Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hitta investeringspengar?  (läst 8937 gånger)

louise

• Gäst
Hitta investeringspengar?
« skrivet: 22 jan-09 kl 18:37 »
Jag tror faktiskt att jag äntligen knäckt min företagsidé, den jag kan försörja mig på. Tyvärr kräver den en investering på sisådär 600.000. Utöver eu-bidrag på 25 %, är här nån som har en idé hur man hittar mer "gratispengar"?

jag är en jäkel på att söka pengar i fonder å stiftelser, men jag hittar inget som funkar med investeringar.

Jag har vänt hjärnan in och ut men nu kommer jag inte längre..

Leifharald

• Västergötland
SV: Hitta investeringspengar?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-09 kl 19:43 »
Har du kollat med Ekobanken och deras specialitet "borgensringar"?
Magiska Trädet - fogar samman himmel och jord med händerna
Jag o min kvinna bor utanför Alingsås, utan djur men
Vi längtar efter ett stadsnära boende med förutsättningar för spirituell planetskötsel -inom pendlingsavstånd från Göteborg.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jan-09 kl 20:08 »
Ekobankens borgensring funkar bara när det är flera personer i ett projekt, jag ska vara ensam. Men sekunden efter jag gjorde inlägget kom jag på det där med Kreditgarantiföreningar å har redan kontaktat dem. Det funkar på samma sätt, men man lägger in ca 4 % av sitt lånebelopp till föreningen, sen står föreningen för borgen. De ger borgen upp till 60% av lånebeloppet.

Det är en underbar trygghet som definitivt fört mina planer framåt, men jag tar likväl ett stort lån som ändå är mitt ansvar att betala.

Fler lösningar på "gratispengar"?

renee d

« Svar #3 skrivet: 22 jan-09 kl 20:25 »
inte gratis pengar men "almi" er mere risiko villig med udlån. www.almi.se    Renee

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jan-09 kl 20:34 »
Almi har man inte råd med. Deras räntor ligger på 10 %. Affärsidén går inte ihop då. Jag tycker rätt illa om dem efter att jag pratade om mitt B&B-idé jag hade för längesen med dem, de hade inte en susning om turistnäringen i mitt område. KÄnde mig allmänt förlöjligad på grund av deras okunskap.

renee d

« Svar #5 skrivet: 22 jan-09 kl 20:36 »
Sorry, better luck next time :-X

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jan-09 kl 20:53 »
Men det kvittar ju hur välvilliga almi är, fakta kvarstår att deras lån är hutlöst dyra å det mest oekonomiska att använda som finns.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #7 skrivet: 22 jan-09 kl 21:27 »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jan-09 kl 21:35 »
jo.. jag kan eu-stödet utantill tror jag. Sparbanksstiftelsen är bra men de är inget vidare på att dela ut till privata företag. De älskar fotbollsföreningar och hembygdsförbund.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 22 jan-09 kl 21:47 »
Jag vill ändå slå att slag för Almi. Jag älskar Almi, 10% borgen istället för uppåt 50% när man lånar från banken. Om ens affärside står eller faller med en räntaskillnad på kanske 2% mellan banklån och Almilån då ska man nog fundera över lönsamheten och riskerna i ens affärside.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 jan-09 kl 21:49 »
Men det är väl mer än 2 % skillnad? Min bank tar 7 % av företag, Ekobanken 5 %, å Almi då långt över 10 eller hur det nu är.

Å så kombinera det med kreditgarantiföreningen som kan gå i borgen för 60 %.

Mycket bättre.

Men jag vill ju ha tag i heelt gratis pengar för att minska lånedelen.

Men take, hur tänker du när du ska bedöma risk i ett projekt? Hur mycket marginal bör man ha?
« Senast ändrad: 22 jan-09 kl 21:52 av Lollo »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 22 jan-09 kl 22:02 »
Men det är väl mer än 2 % skillnad? Min bank tar 7 % av företag, Ekobanken 5 %, å Almi då långt över 10 eller hur det nu är.

Almi tar väl inte långt över 10? Jag betalade 10,nånting till dem nånstans i oktober och då låg banken på kring 9%. Räntan har gått ner både för almi och banken.

Citera
Å så kombinera det med kreditgarantiföreningen som kan gå i borgen för 60 %.

Mycket bättre.

Den kostar 4%, så den plus banklån på 7% blir också 11%.

Citera
Men jag vill ju ha tag i heelt gratis pengar för att minska lånedelen.

Ja, tack, jag tar också gärna gratispengar, det är väldigt lätt att investera gratispengar. Men det finns inga gratispengar, iallafall inte mer än att det räcker till lite starthjälp.

Citera
Men take, hur tänker du när du ska bedöma risk i ett projekt? Hur mycket marginal bör man ha?

Man ska klara av att ränta fördubblas på kort sikt, för sånt kommer att hända. Dessutom behöver man kunna låna det dubbla om det skiter sig i investeringskedet för detta kommer också att ske.

I mitt fall är räntekostnaden ungefär 1% av den totala omsättningen och en fördubbling gör varken till eller från.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 jan-09 kl 22:04 »
Då kan man ju bara fetglömma ett företag... det var ju en rolig gonattsaga denna kväll.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 22 jan-09 kl 22:14 »
Då kan man ju bara fetglömma ett företag... det var ju en rolig gonattsaga denna kväll.

Fel inställning.

Kan inte du få legocharkad nånstans med dina griser och några griser inköpt från en granne. Sedan går du ut på marknaden och säljer det som gunnebo-korv. Går det bra så kan du investera i egen korv-tillverkning eller en rök.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 jan-09 kl 22:20 »
jahg har räknat ut att om jag ska ha 20 % vinst, måste mitt legocharkade bacon kosta 130 kr kilot, inkl moms. Det ska in i catering istället. Då blir vinsten 50 %

Vurre

« Svar #15 skrivet: 22 jan-09 kl 22:43 »
Vad är det du ska investera i?

Svårt att tipsa utan att vad de gratis pengarna ska användas till och att man brukar kunna söka landsbygdsutvecklingsbidrag från lst som kan täcka upp till 30% av investeringskostnaderna känner du säkert till.

Annars är väl smuggling och knarkhandel sånt som kan vara lukrativt men riskfyllt och kräver också att man sätter både sin frihet och ett visst kapital på spel. Inget jag rekommenderar.

130 pix inkl moms för hemcharkat bacon, är det pris till kund? Låter isåfall löjligt billigt men jag kan ju ha missförstått. För det var per kilo, inte hekto?
snus? vad är priset på en pris?

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 jan-09 kl 22:54 »
Det är pris till kund. Det dyraste jag har sett är ungefär samma prisklass. Men det låter ju underbart om det är billigt. Vad har du för pris?

Investeringen är i en "köksvagn", kylar, avlopp, osv för att starta catering som görs på mina egna gårdsprodukter.

Vurre

« Svar #17 skrivet: 22 jan-09 kl 23:08 »
Jag har varken svin eller livsmedelstillstånd men skulle gladeligen betala 26 kr/hg för fint bacon om jag kunde köpa det. Säljer lite rökt korv svart för 200 kr/kg. Små mängder men intresserade kunder. Skulle jag sälja vitt skulle jag ta det dubbla och ändå ha kunder.

Har man en bra produkt ska man ta bra betalt. Sen ska man se till att ens kunder har läst "Den hemlige kocken" eller liknande böcker. Då förstår de varför god mat kostar. Annars får de köpa det sekunda i vanliga butiker.

Men catering? Då måste man väl ha nån som lagar mat? Du är ju bonde, eller hur?
snus? vad är priset på en pris?

ingvar2

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 jan-09 kl 10:08 »
Att hitta pengar till investeringar är ju aldrig lätt, jag tycker dom flesta bidrag har så många hållhakar så det är nästan meningslöst att söka dom. Investeringsstödet från länsstyrelsen t.ex, man får ju det i bästa fall utbetalt efter att hela investeringen är gjord, så när man fyllt i den tjocka bibban med papper som dom vill ha får man först vänta ett tag och se om det går att få det beviljat, får man det så gäller det ju att försöka dels finansiera resten ( och om vi räknar på 600 000, så skulle det ju bli ca 400 000 att hitta finansiering till ) och dels försöka belåna det beskedet man fått, så att man kan bygga klart det man vill. 
I grund och botten så är jag nog lite emot gratisfinansiering ( även fast jag gladeligen skulle ta emot det om jag fick ) för det är väldigt lätt att luras att tro att man har en lönsamhet som man egentligen inte har, en 10-12 % avkastning på insatt kapital måste man försöka mäkta med, annars är det inte hållbart i längden. Och har man den avkastningen så är det ju inga problem att låna. För ett av problemen med att låna är ju att det är inte du själv som får hitta på riskbedömningen, det gör banken så gärna åt dig... En räntehöjning på 3 % från den aktuella nivån vill dom ju gärna se att man klarar.

Vad gäller Almi så testade vi att låna från dom iförra året till ett svinhus, men då hette det plötsligt att dom inte fick låna ut till så tydliga lantbrukssatsningar, dom skyllde på EU ( givetvis, det gör ju alla ) som skulle kunna mena på att Almis utlåning snedvrider konkurrensen mellan ländernas banker..
Så det gick inte, annars har dom ju sin satsning på kvinnliga företagare med så kallade mikrolån på max 100 000 som ska vara hyfsat lätta att få och där det inte krävs medfinansiering. För det är ju också en hake, Almi ska ju samarbeta med din vanliga bank och låna ut en del, och sen ska banken ta resten, så det gäller ändå att övertyga en bank...
Och som Anders Borg sa lite i förbigående i går ( konstigt nog högg ingen reporter på det ): Jag tror inte att bankerna plötsligt skulle drabbas av att ta ett samhällsansvar i dåliga tider och låna ut pengar, det är ju inte deras grej precis... :) Rätt festligt uttalande för att komma från landets finansminister, men ack så träffande....

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 23 jan-09 kl 10:18 »
Jag tror det är nyttigt att man måste övertyga någon annan som riskerar förlora pengar i ett projekt att projektet är lönsamt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser