Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör ni när ni är godissugna och inte vill/ids åka till affären?  (läst 27706 gånger)

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Torkade äpplen eller rabarbergodis (dvs torkade rabarber som jag gjort saft på, silat av och torkat mums!!). Banan kan man torka också, jättegott tycker jag.

Igår gjorde vi chokladkräm till efterrätt:
6 dl mjölk
3 msk potatismjöl
socker, vaniljsocker efter behag
2 msk kakao

Vispa ihop allt utom vaniljsockret och koka upp. Tillsätt vanligsockret och låt svalna lite. Serveras med vispad grädde, mjölk eller frukt. Ev kan man ha lite apelsinmarmelad i.  Så gott att det borde vara förbjudet.

ANnars bakar vi nog en hel del. Chokladbollar eller sockerkaka brukar ju gå ganska snabbt att slänga ihop.

Egen glass gör vi ibland också. Speciellt sen vi köpt såna där pinnglassformar. Vi har ju egna ägg, så det är ganska enkelt att ha hemma det som behövs för att göra egen glass. Annars kan man ju frysa lite juice i formarna så har man isglass.

ameli_h

• Östergötland
Ser till att det alltid finns något hemma!, alternativt tar bullar eller kakor från frysen (hembakta), en frukt, ett glas saft och finns inte ens det så ett glas mjölk eller så får man vara utan.

Tuve

• Skåne
Havreflarn. Snabbakat, ingredienser som oftast finns hemma.

Mosa banan med grädde och kakao.

Avokado mosas med citron och socker.

Joghurt med hjortronsylt.

Knäckebröd eller rostat bröd med god sylt, plommon, t.ex.

Lingon och mjölk. Eller hallon!

"Sprängt" äpple: kärna ur, fyll hålet med lite diverse, typ sirap, kanel, mandel, crème fraiche, skorpmjöl, ja, hitta på nåt som verkar gott, kör i mikron tills äpplet är mjukt.

Helt Normal

Ett pyttelitet glas av likör  :-[

fastfrusen

• -
Jag vill ha godis,, NU!!  ;)

Nån som har nåt tips på nåt man kan förvara och äta lite diskret på kontoret?

Brukar försöka ha kex och sånt, men det är vansinnigt dyrt och tar slut sååå fort  :-X

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Hubbisarna

• söta såta vänner
    • Hubbelisas-Nyttigheter
Allt lät ju jättegott FÖRUTOM mjölmaskkakorna :-X :P ;D :o

Det blir till att kika in här då man blir sugen på något gott!
Hubban
Hubbisarna - månskensbönder-med fjordhästar, myskankor, skånegäss, promenadfår och ett otal höns + 6 st katter och 3 hundar

fastfrusen

• -
efter att ha läst denna tråd blev godissuget outhärdligt..
Lyckan var total när jag fann en burk sirap  ??? i min "mixad mat burk" som står i kylskåpet på skolan...
Så sirap, bara som det är funkar i extrema nödfall  ;)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Finarfin

Man kan göra en smörgås med sylt eller honung, eller så kan man mixa mjölk, bär, frukt och socker till en god mjölkskak (milk shake).

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
Tjock youghurt med flytande honung och eventuellt lite nötter på toppen.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland

marknadsnougat

6,5dl vetemjöl
4dl florsocker
1dl kakao
125gram smör
5 3/4dl socker
1 3/4 dl vatten

koka smör socker och vatten några minuterblanda i resten rör om ordentlig bred ut på bakplåtspapper skär i små ruter när det har stelnat

det blir jätte mycket och underbart gott kram praline1

Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

strutsmamman

Att rosta nötter eller fröer av olika slag är alltid gott.
När vi är sugna på något salt brukar vi ta till tunnbröd eller genebröd med någon god krydda och riven ost som sedan grattineras i ugnen så att osten smälter.
Dipp brukar jag göra på fil som får rinna av i ett durkslag med ett hållbart hushållspapper eller melittafilter i, kan ta en stund.
Sen är det bara att krydda med de man tycker om, salt och peppar med vit eller röd lök.

fräsen

• Gäst

marknadsnougat

6,5dl vetemjöl
4dl florsocker
1dl kakao
125gram smör
5 3/4dl socker
1 3/4 dl vatten

koka smör socker och vatten några minuterblanda i resten rör om ordentlig bred ut på bakplåtspapper skär i små ruter när det har stelnat

Sprang direkt ut i köket o kokade en omgång! Det blev super gott!! Tack snälla praline1

Luffsen

• -
Ett desperat chokladsug kan dämpas med en halv kkp oboypulver plus lite lite mjölk... en eller två tsk bara.
Blir en chokladsmet som är söt och chokladig så det räcker.

Äts med sked i smyg...  :-[

Hårt tunnbröd i småbitar, doppas i smält blockchoklad.
Låt kallna.
Klart.

Blir som små chokladkex...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Charlotte

• -
Tack Skytten!       Det där receptet ska jag ta fram varje gång godissuget sätter g, jag tror garanterat att det kommer av sig;) Förresten är det sällan jag har Mjölmaskar hemma så det blir ju svårt ändå...                      Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kitty

• Södermanland
Fina tips ni har här. Jag brukar ha tahin och ris- eller konmalt i skåpet. Det är ett jättefint krisgodis. Det räcker med en pytteliten shot för att sötbehovet ska tillfredställas. En litenklick tahin (sesampasta) och en liten slat malt. Blir jättebra.

vävaren

Äter russin och sötmandel tillsammans, lite sött, lite fett. gott!

ErikMartinson

• Goddag
    • Västergötland

marknadsnougat

6,5dl vetemjöl
4dl florsocker
1dl kakao
125gram smör
5 3/4dl socker
1 3/4 dl vatten

Testade att göra det och delade med mig till familjen men halverade dock det då, underbart ;D

Receptet jag använde

OBS!! Gjort från pralie1's recept.

"3,25 dl vetemjöl
1dl florsocker
½ dl kakao
62,5 gram smör
3 dl socker
1.25 dl vatten

koka smör socker och vatten några minuter blanda i resten rör om ordentlig bred ut på bakplåts papper skär i små ruter när det har stelnat

det blir jätte mycket och underbart gott kram praline1"

Tack så jätte mycket ännu en gång :)

Kram Erik
Erik Martinsson, Härryda kommun. Kille på 14 år.

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
Denna tråd är så underbart inspirerande!

här kommer mitt lilla bidrag:

I första hand är jag chokladjunkie men finns inte det så brukar jag skära en banan i skivor, doppa i saften från en pressad citron och sen rulla skivorna i kokos!

Mumma!  :P
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

Naturliv

• Södermanland
Jag tar en kopp te. Gärna fruktte.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Midvinter

• Dalarna
Vilken spännande tråd! Det här blir långt, men måste bara dela med mig :)

Beror förstås på vad som finns hemma för tillfället. Antingen äter jag havregryn/gröt/mysli/krossat knäckebröd med något mjölkliknande (Mjölk/sojamjölk/rismjölk/grädde blandat med vatten/yoghurt/etc) och vad som helst jag hittar som är sött, tex. Honung, sylt, oboypulver, socker och kakao, färsk eller torkad frukt, kaksmulor,  mm, eller så gör jag någon söt dricka som tex. Fruktsmoothie (gärna med marsipan i) eller något av recepten nedan:

Citronchoklad
Koka upp en kopp vatten. Ha i lite pressad citron eller lime och lös upp flera teskedar kakaopulver i det. (exakt hur mycket beror på smak och tycke, och vilket slags kakaopulver man har.) Krydda med en nypa chillipulver. (eller lägg i en bit färsk chilli när vattnet värms upp). Söta med honung.
En variant kan vara att använda rismjölk istället för vatten. Men vanlig mjölk riskerar att skära sig med citronen.

Choklad med kanel och gurkmeja
Blanda kakaopulver, mjölkpulver och socker så det fyller ungefär halva koppen. Blanda i en nypa chillipulver, ca 1 tsk vaniljsocker och ca ½ tsk gurkmeja. Koka 5 cm kanelstång i någon minut. Ta bort kanelstången och fyll resten av koppen med vattnet.

Ett experiment
Lägg en halv kanelstång i botten på en kastrull. Koka upp lite vatten och häll över kanelstången. Ställ en torr, ren kopp i kastrullen. Lägg 4-5 chokladpraliner i koppen. (Jag tog mocka praliner) Rör tills de har smält. (Vattnet ska inte koka, det ska bara vara varmt) Blanda i en rejält rågad tesked kakaopulver, en stor klick hasselnötsmör och lite gurkmeja. Blanda i så mycket kondenserad mjölk att geggan blir någorlunda flytande. Ta upp koppen ur kastrullen. Koka evt. Upp vattnet ännu en gång och fyll koppen med det. Ifall hasselnötsmöret är rent kanske man vill ha i lite extra socker. Använder man något nutellaliknande med mycket tillsatser behövs nog ingen extra sötning.
(Ifall nån undrar, så hade de utförsäljning på chokladkartonger med utgånget datum, så jag laddade upp)

”Vanlig” varm choklad
Blanda kakaopulver, mjölkpulver, mandelpulver eller mandelessens, vaniljsocker, socker och evt. Lite chilli så ungefär halva koppen blir full. Ha i kokande vatten till lagom styrka och konsistens. Rör tills det har löst sig. Njut!
En del, eller allt av kakaopulvret och sockret kan gärna ersättas med mörk, smält choklad. Då ska chokladen smältas först, och sen ska resten röras i lite i taget. Annars kan det bli grynigt.

Hasselnötsdryck
Värm upp ca ¾ kopp sojamjölk. Rör ner ordentligt med hasselnötsmör i mjölken. Fyll resten av koppen med minimjölk. (man kan säkert använda vilken som helst sorts mjölk, sojamjölk och minimjölk råkade vara vad jag hade hemma). Jag tog ”Økologisk chokolate spread” som var väldigt söt och som trots namnet innhåller mera hasselnötter än choklad. Har man tillgång till rent osötat smör är det nog gott med honung eller farinsocker och kanske lite kakao i.

Varm mjölk
Koka upp mjölk, sojamjölk, rismjölk eller liknande, eller blanda mjölkpulver med uppkokat vatten. Låt den vara som den är eller smaksätt med tex. Favoritteet, en kanelstång, kardemummafrön, kummin, mandelessens, ingefära eller vaniljsocker. Söta med honung, farinsocker, sirap eller vad som råkar finnas hemma. Kan försås göras med vatten också.

Nästa experiment blir nog att göra någonting med kardemumma, kummin, ingefära eller muskot. Kanske lite kaffe också.

Märks kanske att jag är chokladberoende och att färsk mjölk är ganska dyrt där jag bor...
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 2 användare
ärt, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser