Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om hönsrasen ISBAR blå.  (läst 67431 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Om hönsrasen ISBAR blå.
« Svar #120 skrivet: 27 jul-10 kl 11:05 »
Så om man parar svart med spättad, och får tillräckligt många kycklingar för att få statistisk underlag, och ingen blir vit, då vet man att man inte har den genen?

Måste köpa någon bra bok om hönsgenetik och färger, här finns det mycket att lära...

Det vore ju kul att kunna sälja avelsägg eller kycklingar med garanterad färg.

Du kan inte göra så för att utesluta att  anlaget finns  i din grupp om bara ett djur bär anlaget kommer du aldrig få en enda kyckling som visar färgen. Däremot kan färgen åter dyka upp om man gör far/dotter eller syskonparningar i nästa generation.

Man säger "Recessives are forever". Det finns skäl för det. Det finns avancerade matematiska modeller som visar att man inte kan få ner frekvensen med recessiva gener mycket under 3% Detta pga att när förekomsten av den recessiva genen blir så låg i en population hittar man genomslag så sällan att man inte kan spåra alla anlagsbärare och eliminera dem.

Ren och skär mattematik  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #121 skrivet: 27 jul-10 kl 12:01 »
Sånt är ju jättekul. Som sagt, mer studier får jag ägna mig åt, och försöka hitta en bra bok.

Här har du en väldigt bra tegelsten

http://books.google.se/books?id=VMSF7m2CFTEC&printsec=frontcover&dq=Poultry+breeding+and+genetics&source=bl&ots=9cQNJ4pjgB&sig=YVNNDNZnPTyylYT3dBtHHji2uxg&hl=sv&ei=7q1OTLzoJ8ubOO6MpNYC&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCcQ6AEwAQ#v=onepage&q&f=false

De flesta sidorna finns att läsa på nätet. Det är bara att bläddra på pilarna över bilden. En kul detalj är att det på flera ställen refereras till Martin Silverudds arbete som han publicerade 1974 och 1978.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

zeina66

• Värmland
« Svar #122 skrivet: 16 feb-11 kl 08:39 »
Kan någon förklara variationen av färger på isbarens ägg ?
Har tre spättade höns (efter två spättade föräldrar) som gör mörkt gröna ägg,mossgröna eller med en svag ton åt oliv, vikt 55-60 gr.
Två svarta och en blå (dotter till svart höna/blå tupp) som gör mintgröna, vikt 60-70 gr.

Vilken av dessa nyanser är vanligast ?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #123 skrivet: 16 feb-11 kl 19:42 »
För att det ska bli gröna ägg så måste hönan bära anlag för blått äggskal och brunt äggskal. Beroende på vilken brun nyans som ligger i botten så blir det olika sorters grön. Bruna ägg kan ju vara allt från ljus beige-rosa till mörk choklad.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #124 skrivet: 19 feb-11 kl 16:02 »
Jag läste nånstans att Isbar är framavlad med hjälp av RIR. Alltså "ska" nyansen på äggen vara en kombination av RIR-hönornas rödbruna äggskalsfärg och blå äggfärg. Det blir en ganska kraftig grön färg kan jag tänka. Mintgröna ägg t ex är då "fel" nyans egentligen men som sagt... variation är ju superskoj.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #125 skrivet: 19 feb-11 kl 18:21 »
Jag läste nånstans att Isbar är framavlad med hjälp av RIR. Alltså "ska" nyansen på äggen vara en kombination av RIR-hönornas rödbruna äggskalsfärg och blå äggfärg. Det blir en ganska kraftig grön färg kan jag tänka. Mintgröna ägg t ex är då "fel" nyans egentligen men som sagt... variation är ju superskoj.
Fast med tanke på att även Leghorn har använts kan man ju räkna med att en ganska kraftig spädning av det bruna från RIR linjen. Jag tror inte att man kan säga rätt eller fel utan att alla nyanser av grönt är normalt.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #126 skrivet: 02 mar-11 kl 16:40 »
Jag såg visserligen att detta var en gammal tråd och att rubriken är kamform men diskussionerna här har handlat mycket om färg också. Nu har jag fått två kycklingar, en grå och en "gulvitgrå". Ja, ni ser på bilderna. Tror ni den ljusa kommer bli spättad eller vit? De små vingpennor som kommit är vita än så länge.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #127 skrivet: 02 mar-11 kl 16:52 »
isbar finns ju bara i färgerna blå, svart och spättad. och dom gråa blir blå dom svarta svarta och dom ljusa spättade så... spättad :P

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #128 skrivet: 02 mar-11 kl 17:01 »
Har läst tidigare i denna tråd att det kan finnas recessiva gener för vitt också, därför jag undrar.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #129 skrivet: 02 mar-11 kl 17:14 »
måste uppkomma väldigt sällan. vilket fallsom helst så ser din spättad ut för den är lite "sotig" eller vadf mn ska säga. vita brukar vara HELT gula som kycklingar

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #130 skrivet: 02 mar-11 kl 17:16 »
Tycker den ser spättad ut :) :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

johan/sandra

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 03 mar-11 kl 17:52 »
Bör man avstå från att avla på en vit Isbar?

Den här tråden var spännade och lärorik, men hur ska jag göra med min vita Isbar?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #132 skrivet: 08 mar-11 kl 18:21 »
Brun korsad med grön blir militärgrön.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

fauve

• Gäst
« Svar #133 skrivet: 11 mar-11 kl 08:38 »
Jag fick idag ett isbarägg som är mer grönt än tidigare (ganska bleka) mint/pastellgröna ägg och är såklart nyfiken på hur stor färgvariation finns det på grönfärgen?

Nu kom ju isbarerna igång med värpning igen först igår. Kan det spela in?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #134 skrivet: 11 mar-11 kl 08:46 »
Färgen kan variera väldigt mycket från ljust blågröna till riktigt mörkt mossgröna.

Såhär ser min hönas ägg ut.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Roger70

• Småland
« Svar #135 skrivet: 16 maj-11 kl 20:20 »
Jag undra om det finns renrasiga isbar hönor eller tuppa.Eller är det en blandning som kallas för isbar. ???

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #136 skrivet: 16 maj-11 kl 20:32 »
det är en grönvärpande ras som martin silverudd tagit fram...  nu var det väl så att gubben dog innan rasstandarden skrevs men är du nyfiken på rasen så har johan p full koll på den... mvh
Fjäderfän och kaniner

Maddie

• Uppland
« Svar #137 skrivet: 28 jul-11 kl 21:17 »
Hur ska kammen se ut   ???
2 stycken av isbar tupparna födda i år har fått  en underlig kam som är formad som en spik klubba, alltså med taggar både upp och på sidorna   :o
Då måste det väl vara någon annan ras inblandad längre bak eller ? Ingen av hönorna har fått sådan kam, bara 2 av de 3 födda tupparna...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #138 skrivet: 28 jul-11 kl 21:53 »
Isbar ska vad jag vet ha enkelkam. Alltså "vanlig" tuppkam. Sedan så finns det en del Isbar med ärtkammar också men då raserna som användes för att ta fram Isbar endast var enkelkammade så tyder ärtkam på att araucana t.ex. korsats in vid något senare tillfälle.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Almsan

• Värmland
« Svar #139 skrivet: 31 jul-11 kl 00:08 »
Har Isbarkycklingar som är ca 25v gamla, vid vilken ålder börjar de normalt att värpa? Har tidigare bara haft hybrider, de börjar ju att värpa tidigt. Jag väntar och längtar efter Isbar ägg...

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 4 användare
Genomsnittswannabe, javill, Gep, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser