Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets vedklyvning har börjat.  (läst 41781 gånger)

andtol

• Gäst
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #40 skrivet: 19 maj-09 kl 08:34 »
Jag har stjälpt in en massa ved i det gamla hönshuset. Men igår när jag lyfte på en del vedträn kände jag att de var ordentligt fuktiga. Jag får nog plocka ut en del så det torkar bättre och framför allt inte går mögel eller ruttnar!

bo_i_dala

« Svar #41 skrivet: 06 jul-09 kl 19:11 »
Hej alla Vedhuggare!!

Några viktiga saker att komma ihåg:
-Ur ändträ transporteras vatten ut 20 ggr snabbare än genom barksidan, vare sig det finns bark eller ej.
- Ved bör torka två säsonger.
- Låt inte veden ligga direkt mot marken.
- Klyvd ved torkar mer än dubbelt så fort som oklyvd.
-Utomhuslagrad ved (och lagrad i ouppvärmda lokaler) kommer ner till 18-20% fukthalt.
- Försök att lagra veden en tid i pannrum eller motsvarande( då kommer veden ner tll 8% fukthalt.

MVH bo_i_dala

stedevil

« Svar #43 skrivet: 05 aug-09 kl 09:23 »
Jag börjar oxå denna vecka, Skånes döda almar utspridda i ett par kommuner väntar.

Hur är det med dem, är det fritt att plocka om de inte står på privat mark?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #44 skrivet: 05 aug-09 kl 09:53 »
Hur är det med dem, är det fritt att plocka om de inte står på privat mark?

Nej.

Rosten

• Närke
« Svar #45 skrivet: 04 apr-10 kl 20:42 »
Förra årets vedklyvning började den 15 februari.
Årets vedklyvning har blivit väldigt försenat pga all snö.
Men nu är det äntligen på gång. Nytt för i år än en 4 meters transportör som köptes på en auktion förra sommaren.
Förra året så värkte underarmarna i flera veckor efter allt kastande. Men nu hoppas vi att det är slut med det.
Så här kommer en liten film från idag då vi satte släkten i arbete.
2009-12-05 065.avi

Skytten

• Skåne
« Svar #46 skrivet: 04 apr-10 kl 20:57 »
Jag har ca 60 kubik travad övergrovt, mest alm.  Det bör bli  ca 120 kubik stjälpt mått klyvt.
Började för en dryg vecka sen, och har fixat drygt 30 kubik stjälpt.  En dryg  tremeters stock på meterdiameter eller mer, blir en stor hög klyvd ved. 36 tums svärd på motorsåget, ständigt bruk av oljepumpen krävs för att ta sig igenom en så gott som torr alm.
Klyven i vertikalt läge för de tunga skivorna för grovklyvning till mindre bitar, sen i vertikalt läge för finklyvning.  Alla 25 tonnens tryckkraft behövs på de mest vridna styckena.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 04 apr-10 kl 21:11 »
Jag har ca 60 kubik travad övergrovt, mest alm.  Det bör bli  ca 120 kubik stjälpt mått klyvt.

Det gäller att lägga upp rejäla förråd för att klara dom hårda skånska vintrarna  ;D

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #48 skrivet: 04 apr-10 kl 21:17 »
Tog reda på några granar i höstas som jag redan då kapade upp med motorsågen och har fått ligga under några takplåtar under vintern. Dessa är nu kluven med min nya kompis, Fiskars största klyvyxa. Den rekommenderas verkligen! Även de kvistigaste granbitar klövs utan större problem.

Nu är problemet att resten av veden kräver vedkap och för att den ska komma fram måste en halvmeter snö tina bort  >:( Men min 20kubiks vedbod är i varje fall nästan fylld till hälften nu.

Huggorm

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 04 apr-10 kl 21:20 »
Tog reda på några granar i höstas som jag redan då kapade upp med motorsågen och har fått ligga under några takplåtar under vintern. Dessa är nu kluven med min nya kompis, Fiskars största klyvyxa. Den rekommenderas verkligen! Även de kvistigaste granbitar klövs utan större problem.

Är det den med plastskaft? I såna fall håller jag med, det är en riktigt bra yxa. Jag har använt min i flera år nu, och den funkar ruskigt bra.

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 04 apr-10 kl 21:48 »
Började för en dryg vecka sen, och har fixat drygt 30 kubik stjälpt.  En dryg  tremeters stock på meterdiameter eller mer, blir en stor hög klyvd ved. 36 tums svärd på motorsåget, ständigt bruk av oljepumpen krävs för att ta sig igenom en så gott som torr alm.
Klyven i vertikalt läge för de tunga skivorna för grovklyvning till mindre bitar, sen i vertikalt läge för finklyvning.  Alla 25 tonnens tryckkraft behövs på de mest vridna styckena.
Vi kommer att såga och klyva ca 48 kubik travad blandved.
Om du skall klyva 60kubik så antar jag att du skall sälja en del.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #51 skrivet: 04 apr-10 kl 21:57 »
Är det den med plastskaft? I såna fall håller jag med, det är en riktigt bra yxa. Jag har använt min i flera år nu, och den funkar ruskigt bra.
Japp, den är det. Perfekt med skaftet när man kör "bildäcksmodellen" då man inte behöver vara rädd att skada skaftet på de andra kubbarna. Eller att man av samma anledning kan slå på "bakkanten" av kubben och då inte behöva riskera bensår om man missar.

Skytten

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 04 apr-10 kl 22:00 »
Det är inte bara till mig själv, jag behöver kanske 30 kubik, och en granne ungefär 20 kubik.
En del av veden kan bli valuta, en vedeldande med traktorgrävare finns, och jag har  behov av att få sådant arbete utfört, så det kan bli deal av det.
Om jag skulle få ved för ett par år, så är det ju annars OK. Jag brukar ligga på den säkra sidan, vem vet om man tillfälligt inte ett år kan pga tidsbrist eller sjukdom fixa vinterns ved, och det är alltid surt att betala högsta dagspris.
Dyker det upp mer ved till lågt pris eller rentav gratis, är jag på hugget.
Jobbigt värre att hantera grova stockar, men jag tycker faktiskt om att såga och klyva, ett minst sagt billigt nöje, och man håller sig i trim.

Vi kommer att såga och klyva ca 48 kubik travad blandved.
Om du skall klyva 60kubik så antar jag att du skall sälja en del.

Huggorm

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 04 apr-10 kl 22:19 »
Jobbigt värre att hantera grova stockar, men jag tycker faktiskt om att såga och klyva, ett minst sagt billigt nöje, och man håller sig i trim.

Håller absolut med, men även fällningen är ett nöje. Särskilt om det är träd som står lite dumt till och måste fällas åt något speciellt håll, då blir det en utmaning.

Själv skall jag leverera 20 kubik, som beställdes och betalades redan i höstas

Skytten

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 04 apr-10 kl 22:29 »
Jo svåra träd är kul, man får ved och ofta en bra peng.  Drulleförsäkringen går på 1500/år.
Tog en svår stor björk i Staffanstorp, och största problemet var åskådarskaran, att få dem att begripa att man måste hålla sig en bit ifrån. Jag tog det uppifrån bit för bit, då det var i ett tätbebyggt villaområde.  Jag hörde uppdragsgivaren när han pratatde i sin mobil, "Jou de gaur bra som satan, han ä som en apa i trät".

Håller absolut med, men även fällningen är ett nöje. Särskilt om det är träd som står lite dumt till och måste fällas åt något speciellt håll, då blir det en utmaning.

Själv skall jag leverera 20 kubik, som beställdes och betalades redan i höstas

_ingemar_

« Svar #55 skrivet: 04 apr-10 kl 22:34 »
min ved för kommande vinter blev jag klar med i höstas  ;D, iofs ca 4-5 m³ har den bara till braskaminen

andtol

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 05 apr-10 kl 08:19 »
Jag har också en sån Fiskars. Kanonyxa!

Min vedhuggning är nästan slut för i år. Har ca 20 kvm staplat. Det sista kommer dock dröja, det är så mycket annat roligt att göra nu när snön har försvunnit! ;)

Rosten

• Närke
« Svar #57 skrivet: 05 apr-10 kl 09:30 »
Dom grova stockarna sågar jag 30 cm långa.
Dom blir perfekt till kamin i verkstaden.
Klenare stockar sågar jag 55-70cm.
Pannan är 75cm djup.

Rosten

• Närke
« Svar #58 skrivet: 05 apr-10 kl 09:37 »
Ingen mer som har vedhuggarbilder och filmer?
Alltid kul att se hur andra har det.

En bekant till mig har byggt ett fyrkantigt torn som han fyller på uppifrån med hjälp av en hembyggd transportör.
Fördelen är att han alltid får den torraste veden längst ner vid dörrarna.
Det blåser också rätt igenom tornet så veden torkar snabbt.
Själv så har jag aldrig sett något liknade förut.

andtol

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 07 maj-11 kl 19:28 »
Årets vedklyvning är nästan slut. :)

Rosten tyckte vi skulle uppväcka den här tråden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser