Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om hönsrasen ISBAR blå.  (läst 67381 gånger)

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
SV: Om hönsrasen ISBAR blå.
« Svar #80 skrivet: 26 mar-10 kl 22:59 »
En höna kläckt i somras ruvade fram en kull här, som kläcktes 1 januari  ;D. Dålig timing, men det gick bra trots hönshus utan värme.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
« Svar #81 skrivet: 30 mar-10 kl 16:52 »
Jag har en isbarhöna som har lagt sig och ruva tre gånger sedan i höstas :o Tyvärr blev det inga levande kycklingar....

Weasel

• Skåne
« Svar #82 skrivet: 08 apr-10 kl 14:38 »
Kollade på SRF, men hittade all världens konstiga  raser, utom isbar i ringlistan... Heter de något annat också?

Så, vilken storlek har de?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #83 skrivet: 08 apr-10 kl 14:45 »
Isbar är ingen standardiserad ras, går inte att ställa ut, och är därmed inte "tänk att ringas". Men jag kan tänka mig att kanske... 16 på hönor? Gissar hej vilt...  ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Weasel

• Skåne
« Svar #84 skrivet: 08 apr-10 kl 14:47 »
Isbar är ingen standardiserad ras, går inte att ställa ut, och är därmed inte "tänk att ringas". Men jag kan tänka mig att kanske... 16 på hönor? Gissar hej vilt...  ;)

Jaha, okej, men då bryr jag mig inte om att ringa dem heller. Kan lika gärna få vanliga färgringar så jag kan hålla reda på dem.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #85 skrivet: 08 apr-10 kl 15:21 »
En grupp djurras som är homozygot för enkelkam får inte avkommor som bara ploppar fram ärtkam.

Det troligaste är att nån inte har rasrena djur, om man har renrasiga Isbar har man inte djur som har ärtkam.

Aha, vad bra att veta när man ska skaffa Isbar.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #86 skrivet: 30 apr-10 kl 13:16 »
Hämtade just ägg och ville bara visa den fina färgen på äggen som min Isbarhöna värper.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

bea

« Svar #87 skrivet: 30 apr-10 kl 13:20 »
Är lite nyfiken.....jag har 5 isbar hönor 3 spättade och 2 blå....till saken hör det att jag får 3 ljusare gröna ägg om dagen och 2 mörkare.
Ser ni skillnad på era ägg beroende på färg på hönorna (isbar) eller kan det lika gärna vara så att det är 2 av de spättade som lägger mörka....kul att veta om någon annan reagerat.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #88 skrivet: 30 apr-10 kl 13:41 »
bea>> Jag tror att färgen på äggen inte alls har något med fjäderdräkt att göra. Att en höna värper gröna ägg beror på att den ärvt anlag för både blå äggfärg och brun äggfärg och så blandas det till grön äggfärg. Beroende på hur kraftig de bruna äggfärgs-anlagen är så blir den gröna färgen ljusare eller mörkare.

Jag har nu en Isbarhöna och två kycklingar efter henne, pappan är Maran. Det ska bli intressant i höst att se om kycklingarna kommer värpa mer mörkgröna ägg än sin mamma. Det borde de göra om de fått arva mörkbrun äggfärg via sin pappa och min lilla teori ovan stämmer.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #89 skrivet: 11 maj-10 kl 19:01 »
....................vad har era isbar för färg på benen?

Önskar många härliga svar!!!!!!
Anna :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #90 skrivet: 11 maj-10 kl 21:30 »
Min spättade har gulgröna ben. Hennes avkommor får också gulgröna ben (av någon anledning verkar grön och blåvärpare ha grönfärgade fossingar O-o).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #91 skrivet: 12 maj-10 kl 23:03 »
Alla mina isbar och dom renrasiga som jag har sett har haft grågröna ben, men mycket hänger på hur man själv beskriver färger. men jag har inte sett några som har Leghorngula ben.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #92 skrivet: 12 maj-10 kl 23:22 »
Grågröna var nog en bra beskrivning med. Här hittade jag en bild på min Isbardam där fossingarna syns.

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #93 skrivet: 13 maj-10 kl 07:44 »
min Isbartupp har nästan svarta ben.. svagt grågrönt...
Fjäderfän och kaniner

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #94 skrivet: 13 maj-10 kl 09:38 »
Vad roligt med många svar....... :)

Vad jag kan förstå så är det inte klockrent att de har gröna ben, kan det stämma?

Anna :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

morellen

• Västergötland
« Svar #95 skrivet: 13 maj-10 kl 11:29 »
Har du kollat nåt mer?
Nyfiken!!!!!
Anna

Nu har jag kollat... gula hade jag visst hittat på. gultonade visseligen men mer "hudfärgade" skulle jag säga. Har för mig att hon hade mkt gulare men det var kanske som ungfågel  De andra har mer brungrå... jättesvårt att beskriva färgerna o kameran är jag inte sams med just nu.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #96 skrivet: 13 maj-10 kl 23:44 »
Mina har blonda , ljusgråa , svarta o mörkgråa ben beroende på individ.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #97 skrivet: 14 maj-10 kl 20:35 »
min höna har ganska ljus grågröna ben.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #98 skrivet: 09 jun-10 kl 22:58 »
Min Isbar hade grönaktiga fötter. =)  Hennes avkommor med dv kochin som pappa får också gröna fötter. =)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #99 skrivet: 10 jun-10 kl 11:10 »
Min Isbar hade grönaktiga fötter. =)  Hennes avkommor med dv kochin som pappa får också gröna fötter. =)

Då kanske jag i alla fall kan säga att dom två som har helt rosa fötter och ben INTE är Isbar... ;) Eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser