Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta investeringspengar?  (läst 8888 gånger)

louise

• Gäst
SV: Hitta investeringspengar?
« Svar #60 skrivet: 13 feb-09 kl 18:55 »
jag har redan de kontakterna Exotica, men tack ändå. Det är PENGAR som fattas. Tråden handlar om hur man finansierar vägen till företaget, pengar till utbildning å investeringar.

Och kurser är bra, men ingen kunskap sitter om man inte använder den. Jag behöver arbeta på en chark ett tag. Jag har gått en chark-kurs på Bjärhus, jättebra och billig. Men har man i nte pengar till sina egna räkningar som det ärjust nui, då köper man inte en kurs. Och Eldrminers startkurs skulle sammanlagt gå på 30.000..

det som var nytt i din var de där nyhetsbreven från Kristianstad, får kolla det.

Men Exotica, det där med hemlig, vill du utveckla det? För ibland undrar jag om tom de som ställer upp som rådgivare är helt öppna.

hajoms, har jag inte tänkt på! Ska kolla!
« Senast ändrad: 13 feb-09 kl 19:07 av Stabon »

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #61 skrivet: 14 feb-09 kl 11:20 »
Men Exotica, det där med hemlig, vill du utveckla det? För ibland undrar jag om tom de som ställer upp som rådgivare är helt öppna.

Jag tycker själv att lufttorkat kött är det bästa, bättre än rökt kött och jag gillar torra salamityper bättre än traditionella svenska lökiga korvar. Mina vänner i Schweiz som föder upp jakar har underbart lufttorkat jakkött och ännu mer underbara jaksalami. Ville veta knepet bakom deras produkter, men inte ens de själva fick ut receptet från tillverkaren. Dels är det väl en yrkesstolthet och dels delar man inte med sig av ett vinnande koncept, för då är ju din produkt inte unik längre.

Bäst hade varit om man hade hittat en äldre person med massor av kunnande som verkligen vill att hans/hennes kunskap ska leva vidare! Annars får man väl ta den hårda vägen; prova sig fram! Tyvärr är det inte så lätt tycker jag då man inte bara kan provcharka mängder med kött utan att få betalt för det. Risken finns att man inte gör utmärkta produkter och när man väl har fått fram något fantastiskt så har man redan sabbat det genom de där mindre lyckade produkterna ... ja, det är inte lätt!

För tillfället testar vi hej vilt alla charkuterier vi kan hitta för att se vilka som kan göra de produkterna vi gillar. Har inlett ett samarbete med en korvgubbe i en av våra större städer. Han både tillverkar och säljer. Upplever att förutom en bra produkt så gäller det att hitta försäljningskanaler där säljaren brinner för produkten (lika mycket som jag själv!). Har haft två tillverkare som inte varit engagerade - lönlöst!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

louise

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 14 feb-09 kl 11:27 »
ja.. det är väl i och för sig inte konstigt om de inte vill dela med sig av exakta tillverkningsmetoder. men.. jag tycker jag får mothugg bara jag säger att jag vill starta en chark. Sånt ska jag inte ge mig in på, för det har jag alrig sysslat med å så har jag inte råd. Sen kommer man inte längre. Fast nu svartmålar jag lite, men jag är rätt utmattad för tillfället..

Men Exotica, det finns ett eu-bidrag för produktframställning. de betalar 70 % av dina kostnaer. Men de lovar inget i förväg. Man skickar in sina kvitton, å så får man se om man får pengar. Det är jordbruksverket som har stödet. Nej, attans! Det gäller bara vissa djurslag.. inte jak. Men om du bara har ett enda får så kommer de ge dig det. Maud har jag för mig kvinnan heter som delar ut det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser