och koka ett tag. Strö över rostade cashewnötter och servera med ris.

Jo, det var ett av de bättre recepten hittills, men nässelsäsongen är ju lång. Kanske hittar jag flera spenatrecept att ändra på.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #442 skrivet: 19 apr-07 kl 18:33 »
Idag åt vi lax i ugnen, med ett täcke av fetaost och creme fraiche.
Kokt potatis och till detta en kall sås av creme fraiche (resten av 2 dl burken), ½ riven och pressad lime samt 2 vitlöksklyftor, små.
Det är så himla gott! Självklart kan man ha någon sallad till , men det struntade vi i idag.
/A

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #443 skrivet: 20 apr-07 kl 20:23 »
Idag åt vi lax i ugnen, med ett täcke av fetaost och creme fraiche.
Låter trångt och aningen svettigt.... :) Här skall det snart käkas indisk räksoppa med räk- och svampcrêpes som tillbehör.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #444 skrivet: 20 apr-07 kl 21:12 »
Gråärtsoppa med hemsaltat fläsk.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #445 skrivet: 20 apr-07 kl 22:41 »
Hej ChristinaR
Ge mig receptet bums!!
Jag har en stor burk på några liter med torkade gråärtor som jag vill äta upp.  Jag provkokade i vintras och då tyckte jag de inte smakade så värst...
ska man använda samma recept som vid ärtsoppa på gula ärtor?? ???
kan själv

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #446 skrivet: 21 apr-07 kl 09:15 »
Som oftast när jag lagar mat så finns det inget färdigt recept, det blir lite som de faller sig. Men jag gjorde såhär:

Jag hade förvällda ärter i frysen, så det där med blötläggning gick bort. Annars hade jag blötlagt under natten.

Kokte fläsket tills det var mört och trevligt. Kanske 30-40 minuter. Eftersom det var hemsaltat och mycket saltare än "köpe", så kokte jag inte med ärterna. När fläsket var klart kokte jag ärterna mjuka i lite av fläskspadet + vatten för att dämpa sältan. Under tiden skar jag fläsket i tärningar.

När ärterna var mjuka mixade jag alltihopa, smakade av med lite konc. buljong från flaska (en fuskis, men en bra sådan  ;))

I med fläsktärningar och så serverade jag alltihopa.

Själv tycker jag gråärter är väldigt gott, de har en lite "jordig" smak som är trevlig. Men de är mindre söta än andra ärter, så det behövs kanske lite tillvänjning. Man får krydda lite annorlunda. Vi använder dem till soppa, eller bara som tillbehör till mat (färska, kokta).

Hemligheten med soppa är att man mixar ärterna med spadet. Då får man fram en mjuk trevlig smak och slipper de lite hårda skalen. Vill man göra en vegetarisk soppa så kokar man dem i veg.buljong, mixar och smakar av med en anings grädde eller crème fraiche. Servera ett hembakat, grovt rågbröd med riktigt smör till det hela och lyckan är fullständig   ;D

Årets gråärter sticker upp lite försiktigt i grönsakslandet...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #447 skrivet: 21 apr-07 kl 21:02 »
Lammfärsbiffar på grillen. Till detta potatissallad med vinägrett och piplök från köksträdgården.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #448 skrivet: 22 apr-07 kl 14:20 »
Idag var vi fler än vanligt till lunch. Det blev ugnsstekt fläskkarré med salvia, till det potatismos, rårivna morötter, rårivna rödbetor, vitkålssallad och äppelmos.

Kul att vara flera ibland, så man får en bra anledning att göra olika slags tillbehör (ja, det är ju alltid kul med kompisar hemma, förstås  ;D)

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #449 skrivet: 24 apr-07 kl 12:14 »
 Tack ChristinaR för tipset
Jag hade inte alls tänkt på att man kanske skulle kunna mixa dem. det var det där med skalet jag inte riktigt gillade. De är lite mindre i storlek men skalet är lika tjockt eller tjockare och då känns det så väldigt "skaligt". Jag ska absolut testa!

Idag äter vi kålpudding från förra årets vitkålsskörd. Med köpelingonsylt (för våran var slut) och potatismos kanske.
kan själv

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #450 skrivet: 24 apr-07 kl 12:25 »
Citera

Hej ChristinaR
Ge mig receptet bums!!
Jag har en stor burk på några liter med torkade gråärtor som jag vill äta upp.  Jag provkokade i vintras och då tyckte jag de inte smakade så värst...
ska man använda samma recept som vid ärtsoppa på gula ärtor??  

Grå?  ??? Det är inte dom gröna ni menar som man kokar ärtsoppan i finland på..eller..? Har jag gått miste om nåt??  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #451 skrivet: 24 apr-07 kl 12:34 »
Grå?  ??? Det är inte dom gröna ni menar som man kokar ärtsoppan i finland på..eller..? Har jag gått miste om nåt??  ;D
De heter gråärtor. En medeltidsgröda. De är väl lite "kamouflagefärgade" skulle man kunna beskriva dem. Militärgröna med små bruna prickar.
kan själv

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #452 skrivet: 24 apr-07 kl 13:14 »
De heter gråärtor. En medeltidsgröda. De är väl lite "kamouflagefärgade" skulle man kunna beskriva dem. Militärgröna med små bruna prickar.

Inte bara medeltida. De har odlats långt in i vår egen tid på sina håll, inte minst i västra Sverige. När jag var barn och bodde en bit utanför Östersund så bakade "tanterna" tunnbröd med ärtmjöl i, jag tror det var gråärter. I Bohuslän har de varit vanliga också.

De är mycket riktigt lite "kamouflage-färgade" och kan variera en del i färg mellan grått-brunt-grönt. Väldigt lättodlade, väldigt mättande, kan ätas färska eller torkas, kan användas i bröd. Borde vara ett lysande alternativ till importerade baljväxter. De har bara en nackdel: det finns inget utsäde att köpa. Man måste känna någon som vill dela med sig.

Jag har en del utsäde som jag inte sått i år, inga mängder, men jag kan skicka några frön som ett prov till den som vill ha (först till kvarn...). Mina gråärter kommer från Orust från början men har odlats i Sjuhäradsbygden några år (i min trädgård alltså).

Sommartorparn

« Svar #453 skrivet: 24 apr-07 kl 15:46 »
Boktips till temat: Gråärter och Doppekopp av Barbro Östlund, om bohusländsk mat.

Dagens middag: Grillade foreller fyllda med vitlök, persilja och citron. Serverade med kokt fänkål och en rest potatisgratäng, samt provsmakning av bullbaket.

Sommartorparn

« Svar #454 skrivet: 27 apr-07 kl 17:41 »
Idag slog nässeltanten till igen. Nässelsoppa med friterade nässelblad som tilltugg.

20-30 stora nässelblad (fast degen räcker nog till dubbelt så många)
Blanda 2 dl mjöl, 2,5 dl ljust öl, 1 äggula, salt, muskot. Blanda i 1 tsk olja och vispa 1 äggvita och blanda försiktigt i. Kavla på nässelbladen och salta dem och låt dem dra lite. Doppa dem i degen och fritera i 180 grader tills de blir guldgula.

Nässelsoppan var typ vanlig. Finns det någon som har ett orginellt recept på en riktigt god nässelsoppa?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #455 skrivet: 28 apr-07 kl 11:27 »
Igår åt jag nässelpannkakor. Det var mig veterligt första gången jag ätit nässlor. idag ska jag ut och plocka mer - men jag ska ha handskar på mig då...  ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sommartorparn

« Svar #456 skrivet: 28 apr-07 kl 12:34 »
Maken står i köket och skalar ett kilo sparris. Det blir potatis, skinka (kokt och rökt) och smält smör med brödsmulor till. Läckert!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #457 skrivet: 29 apr-07 kl 20:58 »
Här äter vi ur förråden: hemgjord fläskkorv, potatis/palsternacksmos (de sista övervintrade p-nackorna), vaxbönor från i somras.

Blev sugen på nässelsoppa, men det ratas av barnen  :( Kanske om jag gör mycket vitlöksbröd till...  ;)

Sommartorparn

« Svar #458 skrivet: 29 apr-07 kl 22:07 »
Ja, visst behövs det ett nyskapande av nässelsoppan! Vi åt nässelquiche med fläskbitar (fläsk från gårdsbutiken, mmmh!) i helgen. Funderar på varför nässlor känns så fina i plättar och paj, men killar i halsen som soppa. Och att grilla lammkotletter från utegångsfår hann vi också med. Så mycket bättre än lamm från Nya Zealand.

Sommartorparn

« Svar #459 skrivet: 03 maj-07 kl 14:00 »
Idag blir det nässelrulle (typ rulltårta) enligt ica-kurirens recept. Fast kaviaren i fyllningen är utbytt mot en liten bit lax. Nu ligger rullen och svalnar och väntar på att dottern ska komma hem till lunch. Vi får väl se hur det smakar. Möjligen blir det inga fler nässelrecept för skogens nässlor har drabbats av löss!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser