Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskapskälla för maskinkläckning  (läst 135961 gånger)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #100 skrivet: 09 apr-12 kl 18:10 »
Generellt sätt bör man alltid ha kläckare i rum med så liten temperaturvariation som möjligt. Har du möjlighet att flytta kläckaren till en plats med mer stabiltemperatur såbör du nog göra det. Om den inte kommer över 35 så  lär det inte bli så bra resultat på äggen. Då ar det bätre att flytta över alla ägg i en kylväska och lägga handukar om så att dom inte kallnar för fort. Flytta kläckaren och låta den satbilisera sig på nya platsen innan man lägger tillbaka äggen. Att äggen kallnar någon gång under ruvningen är inte lika farligt som om dom ruvas med för låg temperatur under en längre tid.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mia1977

• Småland
« Svar #101 skrivet: 10 apr-12 kl 21:51 »
Har en fundering som jag behöver hjälp med  ???
Jag har snart ett gäng vaktelägg att lägga in i kläckaren och skulle gärna vilja lägga in några hönsägg också.
Är detta en dålig ide? Maskinen har två helt separata fack så de kommer vara helt åtskilda.
Tänkte i såna fall lägga in hönsäggen några dagar tidigare så att man liksom "synkar" kläckningen.
Finns det några risker med detta tror ni?

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #102 skrivet: 13 apr-12 kl 20:38 »
Nu har min man börjat engagera sig i bygget av en äggkläckare :) Han tycker man kan lägga en golvvärmematta... istället för glödlampa och då behövs ingen fläkt menar han på... Fast då undrar jag hur man ska hålla upp fuktigheten.. Någon som byggt en med golvvärme?

Hur mycket utrymme behöver kycklingar i olika åldrar?
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #103 skrivet: 21 apr-12 kl 08:26 »
Jag tänkte sammanfatta alla siffror här och kolla med er om jag fattat informationen rätt :)
Min kläckare satte jag igång igår, men får inte upp temperaturen, det ska var 60 wattare i men hittade bara 40 wattare att sätta in. Måste komma på ett sätt att få upp temperaturen... Har ägg som ligger och väntar på att få komma in i kläckare. Nåja så här har jag uppfattat kläckningsprocessen.

Temp 37,7 grader
Luftfuktighet 50-60% fram till 18:e dagen då den bör upp till 70% men inte mer.
Äggen ska "vickas" 4 ggr per dygn fram till 18:e dagen då de ska ligga still till kläckning.
Det är bra om de ligger kvar i kläckaren 1 dygn och torkar upp och man ska inte öppna kläckaren mer än nödvändigt under kläckningen då temp och fuktighet lätt blir för låg.
Sen ska kycklingarna in under värmelampa eller dylikt där tempen är bra runt 33 grader. De ska INTE äta första dygnet men sen är vattnet viktigt.
Man kan ge dem kycklingstart, eller kokt ägg, undulatfrön, krossad allfoder, havregryn och efter någon vecka eller så klippa ner lite grönt och lite annat smått och gott.
Tama får man dem genom att hålla handen med mat lågt och låta dem komma å äta. Sitta hos dem och kackla på lite.
De kan vara ute bara de har värme och skydd.
Är det varmt ute typ 20-25 kan de vara ute efter 6-8 veckor.
Det är svårt att könsbestämma de första månaderna.

Har jag glömt något?
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #104 skrivet: 21 apr-12 kl 22:52 »
Det tror jag inte, men tycker 33 under värmelampan låter lite lågt? Eller minns jag fel? Det var några år sen jag hade kycklingar utan hönor som tog hand om dem. Men du lär märka om du satt lampan för högt eller lågt (för det är ju så man får reglera värmen), om det är för kallt lägger de sig i en klumphög precis under lampan, är det för varmt ligger de som i en ring i lampljusets utkant.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #105 skrivet: 22 apr-12 kl 09:39 »
Då verkar det som läget är under kontroll med andra ord  ;D Nyss åkte 27 ägg in i kläckaren, ett lånad hemmabygge, det tog några dagar innan jag fick temperaturen och luftfuktigheten under kontroll men nu så.. 10 st Dv. Kochinägg, beställda, 11 st egna från Hedemora och så kunde jag inte låta bli att stoppa in 6 st Eco-ägg från City Gross också bara för att kolla om det går typ :)

Hoppas de INTE kläcks på den 20:e dagen för då springer jag halvmaran i Göteborg! Mannen får vara hemma å hålla koll...

Tilda-Hilda

• Småland
« Svar #106 skrivet: 24 apr-12 kl 11:23 »
Temperaturen håller sig hyfsat stabil men luftfuktigheten ramlar ner under 50% ofta och jag fyller på med varmvatten så går den upp ett tag... Hur illa är det att fuktigheten blir låg?

Och när man ska lysa äggen, klara de sig utanför maskinen en stund under tiden då, vad kan det ta att lysa äggen 10 minuter?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #107 skrivet: 24 apr-12 kl 17:53 »
50-60% luftfuktighet under ruvning är för högt. De flesta kläckar manualer brukar ange 40-45%. Själv har jag bäst resultat när jag ruvar med knappt 30% fuktighet.

Det är först på dag 18 som fuktigheten ska upp över 60 och helst upp emot 80%
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Ronny

• Skåne
« Svar #108 skrivet: 26 apr-12 kl 10:13 »
Det beror på hur hög luftfuktighet du har haft under själva ruvningen. Men, om du inte haft för fuktigt och luftblåsan inuti ägget är normal så är det inte för högt med 70 %.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #109 skrivet: 26 apr-12 kl 11:04 »
Vi har haft mellan 45 - 55% fram till dag 18, sedan 70% Luftblåsan är i de utvecklade äggen ca 1/7 av äggvolymen. Är det bra?

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #110 skrivet: 26 apr-12 kl 13:53 »
En annan fråga. När man ser att äggen rör på sig, innebär det då att de har börjat försöka ta sig ut? Läste igenom tråden och såg att när de försökt ta sig ut under en längre tid, i det fallet 8 timmar, så bör man hjälpa dem. Ska vi göra det nu då de rört sig sedan igårkväll? Och hur gör man det? Är det bara att pilla ett litet hål?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #111 skrivet: 27 apr-12 kl 18:07 »
Kan man ha King Suron (24) i vaggan utan skiljeväggar om man fyller kläckaren full???

Det är nog stor risk att äggen längst ut mot långsidorna får ta emot väldigt mycket tryck från dom ägg som trycker emot när vaggan är i maxläge och lutar som mest. Inget jag skulle riskera...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lycka

• Ångermanland
« Svar #112 skrivet: 27 apr-12 kl 19:48 »
det kommer att gå bra, de kravlar runt  trots ägghalvor.
Värefullt att inte öppna och sänka fuktigheten.
Hedemorahöns

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #113 skrivet: 27 apr-12 kl 23:05 »
25 ägg (15 vita och 10 svarta wyandotte) åkte i frigolitkläckaren nu i kväll. Jag hde för mig att det bara rymdes 20, annars hade jag nog samlat in fler svarta :)

Hur som helst.. Jag har precis lagt i äggen efter att ha haft igång kläckaren och ställt in temp och fukt hela dagen (den har stått stabil på samma värden i några timmar). Jag var nog lite för ivrig med vattenslangen och luftfuktigheten ligger på dryga 50%. Jag har läst att allt mellan 25 - 50% rekommenderas så jag är inte lite osäker på vad som kan bli rätt. Äggen avger ju en viss mängd fukt också väl?

Påverkas temperaturen i kläckaren av att det ligger ägg i den? Den kalibrerades ju tom och med termometern liggande på "golvet". Den ligger nu uppe på äggen. (Vred ner termostaten litet när jag la i dem för att kompensera att den nu ligger närmare värmeslingorna).

Det är en ukrainsk frigolitkläckare jag har, tror det är samma sort som jag har sett att några köpte på e-bay för en tid sedan.   
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #114 skrivet: 28 apr-12 kl 07:18 »
Nej nu e jag orolig för att det ska gå åt pipan. Vi är inne på dag 22 och inte en enda kyckling som gjort hål!!!! Vad ska jag göra????

Du kan inte göra annat än att vänta... Hör du några pip, eller rör sig äggen?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #115 skrivet: 28 apr-12 kl 08:46 »
25 ägg (15 vita och 10 svarta wyandotte) åkte i frigolitkläckaren nu i kväll. Jag hde för mig att det bara rymdes 20, annars hade jag nog samlat in fler svarta :)

Hur som helst.. Jag har precis lagt i äggen efter att ha haft igång kläckaren och ställt in temp och fukt hela dagen (den har stått stabil på samma värden i några timmar). Jag var nog lite för ivrig med vattenslangen och luftfuktigheten ligger på dryga 50%. Jag har läst att allt mellan 25 - 50% rekommenderas så jag är inte lite osäker på vad som kan bli rätt. Äggen avger ju en viss mängd fukt också väl?

Påverkas temperaturen i kläckaren av att det ligger ägg i den? Den kalibrerades ju tom och med termometern liggande på "golvet". Den ligger nu uppe på äggen. (Vred ner termostaten litet när jag la i dem för att kompensera att den nu ligger närmare värmeslingorna).

Det är en ukrainsk frigolitkläckare jag har, tror det är samma sort som jag har sett att några köpte på e-bay för en tid sedan.
Inte bra att vrida på termostaten när man har fått en stabil temperatur. En kläckare utan fläkt ska ha lite högre temperatur så du skulle förmodligen inte ha skruvat när du la in äggen. Risken är nu att det blir för kallt och äggen utvecklas för långsamt.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #116 skrivet: 28 apr-12 kl 09:00 »
Kan man ha King Suron (24) i vaggan utan skiljeväggar om man fyller kläckaren full???
Ja det går, gjort så flera gånger.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Eriksgårdare

• Jämtland
« Svar #117 skrivet: 28 apr-12 kl 13:20 »
Du kan inte göra annat än att vänta... Hör du några pip, eller rör sig äggen?

/Sara

Nu har vi hål på tre ägg. Du gjordes imorse och sen har inte så mycket hänt. Vi kan höra pip ibland. Kollat runt lite på forumet och sett att en del fått så sent som dag 24 så vi får nog ha is i magen.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #118 skrivet: 28 apr-12 kl 20:00 »
Inte bra att vrida på termostaten när man har fått en stabil temperatur. En kläckare utan fläkt ska ha lite högre temperatur så du skulle förmodligen inte ha skruvat när du la in äggen. Risken är nu att det blir för kallt och äggen utvecklas för långsamt.

nej det vet jag, men temperaturen var inte längre stabil när äggen åkt i, den åkte upp i 42 grader  :o
Jag ställde in den över natten och tänkte att det är värre med för varmt konstant än att det är för kallt de första 8-10 timmaren i kläckaren. Nu ligger den stadigt på strax över 38. (eftersom det inte är fläkt i utan bara självdrag)

Första timmarna låg det på 36 och sedan har den klättrat långsamt med smååå vridningar upp till detta alltså.

Men fuktigheten? Nu ligger den stabilt på ca 40. 
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #119 skrivet: 28 apr-12 kl 22:37 »
Det är nog stor risk att äggen längst ut mot långsidorna får ta emot väldigt mycket tryck från dom ägg som trycker emot när vaggan är i maxläge och lutar som mest. Inget jag skulle riskera...

/Sara

Du har rätt i det du skriver, men jag har får tips ifrån många som kläcker utan , och då utan problem. Så det ska nog inte vara någon fara. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
Nataks, Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser