Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om hönsrasen ISBAR blå.  (läst 67366 gånger)

Monica H

• Halland
SV: Om hönsrasen ISBAR blå.
« Svar #60 skrivet: 23 okt-09 kl 08:47 »
Jag har en isbarhöna som precis ruvat fram sex kycklingar (det är  första gången för henne). Hon är en "kanonmamma", skötte sig exemplariskt under ruvningen och tar nu hand om de små, som om hon gjort det tusentals gånger. Hon har inte hackat mig en enda gång trots att jag känt, klämt och lyft under ruvningen.
Önskar alla vore som hon.
Ge din lilla höna några ägg så kanske du du får en sådan "superhöna" som jag har. Lycka till!
Halland è bäst

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #61 skrivet: 23 okt-09 kl 12:59 »
Vad kul att det verkar som att Isbar kan ruva. :-)

Min sambo tycker att Sally (som hon heter) är en tämligen liten och klen höna, hon får vara med för de gröna äggens skull. Toppen om hon kan ruva också! :D
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #62 skrivet: 23 okt-09 kl 14:41 »
Mina Isbar som har börjat ruva har klivit av äggen sista veckan och sedan struntat i dem. Så har alla mina Isbarhöns gjort, det är hopplöst att få dem att fatta.  :-\
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Ethna

• Stabo som blivit lantlolla ;-)
    • Skåne
« Svar #63 skrivet: 25 okt-09 kl 00:01 »
Jag har en isbarhöna som precis ruvat fram sex kycklingar (det är  första gången för henne). Hon är en "kanonmamma", skötte sig exemplariskt under ruvningen och tar nu hand om de små, som om hon gjort det tusentals gånger. Hon har inte hackat mig en enda gång trots att jag känt, klämt och lyft under ruvningen.
Önskar alla vore som hon.
Ge din lilla höna några ägg så kanske du du får en sådan "superhöna" som jag har. Lycka till!
Jag hoppas att Ulla-Bella blir som din höna :D För nu ligger hon på 7 egna ägg + 1 faverolle ägg så vi får se vad det blir av det. Med lite tur så blir det några kycklingar ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #64 skrivet: 23 dec-09 kl 10:24 »
Ca 28 veckor gammal, har värpt i ca 3-4 veckor lägger sig mitt i december och visar tecken på att vilja ruva?  ??? Min låg nämligen i redet igår men sedan på morgonen hade hon rest sig men nu ligger hon där igen och har börjat visa sig lite sur, hon knorrar nämligen åt mig när jag är där och pillar, det har hon aldrig gjort förut när hon legat där för att värpa som vanligt. =/

Jag bad mamma när jag var borta att lämna kvar alla sebrightägg i redet så jag skulle samla in dem när jag kom hem för att lägga i kläckaren. När jag kom hem var det en rejäl hög med ägg i redet! Så... Detta kanske triggade igång henne, knashönan.

Har läst någon gång om Isbar som ruvar, men hur vanligt är det egentligen? Och hon här, hon är ju så UNG!!  Hon är själv naturruvad.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #65 skrivet: 23 dec-09 kl 10:51 »
Jo, det har jag med förut, men jag tänkte mer på rasen.... Har inte hört talas om allt för många Isbar som velat ruva? Särkskilt inte när de är så unga med.

Har ägg i kläckaren så hade tänkt att om hon bestämmer sig för att ruva så ska hon få adoptera en del därifrån, så ska hon få några egna ägg att greja med också. Hon är rätt stor så får plats många dvärgkycklingar under henne. :)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #66 skrivet: 23 dec-09 kl 11:02 »
Jo, det har jag med förut, men jag tänkte mer på rasen.... Har inte hört talas om allt för många Isbar som velat ruva? Särkskilt inte när de är så unga med.

Har ägg i kläckaren så hade tänkt att om hon bestämmer sig för att ruva så ska hon få adoptera en del därifrån, så ska hon få några egna ägg att greja med också. Hon är rätt stor så får plats många dvärgkycklingar under henne. :)
jag hittade inte rasen i mina hönsböker :-\
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #67 skrivet: 23 dec-09 kl 11:03 »
Antagligen för att den inte är godkänd.  :-\

Datic

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 23 dec-09 kl 11:20 »
läste lite på google och där står det på lite olika sidor "dålig ruvlust men min ena isbarhöna ruvar gärna fram en kull" och så..
Sök på "ruvar isbar?" på google :P

Jomark

• Västerbotten
« Svar #69 skrivet: 24 dec-09 kl 20:35 »
Två av mina Isbar har visat ruvlust i vinter också!
Verkar inte ovilliga iaf, vet inte om dom skulle ha legat tiden ut dock eftersom jag har tagit äggen för dom.
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

kalas

« Svar #70 skrivet: 27 dec-09 kl 17:16 »
Jag har en Isbarhöna som då hon var ca 6 mån ruvade fram en kyckling.
Hon hade precis börjat värpa då hon vill ruva. En syster till henne har också ruvat fram en
omgång kycklingar.

Stavern

• Norge
« Svar #71 skrivet: 29 jan-10 kl 12:03 »
Hej! Har en liten fråga... Nån som har erfarenhet av Isbar när det kommer till ruvningsvilligheten och om det är vanligt att dom lägger sej på ägg och ruvar fram kycklingar? Trodde kanske dom är som andra "hybridhöns"? Vill gärna ha höns med gröna ägg...men vill ju ha naturruvade kycklingar  ::)

R
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Monica H

• Halland
« Svar #72 skrivet: 29 jan-10 kl 20:48 »
Mina Isbar ruvar hemskt gärna och tar väl hand om de små
Halland è bäst

Jomark

• Västerbotten
« Svar #73 skrivet: 31 jan-10 kl 17:08 »
Jag har en Isbar som surar för fullt, så det är nog inga problem med att få naturruvade Isbarkycklingar  :)
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 18 feb-10 kl 19:31 »
Vi tror att vi bestämt oss för Isbar, för att göra det enkelt funderar vi på att göra oss av med de andra udda raserna på hönor och bara ha Isbar och Blomme.

Blomme sägs ju inte vara speciellt "ruvig" och vi vill kläcka våra kycklingar under höna, så är Isbar ruvig?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #75 skrivet: 18 feb-10 kl 20:14 »
Min Isbarhöna har ruvat nu under vintern. Hon la sig som 28 veckor gammal. Var en bra mamma till en början, men sedan ganska klumpig så blev ingen full uppväxt med mamma för kycklingarna tyvärr... :( Men förhoppningsvis har hon bättrat sig till nästa gång. Förstagångsruverska och dessutom egentligen en värpras, så förvånade mig inte allt för mycket att något kunde gå lite tokigt.

Gräbban

• -
« Svar #76 skrivet: 20 feb-10 kl 16:47 »
Mina Isbar har aldrig velat ruva, och jag har haft olika, och från olika stammar.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #77 skrivet: 26 mar-10 kl 12:02 »
Jag har oxå isbar .
Trevliga höns men lagom ´feg tupp *S* som lägger stora ägg fast dom inte är så stora själva faktiskt .
Äggen jag får ser målade ut så gröna är dom .
Tycker oxå att äggen är lite mera avlånga än hos andra raser .
Mkt vackra och ser lite mera ut som fåglar än som höns .
jag personligen tycker att ärtkam är väldigt sött även om jag inte avlar på det .
Praktiskt på vintern jue , dom förfryser ju lätt en hög kam.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #78 skrivet: 26 mar-10 kl 12:50 »
Inviduellt, min Isbar lägger t.ex. Inte långa ägg utan de är "vanligt" äggformade. Dina är de första faktiskt jag sett hos rasen som lägger långa. ;D

Gräbban

• -
« Svar #79 skrivet: 26 mar-10 kl 19:03 »
Mina Isbar har aldrig visat tecken på att vilja ruva...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser