Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan man försörja sig på gård HJÄLP  (läst 30265 gånger)

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Hur kan man försörja sig på gård HJÄLP
« Svar #100 skrivet: 20 jun-09 kl 11:21 »
Såna finns lite varstans, ett annat sätt att mäta pitt bara.
Naturligtvis tjänar dom först pengarna på annan verksamhet än jord- och skogsbruk, fastighetsköpen är kapitalplacering.
Inte sällan roar dom sig med att leka Gudfader med omgivningen.

louise

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 20 jun-09 kl 12:12 »
ojoj, ja det vet jag vad ni menar. Fast här är skogsbygd så vår Gudfader köper bara skog tack och lov. Men nån veddunge till mig blir det då inte.

Rosten

• Närke
« Svar #102 skrivet: 20 jun-09 kl 12:35 »
Såna finns lite varstans, ett annat sätt att mäta pitt bara.
Naturligtvis tjänar dom först pengarna på annan verksamhet än jord- och skogsbruk, fastighetsköpen är kapitalplacering.
Inte sällan roar dom sig med att leka Gudfader med omgivningen.
Dessa sysslar med jordbruk, gris och äggproduktion.

Eftersom Svenska åkermarkspriser gick upp med 22 procent förra året så ökar deras värde på gården blixtsnabbt.
Så då kan dom låna ännu mera pengar och betala ännu mera pengar för mark. 
Detta liknar fastighetsbubblan som var i början av 90-talet. ::)

Men här skall man inte försöka sig på att försörja sig på en liten gård.
Om man inte har tänkt sig att börja odla grönsaker.

Biodling i större skala är också svårt. Vi har flera stora  biodlare inom en mils radie.
Den största har 800 kupor utställda överallt i byggden.

Men jag försöker kapa åt mig ett litet hörn av kakan och sedan hoppas på att det skiter sig för dom andra. ;D

Men om man räknar på det så förbrukar jag massa mera pengar nu på gården än när jag bodde i villa och då har jag  inte ens en traktor som funkar.
Så nu jobbar jag 365 dagar om året. (och trivs)
När jag bodde i villa så hade det räckt med att jobba 80 dagar om året för att täcka lån  och matkostnader. (men då trivdes jag inte)
« Senast ändrad: 20 jun-09 kl 13:01 av Rosten »

Charlotte

• -
« Svar #103 skrivet: 20 jun-09 kl 12:41 »
Hos oss är det mjölkbönder som köper upp all mark, men jag förstår dom, dom behöver utöka hela tiden för att klara lånen för sina byggen och det har inget med pittstorlek eller annat att göra, man undrar var det ska sluta?
  Det är i alla fall en tråkig utveckling för den som vill köpa sig en mindre 'Självförsörjargård'...
                                                Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 20 jun-09 kl 12:52 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 20 jun-09 kl 13:25 »
Det är ju rätt olika, priserna på åkermark. Hittade statistik för ditt område, och där låg det på 75000. Här är snittprsiet 34000 och en ökning på 6 % förra året. Inte i närheten av era summor. Däremot är här som sagt skogsbygd, så den mark som finns är det huggsexa om ändå.

Rosten

• Närke
« Svar #105 skrivet: 20 jun-09 kl 13:50 »
Det är ju rätt olika, priserna på åkermark. Hittade statistik för ditt område, och där låg det på 75000. Här är snittprsiet 34000 och en ökning på 6 % förra året. Inte i närheten av era summor. Däremot är här som sagt skogsbygd, så den mark som finns är det huggsexa om ändå.

Om jag åker 2 mil bort så är markerna betydligt billigare fast att det är i samma kommun.
Allt beror på att det råkar bo 3  "stora" grabbar i samma område som bjuder över varandra.

Min far bor 4 mil från mig.
Där är priserna väldigt mycket lägre. Alltså runt 50 000:-/hektaren vilket är under genomsnittet i kommunen.
Nu tror alla att det var ju bra. Men där har dom 1 stor "grabb" som köper allt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ksholm
Så alla bönder runt omkring skiter i att bjuda på marken.
Eftersom dom ändå inte får köpa marken.
« Senast ändrad: 20 jun-09 kl 13:52 av Rosten »

louise

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 20 jun-09 kl 15:22 »
fan va hopplöst.. Men menar du får inte som i att de inte har råd, eller som i att han utöver sån makt att man få rlida resten av sitt liv om man tar plats?

jag blir stressad här, skulle man på nåt obegripligt sätt ändå hitta pengar till nån av de två gårdarna som är till salu här i byn, så man sitter säkert.

Rosten

• Närke
« Svar #107 skrivet: 20 jun-09 kl 16:02 »
fan va hopplöst.. Men menar du får inte som i att de inte har råd, eller som i att han utöver sån makt att man få rlida resten av sitt liv om man tar plats?
Alla bönder vet att om dom bjuder så bjuder han över.

Om man avstår mot att bjuda så kan man få ett bra pris om man vill sälja sin gård till honom på ålderns höst.
Du kan inte heller sälja din gård till någon granne för dom vill inte köpa för då får dom inget betalt för sin gården den dagen som dom vill sälja.

Blir ett moment 22 av allt ihop.

trädman

« Svar #108 skrivet: 20 jun-09 kl 23:03 »
Alla bönder vet att om dom bjuder så bjuder han över.

Om man avstår mot att bjuda så kan man få ett bra pris om man vill sälja sin gård till honom på ålderns höst.
Du kan inte heller sälja din gård till någon granne för dom vill inte köpa för då får dom inget betalt för sin gården den dagen som dom vill sälja.

Blir ett moment 22 av allt ihop.

Det sista verkar inte logiskt. Eftersom det finns stor, eller mycket stor efterfrågan på jord och skog så lär det ha tämligen liten påverkan på försäljningspriset även om "storköparen" skulle välja att inte ge sig in i budgivningen. Jag tycker det låter som en av många myter kring markaffärer som frodas på landsbygden.

Några exempel:

Stenrika människor utifrån som tjänat sina pengar på aktieaffärer, direktörslöner osv köper upp alla gårdar och betalar fantasipriser - Det förekommer naturligtvis, men flertalet fastigheter köps av personer från närområdet som sedan tidigare har erfarenhet av eller kopplingar till jordbruk eller skogsbruk.

"Storbonden" köper upp all mark så det är ingen idé att ens försöka. De flesta "storbönder" är inte heller beredda att betala fantasipriser för mark, även om det kan finnas marginaleffekter som gör att de har stor betalningsförmåga.

Efter att ha bott större delen av mitt liv på landsbygden och hört mycket skrönor, grubblerier, spekulationer och myter kring fastighetsaffärer så är min slutsats att mycket av detta fungerar som "ursäkter" och rationaliseringar för varför man själv inte gjort eller försökt göra den ena eller andra affären, trots att man egentligen mycket väl skulle ha klarat av det ekonomiskt om man bara kommit sig för eller vågat.

Rosten

• Närke
« Svar #109 skrivet: 21 jun-09 kl 00:38 »
Det sista verkar inte logiskt. Eftersom det finns stor, eller mycket stor efterfrågan på jord och skog så lär det ha tämligen liten påverkan på försäljningspriset även om "storköparen" skulle välja att inte ge sig in i budgivningen. Jag tycker det låter som en av många myter kring markaffärer som frodas på landsbygden.

Några exempel:

Stenrika människor utifrån som tjänat sina pengar på aktieaffärer, direktörslöner osv köper upp alla gårdar och betalar fantasipriser - Det förekommer naturligtvis, men flertalet fastigheter köps av personer från närområdet som sedan tidigare har erfarenhet av eller kopplingar till jordbruk eller skogsbruk.

"Storbonden" köper upp all mark så det är ingen idé att ens försöka. De flesta "storbönder" är inte heller beredda att betala fantasipriser för mark, även om det kan finnas marginaleffekter som gör att de har stor betalningsförmåga.

Efter att ha bott större delen av mitt liv på landsbygden och hört mycket skrönor, grubblerier, spekulationer och myter kring fastighetsaffärer så är min slutsats att mycket av detta fungerar som "ursäkter" och rationaliseringar för varför man själv inte gjort eller försökt göra den ena eller andra affären, trots att man egentligen mycket väl skulle ha klarat av det ekonomiskt om man bara kommit sig för eller vågat.
Här där jag bor så slåss dom 3 stora bönderna med varandra om varenda bit mark som blir till salu.
Så jag har inte en chans att kunna konkurera med folk som redan har 750 hektar.
Jag har försökt.

Hos min far så är det en stor som styr.
Så länge som det inte kommer in någon lika stor i området så blir det ingen förändring.
Skulle en till stor komma in i det området så innebär det bara att markpriserna sticker upp skyhögt och då kan man ändå inte vara med.
I det området så väljer bönderna att köpa mark några mil bort.
Där dom konkurerar med andra småbönder.

Så inte ser jag några fördelar med att bo nära stora herrgårdar eller slott.
Som jag och min far gör.

Hade jag vetat det som jag nu har lärt mig så hade jag kollat mer på markpriserna när jag köpte min gård på rätt ställe men med fel grannar.

Då hade det varit bättre att äga en gård på fel ställe men med fattiga grannar runt omkring. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser