Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskapskälla för maskinkläckning  (läst 77871 gånger)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
SV: Kunskapskälla för maskinkläckning
« Svar #20 skrivet: 16 apr-09 kl 07:46 »
jag sammlar ägg nu till kläckning från endast en höna ,jag tänkte stoppa de som blir på dag 10, hur funkar det att lägga i ägg efter hand? så att säga blir flera dagar mellan de?

Håller med Bergslagsflickan om att du inte ska lägga in ägg efter hand, utan stoppa in alla samtidigt. Bättre då att kläcka fram i omgångar.

Körsbär (som har provat med ett förskräckligt dåligt resultat :-\)

Hej!

En fråga: Jag har precis köpt en covatutto 24 och startat den samt lagt in äggen. Men jag ser alldrig att den vänder på äggen ja tycker att de ser ut att ligga i samma position hela tiden... Nu har jag märkt äggen och ska kolla så men vad gör jag ifall den inte vänder äggen?

Fasen jag som beställt en massa ägg......

Hur har det gått? Har du sett på märkningen att den vänder äggen? Om vändarmotorn inte funkar får du nog vända dom för hand. Hur många dagar har de legat i kläckaren?

Lindhultshäxan

• Sluta aldrig le!
    • Blekinge
    • Skogvaktarens Kennel
« Svar #21 skrivet: 16 apr-09 kl 08:18 »
Hej!

Hur högt brukar ni låta luftfuktigheten gå upp på slutet? Vilket dygn brukar ni börja höja den? Vi har en hemmabyggd kläckare där det nu ligger ca 50 befruktade hönsägg och 15 ankägg som ser fina ut när vi lyser dem. Enda problemet är Araucana-äggen , för dem har vi svårt att se igenom vid lysningen. Kläckningen bör starta om ca en vecka.....vi håller tummarna och hoppas på bra resultat....
Bor på en underbar liten gård tillsammans med Magnus, mina drömmars man och själsfrände.... Tanken är att äta gott och njuta av vad gården har att ge!
Vi har Gutefår, Linderödssvin, Blekingeankor, Höns (bl.a. gammalsvensk dvärg), Kalkoner, Tumlarduvor, Vaktlar, Jakthundar och ett par katter.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 16 apr-09 kl 09:16 »

Hur har det gått? Har du sett på märkningen att den vänder äggen? Om vändarmotorn inte funkar får du nog vända dom för hand. Hur många dagar har de legat i kläckaren?
[/quote]

nej den vänder inte äggen... Jag köpte kläckaren förra veckan och har alldrig kläckt förut. Äggen har legat sen förra to....
Är det kört?

kivansson

• Småland
« Svar #23 skrivet: 16 apr-09 kl 21:52 »
Citat

nej den vänder inte äggen... Jag köpte kläckaren förra veckan och har alldrig kläckt förut. Äggen har legat sen förra to....
Är det kört?..
--------------------------------

Hej! ett tips för att se om motorn fungera är att rita ett sträck på väggen i kläckaren och ett på bottenskivan. sen kollar du efter ca 20 min om den har ändrat sig.

om jag inte har helt fel så fungera den typen av vändare så att äggen bara vaggar fram och tillbaka.

har jag fel eller kan någon rätta mig??

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 16 apr-09 kl 23:47 »
Citat

Är det kört?..
--------------------------------

Hej! ett tips för att se om motorn fungera är att rita ett sträck på väggen i kläckaren och ett på bottenskivan. sen kollar du efter ca 20 min om den har ändrat sig.

om jag inte har helt fel så fungera den typen av vändare så att äggen bara vaggar fram och tillbaka.

har jag fel eller kan någon rätta mig??

Är de så att den bara vaggar äggen?
Jag gjorde ett sträck i går kväll och kollade i morse men jag tror inte att den hade rört sig.. iofs så kan det ju skett ....
Jag har inte lyst äggen än. Men finns det någon annan som vart "glömt" vända äggen och de lyckats? 

H-K

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 28 apr-09 kl 22:00 »
okej ska vi gå vidare i denna tråd ;)  vilket dygn slutar man vända äggen ? har också hört att man ska öka luftfuktigheten mot slutet ?

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 28 apr-09 kl 22:26 »
Jag har hört att man ska sluta vända äggen dag 18. Innebär det att man inte vänder äggen alls den artonde dagen, eller är den artonde dagen den sista dagen att vända äggen?

Jag har också hört att man ska öka luftfuktigheten, men i bruksanvisningen till min kläckare står inget om det. Det finns ingen hygrometer i den heller. Det är två fack på botten för vatten, ett vid var kant. Ska man hälla vatten på botten sista dagarna kanske eller blir det för mycket? Det stod som sagt inget om det. Däremot stod det att om det bildas vattendroppar i locket så är fuktigheten för hög. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra...

Tar man bort mellanväggarna samtidigt som man slutar vända äggen, eller gör man det först i slutet? Jag har för mig att man ska försöka låta bli att öppna kläckaren för mycket i slutet också.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

H-K

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 29 apr-09 kl 10:04 »
jag har hört att man ska spraya äggen med vatten de två sista dagarna? hur mycket och hur ofta i sånna fall?

H-K

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 03 maj-09 kl 08:38 »
jag har hört att man ska spraya äggen med vatten de två sista dagarna? hur mycket och hur ofta i sånna fall?

det börjar närma sig dag 17 här,hur gör jag? slutar vända det vet jag men hur göra med luftfuktigheten?

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 03 maj-09 kl 08:52 »
Jag har en halvautomatisk covatutto 24 och i den är det bara en vatten behållare.Under kläckningen ruvningen har jag bara vatten i den behållaren och då ligger fuktigheten på drygt 50%.Jag vänder äggen varje dag till och med dag 18,alltså vänder jag sista gången på kvällen dag 18.Då brukar jag ta bort mellan väggarna och lägga ut de två som gör att det täcker hela botten på kläckaren,fyller på behållaren så den är full och skvätter i lite grann i botten på kläckaren.Med den skvätten på botten brukar luftfuktigheten öka till ca.70% under kläckningen.

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #30 skrivet: 03 maj-09 kl 13:27 »
Förr har jag haft lite vatten i botten på min kläckare när kläckningen närmar sig (covatutto 24) men efter att ha läst här på forumet att det inte ska behövas har jag i år provat att bara fylla den behållare som är och det har gått lika bra utan det extra vattnet. Spraya äggen tror jag man ska låta bli, för då riskerar kycklingen att drunkna i ägget (har jag hört)

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 05 maj-09 kl 23:17 »
Så här gör jag vid maskinkläckning.

Samlar ägg i högst tio tolv dagar med vändning en till två gånger dagen

Förvarar dom med spetsiga änden nedåt i ett äggfack, och i +10grader ca.

Dagen då äggen ska läggas i maskinen får dom stå i rumstemperatur, jag brukar lägga i dom på kvällen.

Låter äggen ligga stilla i maskinen dom två till tre första dagarna, sedan sätter jag på skeden som vänder äggen en gång i timman och fyller på ljummet vatten i en skål "ca.10cm i diameter" som står i maskinen.

Lyser äggen efter sju dagar och plockar bort dom ägg som inte har kommit igång. Ser sedan till att ha vatten i skålen tills 18-19dagen. Då jag lyser äggen igen och plockar bort om det är något ägg som inte funkat.

Jag tar bort skeden som vänder äggen. Lägger dit en handduk som äggen ska ligga och kläckas på. Innan jag lägger in dom på handuken så tar jag ägget och lägger det på ett plant underlag så ägget rullar lite och den sidan som då kommer upp låter jag vara uppe i maskinen också. Kycklingen ligger då uppåtvänd i ägget. Ställer ytterliggare en skål in för att få lite mer fuktighet. Äggen ligger nu stilla tills kläckningen är över.

Har man en maskin utan fläkt så ska temperaturen ligga på 100-103 F´.

Har man fläktmaskin ska temperaturen vara helst 98-100 F´.

Och om man har en maskin "t.ex. ett hemmabygge i ett kylskåp" som har mycket luftgenomströmning kan man lägga en lakanbit över äggen och då kanske speciellt om man kläcker rapphöns och fasaner.

Har jag en skrockehöna så försöker jag lägga över kycklingarna till henne så snart kläckningen är över.

//Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor. 1 katt, 2 hundar "springer spaniel/wachtel" och bin, Sv.blå ankor"genbank". Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, jakt till husbehov.
www.hovabrevduveklubb.n.nu

MariaT

« Svar #32 skrivet: 07 maj-09 kl 13:12 »
Hej Är ny på maskinkläckning av ägg, man kan ju alltså samla ägg och ha dom svalt så mycket vet jag men så ska man ju vända äggen även när man samlar men jag har inte fattat hur man vänder dom, den toppiga sidan neråt vet jag. Ska man vända ägget uppochner en gång varje dag och sen lägga tillbaka det med den toppiga sidan neråt eller ska man rotera ägget (med toppiga delen neråt hela tiden)? ???

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 07 maj-09 kl 15:18 »
Äggen vaggas från sida till sida, en sida morgon, en sida kväll. Ställ kartongen på nåt som är ca 5 cm. sen flyttar du den så den vippar åt andra hållet på kvällen.

/Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #34 skrivet: 09 maj-09 kl 19:57 »
Dag 21 ska det vara i dag. Det måste väl stämma, jag stoppade mina ägg i kläckaren en lördag kväll, nu har det gått tre veckor så i dag ska de väl kläckas?

Inte ett endaste litet hål, ingen liten spricka, inga pipanden. Brukar ni höra mycket pipanden från era kläckare?

Jag lyste dem när de var en och två veckor så utveckling har det varit, det vet jag. De var alldeles mörka sist jag lyste dem.

Dag arton vände jag äggen för sista gången och dag nitton la jag en mellanvägg utmed bottnen så ingen kyckling kan trilla ner. Jag passade på och fyllde upp rejält med vatten då också.

Det finns ingen hygrometer till min kläckare, det stod i bruksanvisningen att man skulle fylla vatten i de två avlånga kar, ca 5 x 20 cm som finns i botten och om det blev imma/kondens på insidan av locket var luftfuktigheten för hög, då skulle man bara ha vatten i det ena.

Det har funkat bra hela tiden, tills jag täckte för med mellanväggen, då blev det kondens i locket. Betyder det att jag har dränkt kycklingarna? Det finns ju de här har jag läst som ökar luftfuktigheten de två sista dagarna. Det kan man ju säga att jag har gjort i så fall, frågan är om det var för mycket?

Är det för tidigt att ge upp än? Det var väldigt sent, tio eller elva på lördagkvällen för tre veckor sedan som jag la i äggen.

Usch det känns så hemskt, stackars små pycklisar om matte dränkt dem precis före kläckning...

Till nästa gång skaffar jag mig nog en lös hygrometer och lägger in...

Kanske var det dumt att lägga alla frågor här, när det heter kunskapskälla... men kanske dyker det upp fler med samma frågor...

Min kläckare är köpt på LG, jag har sett andra här som har liknande.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 09 maj-09 kl 20:06 »
Vänta du inte ska du ge upp på en gång.
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #36 skrivet: 10 maj-09 kl 13:31 »
Jag har hål i åtminstone fyra ägg och i ett av dem (ett blommeägg) är det en springa stor som ett myntinkast, man kan se en liten mörk kyckling i det, och vad han piper!!!   :D

Bergslagsflickan

• -
« Svar #37 skrivet: 10 maj-09 kl 14:58 »
Vad spännande!
Du ska se att nu kommer de en efter en!
C
Har äntligen flyttat ut på landet igen och är i hönstankar igen.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #38 skrivet: 10 maj-09 kl 15:14 »
Tyvärr verkar ju inte allt vara som det ska med den förstkläckte. Han har något, troligen hinnor som släpar efter honom och det är något rött i baken på honom. Är det något som kan rätta till sig eller är det något slags bråck så det är kört för honom?

Han verkar väldigt trött, ligger mest ner, men piper när han hör att man kommer.

Har man gjort fel med kläckningen på något sätt när det blir sånt?

De andra är det bara hål på än, i alla fall fyra ägg.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 10 maj-09 kl 15:45 »
har den inte dragit in gulesäcken??
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

55 gäster, 2 användare
Captain Haddock, Leif Kahlbom

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser