Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta investeringspengar?  (läst 8924 gånger)

skogstrolla

• Jämtland
SV: Hitta investeringspengar?
« Svar #20 skrivet: 23 jan-09 kl 10:58 »
Jag betalar 200 inkl. moms för hemcharkat bacon
å de tycker jag e kanonpris ,
betalar gladeligen de för god mat som jag vet har haft de bra
å vilket jobb som ligger bakom.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 jan-09 kl 11:44 »
Definitivt nyttigt. Bara EU:s mall till affärsplan har varit enormt lärorik.

Ni med baconen, var i landet bor ni? För jag trodde verkligen att jag fått tag på de dyraste prislistorna, men icke..

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 23 jan-09 kl 13:37 »
Jag bor i Jämtland jag
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Johan1

« Svar #23 skrivet: 24 jan-09 kl 15:50 »
Hej

På www.ängavallen.se finns detaljerad prislista för vad de tar för allt sitt kött.

Bacon kostar 35 kr/hg

De är inte anslutna till krav, utan till EU-certificeringen.

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
« Svar #24 skrivet: 24 jan-09 kl 15:58 »
På www.ängavallen.se finns detaljerad prislista för vad de tar för allt sitt kött.

Säker på det?
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #25 skrivet: 24 jan-09 kl 16:03 »
Om inte du kan använda denna så kanske andra är intresserade.
http://www.mavi.fi/sv/index/landsbygdsfinansiering/ungajordbrukare.html
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Johan1

« Svar #26 skrivet: 24 jan-09 kl 16:09 »
Skrev fel, gå in på http://www.angavallen.se/index.php?page=178 istället.

Vurre

« Svar #27 skrivet: 24 jan-09 kl 16:23 »
Kollade vad det lokala rökeriets produkter säljs för på den lokala butiken. Rökt skinka i bit, 130 kr/kg, rökt bog/sida för 119 kr kg, i bit. Ej ekologiskt.

Om Lollo eller nån annan är intresserad av rökeriet heter de Mallgårds och jag tror att de finns i Levide socken på Gotland.
snus? vad är priset på en pris?

ingvar2

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 24 jan-09 kl 17:58 »
Får man verkligen kalla sitt kött för hälsogris och hälsokalv osv, som dom gör på Ängavallen?
Nog för att även jag tycker att ekologiskt är bra, men att gå så långt som att ha ett namn på köttet som får en att tro att det på nåt sätt skulle vara en hälsokost tycker jag är lite överdrivet...

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 jan-09 kl 23:38 »
Ängavallen stred länge för att patentskydda orden hälsogris, hälsolamm osv. Ingen annan får använda det. Lite onödigt tycker jag, det ser för modernt ut för att göra produkten "äkta" och säljbar. Men ingen har så höga priser som de, de är helt otroliga. Jag har funderat över varför andra ligger så långt under deras prisnivå.

Rökt skinka för 130 spänn.. det skulle med mina eklogiska grisar bli en vinstmarginal på... 8,6 %. Det förstår ju alla att såna företag kan man inte driva..

Vurre

« Svar #30 skrivet: 25 jan-09 kl 09:27 »
Jo, men den här skinkan var alltså inte ekologisk. Sen antar jag de sprutat in saltlösning i den, vet inte vad det gör för vikten.
snus? vad är priset på en pris?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #31 skrivet: 25 jan-09 kl 09:54 »
Jo, men den här skinkan var alltså inte ekologisk. Sen antar jag de sprutat in saltlösning i den, vet inte vad det gör för vikten.

Vikten går upp naturligtvis. Det är trevligt för den som säljer för saltlake har trevligt kilopris.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #32 skrivet: 25 jan-09 kl 23:46 »
Vi tänker oss att vi bygger en chark.

Vi behöver ett frysrum, ett torkrum med nån fläkt och thermostat, ett kylrum som håller cirka 1 grad, en köttkvarn, en hydrauliskt korvstop, lite elinstallationer, 1 handfat, en arbetsbänk, en diskbänk, skärmaskin, rök, lite vagnar och lite lösa prytlar som knivar, backar, skärbrädor, frysboxar etc. Grundbyggnaden finns där vi ska inreda med ovanstående saker. Vi tjafsar med miljökontoret och vi bekläder väggerna med en matta istället för kakel för det är billigare och fungerar minst lika bra. Lite beroende på kontakter och vad man kan samla via blocket så kostar detta mellan femhundratusend och 1 miljon svenska kronor.

Vi gör för enkelhetens skull griskorv.

Med ovanstående utrustning och lite rutiner så kan man göra cirka 140 kilo kilo på en dag, vi säger dock 100 kilo. Vi kan jobba 3 dagar i veckan med produktion och resten går åt till försäljning, administration och marknadsföring.

150 dagar om året x 100 kilo = 15000kilo korv.
Pris 100kr ex moms till konsument.
Inköp 50kr/kilot och 20% svinn.

Intäkter:
Korv                                 1 500 000

Kostnader:
Kött                                   900 000
Övrigt förbrukning             100 000
(diskmedel, korvskinn, plastpåsar, salt, ved och spån)

Bruttovinst                         500 000

Sedan kommer övriga externa kostnader såsom lokalkostnader, el, försäkringar, arbetskläder, reparationer, drivmedel, frakt, resekostnader, varuprover, deltagarkostnad marknader, internet, konsulter, banken etc. Vi tar i så vi kräks.

100 000

Personalkostnader för skolungdomen och gammeltanten som hjälper med försäljningen på marknader
                                           20 000

Rörelseresultat före avskrivning   380 000

Sedan kommer de såkallade avskrivningar. Hälften av kostnaden går till byggnaden och skrivs av på 12 år, hälften går till maskiner och skrivs av på 5 år. (detta är lite förenklad, egentligen skriver man av en fast procental varje år, men för första året stämmer det iallafall, året efter blir resultatet bättre)

Byggnadsinredningar
(500 000/12)                     40 000
Maskiner
(500 000/5)                     100 000

Resultalt efter avskrivningar
och före finansiella kostnader 240 000

Ränta, vi har otur och behöver låna hela summan, typ 1 000 000 gånger 9% ränta.
                                                  90 000

Resultat för skatt och sociala avgifter  150 000

Om vi nu hadde lekt med tanken att investeringen gick på 500000 istället för 1 miljon då hadde avskrivningarna blivit 70000kr och räntan 45000kr. Inget som man inte åtgärdar med att jobba 2 extra dagar i månaden istället.

Edit: Varje extra dag man lyckas producera drar man alltså hem 3400kr. Med denna pessimistkalkyl.

« Senast ändrad: 26 jan-09 kl 00:08 av take »

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 25 jan-09 kl 23:56 »
underbart! Men när ska man tillverka köttet tro.. för gården ska ju skötas också.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #34 skrivet: 26 jan-09 kl 00:02 »
underbart! Men när ska man tillverka köttet tro.. för gården ska ju skötas också.

Det är där vi kommer in med fokus. Vilka delar tjänar du pengar på? Resten ska du se som hobby som inte ska förhindra att du bygger upp något du kan leva på och vill hålla på med.
Vill man investera så man både kan ha viss lönsamhet på gården och chark, samt värdshus, då blir investeringen kanske uppåt 5 miljoner, medans intäkterna blir mindre. När man har avbetalat verksamhet 1, och börjat kunna ta in någon på timmar för att hålla volymen, då kan man börja satsa på verksamhet 2. Verksamheter som man överhuvudtaget inte kan få lönnsamhet i ska man se som hobby och då ska man fråga sig hur mycket det får kosta.

Nästa övning blir att skriva likviditetsbudget.

ingvar2

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 26 jan-09 kl 09:32 »
Vi tänker oss att vi bygger en chark.

Vi behöver ett frysrum, ett torkrum med nån fläkt och thermostat, ett kylrum som håller cirka 1 grad, en köttkvarn, en hydrauliskt korvstop, lite elinstallationer, 1 handfat, en arbetsbänk, en diskbänk, skärmaskin, rök, lite vagnar och lite lösa prytlar som knivar, backar, skärbrädor, frysboxar etc. Grundbyggnaden finns där vi ska inreda med ovanstående saker. Vi tjafsar med miljökontoret och vi bekläder väggerna med en matta istället för kakel för det är billigare och fungerar minst lika bra. Lite beroende på kontakter och vad man kan samla via blocket så kostar detta mellan femhundratusend och 1 miljon svenska kronor.

Vi gör för enkelhetens skull griskorv.

Med ovanstående utrustning och lite rutiner så kan man göra cirka 140 kilo kilo på en dag, vi säger dock 100 kilo. Vi kan jobba 3 dagar i veckan med produktion och resten går åt till försäljning, administration och marknadsföring.

150 dagar om året x 100 kilo = 15000kilo korv.
Pris 100kr ex moms till konsument.
Inköp 50kr/kilot och 20% svinn.

Intäkter:
Korv                                 1 500 000

Kostnader:
Kött                                   900 000
Övrigt förbrukning             100 000
(diskmedel, korvskinn, plastpåsar, salt, ved och spån)

Bruttovinst                         500 000

Sedan kommer övriga externa kostnader såsom lokalkostnader, el, försäkringar, arbetskläder, reparationer, drivmedel, frakt, resekostnader, varuprover, deltagarkostnad marknader, internet, konsulter, banken etc. Vi tar i så vi kräks.

100 000

Personalkostnader för skolungdomen och gammeltanten som hjälper med försäljningen på marknader
                                           20 000

Rörelseresultat före avskrivning   380 000

Sedan kommer de såkallade avskrivningar. Hälften av kostnaden går till byggnaden och skrivs av på 12 år, hälften går till maskiner och skrivs av på 5 år. (detta är lite förenklad, egentligen skriver man av en fast procental varje år, men för första året stämmer det iallafall, året efter blir resultatet bättre)

Byggnadsinredningar
(500 000/12)                     40 000
Maskiner
(500 000/5)                     100 000

Resultalt efter avskrivningar
och före finansiella kostnader 240 000

Ränta, vi har otur och behöver låna hela summan, typ 1 000 000 gånger 9% ränta.
                                                  90 000

Resultat för skatt och sociala avgifter  150 000

Om vi nu hadde lekt med tanken att investeringen gick på 500000 istället för 1 miljon då hadde avskrivningarna blivit 70000kr och räntan 45000kr. Inget som man inte åtgärdar med att jobba 2 extra dagar i månaden istället.

Edit: Varje extra dag man lyckas producera drar man alltså hem 3400kr. Med denna pessimistkalkyl.

Jadu...jag vet inte riktigt..jag fattade inte om du ansåg detta som ett positivt resultat eller negativt??

Det är i alla fall ingen kalkyl jag skulle gå till banken med, och det tråkiga är ju att du har rimliga siffror, inget snack om det, men det är ju dock ett heltidsarbete, minst, och vi har ett resultat på 150 000 före skatt och soc avgifter, vi drar alltså bort de 70 % som det innebär, alltså 105 000, kvar är 45000 i nettolön för ett heltidsarbete, således 25 kr/tim i nettolön om man räknar på 1800 timmar/år..

Kalkylen hjälps ju upp om det är eget kött vi stoppar i, men inte heller det är ju gratis att ta fram, men det skulle ju hjälpa upp den dåliga bruttovinsten. Du hade ju 30% i bruttovinst, min revisor ser helst att jag håller mig över 50%, och sedär!, då finns det plötsligt pengar till en anständig lön, så knäckfrågan blir ju att få upp bruttovinsten..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #36 skrivet: 26 jan-09 kl 09:38 »
Jadu...jag vet inte riktigt..jag fattade inte om du ansåg detta som ett positivt resultat eller negativt??

Det är i alla fall ingen kalkyl jag skulle gå till banken med, och det tråkiga är ju att du har rimliga siffror, inget snack om det, men det är ju dock ett heltidsarbete, minst, och vi har ett resultat på 150 000 före skatt och soc avgifter, vi drar alltså bort de 70 % som det innebär, alltså 105 000, kvar är 45000 i nettolön för ett heltidsarbete, således 25 kr/tim i nettolön om man räknar på 1800 timmar/år..

Kalkylen hjälps ju upp om det är eget kött vi stoppar i, men inte heller det är ju gratis att ta fram, men det skulle ju hjälpa upp den dåliga bruttovinsten. Du hade ju 30% i bruttovinst, min revisor ser helst att jag håller mig över 50%, och sedär!, då finns det plötsligt pengar till en anständig lön, så knäckfrågan blir ju att få upp bruttovinsten..

Eget kött är dyrare än köpekött. Priset på griskött ligger i trakten av 30kr/kg just nu så det blir bättre bruttovinst. Sedan är jag övertygat om att man kan ta mer än 100kr/kg. 100kr/kg var liksom en bottomline för ens minst intressanta produkter.

Bruttovinsten ska ligga över 50% annars är det inte bra. Men det är också skönt med en pessimistkalkyl där man fortfarande inte går i konkurs. Banken vill se båda.

Jag ska ladda upp ett excelark där man kan prova sig fram lite med olika siffror.

ingvar2

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 26 jan-09 kl 10:46 »
Ja, utpriset är ju alltid en balansakt, skulle du höja i ditt exempel med 20 kr så ger det ju 300 000 extra, men om man då tappar 2 ton i försäljning så är ju 240 000 borta igen...

louise

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 26 jan-09 kl 17:41 »
Nä, mitt egna kött kostar över 50 kr kilot, det är som take säger, billigare å köpa. Jag fattar inte hur ekologiska grisbönder kan sälja till slakteri. Om jag bara räknar matkostnaden, och får upp alla grisar till 50 kilo styckad vikt, så kostar de i bara foder 40 kr kilot.

Sen är som sagt takes korv snuskigt billig, det var det enda som inte är realistiskt i kalkylen. Det andra är bedrövligt sant..

ingvar2

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 26 jan-09 kl 22:31 »
Det skulle nog aldrig gå med dina raser att skicka till slakteri, det är helt sant. Jag räknar med 400 kg foder per slaktgris, a´3 kr just nu, alltså 1200 kr, delar man det på 60 kg styckad vikt så blir det 20 kr/kg, men sen kostar då slakten och styckningen 800/ gris, alltså 13 kr/ kg till, summa 33 kg.

Men säljer man dom bara till slakteriet och glömmer dom sen så får man ju i runda slängar 2400 kr / gris, så då blir ju vinsten hyfsad tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 4 användare
Francisbah, Asger, Radar, veroma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser