Vilken spännande tråd! Det här blir långt, men måste bara dela med mig

Beror förstås på vad som finns hemma för tillfället. Antingen äter jag havregryn/gröt/mysli/krossat knäckebröd med något mjölkliknande (Mjölk/sojamjölk/rismjölk/grädde blandat med vatten/yoghurt/etc) och vad som helst jag hittar som är sött, tex. Honung, sylt, oboypulver, socker och kakao, färsk eller torkad frukt, kaksmulor, mm, eller så gör jag någon söt dricka som tex. Fruktsmoothie (gärna med marsipan i) eller något av recepten nedan:
Citronchoklad
Koka upp en kopp vatten. Ha i lite pressad citron eller lime och lös upp flera teskedar kakaopulver i det. (exakt hur mycket beror på smak och tycke, och vilket slags kakaopulver man har.) Krydda med en nypa chillipulver. (eller lägg i en bit färsk chilli när vattnet värms upp). Söta med honung.
En variant kan vara att använda rismjölk istället för vatten. Men vanlig mjölk riskerar att skära sig med citronen.
Choklad med kanel och gurkmeja
Blanda kakaopulver, mjölkpulver och socker så det fyller ungefär halva koppen. Blanda i en nypa chillipulver, ca 1 tsk vaniljsocker och ca ½ tsk gurkmeja. Koka 5 cm kanelstång i någon minut. Ta bort kanelstången och fyll resten av koppen med vattnet.
Ett experiment
Lägg en halv kanelstång i botten på en kastrull. Koka upp lite vatten och häll över kanelstången. Ställ en torr, ren kopp i kastrullen. Lägg 4-5 chokladpraliner i koppen. (Jag tog mocka praliner) Rör tills de har smält. (Vattnet ska inte koka, det ska bara vara varmt) Blanda i en rejält rågad tesked kakaopulver, en stor klick hasselnötsmör och lite gurkmeja. Blanda i så mycket kondenserad mjölk att geggan blir någorlunda flytande. Ta upp koppen ur kastrullen. Koka evt. Upp vattnet ännu en gång och fyll koppen med det. Ifall hasselnötsmöret är rent kanske man vill ha i lite extra socker. Använder man något nutellaliknande med mycket tillsatser behövs nog ingen extra sötning.
(Ifall nån undrar, så hade de utförsäljning på chokladkartonger med utgånget datum, så jag laddade upp)
”Vanlig” varm choklad
Blanda kakaopulver, mjölkpulver, mandelpulver eller mandelessens, vaniljsocker, socker och evt. Lite chilli så ungefär halva koppen blir full. Ha i kokande vatten till lagom styrka och konsistens. Rör tills det har löst sig. Njut!
En del, eller allt av kakaopulvret och sockret kan gärna ersättas med mörk, smält choklad. Då ska chokladen smältas först, och sen ska resten röras i lite i taget. Annars kan det bli grynigt.
Hasselnötsdryck
Värm upp ca ¾ kopp sojamjölk. Rör ner ordentligt med hasselnötsmör i mjölken. Fyll resten av koppen med minimjölk. (man kan säkert använda vilken som helst sorts mjölk, sojamjölk och minimjölk råkade vara vad jag hade hemma). Jag tog ”Økologisk chokolate spread” som var väldigt söt och som trots namnet innhåller mera hasselnötter än choklad. Har man tillgång till rent osötat smör är det nog gott med honung eller farinsocker och kanske lite kakao i.
Varm mjölk
Koka upp mjölk, sojamjölk, rismjölk eller liknande, eller blanda mjölkpulver med uppkokat vatten. Låt den vara som den är eller smaksätt med tex. Favoritteet, en kanelstång, kardemummafrön, kummin, mandelessens, ingefära eller vaniljsocker. Söta med honung, farinsocker, sirap eller vad som råkar finnas hemma. Kan försås göras med vatten också.
Nästa experiment blir nog att göra någonting med kardemumma, kummin, ingefära eller muskot. Kanske lite kaffe också.
Märks kanske att jag är chokladberoende och att färsk mjölk är ganska dyrt där jag bor...