Jag bor som sagt i ett område med väldigt mycket gris och med omfattande skador som följd. Försöker driva ett litet jordbruk på 55 ha främst vallodling men även lite spannmål, skador i år 7 ha vall omöjligt att skörda ca 10 ha spannmål i princip uppätet och stora skador på övrig areal. Tog ut en besiktningsman han bedömde skador till ett belop på 95000 kr.Så vad jag tycker om grisen är nog självklart, ju fler som skjuts ju bättre mår jag. Inte särskilt lätt att överleva på ett så litet ställe när det ser ut så här.
Du är tydligt inte skickad att bo på landet, i USA finns det sk "Fenced communitys". Prova att flytta till en sådan (dom kanske finns i Sverige?) så ska du se att allt blir bra. Allt är sanerat, inhägnat, tillrättalagt och övervakat av beväpnade vakter så att verkligheten inte ska tränga sig på, bra va?Såklart skall vildsvinstammen hållas efter, inte utrotas. Praktåsna.
Lite gnällig kanske men det har jag väl för fan litte rätt att vara när jag förlorar en årslön. Gården arrenderar jag av staten där kungen har jakten. Innan man kommer med massa anklaganden så kanske man skulle ta reda på hur det ligger till innan man börjar att kriteisera. Nog om det.Jakten för mig är väldigt svår att påverka jag försöker men när kunges folk kommer så ska det finnas mycket vilt så man kan säga att jag sitter lite i klämm. En sak till hade jag arrenderat ut jakten för 400 kr/ha hade väl ingen kunnat säga något
Har kollat med länstyrelsen, tydligen proplematiskt, för dialog med hovet och staten men det är ibland som att stånga sig blodig. Är ju själv en inbiten jägare och tycker att grisen är ett spännande vilt att jaga, men skulle helst slippa dom.
Skitt i länstyrelsen. Dom har ingen koll på vad det står i lagen. Utan hittar bara på. (som polisens vapenlicensavdelning)Samma sak med staten. Du för en dialog med tjänstemänn som aldrig har läst lagen utan tror att dom vet var det står i den.Du skall ringa Östermalam och fråga efter Henrik eller någon annan som kan hjälpa dig.Dom brukar hjälpa även om du inte är medlem.Jag var inte heller medlem från börrjan men fick så mycket hjälp att jag till slut belv medlem.Har faktiskt varit medlem sen jag var 14 år, ska kontakta Henrik och se om man kan göra något.
Då är det väl terroristgrisar här i den här delen av landet.Jo det händer ganska ofta att grisarna angriper "icke-jagande hundar".
Grymt gott är det i alla fall. Jag har , som norrlänning , haft förmånen att äta grillat vildsvin och det är en smakupplevelse jag unnar alla.