Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  att taga till vara sådant som "svensson" tycker är skräp.  (läst 4107 gånger)

torpargubbe

• Gäst
jag har ett syn sätt som retar mången "svensson" och det är att jag ser allt som användbara resurser, tex om en hund skiter på gräsmattan så svär frun däremot jag ser det som jordförbättring ,gödsel för gräsmattan. jag är i full gång med att hönsfarma just nu nästa djurslag blir bin och kaniner, då funderar jag på så klart hur jag ska använda resurser till kaninerna och resurser från kaninerna. bla så får jag användning för allt gräsklipp som blir mm,, nu kommer en fråga som just dök upp i huvudet ::)   slakt avfallet (inälvor mm) från kaninerna tänkte jag koka till hönsen? synpunkter på detta?  alltså som rubriken lyder på tråden ,vad ser ni för resurser där "svensson" ser sräp?

bua

SV: att taga till vara sådant som "svensson" tycker är skräp.
« Svar #1 skrivet: 07 feb-09 kl 19:00 »
Slaktavfall blir mumma till hönsen! Det mesta är väl användbart ... det gäller bara att komma på till vad.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 feb-09 kl 19:51 »
"slaktavfall" är de mest näringsrika delarna på ett djur.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torpargubbe

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 feb-09 kl 20:03 »
"slaktavfall" är de mest näringsrika delarna på ett djur.

ska man koka det då? eller går det bra rått?

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 feb-09 kl 20:24 »
Jag har gett dem både rått och kokt, höns brukar inte koka mat, så prova och låt dem avgöra, rått går ofta bra, men hönsflockar kan vara lite olika.
De tål det rått.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-09 kl 20:33 »
Animaliskt protein.
Hur mycket har du tänkt dig,
 att det skulle vara procentuellt av vad de äter?
Vad tänker du blanda det med?
Hedemorahöns

torpargubbe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 feb-09 kl 20:42 »
Animaliskt protein.
Hur mycket har du tänkt dig,
 att det skulle vara procentuellt av vad de äter?
Vad tänker du blanda det med?

inte mycket alls kanske ja....under 10 kaniner om året,, det ska inte bli deras huvudsakliga föda ;) synn att kasta denna resurs tycker jag,,bättre att omvandla den till ägg och fågelkött.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 07 feb-09 kl 20:50 »
Slakt avfall går att ta tillvara till hundmat

http://www.enkopingbarf.se/kyckling.asp

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #8 skrivet: 09 feb-09 kl 20:24 »
Det är Svenssons förlust att vi som vill har glädje av dennes "skräp"  ;D

När jag kör nått till återvinningen så har verkligen ingen användning för det eller?????
Hmm måste nog ta en funderare till nästa gång jag skall dit...
Vilket inte så ofta... 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #9 skrivet: 09 feb-09 kl 22:03 »
Vi håller jämt på att släpa hem grejer som andra inte vill ha. När vi varit på informellare kalas brukar det alltid bli en massa matrester. Är man lite snabb då så brukar det gå bra att fixa en plastkasse att ta hem matrester till hönsen i. Slaktavfall brukar vi mest ge till katten, hönsen får så mycket gott ändå. Sen är det ju oftast hönor vi slaktar, och då känns det inte så bra att ge det till katten. Till katten kokar vi allt, inte för att vi inte tror att han klarar det rått, men äter han inte upp allt på en dag så kan det lätt börja lukta om man inte kokar innan. :P

I mitt jobb är jag mycket ute i naturen, och i höstas plockade jag massor av äpplen med mig hem. Småländska betesmarker bjuder på en förvånande mångfald av goda och fina äpplen. Som ingen verkar vilja ha.

En annan sak är det att man oftare har mer plats på landet. Plats att lägga överblivet byggmaterial på, gamla rörgrejer, fönster osv. Överbliven isolering, frigolit, plåt mm har vi haft en massa nytta av. T.ex. byggde vi ett vindskydd till hästarna förra hösten. Det enda som vi behövde köpa var skruvarna att skruva ihop det hela med. Allt annat var sånt vi fått. Det lönar sig att vara lite "på" och fråga om folk ska slänga grejer, om de inte hellre vill ge bort det.  :-[

Lars Pers Maria

• -
« Svar #10 skrivet: 13 feb-09 kl 23:40 »
Jag tillhör dem som kommer hem från skräpstationen med mera grejor än jag åkte dit med...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 19 feb-09 kl 19:19 »
Då är jag inte värst. Jag brukar ha lika stora lass dit och därifrån........
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 19 feb-09 kl 19:37 »
Jag brukar aldrig ta saker på tippen men åker ibland dit med stora lass.

Nu tänker alla, vilken slösare. ;D

Men det mesta som jag sorterar bort är saker som andra har skänkt mig. Istället för att dom skall slänga det. Så jag har en så kallad "förtipp" hos mig. ;D

Så alla som skall slänga saker i min närhet ringer först och frågar om jag vill ha det. Sen plockar jag bort allt av värde som jag själv skall ha eller som sedan säljs på Blocket.
Det som blir över går till tippen.

getalina

• Halland
« Svar #13 skrivet: 19 feb-09 kl 22:01 »
Jag brukar aldrig ta saker på tippen men åker ibland dit med stora lass.

Nu tänker alla, vilken slösare. ;D

Men det mesta som jag sorterar bort är saker som andra har skänkt mig. Istället för att dom skall slänga det. Så jag har en så kallad "förtipp" hos mig. ;D

Så alla som skall slänga saker i min närhet ringer först och frågar om jag vill ha det. Sen plockar jag bort allt av värde som jag själv skall ha eller som sedan säljs på Blocket.
Det som blir över går till tippen.

Perfekt!! Men gör inte som jag har gjort, fått så mycket att du inte hinner undan med grejerna utan det fyller uthuset!! min bror är fantastisk att komma med allt möjligt som hans x- xx-xxx- osv. inte behöver längre. Fast det är klart de vet att det finns en 6 barns familj i andra ändan som jag förmedlar kläder mm. åt. Men man ska ju helst hinna glutta själv oxå och hinna transportera det till dem som passar dem.

Rosten

• Närke
« Svar #14 skrivet: 19 feb-09 kl 22:47 »
Perfekt!! Men gör inte som jag har gjort, fått så mycket att du inte hinner undan med grejerna utan det fyller uthuset!!

Klart att man får fullt överallt. ;D Så jag har gått och köpt en travers på Jula för att kunna stapla saker på höskullen.
Just nu håller vi på att bygga en löpvagn på jobbet åt mig. Jag betalar bara för kullagren (400:-) och mina elever gör jobbet.
till denna travers

Då behöver man också en stålbalk som traversen hänger i och den har jag fått gratis. ;D

getalina

• Halland
« Svar #15 skrivet: 19 feb-09 kl 23:16 »
Å det ska jag tro på  ::)

Radar

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 20 feb-09 kl 03:02 »
Klart att man får fullt överallt. ;D Så jag har gått och köpt en travers på Jula för att kunna stapla saker på höskullen.
Just nu håller vi på att bygga en löpvagn på jobbet åt mig. Jag betalar bara för kullagren (400:-) och mina elever gör jobbet.
till denna travers

Då behöver man också en stålbalk som traversen hänger i och den har jag fått gratis. ;D

Hördudu, inte hade du en länk till traversen? Latmasken gror lite grann, och jag ville slippa leta. Den är kanske inte så fasligt dyr?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 20 feb-09 kl 07:06 »
Hördudu, inte hade du en länk till traversen? Latmasken gror lite grann, och jag ville slippa leta. Den är kanske inte så fasligt dyr?

Visst har jag en länk.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=229200

Det finns tre olika modeller. Pris från 800:- upp till 2000:-
Jag har köpt den dyraste men räknar med ett kunna använda den både i logen och i verkstaden.
Den väger 20 kg så jag kan frakta den på skottkärran mellan dom olika lokalerna.
Skall bara fixa en balk till verkstan först.

Radar

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 20 feb-09 kl 17:55 »
Jag kunde inte se något om hur mycket den orkar lyfta.
För mig handlar det i första hand om att lyfta ur någon bilmotor ibland. Kanske inte någon gjutjärns-V8, men man vet ju aldrig vad man handlar på sig i framtiden.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 20 feb-09 kl 18:21 »
Jag kunde inte se något om hur mycket den orkar lyfta.
3 cm under den gula prislappen så finns det en list som det står "välj" på.  Klicka på den så kan du välja på dom 3 olika modellern

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser