Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plantera bärbuskar.  (läst 5602 gånger)

Lillis.

• Gäst
plantera bärbuskar.
« skrivet: 17 feb-09 kl 18:43 »
vilka ska jag satsa på, vilka bär ger mest vitaminer,mineraler mm ?

Rosten

• Närke
SV: plantera bärbuskar.
« Svar #1 skrivet: 18 feb-09 kl 13:43 »
Ingen aning men vinbär och hallon är lättodlade och går att använda till mycket.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-09 kl 13:46 »
HAVTHORN  skriker jag ut .....ell guttaperkavrål....

Lillis.

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 feb-09 kl 22:21 »
HAVTHORN  skriker jag ut .....ell guttaperkavrål....

är dom svårodlade?

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #4 skrivet: 23 feb-09 kl 18:37 »
Varför bara en sorts bärbuskar? Vinbär är billiga (30-50kr/st) och lättodlade (svarta är nog nyttigast och andvändbarast), havtorn mycket nyttiga, men vill gärna ha sandigt :( Havtornssaft är verkligen gott, även att grogga med ;) Hallon kräver lite mer men är godast, krusbär är oxå lättodlade. Bor du i zon 2-3 som kallast funkar björnbär.

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 25 feb-09 kl 18:21 »
Hej!
Det finns fler sorters bärbuskar.
Siverbuske
Buffelbär
Highbush Cranberry
Amerikanskt blåbär (High bush och Low bush )
Amerikanska tranbär
Kanadensisk fläder
Rosenkvitten
Kvitten
Mispel
Rönnhybrider
Saskatoon
Minikiwi
OSV
Av dessa arter finns det massor av namnsorter med olika smak. Jag håller desperat på att försöka samla så många sorter som möjligt men kommer bara att hinna med en liten bråkdel av vad som finns. Jag har ganska många olika sorters vinbär men det finns ca 900 sorter i den ryska genbanken. Är du någon gång i norra Skåne så är du välkommen att titta på vår samling.
MVH
Jan

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 feb-09 kl 19:31 »
Är du någon gång i norra Skåne så är du välkommen att titta på vår samling.
MVH
Jan

Var hittar man dig då?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Jan lindgren

« Svar #7 skrivet: 25 feb-09 kl 22:03 »
Hej!
Man hittar mig i Osby men vår demoodling har vi hos min kompis på Denningarums gård.  www.denningarumsgard.nu
Är du intresserad av att få lite guidning så får du skicka ett PM så åker jag dit. Vänta gärna tills senare i vår. Jag har nämligen en massa plantor hemma som ska ut och det kommer ett lass från England i mars.
MVH
Jan

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 feb-09 kl 23:49 »
Hej!
Det finns fler sorters bärbuskar.
Siverbuske
Buffelbär
Highbush Cranberry
Amerikanskt blåbär (High bush och Low bush )
Amerikanska tranbär
Kanadensisk fläder
Rosenkvitten
Kvitten
Mispel
Rönnhybrider
Saskatoon
Minikiwi
OSV
Av dessa arter finns det massor av namnsorter med olika smak. Jag håller desperat på att försöka samla så många sorter som möjligt men kommer bara att hinna med en liten bråkdel av vad som finns. Jag har ganska många olika sorters vinbär men det finns ca 900 sorter i den ryska genbanken. Är du någon gång i norra Skåne så är du välkommen att titta på vår samling.
MVH
Jan

Varför kanadensisk fläder? Är den bättre än den vanliga, eller är det bara för att testa? Det verkar som dom är nära släkt, men kanske bären är mera olika?

Jan lindgren

« Svar #9 skrivet: 26 feb-09 kl 09:54 »
Hej!
Kanadensisk fläder är intressant för att den är självsteril. Den blommar oftast efter europeisk fläder och sätter då inte bär. Plantan blir desperat och blommar hela sommaren. Det är bra om man vill använda blommorna.
MVH
Jan

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 feb-09 kl 10:59 »
Just ja, det är ju blommorna man använder på fläder, det hade jag glömt. Intressant att den fortsätter blomma, men det gäller ju att man bara har ett exemplar om jag förstår saken rätt?

Jan lindgren

« Svar #11 skrivet: 26 feb-09 kl 11:11 »
Hej!
Inte ett exemplar utan en klon:
MVH
Jan

Jan lindgren

« Svar #12 skrivet: 26 feb-09 kl 12:13 »
Hej!
I mars så ska jag få hem en europeisk fläder som verkar lovande.
Cae Rhes Iligwy : Fruits are large, green, with a gooseberry flavour.
MVH
Jan

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 26 feb-09 kl 13:27 »
Just ja, det är ju blommorna man använder på fläder, det hade jag glömt. Intressant att den fortsätter blomma, men det gäller ju att man bara har ett exemplar om jag förstår saken rätt?
Man använder bären också till exempelvis fläderbärssaft.
(som inte alls är lika gått som fläderblommssaft enligt min smak)

Jordhumlan

• Odling, djur och natur är bästa medicinen!
    • Skåne
rosenkvitten och saskatoon
« Svar #14 skrivet: 05 mar-09 kl 15:05 »
Hm, Jan Lindgren, jag är intresserad av att få tag på lite annorlunda rosenkvitten (mer storfruktiga/"matnyttiga", samt LÄNGTAR efter prova saskatoonsorter. Kan du tipsa om sorter du fått tag på och varifrån? Kanske du till och med har möjlighet att sälja plantor, eller nån annan?

Vet att man kan ev. få tag på från Finland, men sist jag läste nåt om det så var det problem numera med att få det till Sverige (det var ett tag sen jag läste det, har varit lite "off" från forumet pga jobb och barn).

Mvh
Lenapena i mitten av Skåne
Månskensbonde med sambo, tre härliga barn och en växande skara djur.
Ett underbart liv!

Jan lindgren

« Svar #15 skrivet: 07 mar-09 kl 17:29 »
Hej!
De rosenkvitten vi har får vi inte föröka eftersom de inte är släppta ut på markanden av Balsgård. Jag köper en hel del växter från www.agroforestry.co.uk  Det blir dyrt men de har många skojiga ätliga växter. På www.garden-shopping.de  kan du också hitta en del intressant. Hyfsade plantor och bra fraktpris.  Det är nog inga problem att ta hem plantor från Finland men frakten är blodig.
Jag får hem några saskatoon från England nästa vecka, så det går att få tag på dem. Jag ska också göra ett nytt försök att få hem plantor från Kanada. Eventuellt får jag åka dit och köpa dem.
Du får komma upp till norra Skåne i sommar och titta på vår demoodling. Du kanske hittar flera sorter som du skulle vilja prova.
MVH
Jan

Jordhumlan

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 08 mar-09 kl 09:37 »
Tack för info, Jan!

Jag kontaktade Blomqvist och har fått veta att det numera går bra att sända till Sverige, de kör till Umeå istället för Haparanda Bussgodsstation (som tydligen var anledningen till problemet). Fast har inte fått veta fraktkostnaden... Ska be om det. Blomkvist har rosenkvittensorten 'Cido', har du nån erfarenhet av den?

Ska också kolla upp länkarna du gav mig.

Vore kul att se er odling! Få återkomma om det närmare sommarn.

Mvh
Lenapena

Ett underbart liv!

Jan lindgren

« Svar #17 skrivet: 08 mar-09 kl 11:51 »
Hej!
Det är nog billigare att ta Cido från Tyskland.
MVH
Jan

Jan lindgren

« Svar #18 skrivet: 08 mar-09 kl 17:59 »
Hej!
Jag har köpt Cido av  www.eggert-baumschulen.de   för 8,95 Euro.
MVH
Jan

Jordhumlan

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 08 mar-09 kl 21:29 »
Aha, tack för det, Jan. Ska kolla upp det.

Mvh
Lenapena
Ett underbart liv!

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser