Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskapskälla för maskinkläckning  (läst 77896 gånger)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
Kunskapskälla för maskinkläckning
« skrivet: 18 mar-09 kl 16:20 »
Jag tänkte att vi kanske kunde samla alla våra erfarenheter och vårt kunnande om att kläcka fram kycklingar i maskin under en gemensam rubrik. Bra för nybörjare, men också för erfarna som bara vill uppdatera sig ;)

Lägg till en eller några saker på listan, nästa kopierar sedan listan och skriver dit någonting nytt.

OBS! Inget tjafs i denna tråden, tanken är att det ska bli en saklig kunskapskälla där man kan leta om man behöver råd!

« Senast ändrad: 19 mar-09 kl 19:36 av Körsbär »

H-K

• Gäst
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #1 skrivet: 19 mar-09 kl 16:06 »
kan vi inte börja från början... hur man behandlar äggen när man tar de från hönan? hur länge max de kan ligga innan kläckaren vilken temp, vända på de mm

rina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 mar-09 kl 18:55 »
Jag brukar förvara äggen i ett rum som vi inte har värme i så det är ganska svalt...aldrig i kylskåp sen lutar jag plattan med äggen i 2 gånger per dag vänder jag äggen givetvis med spetsen neråt sen när det är dags för att lägga i maskin lägger jag äggen . När jag plockar in dom doppar jag dom i Virkonlösning i varmt vatten jag gör så med alla ägg även mina egna och särskilt om jag köper in ägg. Det gör jag för att dom ska vara rena i maskinen. Jag spara högst i 14 dar men helst 10 dar....men detta är mitt sätt :)

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #3 skrivet: 19 mar-09 kl 19:36 »
kan vi inte börja från början... hur man behandlar äggen när man tar de från hönan? hur länge max de kan ligga innan kläckaren vilken temp, vända på de mm

Jo men absolut, det är jag som är korttänkt ;D

BK

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 22 mar-09 kl 02:23 »
Jag brukar förvara äggen i ett rum som vi inte har värme i så det är ganska svalt...aldrig i kylskåp

Varför inte i kylskå?

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #5 skrivet: 24 mar-09 kl 07:41 »
Varför inte i kylskå?

Det är för kallt.
Ulimat temperatur för att förvara kläckägg ska vara någonstanns runt 12-14 grader. I kylskåpet har vi ca 5 grader.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 27 mar-09 kl 09:36 »
Jag har också hört det som Storky skriver.
Själv förvarar jag i kylskåp.
En hönskompis har sina i en korg i köket ,
vänder dem aldrig.
Går hur bra som helst.
man kan undra vad som är bäst.
Tänk hönan som sparar sina ägg innan hon lägger sig på dem.
I bland mitt i vintern då många har kallt i hönshuset
i bland mitt i sommaren då det kan var rikrigt varmt..
Finns nog ingen säker vetenskap på hur äggen ska förvaras innan.
Det ultimata är nog då hönan själv får bestämma ;)
« Senast ändrad: 27 mar-09 kl 09:38 av Lycka »
Hedemorahöns

Bergslagsflickan

• -
« Svar #7 skrivet: 30 mar-09 kl 19:31 »

Kom en äggkläckare från Willab idag, väldigt snabb leverans då den beställdes i torsdag.
Tyvärr sitter jag här som ett nollat fån.
Maskinen är dansk och bruksanvisningen heter BRUGSANVISNING och är på danska utan översättning. Den heter "America" och tillverkaren finns på www.america-thisted.dk
Jag hade i min naiva fantasi inbillat mig att den skulle vara ungefär som en brödrost, anslutas med en sladd och trycka på play. :)
Jag förstår verkligen ingenting av bruksanvisningen och Willabs produktanvisning är för mig, som aldrig sett en äggkläckare i verkligheten förrän idag, för bristfällig för att jag ska förstå vad jag ger mig in på.
Någon som kan förklara detaljerat lite steg för steg hur jag ska göra?

Christine
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 31 mar-09 kl 05:44 »
Lagen säger att det ska finnas en beskrivning på svenska .
Det kan du kräva.
Ska danskan vara så svårbegriplig?
Svårare då de talar tycker jag.
Hoppas att du lyckas.
Hedemorahöns

Bergslagsflickan

• -
« Svar #9 skrivet: 31 mar-09 kl 12:41 »
Lagen säger att det ska finnas en beskrivning på svenska .
Det kan du kräva.
Ska danskan vara så svårbegriplig?
Svårare då de talar tycker jag.
Hoppas att du lyckas.

Hm. Jag googlade hela kvällen och hittade till slut någon som översatt den till svenska. Men nu har jag haft den på hela natten, och kommer snart att ringa till dem för rådfrågning. För enligt beskrivningen ska den första stå på utan vatten och utan ägg för att stabilisera temperaturen, och därefter ska ägg och vatten in samtidigt om jag förstått det rätt.
Vilket förbryllar mig lite eftersom den viktiga luftfuktigheten ligger på 7 enligt hygrometern, och jag inbillar mig att det vore enklare att ha i vatten först, få rätt temperatur, rätt fuktighet, och sedan när det är stabiliserat, in med äggen.

Eller finns det någon rimlig förklaring till att vattnet ska in tillsammans med äggen, som att de ska vänjas in gradvis?

Ju mer jag läser om äggkläckaren, särskilt "Du har gjort fel när..." gör att jag är osäker inför att använda den..

Christine

Jomark

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 06 apr-09 kl 12:26 »
Hej!

Den där ser precis ut som den jag har, och bruksanvisningen gjorde mig också nervös, för det var en massa DU FÅR INTE! DU SKA! och så vidare  ;D
Men jag gjorde så att jag lät maskinen stå på över natten, och dagen efter så fyllde jag på med vatten och lade in äggen. Sen får man ju fylla på nångång nu och då eftersom vattnet dunstar bort.
Jag lyckades då kläcka fram kycklingar trots den "otäcka" bruksanvisningen. Det är bara att prova, skiter det sig så skiter det sig. Man måste prova för att lära sig  ;)
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Bergslagsflickan

• -
« Svar #11 skrivet: 07 apr-09 kl 00:23 »
Hej!

Den där ser precis ut som den jag har, och bruksanvisningen gjorde mig också nervös, för det var en massa DU FÅR INTE! DU SKA! och så vidare  ;D
Men jag gjorde så att jag lät maskinen stå på över natten, och dagen efter så fyllde jag på med vatten och lade in äggen.

Nu känns det lite bättre. Jag ringde Willab till slut och fick mer råd och tips. Men jag hade först på den ett dygn för rätt temeratur, sdan lade jag in vatten och sprang upp och ned för trappan i en hel dag tills både temperatur och vatten var inställt perfekt, det var en hel del saker att justera måste jag säga.. och därefter lade jag vörnadsfullt in de 5 (!) äggen. Sedan dess har jag sprungit dit i tid och otid för att stirra, vända, kolla luftfuktighet, fylla på vatten, och igår när jag inte kunde hålla mig längre, smet jag snabbt in och snodde två ägg som jag genomlyste med en hemmagjord ägglysare, för att få kvittens på att jag inte gör mig allt besvär för tomma ägg.

Och fastän det bara var på femte dygnet såg det i mina novisögon ut som om det fanns små saker därinne, som jag snabbt lade tillbaka i sin kuvös.

Men det är läskigt att göra det för första gången, ingen höna vill ruva, och jag hade bara 5 befruktade ägg.
Men hönorna fick fira i förväg med varsin sockerkakbakelse, och vi hoppas att det går vägen. *puh*

Christine

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 07 apr-09 kl 06:50 »
Vilket jobb Christine.
Heja dig ;D
Jag sättar igång kläckaren med ägg
sen är det bara att fylla på vatten kontinuerligt.
Och hoppas på att det blir kycklingar.
Har en gammal covatutto
« Senast ändrad: 07 apr-09 kl 06:53 av Lycka »
Hedemorahöns

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #13 skrivet: 07 apr-09 kl 07:49 »
När jag startar upp kläckaren för säsongen tar jag isär och gör rent inne i fläkten och värmeslingorna (covatutto 24) skurar ur kläckaren och sprayar allt med virkon S. Sedan startar jag upp kläckaren med vatten och allt, låter den stå i några timmar innan jag lägger in äggen. Äggen har vilat i skafferiet, där det är ca 10-15 grader fram till det är dags för kläckaren, har dom i en äggkartong som jag ställer på förpackningen med plastfolie och så vänder jag kartongen en gång/dygn. Sprayar äggen med virkon S och låter dom torka innan de läggs in i kläckaren.

Sedan vänder jag äggen i kläckaren ca 3 ggr/dygn (jag är hemma hela dagarna) och fyller på vatten när byttan är halvfull, ca var tredje dag, med 37 gradigt vatten. Slutar vända äggen på kvällen dag 17, tar då bort mellanväggarna och lägger över öppningen med vattenbehållaren under. Fram till kläckningen ser jag till att vattenbyttan är full hela tiden, fyller varje dag. När kycklingarna kläcks låter jag dom sitta kvar i kläckaren tills dom ser pigga ut och börjar sparka runt på de okläckta äggen; då tar jag ut dom och sätter dom i en gammal kaninbur med värmelampa över. Mat och vatten ger jag först när de är 1½-2 dygn gamla. När kläckningen är avslutad låter jag kläckaren svalna innan jag diskar ur den och sprayar med virkon S. Sedan förpackar jag kläckaren i en jutesäck för att inga delar ska försvinna.

Detta funkar jättebra för mej; har just nu en kläckning där jag har fått 12 kycklingar och har 8 på G :D Om de sista 8 kläcks (och det ser mycket lovande ut) så har jag återigen haft 100% kläckning på mina blandis ägg :D Jag har kläckt fram från dessa hönor 5 ggr och alltid haft 100% kläckning så de hönorna och tuppen känns värda att avla på ;D

Bergslagsflickan

• -
« Svar #14 skrivet: 07 apr-09 kl 18:09 »
Jag hoppas att min kläckning går lika lättsamt. Eftersom jag bara har 5 ägg, och jag inte vet om alla är befruktade ännu, och om alla kommer kläckas, och om alla överlever.. (här börjar jag bli lite nervös), antar jag att ett värmetak är på tok för stort för maximalt fem stycken, då det står att det är för 40 kycklingar?

Jag gör väl bäst i att satsa på en värmelampa och ett mindre utrymme?

Jag har en stor kaninbur på två våningar på väg hem som jag tänkte de kunde bebo längre fram, men den första bostaden får bli något som är mer lätt att hålla uppvärmt på samma temperatur. På lite olika skisser jag sett verkar det som om kartongbitar som man satt ihop som en rundel verkar vara en smart lösning.

Idag är det dags att lysa alla äggen "på riktigt".

Jag jobbar också hemifrån så jag vänder äggen regelbundet, och det är det första jag kastar mig fram och gör när jag vaknat. Försökte få hönsen att gå ut idag mer än 30 cm på tröskeln till hönshuset men det gick inte. Vi har fortfarande snö här och jag har börjat sänka temperaturen i hönshuset så det ska bli en jämnare övergång till utetemperaturen.

C

H-K

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 apr-09 kl 19:27 »
När jag startar upp kläckaren för säsongen tar jag isär och gör rent inne i fläkten och värmeslingorna (covatutto 24) skurar ur kläckaren och sprayar allt med virkon S. Sedan startar jag upp kläckaren med vatten och allt, låter den stå i några timmar innan jag lägger in äggen. Äggen har vilat i skafferiet, där det är ca 10-15 grader fram till det är dags för kläckaren, har dom i en äggkartong som jag ställer på förpackningen med plastfolie och så vänder jag kartongen en gång/dygn. Sprayar äggen med virkon S och låter dom torka innan de läggs in i kläckaren.

Sedan vänder jag äggen i kläckaren ca 3 ggr/dygn (jag är hemma hela dagarna) och fyller på vatten när byttan är halvfull, ca var tredje dag, med 37 gradigt vatten. Slutar vända äggen på kvällen dag 17, tar då bort mellanväggarna och lägger över öppningen med vattenbehållaren under. Fram till kläckningen ser jag till att vattenbyttan är full hela tiden, fyller varje dag. När kycklingarna kläcks låter jag dom sitta kvar i kläckaren tills dom ser pigga ut och börjar sparka runt på de okläckta äggen; då tar jag ut dom och sätter dom i en gammal kaninbur med värmelampa över. Mat och vatten ger jag först när de är 1½-2 dygn gamla. När kläckningen är avslutad låter jag kläckaren svalna innan jag diskar ur den och sprayar med virkon S. Sedan förpackar jag kläckaren i en jutesäck för att inga delar ska försvinna.

Detta funkar jättebra för mej; har just nu en kläckning där jag har fått 12 kycklingar och har 8 på G :D Om de sista 8 kläcks (och det ser mycket lovande ut) så har jag återigen haft 100% kläckning på mina blandis ägg :D Jag har kläckt fram från dessa hönor 5 ggr och alltid haft 100% kläckning så de hönorna och tuppen känns värda att avla på ;D

vilket dygn lyser du äggen,, hur ska det se ut om allt är bra?

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #16 skrivet: 15 apr-09 kl 20:17 »

vilket dygn lyser du äggen,, hur ska det se ut om allt är bra?

Jaa, jag är ju ganska nyfiken av mej :-[ så jag lyser första gången på tredje dygnet, då brukar jag se kunna se något litet i dom, som en mörk prick som fladdrar lite. Men ofta blir det några ägg som jag är osäker på då, så då lyser jag dom igen på dygn 5. Då ser jag en liten spindel i dom, ser verkligen ut som en liten röd spindel på ca 1 cm i diameter. Om det fortfarande är några ägg som jag är osäker på eller inte ser något alls i, får de ligga till dygn 7. Ser jag inget då så brukar jag knäcka dom och kolla (för jag är nyfiken) Hittills har jag aldrig knäckt ett ägg med levande foster i :) Ibland kan jag se att det har varit befruktat men dött redan på första dygnet eller så, men sedan inte utvecklats mer.

Jag bifogar en bild på ett dv kochinägg som jag knäckte idag (dag 7) för att det såg tomt ut. Man kan se att det har utvecklats något (den ljusgula fläcken) och sedan dött den svaga ringen straxt utanför den ljusa fläcken).

H-K

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 apr-09 kl 21:19 »
jag sammlar ägg nu till kläckning från endast en höna ,jag tänkte stoppa de som blir på dag 10, hur funkar det att lägga i ägg efter hand? så att säga blir flera dagar mellan de?

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 apr-09 kl 21:51 »
Hej!

En fråga: Jag har precis köpt en covatutto 24 och startat den samt lagt in äggen. Men jag ser alldrig att den vänder på äggen ja tycker att de ser ut att ligga i samma position hela tiden... Nu har jag märkt äggen och ska kolla så men vad gör jag ifall den inte vänder äggen?

Fasen jag som beställt en massa ägg......

Bergslagsflickan

• -
« Svar #19 skrivet: 16 apr-09 kl 03:06 »
jag sammlar ägg nu till kläckning från endast en höna ,jag tänkte stoppa de som blir på dag 10, hur funkar det att lägga i ägg efter hand? så att säga blir flera dagar mellan de?

Du gör nog bäst i att lägga i alla samtidigt. De sista dagarna i utvecklingen ska både luftfuktighet och temperatur höjas så kycklingen kan ta sig ut, och sedan torka i maskinen, och om du lägger i ägg efter hand kommer de ligga på olika nivåer i utvecklingen. Jag sparade fem befruktade ägg och lade in dem samtidigt, och av dem var bara tre befruktade. Vad som händer om du lägger i eftersläntare som inte är lika framme i sin utveckling är att de endera dränks eller torkar fast i sitt skal när du förbereder för den första kläckningen på 21 dagen, så det är helt meningslöst att göra så.

Christine (som kan mycket i teorin men inget i praktiken - ännu)

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 4 användare (1 dolda)
kretslopp, Jano, Karlsdotter

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser