Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Årets vedklyvning har börjat.  (läst 41839 gånger)

Rosten

• Närke
Årets vedklyvning har börjat.
« skrivet: 15 feb-09 kl 23:08 »
Då solen lyste från klar himmel och det var absolut vindstilla så passade vi på att börja med årets vedklyvning.
Räknar med att klyva ca 45 kubik i år.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Årets vedklyvning har börjat.
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 08:03 »
Stackars barn  ;D ;)

När far började med veden, då passade man på att sticka illa kvickta.. usch va trist det var. Hoppas på att köpa den sista veden i närheten till nästa vinter då huset förhoppningsvis har en panna.. = går åt 2/3 mindre ved..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Sedum

• Älskar trädgård
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 08:14 »

Här har det precis börjats med att fälla träd ....men jag behöver bara 10-15 m3   

Att klyva ska jag göra när vårsolen är varmt nog ,så man får solbränna i ansiktet.

Dessutom kommer goda vänner och hjälper till en lördag  och då får dom mat och dryck.....och inte minst  samtal,och då blir detta tråkiga arbete genast mycket roligare

Lycka till med årets   vedhantering

hälsningar    Roland     ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

kanka

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 08:40 »
Äntligen dags för veden. Här får vi nog vänta nån månad till tror jag, idag har vi 25 minusgrader brrr...

Jag tycker att det är otroligt härligt att jobba med veden, det ger så många plusvärden: värme, motion

samvaro och mycket mindre elräkning. Ett annat plus är ju att det blir så fint i skogen då det mest är

röjningsved.

Hälsningar till alla vedarbetare
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 08:58 »
Jag börjar oxå denna vecka, Skånes döda almar utspridda i ett par kommuner väntar.

Jag klyver oftast vid fället för att lättare få hem det med moppen.
De är till stor del redan torra, så det går lätt att använda det redan nästa vinter.

Jag har ved till åtminstone 2012, men det finns några i bekantskapskretsen som behöver mer ved, och har svårt att få ihop till pengar till det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 10:21 »
Jag har ved till åtminstone 2012, men det finns några i bekantskapskretsen som behöver mer ved, och har svårt att få ihop till pengar till det.
Vi har ved så det räcker nästa år. Veden jag klyver nu skall användas 2010-2011

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 18:54 »
Stackars barn  ;D ;)

När far började med veden, då passade man på att sticka illa kvickta.. usch va trist det var.

Min farsa satte yxan i händerna på mig innan jag fyllde 10 och motorsågen när jag fyllde 12. Det blev mitt uppdrag att hålla huset med ved, och det trivdes jag bra med. Jag hugger fortfarande mer än gärna ved och måste nog bygga ny vedbod för att få plats med allt  ;D

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 19:22 »
Jag och min bror stod  varenda eftermiddag och sågade veden med ett handsåg, en i var ände av såget, vi var sex och sju år, vi sågade all ved.
Far högg den dock.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lasse.O

« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 00:16 »
huggorm du behöver inte bygga ny vedbod ta den med dig till oss och här kan du få hugga ved så mycket du vill ;)

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 17 feb-09 kl 07:09 »
Min farsa satte yxan i händerna på mig innan jag fyllde 10 och motorsågen när jag fyllde 12. Det blev mitt uppdrag att hålla huset med ved, och det trivdes jag bra med. Jag hugger fortfarande mer än gärna ved och måste nog bygga ny vedbod för att få plats med allt  ;D
Vi har 3 olika ställen där vi förvarar veden. Den på bilden rymmer 84 kubik. Den riktiga vedboden rymmer ca 50 kubik och sedan har vi en plats för riktigt sur ved som rymmer 15 kubik. Så vi tömmer ett ställe och fyller på dom andra ställena. På så sätt kan vi lagra veden flera år.

I år så kommer vi att hugga ca 45 kubik. Vi köper veden av en bonde som kör hit den på en timmerbil. Timmerbilen rymmer ca 23 kubik. 2 bilar går att hugga men 3 bilar blir fruktansvärt tråkigt. Då tar det aldrig slut.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 feb-09 kl 08:03 »
Vad jag blir avundsjuk på er som tycker om att hålla på med veden och blir klara i tid :(
Här är det en evighetsroman, mest pga brist på tid...
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

andtol

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 feb-09 kl 11:32 »
Jag försöker hinna med att hugga så att det räcker gott och väl nästa år och dessutom en bit in på nästa år.

Men jag vet inte hur mycket ved som egentligen går åt. ;)

Fast jag ska försöka ladda upp med runt 40 kubik så det borde räcka gott och väl.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 17 feb-09 kl 14:32 »
Vad jag blir avundsjuk på er som tycker om att hålla på med veden och blir klara i tid :(
Här är det en evighetsroman, mest pga brist på tid...
Blir man inte klar tidigt så hinner man inte med odlingen av frön inomhus och i växthuset.

andtol

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 feb-09 kl 20:49 »
Blir man inte klar tidigt så hinner man inte med odlingen av frön inomhus och i växthuset.
Det är väl mitt mål i år, hugga så mycket ved att man ska slippa göra något förrän nästa år.

Sedum

• Älskar trädgård
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 18 feb-09 kl 07:07 »
Jag känner mig så rik när veden är staplat och klar.......vet att jag klara mig   även om det blir värsta vintern i  mannaminne.

Så därför har veden högsta prioritering.

Det värsta vore om jag skulle behöva snåla med ved  .....det är så skönt att kunna ha 25 grader när man är lite trött o frusen  eller elda upp i en vedeldad bastu

För mig är det lite som en drog att hålla på med veden...och desto mer desto bättre.

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 18 feb-09 kl 07:14 »

Största problemet här är att få hem veden från skogen, men kompisen på granngården har köpt en skogsvagn med kran så han ska hjälpa oss i år. Har man det väl hemma är det inga problem, det är asandet från skogen som tar så mycket tid.
Hm, jag har redan börjat med fröodlingen :-[

Jag känner mig så rik när veden är staplat och klar.......vet att jag klara mig   även om det blir värsta vintern i  mannaminne.

Jag känner mej också rik när vedförrådet är påfyllt. Det gör jag av allt som naturen ger, Bär, svamp osv :)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 18 feb-09 kl 09:04 »
Ingen mer som har "vedbilder" från årets vedhuggning/sågning.

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 18 feb-09 kl 09:10 »
Ingen mer som har "vedbilder" från årets vedhuggning/sågning.

Jag har ett antal sådana här småhögar liggande där jag tagit ner träd i vinter. Skall åka runt och plocka upp dom så fort snön töar bort. Inte är det mycket i jämförelse med dina mängder, men för en stackare som bara behöver lite att värma en mindre stuga med är det inte så illa  ;D

torpargubbe

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 18 feb-09 kl 09:19 »
måste få bidra med en anonns jag nyss hittade i hemtrakterna, då åker veden hem med ett hujj, en av mina topp tio fordon ,http://http://www.blocket.se/vi/20327681.htm?ca=22_s

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 18 feb-09 kl 09:33 »
måste få bidra med en anonns jag nyss hittade i hemtrakterna, då åker veden hem med ett hujj, en av mina topp tio fordon ,http://http://www.blocket.se/vi/20327681.htm?ca=22_s

Om inte annat lär den höja ägarens anseende i bygden med flera hundra procent :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

781 gäster, 1 användare
peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser