Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om hönsrasen ISBAR blå.  (läst 67430 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: Om hönsrasen ISBAR blå.
« Svar #100 skrivet: 10 jun-10 kl 11:14 »
Förresten, en liten sak till... En av kycklingarna som är nästan helt svart (bara en aning vit på bröstet) ser även ut att ha en svart kam. Ser man redan nu (knappt en vecka gamla) vad dom får för färg på kammen? Dom andra två som oxå är väldigt mörka/svarta har ljusa kammar, men dennas kam har samma svarta färg som näbben.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #101 skrivet: 25 jul-10 kl 18:11 »
Hej!

Nu börjar mina första Isbar kycklingar får tydliga könsutprägelse (och så klart blir det nog 3:1 tuppar:hönor  ::) )  och jag står och undrar vilka kamformar det blir hos killarna. Verkar nästan som om det är en rosenkam som växer där.
Är det möjligt hos Isbar tuppar/höns? Någon som vet/har bilder?

Januschka
« Senast ändrad: 25 jul-10 kl 20:07 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Januschka

• Västmanland
« Svar #102 skrivet: 25 jul-10 kl 19:05 »
Förekommer att Isbar höns har rosenkam, de ska dock helst ha enkelkam...

Finns säkert någon som har en bra förklaring.. Men tror det är pågrund av att rasen aldrig riktigt blev "färdigställd".

Aaah, okej.

Så det gäller som icke önskvärd, dvs att mina tuppkycklingar med rosenkam blir sannolikt elektroluxtuppar?  :-\
Och svart fjäderdräkt är också mindre 'värd' än grå??

Januschka

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #103 skrivet: 25 jul-10 kl 19:23 »
Om man vill ha en liten checklista för att kolla om ens Isbar är renrasiga så måste dom ha Enkelkam om dom har något annat är det korsningar (en möjlighet är att dom har muterat men det är en väldigt väldigt ovanligt).
Martin Silverudd använde inga raser som hade annat än enkelkam när kan skapade sin raser så om man får något annat en enkelkam kan man dra slutsatsen att det är en korsning.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #104 skrivet: 25 jul-10 kl 19:27 »
Kamformen vågar jag inte uttala mig om... Men Johan P är ju en av de som vet mest om isbar här på forumet vad jag vet så lita på honom ;)

Men efter vad jag har förstått så blir ofta svart korsat med spättat blått så då bör ju inte svart vara "mindre värt".
Och blått + blått blir väl bara 50% blått?
Och så eftersom rasen aldrig hann färdigställas så finns ju heller ingen färdig rasstandard? Hemma hos mig är de lika värda iaf...  :-[

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #105 skrivet: 25 jul-10 kl 19:40 »
Om man vill ha en liten checklista för att kolla om ens Isbar är renrasiga så måste dom ha Enkelkam om dom har något annat är det korsningar (en möjlighet är att dom har muterat men det är en väldigt väldigt ovanligt).
Martin Silverudd använde inga raser som hade annat än enkelkam när kan skapade sin raser så om man får något annat en enkelkam kan man dra slutsatsen att det är en korsning.
vilka raser ingick i isbar när m.silverudd skapade rasen? jag trodde araucana ingick och de har rosenkam...
Fjäderfän och kaniner

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #106 skrivet: 25 jul-10 kl 19:54 »

konstigt att så många runt om i sverige (har sett bilder på folks hemsidor) får några enstaka djur med rosenkam i sin isbarflock då... Varför ja påstod det jag sa är också för att jag har hört det från annat håll..

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #107 skrivet: 25 jul-10 kl 20:11 »
Under 50-talet importerade Silverudd Cream Legbar en engelsk ras som har enkelkam och lägger gröna/blå ägg. Tyvärr så var dessa inte så härdiga i det svenska smålandsklimatet och överlevde inte. Innan dom försvann han dom dock få några avkommor tillsammans med några NH korsningar och rasen Silveruddssafir skapades. Från dessa safirer kom genen för blå ägg.
Övriga raser borde vara NH och RIR (nästan samma ras ) och lite vita leghorn alt brun leghorn skulle jag tro. Han arbetade nästan uteslutande med dessa raserna.
Anledningen till att man får annan kam form är att man har korsat med andra grön/blå värpande raser som har andra kamformer tex araucana. Hos araucana är genen för dess kamform nära kopplad med genen för blå ägg.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Januschka

• Västmanland
« Svar #108 skrivet: 25 jul-10 kl 20:19 »
Anledningen till att man får annan kam form är att man har korsat med andra grön/blå värpande raser som har andra kamformer tex araucana. Hos araucana är genen för dess kamform nära kopplad med genen för blå ägg.

Men om man nu har Isbar som påstås renrasiga (nej, nu diskuterar vi inte begreppet här  ;) ) och rosenkam dycker upp... och vi antar att det hänvisar på inblandning av Araucana - skulle inte andra Araucana egenskap/kännetecken dycker upp?

Sedan undrar jag att färgen hos Isbar verkar ändå rätt stabila.. eller finns det bruna eller vita individer (efter leghornsandelen)?

Januschka  ???

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #109 skrivet: 25 jul-10 kl 20:33 »
Isbar blå har samma klyvningstal som andras blå fjäderfäraser.
Blå är en kombinationsfärg av svart och duvblå (finns säkert en annan beteckning på den) om man parar två blå djur får man 50 % blå djur 25% svart 25% duvblå.

Om man korsar Isbar med andra raser kan inkorsningen yttra sig på många sätt beroende på hur renrasig korsningsparten är, har själv sett stjärtlösa sk isbar :-\

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #110 skrivet: 25 jul-10 kl 20:52 »
Jag började skriva detta inlägg för en stund sedan och glömde trycka posta. Nu såg jag att bla Johan P har skrivit ungefär det jag har skrivit. Jag gör dock några förtydliganden  och tillägg på slutet.

Isbar ska ha enkelkam. Har de någon annan kamform är det någon annan ras inblandad.

Silverudd använde ett par olika raser när han började avla fram Isbar. Med allra största sannolikhet kommer grönvärparanlaget från de Creme Legbar som han tog in från England. CL har enkelkam. Alla övriga raser som Martin Silverudd arbetade med, mig veterligen, hade enkelkam. Att man får genomslag på rosenkam utan att ha blandat in andra raser är omöjligt då rosenkam (R) är dominant. (dvs har hönsen anlaget  R så syns det)

Så om dina Isbar får rosenkam är dom uppblandade med något annat.

Att folk har blandat in Araucana ger inte Isbaren rosenkam. Har dom Rosenkam kommer det från någon annan ras! Araucanan har nämligen ärtkam (P). Ärtkam är precis som rosenkam (R) dominant  och starkt kopplat till grönanlaget på den rasen.

Creme Legbarens grönvärparanlag kommer ursprungligen från Araucanan men Ärtkammen avlades bort (svårt men det går) så CL har enkelkam.

Så återigen om din Isbar har någon annan kam än enkelkam så är någon annan ras inkorsad efter Martin Silverudds död.

Blått är en färg som inte kan avlas ren. Parar du blått med blått kommer du alltid att få 25%svart och 25% spättat. Att det sedan finns recessiv vit i Isbaren som dyker upp ibland är förmodligen en kvarleva från Vit  Leghorn som troligen ingick på en kant i skapandet av Isbaren. Man kan aldrig avla bort recessiva anlag bara minska ner dem i populationen till strax under 3% (finns ganska avancerade matematiska formler som visar detta)

Så man kan få en helt vit, spättad, blå  eller svart (svart och blå oftast med guldinslag i hals och sadel) och ändå ha en "ren Isbar" så som Martin Silverudd skapade dem. Men annat än enkelkam då har någon annan uppfödare tillfört något extra ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #111 skrivet: 25 jul-10 kl 21:02 »
Oj vad man har lärt sig idag  ;D Men min poäng var just att det har blivit något annat iblandat, MEN inte idag utan kanske för många många år sedan (vet inte när Martin dog..). Det jag menar är att det är svårt att skylla på någon eftersom denna inkorsning förmodligen har skett för väldigt länge sedan och inte idag... Förstår alla vad jag menar? Har nog alltid blivit missuppfattad på detta forum därför jag checkar  ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #112 skrivet: 26 jul-10 kl 04:40 »
Varför skulle det hänt för länge sen? Då var det väldigt ovanligt att någon hade isbar. Däremot fanns en hel del så kallade "grönäggsvärpare" med varierande inslag. I dag tycks isbar vara väldigt populär och spridd. Jag skulle därför tro att det är mycket större sannolikhet att det korsats och korsas in lite av varje i dagens "isbar" än det gjordes för en del år sedan. Förutom Azoo-Linas alltid sakliga inlägg, så vill jag bara upplysa om att det Johan P. inte vet såväl teoretiskt som praktiskt om de s.k. Silveruddsraserna inte är värt att veta (om man säger så). Så mycket vet dock även jag att en isbar har enkelkam.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

chickadee

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 26 jul-10 kl 11:49 »

Att det sedan finns recessiv vit i Isbaren som dyker upp ibland är förmodligen en kvarleva från Vit  Leghorn som troligen ingick på en kant i skapandet av Isbaren.

Vit leghorn är vit på grund av anlaget för "dominant vit". Om/när vita djur plötsligt dyker upp i något sammanhang, så kommer de anlagen troligen från någon annan ras. Exempel på raser där den vita färgen oftast beror på "recessiv vit" är silkeshöns, plymouth rock och wyandotte.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 26 jul-10 kl 12:11 »
Bara en liten tanke, jag är ingen expert på genitik inom höns, men väl ganska duktig på katt. Dominanta anlag är väl den allra enklaste att avla bort eftersom ett dominant anlag alltid visar sig. Använder man inte individer med ett dominat anlag inom aveln så kommer det ju heller inte upp hos avkomman. Har man ett djur som har ärt/ros-kam och anlaget är dominant så måste någon av föräldradjuren ha ärt/ros-kam. Fast jag vet att det inte alltid är så enkelt, men om det är rent dominant så är det så enkelt, det är bara recissiva anlag som kan "dyka" rätt som det är och de dyker upp när båda föräldradjuren bär på varsitt anlag, men inte visar det pga att det är recissivt och bara visar sig dubbel upplaga, men om båda ärver ner sitt "dolda" anlag så kommer avkomman att visa det (så som t.ex långhår på katt).

Vad jag har förstått så är blått ett anlag som bleker svart till "blått" i enkel upplaga och och till "spättat" i dubbel upplaga om jag har rätt så kommer alla djur som har ett spättat och ett svart djur som föräldrar bli blå, inte "de flesta".

chickadee

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 27 jul-10 kl 10:14 »
Jo, Katharina K, du har ju rätt i att svart x spättad skall ge 100 % blå avkomma, men det gäller bara ifall båda föräldrarna, eller åtminstone den ena, är homozygota för svart färg d.v.s. har det svarta anlaget i dubbel uppsättning. Alltså att den svarta föräldern har två svarta anlag och inget "blåanlag" och den spättade föräldern har två svarta anlag och två "blåanlag". Men svart är dominant över t.ex. anlaget för vetefärg så därför vet man inte alltid om fågeln bär på två eller bara ett svartanlag. Ifall båda föräldrarna är heterozygota (ett svartanlag) så syns inte det på dem själva, men det kan klyva ut avkommor som inte är svarta. I exemplet med vetefärg kan det bli en vetefärgad fågel med bara lite blå stjärtfjädrar.

Håller helt med dig om det dominanta anlaget för rosenkam. En av föräldrarna måste ha rosenkam, så det är ju lätt att avla bort ifall man vill det.
« Senast ändrad: 27 jul-10 kl 10:19 av chickadee »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #116 skrivet: 27 jul-10 kl 10:21 »
Men isbar kan väl inte vara vetefärgad? Så om man parar svart med spättad, så måste väl avkommorna bli blå, för renrasiga isbar? Eller finns det någon annan färg, som isbar har, som kan döljas bakom svart?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #117 skrivet: 27 jul-10 kl 10:49 »
Men isbar kan väl inte vara vetefärgad? Så om man parar svart med spättad, så måste väl avkommorna bli blå, för renrasiga isbar? Eller finns det någon annan färg, som isbar har, som kan döljas bakom svart?

Det finns resseciv vit på isbar som nämnts tidigare.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #118 skrivet: 27 jul-10 kl 10:52 »
Så om man parar svart med spättad, och får tillräckligt många kycklingar för att få statistisk underlag, och ingen blir vit, då vet man att man inte har den genen?

Måste köpa någon bra bok om hönsgenetik och färger, här finns det mycket att lära...

Det vore ju kul att kunna sälja avelsägg eller kycklingar med garanterad färg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

chickadee

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 27 jul-10 kl 10:55 »
Medan jag skriver ser jag att Azoo-Lina skriver precis samma sak, men jag postar det i alla fall  :D

Nej, exemplet med vetefärg var väl dåligt valt av mig, det var tänkt som ett allmänt exempel och inte specifikt för isbar. Vad jag har förstått är isbar homozygota för anlaget för svart färg och bär inte på något vetefärgsanlag.

Men som sagts tidigare i tråden finns tydligen anlaget för recessiv vit i isbarrasen. Om båda föräldrarna bär på det i enkel uppsättning så kan det, som också redan sagts, klyva ut helvita djur. Svart x spättad kan då ge en vit fågel som visserligen är genetiskt blå men där det inte syns eftersom recessiv vit i dubbel uppsättning ger en helvit fågel oberoende av vad den har för gener i övrigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 3 användare
Gep, Lilla i, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser