Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets vedklyvning har börjat.  (läst 36891 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #20 skrivet: 18 feb-09 kl 09:34 »
måste få bidra med en anonns jag nyss hittade i hemtrakterna, då åker veden hem med ett hujj, en av mina topp tio fordon ,http://http://www.blocket.se/vi/20327681.htm?ca=22_s

Vi hade förut en BM Buster 400 med skogskedjor. Den gick fram i skogen som värsta stridsvagnen.

torpargubbe

  • Gäst
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #21 skrivet: 18 feb-09 kl 09:48 »
här var det lite vedsågning några sekunder in i filmen ;Dhttp://

karloskar

  • Inlägg: 4
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #22 skrivet: 18 feb-09 kl 10:06 »
Man kan ju låta träden växa te sig lite, å sen använda denna!  8)

Steam Driven Log Saw -

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #23 skrivet: 18 feb-09 kl 10:09 »
måste få bidra med en anonns jag nyss hittade i hemtrakterna, då åker veden hem med ett hujj, en av mina topp tio fordon ,http://http://www.blocket.se/vi/20327681.htm?ca=22_s


Hm, får fundera på om jag ska visa sambon den eller inte. Införskaffar vi något liknande tycker han kanske det är överflödigt med en nordsvensk :-\
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #24 skrivet: 18 feb-09 kl 11:38 »
En del av travarna förevisas :)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torpargubbe

  • Gäst
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #25 skrivet: 18 feb-09 kl 12:46 »
är det månne en kaninbur i förgrunden ;D skytten .

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #26 skrivet: 18 feb-09 kl 12:58 »
Nej där brukar det bo dvärghöns på sommaren.

Men jag funderar på att skaffa några hushållskaniner nångång, om nåt år eller så.
Det är ca 50 år sen jag hade kaniner, får nog repetera slakt, med någon kunnig först.

är det månne en kaninbur i förgrunden ;D skytten .
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #27 skrivet: 23 feb-09 kl 18:16 »
Nu börjar det fylla på i vedförådet.

andtol

  • Gäst
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #28 skrivet: 23 feb-09 kl 18:35 »
Härligt att det går framåt!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #29 skrivet: 19 apr-09 kl 20:21 »
Nu kom äntlingen det andra lasset.

Huggorm

  • Gäst
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #30 skrivet: 19 apr-09 kl 21:40 »
Leta noga så kanske det finns någon alstock i lasset

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #31 skrivet: 19 apr-09 kl 21:43 »
Jag har redan kollat med min vedleverantör om han har någon al.
Så med lite tur skall han hugga ner några träd längre fram i vår.
Dom får jag hämta med släpkärra.

andtol

  • Gäst
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #32 skrivet: 20 apr-09 kl 10:50 »
Skönt att årets vedklyvning är över. Förhoppningsvis räcker årets ved en bit in på nästa år också. Och kanske ska jag sälja en del.

Fast vid stugan nere i Blekinge har jag fått löfte om att ta hand om de bokträd som har torkat så det blir en del jobb med det också. Det är inte så mycket brännvärde i dem men det är i alla fall lite. Lite ek, al och lönn är det nog också.

louise

  • Gäst
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #33 skrivet: 20 apr-09 kl 17:08 »
Gaah! Min är inte alls färdig, jag får psykbryt över snigelfarten, å oroar mig över att det sista inte kommer hinna torka.

Jag är igenom en trdjedel tror jag, och då har jag stått 2- 4 timmar om dagen sedan påskas. Men jag är iallafall snart igenom hög nr 1.

Men 2:an har mkt tjockare timmer. Den har legat sen förra vintern utan regnskydd. Om jag kapar rubbet i kubbar först, å torkar ute, gör det nån nytta? Eller måste det vara klyvt för att torka? Grejen är att klyven står inne, och de sista hörnorna i vedboden är inte så blåsiga som där jag lägger hög nr 1 (som för övrigt troligen redan är torr eftersom det är småpinnar som också legat sen förra vintern).

Huggorm

  • Gäst
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #34 skrivet: 20 apr-09 kl 19:03 »
Det torkar mest genom ändträt, så det borde göra gott att kapa i kubbar. Har stockarna legat sedan förra vintern så sitter nog barken löst så du lätt kan pilla bort den, så torkar det ännu fortare

louise

  • Gäst
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #35 skrivet: 20 apr-09 kl 19:19 »
Va? gör det? Jag trodde det viktiga var att klyva, eftersom barken hindrar torkning. Å att kaffeved (småpinnar med bark) fan aldrig torkar.

Men isåfall så "kubbar" jag först alltihop, å sen klyver lite i lugn och ro efterhand.

Huggorm

  • Gäst
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #36 skrivet: 20 apr-09 kl 19:45 »
När man torkar sågat virke brukar man täcka ändträt med lim eller liknande, annars torkar det för fort och spricker. Men det är också sant att kluven ved torkar snabbare än runda pinnar med bark. Allt hjälper, men ändträt släpper ifrån sig fukt lite bättre än sidorna

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #37 skrivet: 27 apr-09 kl 19:36 »
Sen ska det tydligen hjälpa att stapla det kluvna virket med barken nedåt.
Åtminstone enligt Bertil Thyr på Skogsstyrelsen, han sa det i nåt trädfällarprogram på Kunskapskanalen.
Han brukar veta vad han talar om, åtminstone när det gäller sånt som har med skog att göra.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #38 skrivet: 27 apr-09 kl 19:59 »
Barken nedåt om du har tak, annars barken uppåt.  Har man framförhåll och eldar tvåårsved, är det torrt även det oklyvna småa.
Jag har kollat med obarkad bok, 30cm diameter och 40 cm lång, den blir helt torr på två somrar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

panzerfaust

  • Gäst
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #39 skrivet: 18 maj-09 kl 16:46 »
Nu är det några björkstockar kvar som ska sågas upp och sen är det bara att klyva upp allt till fågelsång, sen får det ligga ute och torka tills den nya vedboden står på plats.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 4 användare (1 dolda)
Vildmarksmannen, camilla silwing, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser