Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta investeringspengar?  (läst 8898 gånger)

louise

• Gäst
SV: Hitta investeringspengar?
« Svar #40 skrivet: 26 jan-09 kl 22:39 »
Men räknade du in suggans foder nu? lät inte så. eller läser jag dåligt?

ingvar2

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 26 jan-09 kl 22:49 »
Japp, baserat på 20 slaktgrisar per sugga och år, 6 veckor digivning och en veckas tomtid, dvs innan hon är betäckt igen.
 Då blir det suggans 1500 kg/år utslaget på 20 grisar= 75 kg/gris, och alltså 325 kg till slaktgrisen.
Men det gäller alltså vanliga raser, och huvudsakligen den varmare årstiden, dvs från mars till oktober, vintertid blir kalkylen lite sämre om man inte ser till att hålla dom inne lite mer.

louise

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 06 feb-09 kl 23:21 »
taek. du har pratat om att du har lagt in nån ekcel-grej här som vi kan göra kalkyler i. Hittar inte den. Har jag helt missuppfattat?

Å sen undrar jag varför en korvspurta, köttkvarn, vaakumpack å diverse småatiraljer kostar 500.000? Vilka maskiner har du mer tänkt dig?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #43 skrivet: 06 feb-09 kl 23:23 »
taek. du har pratat om att du har lagt in nån ekcel-grej här som vi kan göra kalkyler i. Hittar inte den. Har jag helt missuppfattat?

Å sen undrar jag varför en korvspurta, köttkvarn, vaakumpack å diverse småatiraljer kostar 500.000? Vilka maskiner har du mer tänkt dig?

excelgrejen vill inte bli uppladdat för forumet tillåter inte excel som bilaga.

Det kan även vara en kylcell, frysboxar och en liten marknadsvagn. Inte vet jag, det var mest för att visa att ränta och amortering i en bra affärsplan inte är så jävligt stora kostnader.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 06 feb-09 kl 23:43 »
aha. Vad är en kylcell? å Kan du tänka dig å mejla den där excelen:-)?

de här 20 &% svinn - är det putssvinn eller annat, tex viktförlust vid rökning?

å så behöver jag nog lära mig vad ni menar med bruttovinst. För efter du skrivit det kom ju en massa fler kostnader, vanliga löpande grejer. Vad hör till vad?

Å Inngvar, varför vill din revisor se 50 % bruttovinst? Det måste väl gå att sänka när omsättningen är hög? Eller lånen låga? Osv.  Om jag fattat vad bruttovinst är, så ska man alltså med den betala avskrivning, räntor och egen lön. Rätt? Och då beror det väl helt på vad man har för lån och lönekrav?
« Senast ändrad: 07 feb-09 kl 00:08 av Lollo »

trädman

« Svar #45 skrivet: 07 feb-09 kl 02:02 »
Det där med hur stor bruttovinsten eller något annat nyckeltal bör vara beror naturligtvis på vad förslags verksamhet man driver och hur den finansieras.

Jag håller för övrigt med Take angående avskrivningar och räntekostnader. I de flesta verksamheter är det inte en så väldigt stor kostnadspost. Däremot har jag noterat att det ofta är ett väldigt stort fokus just på investeringarnas storlek och den stora faran med att låna pengar men ofta förbluffande lite på hur verksamheten ska skapa något värde.

I charkkalkylen verkar det knappast vara priset på korvsprutan som avgör lönsamheten, utan produktionens omfattning och marginal. Att se till att hålla verksamheten igång och utnyttja gjorda investeringar är normalt viktigt även i små verksamheter. Producerar du 6 dagar per vecka med i övrigt samma kostnader minskar kapitalkostnaden till hälften. Hyr in någon duktig pensionär som vill arbeta någon dag i vecka och se till att anläggningen är i drift, även när du är ute och säljer. Och lägg inte ner en massa tid på extremt småskalig grisuppfödning som gör att det inte blir vare sig tid eller kraft över att syssla med något som har förutsättningar att bli lönsamt. Går charktillverkningen bra kan du säkert betala så bra för inköpta ekogrisar att du får de du behöver

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #46 skrivet: 07 feb-09 kl 07:38 »
aha. Vad är en kylcell? å Kan du tänka dig å mejla den där excelen:-)?
En kylcell är ett kylskåp på stereoider.

Citera
de här 20 &% svinn - är det putssvinn eller annat, tex viktförlust vid rökning?

typ sånt ja...

Citera
å så behöver jag nog lära mig vad ni menar med bruttovinst. För efter du skrivit det kom ju en massa fler kostnader, vanliga löpande grejer. Vad hör till vad?

Är försäljning av din produkt - råvarukostnaden för samma produkt.

Citera
Å Inngvar, varför vill din revisor se 50 % bruttovinst? Det måste väl gå att sänka när omsättningen är hög? Eller lånen låga? Osv.  Om jag fattat vad bruttovinst är, så ska man alltså med den betala avskrivning, räntor och egen lön. Rätt? Och då beror det väl helt på vad man har för lån och lönekrav?

En långivare, revisor och EU-bidragshandläggare kommer aldrig att gå med på en för låg lön i en kalkyl, lönsamheten måste kunna bli sämre utan att äventyra deras ränta, dvs det måste finnas möjlighet för dig att dra ner på din lön.

En hög bruttovinst gör att man med några få timmar kan tjäna ihop bra med extra slantar och är ett måste inom restaurang, småskaligt livsmedelstillverkning och dylikt.

ingvar2

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 07 feb-09 kl 09:53 »

Jo, du har på sätt och vis rätt, Bruttovinsten är ju den summan du säljer för minus kostnaderna för just varans framtagning. Säljer du en gris för 2000 kr och den har kostat 1000 kr att föda upp så är bruttovinsten alltså 50 % (1000 kr ) Den här tusenlappen ska då täcka alla andra kostnader du har för lån och lön och material i övrigt, reklam, osv...
Och då har man kommit fram till att om det i längden ska bära sig så behöver du ligga på 50%, en restaurang strävar efter att ligga uppåt 70-75 %, då dom har stora kostnader för personal och lokaler.

Höjer bruttovinsten gör man genom att sätta ett riktigt utpris och försöker hålla nere kostnaderna för produkten.
När vi säljer en styckad gris för ca 2500 kr så är kostnaden för att ta fram den ca 1600 kr inklusive styckning och slakt, vi ligger alltså på 36% bruttovinst och det är för lågt, tar vi hem styckningen så minskar kostnaden till 1200 kr per gris och bruttovinsten blir strax över 50 %. Och då gäller det ju att se vad man har för omsättning så man kan räkna ut om denna vinstökning räcker till lönen som går åt för styckningen.
Räknar man då som jag med 200 grisar om året så blir vinstökningen alltså 80 000 kr, och när jag har vanan inne så bör jag stycka 1 gris i timmen, det blir 200 timmar och alltså 400 kr i timmen, och sedär :) det gick ju ihop sig....

louise

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 07 feb-09 kl 11:23 »
okej. Om jag charkar till grisen istället för att sälja färsk så är bruttovinsten på den ungefär 50%. Men då har jag alltså bara räknat inköp av köttet, inte rökspån, el till lufttorken, förbrukningsmaterial osv. Å så har jag utgått från mitt försäljningspris på färsk gris som är inkomsten om jag inte charkar. Så jag har ju plussat på en aning på inköpskostnaden egentligen.

Men 30 kr/kilot, är det styckat eller helfall?
« Senast ändrad: 07 feb-09 kl 13:26 av Lollo »

ingvar2

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 07 feb-09 kl 22:05 »
Ska du charka så köper du helfall, för du vill ju kunna använda lite mer av grisen än om du bara ska sälja styck-kött, såsom fett och småputs som annars slakteriet slänger men du får betala..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #50 skrivet: 07 feb-09 kl 22:26 »
Ska du charka så köper du helfall, för du vill ju kunna använda lite mer av grisen än om du bara ska sälja styck-kött, såsom fett och småputs som annars slakteriet slänger men du får betala..

Vi köper grovstyckad och få då även med en säck med puts och fett.

louise

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 08 feb-09 kl 15:57 »
hm... det jag vill slippa är ju investering i en bandsåg.

VMF

« Svar #52 skrivet: 08 feb-09 kl 21:00 »
Hm! Ja det är ju svårt det där med pengar, håller just på starta upp själv! Investeringsbidrag finns ju som sagt "Glesbygdsstöd" om du är berättigad till det? Men sen måste ju finansiering göras på annat håll! Har du provat att söka stiftelser? Jag har tur, det kommer att startas en stiftelse här uppe i norr där pengar privat sätts in och används till olika projekt. räntefritt lån kan man säga, dock ska en del av de vinster som görs gå till välgörande ändamål.... Vad är din idé?

louise

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 08 feb-09 kl 23:13 »
läs i min fråga.. det står att jag är en jävel på att leta i stiftelser, men jag hittar inget.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #54 skrivet: 12 feb-09 kl 11:12 »
Lollo, kan du inte "provcharka" hos någon tills du får upp kundkretsen då är det väl lättare att hitta investerare? Eller är sådana här grejor så precisa så att man inte kan göra det hos någon annan?

Har du planerat att köpa in kött till din chark? Har du uppfödare till det? Det har du säkert redan tänkt på.

Kan du inte finna någon butik / restaurang som skulle vilja sälja ditt specialsortiment som kan lägga till investeringspengar ( säkert ett drömsenario men ändå :-\)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 12 feb-09 kl 22:05 »
Hm... provcharka, som att hyra deras lokal, eller hur tänkte du?  Jag har ju ringt ett kök, men .. jag har ju min förvirrade cateringplan också.. men en chark som kan hyras.. hm..

man kan ju skicka iväg allt på legorökning, det är faktiskt lönsamt har jag räknat ut. Har inte kommit till ksott att hitta nån som gör det. Känner inte till några, även om jag börjar få superkoll på varenda köttmänniska inom 10 mils radie.

Jo, enligt budgeten måste jag köpa in 15-20 ton per år. Själv producerar jag bara ett ton per år.. Har inte kommit så långt än om det går att få in. Just nu tycker jag det är viktigare att kolla om det går att sälja så mkt exklusiva köttvaror!

butiker och restauranger får mig att se rött. De kräver en prissänkning på 30 % jämfört med privatkunder, då går inte en manuell chark runt. Att de skulle investera.. lite intressant. lite som affärsänglar för att de aldrig får tag på den där lufttorkade linderödsskinkan som jag ska göra.. Men, nja..

Har jagat praktik i några dagar. Inget vettigt napp än. Men vi får se!

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #56 skrivet: 13 feb-09 kl 09:10 »
Har du bytt nick ;D börjar du gett upp hoppet? Bonntösen! ;D

Vad är det för praktik du letar efter? Kan kolla runt lite.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 13 feb-09 kl 12:30 »
Nädå, inte gett upp! Men, eftersom mina inlägg här dyker upp om man googlar på mitt riktiga namn, känner jag mig inte fri att prata om precis vad jag vill här.

Praktik på chark är det. Det finns ju inte många med riktigt hög kvalitet i närheten, men man kan ju alltid börja med att få stycka lite, göra nån korv, så att man får ett hum om det hela. Hur pass svårt eller lätt det känns.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #58 skrivet: 13 feb-09 kl 14:41 »
Har du kollat med Hajoms Kooperativa? De gör en hel del korv... god är den men kanske inte lyxvarianten ;)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #59 skrivet: 13 feb-09 kl 15:24 »
Praktik på chark är det. Det finns ju inte många med riktigt hög kvalitet i närheten, men man kan ju alltid börja med att få stycka lite, göra nån korv, så att man får ett hum om det hela. Hur pass svårt eller lätt det känns.

Bjärhus i Klippan, Skåne, brukar anordna kurser i chark. De har för inte så länge sedan fått utmärkelser för sina produkter. Tyvärr är det annars så att många är väldigt hemlighetsfulla med sina verksamheter och recept. Kolla Eldrimners utbud samt hör av dig till Helena Ullmark som sitter på Smakplats i Kristianstad. Hon skickar varje månad ut ett fenomenalt informationsbrev om vad som händer i den småskaliga livsmedelstillverkningen i Sverige (med inriktning på södra Sverige).

www.smakplats.se/
www.eldrimner.com/
www.bjarhus.se/

Kolla om det finns LEADER i ditt område eller se till att det startar där du bor. Själv tycker jag att det hade varit intressant att starta en förädlingscentral där folk kan hyra in sig för att lufttorka, röka, göra korv etc. I vissa län/kommuner finns det mobila vagnar man kan hyra för att testa göra sina produkter.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 4 användare
torbjorn, kretslopp, Bokohammare, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser