Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Säljer ni era ägg?  (läst 8012 gånger)

Spättan

• Värmland
    • Övergården
Säljer ni era ägg?
« skrivet: 25 jan-09 kl 00:12 »
Nu har hönorna kommit igång o börja värpa ordentligt, de lägger mellan fem och sju ägg varje dag så snart är kylskåpet fullt.
Jag har gett bort lite ägg men tänkte kolla hur ni andra gör, om ni säljer era ägg hur mycket tar ni betalt??
Samma pris som i affärerna eller mer eller mindre??
Man och son och bebis på g. Norsk buhund som vaktar gården, katt i ladugården. 16 hönor och tuppar, allt från egenproducerat till Hedemora.

dalslandsmamman

• Gäst
SV: Säljer ni era ägg?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-09 kl 00:28 »
Hej

Vi har bara haft 4 hönor sen i våras men när vi fick lite ägg över så sålde våran dotter dem till vänner och bekanta för 2 kr st. Det va rätt bra sommarjobb tyckte hon :-) Hon är bara 7 år så det blev fina glasspengar!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 25 jan-09 kl 00:38 »
Vi säljer de ägg vi inte använder själv till mina svärföräldrar, vi tar två kronor styck, men egentligen borde vi ta mer... Om man jämför med affärernas eko-ägg och med tanke på vad hönsmat kostar.

Vi har fjorton hönor nu (nio nya sen i somras, som inte värpt så länge) så förhoppningsvis borde de snart lägga så mycket så vi kunde utöka kundkretsen! Fast där vi bor är svårt, för det finns en som har massor av brun lohman som säljer till många häromkring och hon tar visst inte mycket för dem  :-\
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rosten

• Närke
« Svar #3 skrivet: 25 jan-09 kl 01:16 »
V tar 2:- styck men funderar på att höja.

fräsen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jan-09 kl 08:38 »
vi tar futtiga 1:-, men det har en anledning, jag får ha så många hönor jag vill, bara alla äggen blir sålda..
Men många tycker det är för billigt och ger lite extra, vanligen en peng till barnen..

purelyplatonic

« Svar #5 skrivet: 25 jan-09 kl 10:13 »
Vi tar 2,50 kr, höjde priset från 2 kr när spannmålspriset steg förra sommaren. Har dock bara stött på någon som tycke det är dyrt men det var en personen som alltid är ute efter det billigaste och inte funderar på hur djuren har det.
Vi blir av med alla våra ägg utan problem men det är mest pga mannen jobbar på ett ställe i stan där det finns massor av "tanter" som tycker det är jätte häftigt med gårdsägg och att de är mycket godare  :). Det är aldrig några grannar som köper, de tycker säkert att det är dyrt, men det är ju deras eget fel egentligen för de skulle ju ha mer betalt för spannmålen.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-09 kl 10:16 »
Vi ger bort rätt mycket som "gentjänst" och gåbortspresenter etc. Ibland säljer jag lite på jobbet. Då tar jag 10 kr för sex ägg, 20 kr för 12 ägg etc, och då får man hålla till godo med att äggen är av varierande storlek.

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #7 skrivet: 25 jan-09 kl 10:34 »
Nu har vi inte så många hönor men 3 kr styck brukar vi ta och det blir väl i princip ingen vinst om man tar hänsyn till foderpris och arbete. Har flera potentiella kunder som gärna vill köpa när vi får fler ägg - framåt sommaren hoppas jag.

Ingen av dom tycker att det är dyrt - tvärtom eftersom det är glada hönor som struttar runt fritt.  :)
Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 25 jan-09 kl 13:31 »
Jag tar 2.50:- Ungefär samma som affärens kravägg. Vill inte va billigare, men är man dyrare vill kanske ingen köpa. Ankägg 3:- för de är större.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #9 skrivet: 25 jan-09 kl 19:49 »
Här säljer vi våra ägg för 2 kr/st. Ingen protesterar för priset.
Vi får ca 30-37 ägg om dagen och då svämmar kylen över snabbt om vi inte säljer dem.
Vi har ett kylskåp där folk kan hämta ägg och lägga pengar själva.
Mycket uppskattat.

När vi skall gå bort så kan vi ta en korg ägg i blandade storlekar och färger med oss i stället för blomma.

Ha det gott å ät mycket ägg ;D ;D ;D
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #10 skrivet: 26 jan-09 kl 08:10 »
Tycker absolut att man ska ta ordentligt betalt för sina ägg!  :D

Ekologiska ägg är ju svindyra i affären, och jag tycker inte att det ska vara billigare med hemägg.
Hemägg är ju både bättre och godare än alla andra ägg, så nog ska det kosta lite! ;)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Myrkott

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 26 jan-09 kl 12:44 »
Vi tar 15.- för en 6-pack. Det blir jämnt och bra och är ändå lite billigare än Konsums Krav-ägg för 16.50. Ingen har klagat än så länge.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 jan-09 kl 14:48 »
Jag säljer mina i 12-pack  för 25 kr med etikett där det står att 2 kr per paket går till världsnaturfonden, i år ger vi till jättegorillorna finns inte många kvar i världen.
Det står också att de har möjlighet att gå ut och så står det att de får tillskott av linfrö som de omvandlar till omega-3 och att de får majs för gulare gula.

Jag säljer ca 20 paket i veckan oftast, lite mindre under avelssäsong.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 26 jan-09 kl 15:40 »
Jag säljer mina i 12-pack  för 25 kr med etikett där det står att 2 kr per paket går till världsnaturfonden, i år ger vi till jättegorillorna finns inte många kvar i världen.
Det står också att de har möjlighet att gå ut och så står det att de får tillskott av linfrö som de omvandlar till omega-3 och att de får majs för gulare gula.

Jag säljer ca 20 paket i veckan oftast, lite mindre under avelssäsong.

Det var seriöst!

I början var jag ganska ambitiös och skrev på paketen "Fängebo-ägg. Från sprättiga höns med tillgång till utevistelse och föräldraledighet"  ;D Men sen orkade vi inte låta alla ruva varje gång så det stämde ju inte längre. Så nu skriver jag bara "ägg från sprättiga höns".

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #14 skrivet: 26 jan-09 kl 15:52 »
Vi tar 15.- för en 6-pack. Det blir jämnt och bra och är ändå lite billigare än Konsums Krav-ägg för 16.50. Ingen har klagat än så länge.
Det tänker jag också ta... blandat med stora och små ägg (vita-bruna-gröna).

Spättan

• Värmland
    • Övergården
« Svar #15 skrivet: 26 jan-09 kl 23:01 »
Tack för alla svar, intressant. Vilka billiga ägg ni säljer! Om jag skulle köpa ägg av någon som jag själv så skulle jag lätt kunna betala mer än det jag betalar i affären men å andra sidan så bryr jag mig ju väldigt om hönsen.
Jag tror att jag kommer ta 15 för 6-pack och 25 för 12-pack. Det är ju nästan som majoriteten av er.

Men hur gör ni med äggkartonger? Köper ni från typ nordpost? 
Man och son och bebis på g. Norsk buhund som vaktar gården, katt i ladugården. 16 hönor och tuppar, allt från egenproducerat till Hedemora.

Rosten

• Närke
« Svar #16 skrivet: 26 jan-09 kl 23:57 »
Men hur gör ni med äggkartonger? Köper ni från typ nordpost? 
Vi byter äggkartonger med kunderna. Dom lämnar en kartong och får den fylld med ägg. (vi säljer på jobbet)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 27 jan-09 kl 10:25 »
Vi försökte göra så, men fick aldrig in lika många i inbyte som vi gav bort. Så nu säger jag bara om någon vill köpa ägg "ta med en kartong så fyller jag den".

Rosten

• Närke
« Svar #18 skrivet: 27 jan-09 kl 15:20 »
Vi försökte göra så, men fick aldrig in lika många i inbyte som vi gav bort. Så nu säger jag bara om någon vill köpa ägg "ta med en kartong så fyller jag den".

Vi får in mera kartonger än vad vi säljer ägg. ;)
Så jag brukar tända vedpanna med äggkartonger. ;D

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #19 skrivet: 27 jan-09 kl 20:21 »
Jag får äggflak från ett fik/ liten resturang. De slänger ju dem bara ändå.
Kolla om ni inte känner någon som har tillgång till det.

Sen tar våra kunder med sig kartongerna tillbaka så det är inga problem här inte.
Har du inga kartonger kan du köpa in några och låta kunden betala den första gången de köper ägg och sen fyller du på den.

//Pernilla
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser