Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta egen snickerifirma.  (läst 8715 gånger)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Starta egen snickerifirma.
« skrivet: 15 feb-09 kl 18:49 »
Hej!

Sitter här och funderar lite på att starta en egen snickerifirma. Men jag har ingen aning om hur man går till väga, eller hur mycket en sådan firma skulle kunna tänkas kosta, vad man som egen företagare har för utgifter osv. Någon som har svar på mina funderingar?

Firman hade jag tänkt skulle göra lite mindre byggjobb, t.ex. bygga altaner, mindre tillbyggen, renoveringar, med mej själv som enda anställd.

Tack på förhand för svar!

Ha en fin dag!
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Huggorm

• Gäst
SV: Starta egen snickerifirma.
« Svar #1 skrivet: 15 feb-09 kl 18:59 »
Det är väll bara att skaffa en F-skattesedel och sätta igång i stort sett. Hur dyrt det blir beror på hur mycket verktyg och utrustning du behöver köpa. Sedan börjar du med lite mindre projekt så det börjar rulla in pengar innan du behöver köpa in riktigt stora mängder material. Lokal behöver man egentligen inte, om man vill så klarar man sig med att ha garaget som lager för det nödvändiga.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 22:22 »
Börja med att ringa skattemyndigheten  ;)

Om du skriver "starta eget" på google så får du massor av tips.
Landsflykting i storstan...

ulfg

« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 23:15 »
Gå lite korta kurser och föreläsningar om mest revision och marknadsföring, det är matnyttigt. Arbetsförmedlingen kan tipsa om vad det anordnas i din kommun, det är oftast ganska mycket. Utveckla många kunder, fastna inte hos en eller ett par. Gör aldrig några dåliga jobb i början. Lär dig att prata och ta folk, det är viktigt. Ta reda på priserna i ditt område och lägg dig lågt i början men inte under. Bli kompis med andra kollegor och gör jobb tillsammans med dem när det är läge för det på större objekt. En kund kan behöva mer än en hantverkare.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Lasse.O

« Svar #4 skrivet: 15 feb-09 kl 23:52 »
Hallå blivande konkurent/sammarbets partner ;)
Börja med som man sagt skattemyndigheten för f-skattsedel.
Sedan när det är klart är det bara att gasa.
Det är du själv som bestämmer kostnader.Förutom skatten. här kommer det roliga du ska redan nu tala om vad du kommer att tjäna, så det är bara att glo i kritallkulan och skåda in i framtiden. Men sedan rullar det på. Jag har nu hållit mig vid liv i 8år.
köp inte på dig för mycket och passa dig för krediter...Kredit bra lösning för stunden men det kommer en dag då allt ska betalas.
Lite små dåliga erfarenheter av privatpersoner så ta ALLTID ut material i förskott ligg inte ut med för stora belopp det kan svida....Min lärdom >:( Behöver inga lokaler om du inte bor i en 1:a med kokvrå då kan det bli lite trångt.
Tänk på att om du blir inhyrd av annat byggföretag gäller omvänd momsredovisning du fakturerar ej med moms till denna utan det gör han mot sin kund. Men allt detta kan en bra revisor. Du kan sköta allt detta själv men jag finner det tryggare med revisor min kostar ca 1000 var 3:e månad det är ändringar där oxå med redovisning för oss små.Men som sagt det sköter min revisor.
Har du fler frågor eller om jag svarat helt galet så är du välkommen att höra av dig till mig,så får vi se om jag kan hjälpa till.
Lycka till.
MVH Lasse.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 01:07 »
Det är du själv som bestämmer kostnader.Förutom skatten. här kommer det roliga du ska redan nu tala om vad du kommer att tjäna, så det är bara att glo i kritallkulan och skåda in i framtiden. Men sedan rullar det på.
Man kan få lov att  slippa betala en i förväg uppskattad summa skatt, och i stället betala den faktiska summan. Men det kan krävas lite övertalningsförmåga  :-X

Lasse.O

« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 02:18 »
Man kan ju ändra sina uppifter hur mycket man vill höja sänka också vidare men för att anmäla sin start måste du talaom uppskattad inkomst. Det faktiska visar sig vid deklaration. Jag föredrar att medvetet betala in lite mer för att få tillbaka är roligare än som det blev ett år kvarskatt på över 30 000 då kunde jag hålla mig för skratt jag lovar.Man behöver inte övertala någon ringer man och pratar med dom så brukar iallafall jag inte några problem med dem.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 10:37 »
Då har dom ändrat reglerna sedan jag drev eget för några år sedan. Jag fick efter en del diskussion lov att slippa betala in en fast summa varje månad och istället betala in efter vad jag tjänat. Dom ville helst inte låta folk göra på det viset eftersom det lockade till skattefusk  ::)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 12:10 »
Gör aldrig några dåliga jobb i början.

::)
Håller väl inte riktigt med om att dåliga jobb skall göras över huvud taget  ;)  :P
Landsflykting i storstan...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 13:22 »
Byggbranschen är ju inte mycket att hoppa på just nu...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Lucidor

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 17:00 »
Tja, han kan ju passa på att tjäna så mycket det går medans det finns ROT-avdrag.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 17 feb-09 kl 07:06 »
Tja, han kan ju passa på att tjäna så mycket det går medans det finns ROT-avdrag.

Jo, det kanske hjälper upp branschen lite... men eftersom de större byggföretaget har sparkat massor av folk borde det ju finnas arbetskraft över...

Men det var inte min mening att låta alltför negativ ;), är man kunnig inom snickeri och kan det här med att marknadsföra sig själv så brukar jobbet komma av sig själv...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 21 feb-09 kl 22:55 »
Vill tacka alla för dom bra tipsen!
F-skattesedel, here I come ;)

Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 23 mar-09 kl 16:04 »
Man kan få lov att  slippa betala en i förväg uppskattad summa skatt, och i stället betala den faktiska summan. Men det kan krävas lite övertalningsförmåga  :-X

när jag startade skrev jag 0 i alla rutor om uppskattad omsättning, lön, etc. det accepteras och du slipper krånglet i förväg ;D vet inte om det funkar hos er (det verkar som om varje skattekontor gör olika ::) ) men du kan ju prova.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

sub rosa

« Svar #14 skrivet: 03 apr-09 kl 14:06 »
Jag är varslad om uppsägning och får gå den 25/4 men har jobb igen redan dagen därpå om jag söker F-skatt. Byggfirman jag jobbar på ska inte avveckla men ägaren vill slippa arbetsgivaransvar i dessa tider. Fult gjort, och besvärligt att bli pressad och hotad till att bli egenföretagare.

Du kommer inte bil ensam om att starta eget nu och någon dans på rosor lär det inte bli!
Vi ses på den fria marknaden..............dvs friheten att slava än mer än innan!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 03 apr-09 kl 23:49 »
Jag är varslad om uppsägning och får gå den 25/4 men har jobb igen redan dagen därpå om jag söker F-skatt. Byggfirman jag jobbar på ska inte avveckla men ägaren vill slippa arbetsgivaransvar i dessa tider. Fult gjort, och besvärligt att bli pressad och hotad till att bli egenföretagare.

Du kommer inte bil ensam om att starta eget nu och någon dans på rosor lär det inte bli!
Vi ses på den fria marknaden..............dvs friheten att slava än mer än innan!
Om inte jag mins fel så var det förbjudet att sluta på en firma och sedan starta eget för att hyra ut sig till samma firma.
Kallas för "förtäckt anställning"

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 04 apr-09 kl 09:43 »

nämän, så kan du väl inte se på att vara egen företagare. kalla det för friheten att slippa bli mobbad av kollegor och behöva kyssa chefen i arslet. det är friheten att inte behöver be om ursäkt om man är 5 min sen på morgonen. det är friheten att få välja när man börjar sin arbetsdag, om man vill jobba helg eller inte. för mig är det friheten att jobba hemma och se mina grannars sura ansikten när de kommer hem på lunchen och jag hämtar just posten i morgonrocken.  ;D det är friheten att bestämma över sin egen framtid, alla anställda på ett företag kan inte påverka den. går det åt helvete för företaget du är anställt på kan du inte göra något åt det. blir det strul i ditt eget företag kan du alltid göra något åt saken förutsatt att du har en nästa för affärer och en hel hög med idéer och ambitioner. efter ett tag kommer du se att denna frihet är något extra och att du skulle ha svårt att återgå till ett 9 - 5 jobb. så är det då för mig iaf. i ditt fall skulle jag nog försöka att bygga upp en egen firma på riktigt istället för att långsiktigt satsa ett fortsatt arbete åt din chef. iom att du är inhyrt, så slipper han alla arbetsgivaravgifter och skatter OCH du har inte samma anställningsskydd heller som du hade innan. då finns det ingen anledning heller att vara honom trogen då han beter sig som han gör, framför allt om man tar med det som rosten skriver i sina beräkningar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 2 användare (1 dolda)
PlayamoTreBy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser