Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Form för knäckstensplattor.  (läst 4207 gånger)

Rosten

• Närke
Form för knäckstensplattor.
« skrivet: 18 feb-09 kl 14:34 »
Jag skulle behöva en massa knäckstenar till några stödmurar. I dag ligger det telefonstolpar. :'(
Någon som gjort en form och gjutit egna knäckstenar?
Vad för material byggde ni formen i och hur såg den ut?

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Form för knäckstensplattor.
« Svar #1 skrivet: 18 feb-09 kl 14:46 »
Matrialvalet om du ska göra många är en form av stålplåt som du smörjer mellan användningen ? Men att gjuta denna mängden själv är ju både tidskrävande och dyrare än att köpa dom färdiga .  Du skulle kunna göra en form där du gjuter 10 åt gången iofs men även det skulle ge dig jobb till döddagar

Det går inte att ekonomiskt och tidsmässigt konkurera med köpt sten :(

Jag rekomenderar dig istället att gjuta stödmurarna och då istället mönstra yttre formplyfan så att det ser ut som skåror i ytterväggen görs lätt med lite hyvlad list som du smörjer med tex diesel innan gjutning
En god vän men en usel kärlek

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 19 feb-09 kl 07:09 »
Jag räknar med att gjuta några stycken åt gången. Har inte räknat på hur många som det blir på en blandning i betongblandaren.

Nog tror jag att det blir billigare att gjuta själv än att köpa. Dom är ju svindyra och jag räknar med att göra en gjutning varje kväll efter jobbet. Vilket inte tar så långt tid då allt ändå står framplockat.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 feb-09 kl 08:08 »
Visst tusan kan man slippa undan med en hel del pengar om man har "spilltid" och intresse att gjuta själv. Jag gissar att det kan bli upp till 75% mindre pengar involverat.

Är det riktigt många, så inhandla ett antal stenar, där du snor designen. 

Sedan finns det "flytande gummi" som du kan göra en form med ett vettigt antal sammanhängande formar.

Det brukar vara ett uretan-preparat eller naturgummi som man börjar med att måla de stenarna och ett plant mellanrum. Sedan fyller man på bulk för stabilitet.
Formen ska ha en viss böjlighet för att lätt kunna avlägsna den.

« Senast ändrad: 19 feb-09 kl 08:33 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tankspridd

« Svar #4 skrivet: 19 feb-09 kl 09:25 »
Jag räknar med att gjuta några stycken åt gången. Har inte räknat på hur många som det blir på en blandning i betongblandaren.

Nog tror jag att det blir billigare att gjuta själv än att köpa. Dom är ju svindyra och jag räknar med att göra en gjutning varje kväll efter jobbet. Vilket inte tar så långt tid då allt ändå står framplockat.

Du kan omöjligt konkurera med köpta tyvär :(  Cement blir billigare i bulk och i bulk handlar mycket får privat personer pga lagringsmöjligheter . Inte nog med det Så privat kan man aldrig producera den volymen iom att man som privatperson varken har vibrobord eller sådana formar eller en cementblandare som sväljer den volymen . Sen handlar det givetvis om hur mycket du värderar din egen tid ?

En pensionär skulle kunna komma undan prismässigt ( Alternativt en familj som offrar sin semester på att gjuta ) Men som sagt allt handlar om hur man värderar sin egen tid

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 feb-09 kl 09:40 »
Du kan omöjligt konkurera med köpta tyvär :(  Cement blir billigare i bulk och i bulk handlar mycket får privat personer pga lagringsmöjligheter . Inte nog med det Så privat kan man aldrig producera den volymen iom att man som privatperson varken har vibrobord eller sådana formar eller en cementblandare som sväljer den volymen . Sen handlar det givetvis om hur mycket du värderar din egen tid ?

En pensionär skulle kunna komma undan prismässigt ( Alternativt en familj som offrar sin semester på att gjuta ) Men som sagt allt handlar om hur man värderar sin egen tid

Dygnet har demokratiskt 24 timmar för oss alla. Man ska inte förutsätta att all verksamhet som sparar pengar är olönsamt, bara för att det "ger låg lönsamhet".

Man ska inte heller se "fritid" som en tid att slappa eller betala för att den ska gå.

Sysselsättning på icke lönearbetstid kan man slänga pengar på, utan att lönsamhetstänkande kommer in, gör man sen något hemma, som kan betraktas som ekonomiskt, kommer genast kalkylen fram.

Ska nu en kalkyl göras, och det är väl rimligt om man tycker att jobbet är en uppoffring, och inte ger någon tillfredsställelse.

Har någon  SEK 150/h  och därmed har ca en hundring över, ska man räkna på den hundringen, och även ta momsreduktionen.

När jag har gjutit block, har jag med en mycket liten kapitalinsats, därmed jobbat mycket "orationellt", gjort kanske 50 block de dagar jag lagt mest tid på det.   50 block kostar  ca 1250:-, min a kostnader var en dryg hundring.
Ca en tusing i besparing, det är inte pjokigt, om man inte som alternativ kan kränga ett hus och få 25 lakan.

Argumentet "Hur värderar du din tid"  är strikt ekonomiskt, har inte tanken fallit dig i att det kan vara roligt att gjuta?
« Senast ändrad: 19 feb-09 kl 09:42 av Skytten »

Tankspridd

« Svar #6 skrivet: 19 feb-09 kl 09:56 »

Dygnet har demokratiskt 24 timmar för oss alla. Man ska inte förutsätta att all verksamhet som sparar pengar är olönsamt, bara för att det "ger låg lönsamhet".

Man ska inte heller se "fritid" som en tid att slappa eller betala för att den ska gå.

Sysselsättning på icke lönearbetstid kan man slänga pengar på, utan att lönsamhetstänkande kommer in, gör man sen något hemma, som kan betraktas som ekonomiskt, kommer genast kalkylen fram.

Ska nu en kalkyl göras, och det är väl rimligt om man tycker att jobbet är en uppoffring, och inte ger någon tillfredsställelse.

Har någon  SEK 150/h  och därmed har ca en hundring över, ska man räkna på den hundringen, och även ta momsreduktionen.

När jag har gjutit block, har jag med en mycket liten kapitalinsats, därmed jobbat mycket "orationellt", gjort kanske 50 block de dagar jag lagt mest tid på det.   50 block kostar  ca 1250:-, min a kostnader var en dryg hundring.
Ca en tusing i besparing, det är inte pjokigt, om man inte som alternativ kan kränga ett hus och få 25 lakan.

Argumentet "Hur värderar du din tid"  är strikt ekonomiskt, har inte tanken fallit dig i att det kan vara roligt att gjuta?

När jag värderar min egen tid så jämför jag alltid med vad jag kunnat göra istället och som man också kan tjäna något på eller spara något på :) Således väljer man det som ger den största vinsten med den minsta insatsen av tid ;) 

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 feb-09 kl 10:15 »
När jag värderar min egen tid så jämför jag alltid med vad jag kunnat göra istället och som man också kan tjäna något på eller spara något på :) Således väljer man det som ger den största vinsten med den minsta insatsen av tid ;) 

Då har du inget mer lönsamt att göra än att vara på alternativ.nu?   

Jag hör dessa argument ofta, men man kan inte leve efter det, det skulle göra det väldigt mycket bättre att trycka i sig hamburgare och pizza än att laga mat.   Det skulle aldrig vara lönsamt för en privatperson att äga ett fordon eller titta på Tv, eller ens någon gång ligga på stranden.

Det hela fungerar inte och är trist.  Resonemanget är en av vår civilisations illusoner,  Homo Economicus Imitatus, med många retarderande funktioner.   

Tankspridd

« Svar #8 skrivet: 19 feb-09 kl 10:26 »
Nä just nu har jag en slapp period vilket jag unnar mig :D iofs var jag och tog rätt på lite asbest runt några rörböjar i går vilket ungefär var 1 timmes effektiv arbetstid men ack så lönsamt :)  Tyvär sitter jag på en drös komptid som inte fungerar att ta ut i pengar  :'( Å andra sidan använder jag den lediga tiden till att göra sådant jag annars förbiser som tex sociala kontakter

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 19 feb-09 kl 10:30 »
Kan ni sluta och bråka nu. ;D

Jag har tid som jag inte kan tjäna några pengar på. Samtidigt äger jag i princip inte en krona i extra kapital.

Så jag har 2 alternativ.

1 Gjuta själv.
2 Låta telefonstolparna var kvar.

Så hur dom skall se ut vat jag. Då jag redan har massor av knäcksten redan som förra ägaren har lagt ut.
Men jag vill ha lite tips om hur jag bygger formen/formarna. Vilket material, släppmedel, hur man knäcker dom mm. Utan att ta död på kroppen.

Tankspridd

« Svar #10 skrivet: 19 feb-09 kl 10:33 »
Har du tiden så svetsa ett formbord med förslagsvis 20 formar :) Bara att köra blandaren och sedan gjuta :) Formarna smörjer du med en billig olja typ diesel ...... Blanda och gjuta dessa 20 tar dig således en timme om dagen

Här köper du cement billigt i bulk http://www.trassbergscement.se   Mycket bra priser  och finns i bulk i förpackningar från 1050 kg till 50 kg :)  Bra företag och bra service
« Senast ändrad: 19 feb-09 kl 11:25 av Tankspridd »

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 19 feb-09 kl 11:25 »
Har du tiden så svetsa ett formbord med förslagsvis 20 formar :) Bara att köra blandaren och sedan gjuta :) Formarna smörjer du med en billig olja typ diesel ...... Blanda och gjuta dessa 20 tar dig således en timme om dagen
Är det bättre att bygga formen i stål än i trä/plyfa?
Det borde ju släppa bättre i stål.

Tankspridd

« Svar #12 skrivet: 19 feb-09 kl 11:28 »
 Plyfan ger sig efter ett antal gjutningar :( Bygger du tex gjutform i stålplåt så smörjer du bara dom lite lätt med tex diesel i en blomspruta . Sedan beror det ju givetvis på antalet du ska gjuta ? En plåtform är ju mer beständig än plyfa som ger sig efter ett par gjutningar

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 19 feb-09 kl 12:21 »
Plyfan ger sig efter ett antal gjutningar :( Bygger du tex gjutform i stålplåt så smörjer du bara dom lite lätt med tex diesel i en blomspruta . Sedan beror det ju givetvis på antalet du ska gjuta ? En plåtform är ju mer beständig än plyfa som ger sig efter ett par gjutningar

Då blir det formar i stål.
Jag borde kunna bygga formar med två formrum i så att jag får fram fyra färdiga knäckstenar i varje form.
Med betong i så borde det väga under 40 kg.

Om jag bygger tre formar så blir det alltså 12 stenar varje kväll. För inte behöver det torka mer än ett dygn?

Tankspridd

« Svar #14 skrivet: 19 feb-09 kl 12:30 »
Ett dygn räcker gott och väl för att det ska brinna :)

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 19 feb-09 kl 16:34 »
Googla på casting, stukatur, Det går att göra bra formar för  med flytgummi + uretanskum  som stöd.
Veholja kan du ha som släppmaterial.   Du kan ta bort formen efter en timme.

Blir inte så väldigt dyrt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser