Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan man försörja sig på gård HJÄLP  (läst 30276 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Hur kan man försörja sig på gård HJÄLP
« Svar #80 skrivet: 21 maj-09 kl 23:53 »
Kan man inte köpa portabelt el-stängsel och ha biffdjur och-eller köttfår som man flyttar dagligen på gräsbete över en sommar? De tillfälliga hagarna blir precis så stora att djuren betar det som finns och inte mer eller mindre.  När man flyttat kossorna kan man komma efter med broilers i flyttbara uteburar som käkar det korta gräs som korna betat ned och som käkar upp insektslarverna i kodyngorna. Gräsväxten stimuleras av det konstanta flyttandet/betandet/gödslandet. Man skulle tillomed kunna ha flyttbara "chickentractors" med värphöns som man följer korna med. Kör man så hela sommaren och sen slaktar av på hösten när gräset inte ger mer borde man komma undan billigt när det gäller investeringar i byggnader, stängsel, foder, bränsle osv. Inga djur sparas utom möjligen värphönsen. Sen köper man nya djur nästa år.

Vad tror ni om det? :)
Visst kan man men du skall ha pengar för att köpa in elstängsel, stolpar, elaggrigat+ djuren. Sen skall dom ha mat och vatten. Finns betet i din närhet? Annars måste du ha ett  fordon för att kunna köra ut vatten morgon och kväll. Djuren är inte heller billiga på våren. Eftersom det är då som alla vill ha dom.
Visst kan man köpa begagnade saker men då måste man ha en bil för alla saker på annons brukar finnas långt bort.

Har man sedan höns i burar så måste även dom ha mat och vatten. Det är inte alls säkert att själva betet räcker till för att hönsen skall värpa ägg. Du måste också åka runt och samla in äggen som annars kan bli förstörda i solljuset.
Hemma i hönshuset är det skugga som gör att äggen kan ligga en stund utan att bli förstörda.

Så om du sprider ut dina djur för mycket så kommer du tvingas åka runt i bil hela dagarna. Då får du inte in några pengar för att betala vanliga räkningar med.
« Senast ändrad: 21 maj-09 kl 23:55 av Rosten »

malines

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 22 maj-09 kl 01:04 »
Frukt och bärodling! relativt billigt. Stor marknad/efterfrågan. Lättsålt. Lättförädlat.

Rosten

• Närke
« Svar #82 skrivet: 22 maj-09 kl 14:26 »
Frukt och bärodling! relativt billigt.

Relativt billigt?
Med underbevattning, högt staket mm så är det svindyrt att starta upp en fruktodling.
Skall den sedan vara ekologisk då har man skaffat sig en del problem.
http://www.ekologiskfrukt.com/ekologiskfruktodling.php

malines

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 22 maj-09 kl 21:18 »
Relativt billigt?
Med underbevattning, högt staket mm så är det svindyrt att starta upp en fruktodling.
Skall den sedan vara ekologisk då har man skaffat sig en del problem.
http://www.ekologiskfrukt.com/ekologiskfruktodling.php

Med god planering kan man i princip slippa bevattning (utom riktigt torra sommrar), och staket ... well... det räcker med ett meterhögt "viltstängsel" med en eltråd överst. Inte dyrare än att stängsla för exempelvis får, tänker jag. Ser ingenting i länken som du delade med dig av som skulle tyda på "en hel del problem". Det handlar om att få ytterligare en inkomst till en liten gård, inte att försörja ett stort företag. I en liten plantering kan man använda sig av sandwichodling, så att man mellan "traktorspåren" får plats med jordgubbar, grönsaker eller kryddväxter. Man kan använda höns, ankor och får i odlingen (fåren när träden tagit sig ordentligt) för att på så sätt minimera skadedjur (hönsen, ankorna), gödsla "automatiskt" (får, ankor, höns), och hålla nere ogräs (får, ankor). Planterar man med bra avstånd mellan träden blir det lätt att hantera besprutning (med matolja och såpa) maskinellt, och även skörd.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #84 skrivet: 23 maj-09 kl 00:31 »
Varför inte sälja älglorts halsband och nyckelringar med mera?

The Miller Park Zoo in Bloomington, Illinois has taken this whole recycling thing a little too far. They call this a "Magical Reindeer Gem Ornament"...and the zoo sells these during the Holiday season. Yes, it sparkles, and is quite nice...but take a closer look at the photo, the largest bead in the center...yep...Believe It or Not!, reindeer POOP! The technique is simple, take a "dropping", dry it out, coat it in six layers of clear varnish, paint it and roll it in glitter...and you have the Magical Reindeer Gem. You can only buy these special ornaments in person at the zoo. They cost $5 each. Just don't put one in my stocking!

http://www.ripleys.com/gallery.php#

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #85 skrivet: 23 maj-09 kl 00:52 »
Älgskitar är sååå 80-tal.
Dessutom blir dom allt svårare att hitta.
Såg nyss ett program om gulingen som ställt ut sina egna skitar, invirade i guldfolie.
Hett namn i Big Apple's konstvärld.
Det är såna nya grepp man måste ta, inte köra på i gamla hjulspår.

Rosten

• Närke
« Svar #86 skrivet: 23 maj-09 kl 10:16 »
Med god planering kan man i princip slippa bevattning (utom riktigt torra sommrar), och staket ... well... det räcker med ett meterhögt "viltstängsel" med en eltråd överst. Inte dyrare än att stängsla för exempelvis får, tänker jag. Ser ingenting i länken som du delade med dig av som skulle tyda på "en hel del problem". Det handlar om att få ytterligare en inkomst till en liten gård, inte att försörja ett stort företag. I en liten plantering kan man använda sig av sandwichodling, så att man mellan "traktorspåren" får plats med jordgubbar, grönsaker eller kryddväxter. Man kan använda höns, ankor och får i odlingen (fåren när träden tagit sig ordentligt) för att på så sätt minimera skadedjur (hönsen, ankorna), gödsla "automatiskt" (får, ankor, höns), och hålla nere ogräs (får, ankor). Planterar man med bra avstånd mellan träden blir det lätt att hantera besprutning (med matolja och såpa) maskinellt, och även skörd.
Jag var hos Erlandsson i Hallstahammar han hade då Sveriges största odling av ekologisk frukt.
Efter att ha lyssnat på alla hans problem så är jag inte riktigt säker på att det är lika enkelt som du beskriver.

Skadedjur drogs till odlingen som en magnet.
Även fast att han hade grävt ner staketet 70 cm i marken och det var 2.5 meter högt.

Hararna grävde som galingar och älgen gjorde tappra försök att springa rätt igenom staketet i sin kamp för att komma åt skotten på träden.
Får du in en enda hare i odlingen på vintern så ringbarkar han varenda träd på nolltid.
Då är det bara att gräva upp träden och slänga dom.

Utan bevattning så får du inte A-kvalite på frukten varje år. Då kan du inte sälja den som ätfrukt.
Utan tvingas sälja frukten som mustfrukt för en spottstyver.

Om du skall odla jordgubbar, grönsaker eller kryddväxter mellan äppleraderna. Vad skall du då gödsla med? Eller räkna du med att höns och ankskiten skall räcka?
Erlandsson odlade diverse olika gräs mellan sina rader med frukträd  och använde gräsklippet att gödsla med.
Enligt honom så var gödslet från ankorna obetydligt. (han hade massor av ankor)

Släppa in får i odlingen? När träden har blivit större? Tänkte du ha A2 som grundstamm då?
I normala odlinger så odlar man ju på B-stammar för att träden inte skall bli större än att man kan plocka all frukt direkt från marken.
Då når också fåren den. Om du nu har tänkt att ha "jätteträd" så räkna med minst 45 minuters klippande/trädet varje år.
Erlandson klippte ca 400 träd  på B-stamm timmen med sin hydraliska trädklippare.

Du skrev ett bra avstånd mellan träden. Hur långt anser du att det är?
Erlandsson hade 1.2 meter mellan träden och 3-4 meter mellan varje rad.

malines

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 23 maj-09 kl 11:17 »
Rosten: Bra avstånd ca 3 m åt alla håll.

Givetvis blir det svårare ju större odling man har. Odlingen jag har planerat ligger på 0,8 hektar. Ganska lagom om man tänker i "bidrag till gården" istället för "stort företag" som Erlandsson bedrev, i jämförelse.

Apropå får så var det gott om får i odlingarna kring Kivik när jag var där på studiebesök. Hur de fick det att funka vet jag inte, jag hade annat att fråga om, men där var de, i planteringar med M-stammar, betydligt mer svagväxande än de jag planerar att använda.

Gödsla gör man innan man sår det man ska mellan träden. Jordgubbar blir det lite trix med, eftersom de är perenna. Har inga planer på att odla det själv, så jag vet inte hur man går tillväga då, men jag vet att det görs.
Om man sår perenna gröngödslingsväxter/fångstgrödor i odlingen innan man planterar träden har man en god grundgödsling.

Åter igen vill jag poängtera att jag pratar om att odlingen ska bli ett bidrag till gården, ytterligare ett ben att stå på, inte försörja hela gården!!!

Alla har olika förutsättningar och inställning. Vill man inte jobba alls kanske man ska bosätta sig i en lägenhet och ha några tomatplantor på balkongen.

Rosten

• Närke
« Svar #88 skrivet: 23 maj-09 kl 15:10 »
Vad har du räknat med att använda för grundstamm?
Gör du träden själv eller köper du dom?
Om du köper, vart?
Vilka sorter har du kollat på?
Viken klippningsteknik har du tänkt använda?
Vilken avkastning räknar du med?
Vilken eller vilka kunder riktar du in dig på?

malines

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 23 maj-09 kl 15:28 »
Rosten, du har PM. Om intresse finns lägger jag även i svaret i denna tråd. Annars tycker jag att fler idéer kan få plats här istället.

AnnaSara

« Svar #90 skrivet: 03 jun-09 kl 12:51 »
Ha, vilken deprimerande tråd!
Gillar utflyttarhistorierna i Åter mer...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #91 skrivet: 03 jun-09 kl 18:26 »
Motivlacka kyl o frysskåp? Såg snygga kylar i en tråd. En med Uk flagga.

Jag hade defenitift köpt ett skåp med motiv.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #92 skrivet: 04 jun-09 kl 00:10 »
Någonting som jag tex skulle uppskatta att ha möjlighet att köpa är balla handgjorda häst saker .
Tex träns o brösta + sadel i koskinn med pälsen på  ;D

Det är väldigt svårt att hitta roliga och prisvärda träns tex om man har en större brukshäst .

Så om man nu slaktar ur kossor så kanske nån som är händig ta vara på skinnen .

hemma gjorda skor o stövlar :)

Det finns konsumenter till det mesta :)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 04 jun-09 kl 08:47 »
Rosten, du har PM. Om intresse finns lägger jag även i svaret i denna tråd. Annars tycker jag att fler idéer kan få plats här istället.
Jag tycker absolut att du kan lägga svaret även här, tråden handlar ju om ekonomi på olika möjliga projekt. Har själv hållt på en del med jordgubbsodling, och ska snart ha igång en igen, men erfarenheten är att det aldrig blir riktigt så enkelt som man tänker sig.
Jag har allt funderat en del över din äppelodling, om jag inte minns fel så har du köpt 300 träd? Som jag förstår det så måste det vara en rätt omfattande investering? Så lite kalkyler skulle vara mycket intressant..konkurrenter behöver du nog inte oroa dig för..tror inte det är så många som har planer på att börja med äpplen i Åsarpsområdet ;)

malines

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 04 jun-09 kl 14:13 »
Jag tycker absolut att du kan lägga svaret även här, tråden handlar ju om ekonomi på olika möjliga projekt. Har själv hållt på en del med jordgubbsodling, och ska snart ha igång en igen, men erfarenheten är att det aldrig blir riktigt så enkelt som man tänker sig.
Jag har allt funderat en del över din äppelodling, om jag inte minns fel så har du köpt 300 träd? Som jag förstår det så måste det vara en rätt omfattande investering? Så lite kalkyler skulle vara mycket intressant..konkurrenter behöver du nog inte oroa dig för..tror inte det är så många som har planer på att börja med äpplen i Åsarpsområdet ;)

Hade beställt 300 träd och 20 krusbärsbuskar, men leverantören behagar inte ens bekräfta beställningen, så det blir inga träd i år  >:(  >:(  >:(

Givetvis är det inte "enkelt" att ha en fruktodling, men om man jämför med djurhållning och förädling av kött inbillar jag mig att det är mindre jobb. Men jag har ingen aning.

Träden räknar jag på kommer kosta mellan 50 - 70 kr st exl. moms. Tillkommer transport och embalering. Avkastning per full hektar träd ca 20 ton frukt. (10 ton för mig, då jag kommer plantera glest). Räknar på att få ut 10 kr/kg exl. moms. Om man har en plutteodling och säljer direkt till konsument kan man ta ut mer.

ekobonde

• Västergötland
« Svar #95 skrivet: 20 jun-09 kl 01:04 »
Inte så mycket posetiva tongångar här 

Hemma på våran gård har vi ägg för eget bruk och till salu funkar fin fint även höns och kycklingar till salu inte mycket jobb om man bygger ordentligt så skötseln blir rationell 30 hönor

Sen finns det bin deras grejer betalade sig på ett par säsonger sen är det nästan bara vinst på dom  3 kupor

Två arbetshästar dom körs och rids äter hemproducerat foder självkostnadspris istället för att leja maskiner till småkörningar använder man dem och sen är dom ju trevliga med kostnad självbyggt stall av hemsågat virke av vindfällen  det dom kostar är vetrinär och hovslageri

Halvstort trädgårdsland  som försörjer en familj på grönt under sesång och rotfrukter stor del av vintern , ekologiska färska grönsaker är inte billiga att köpa

Hästarna och jordbruket är mitt ansvarsområde driver 85 ha ekologisk växtodling arrenderat vid sidan av mitt vanliga jobb klagar inte på lönsamheten allt beror på hur man driver sin verksamhet
Kunskap är viktigt och kostar inte så mycket sen behöver man inte göra som alla andra det finns inga måsten.
Gården har en liten traktor med frontlastare ett par kärror och lite småprylar. Maskinstation hyra av grannar funkar fint dom gör jobbet snabbare och mycket effektivare än vad jag skulle kunna med småmaskiner.
Så odlar vi hästfoder höstvete och ko vall

Avkastningen på jordbruket återinvesteras i markförbättrande åtgärder och tas ut i lön istället för att fylla gårdsplanen med maskiner som man bara måste ha för annars går det ju inte att vara bonde

Ju mindre mark man har desto intensivare produktion får man ha själv vill jag satsa på frigående ekologisk slaktkyckling
Ingens herre ingens slav

Rosten

• Närke
« Svar #96 skrivet: 20 jun-09 kl 01:27 »
Inte så mycket posetiva tongångar här 
Det är inte så enkelt att var positiv när verkligheten kommer smygande.

Du har en gård på 85 hektar.
Här kostar varje hektar ca 100 000:-
Så skall jag köpa en gård i din storlek så hamnar jag i bästa fall på 7 miljoner i lån.

louise

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 20 jun-09 kl 10:18 »
Rosten - är det åkerpriserna som är så höga hos er? Det var som fan, trodde bara skåne låg i den klassen.

Är det nån som har en aning om var på nätet det kan finnas aktuell prisstatistik? Jag går jämt och är nervös för värdet på min förfallna gård och vill ha koll på markpriser.

louise

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 20 jun-09 kl 10:25 »
Äh, jämt har jag så bråttom. LRF Konsult hade ju faktiskt offentlig statistik, ibland delar de ju inte ut sin fakta gratis, men  här är aktuell länk, lysande.

http://www.konsult.lrf.se/press/PRESSMEDDELANDE/AKERMARKSPRISER-FOR-HELARET-2008/

Rosten

• Närke
« Svar #99 skrivet: 20 jun-09 kl 11:11 »
Rosten - är det åkerpriserna som är så höga hos er? Det var som fan, trodde bara skåne låg i den klassen.

Vi har några "stora" grabbar som tävlar med varandra om vem som kan köpa mesta mark.
Så ingen med ett mindre jordsbruk under 350 hektar kan var med och slåss med dom.
Dom köper upp alll mark som blir till salu. Ner till minsta hektar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 3 användare
Stengrim, javill, Robert Magnusson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser