Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hurra!!  (läst 4996 gånger)

mobben

SV: Hurra!!
« Svar #20 skrivet: 09 jan-09 kl 22:17 »
Jag bor som sagt i ett område med väldigt mycket gris och med omfattande skador som följd. Försöker driva ett litet jordbruk på 55 ha främst vallodling men även lite spannmål, skador i år 7 ha vall omöjligt att skörda ca 10 ha spannmål i princip uppätet och stora skador på övrig areal. Tog ut en besiktningsman han bedömde skador till ett belop på 95000 kr.

Så vad jag tycker om grisen är nog självklart, ju fler som skjuts ju bättre mår jag. Inte särskilt lätt att överleva på ett så litet ställe när det ser ut så här.

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 09 jan-09 kl 23:25 »
Jag bor som sagt i ett område med väldigt mycket gris och med omfattande skador som följd. Försöker driva ett litet jordbruk på 55 ha främst vallodling men även lite spannmål, skador i år 7 ha vall omöjligt att skörda ca 10 ha spannmål i princip uppätet och stora skador på övrig areal. Tog ut en besiktningsman han bedömde skador till ett belop på 95000 kr.

Så vad jag tycker om grisen är nog självklart, ju fler som skjuts ju bättre mår jag. Inte särskilt lätt att överleva på ett så litet ställe när det ser ut så här.

Själv så har jag en annan uppfattning om gnälliga bönder.

Man har 50 hektar jord och problem med vildsvinen. Så vad gör man. Tar man in 100 jägare som jagar varje dag året runt enligt ett rullande turordning.

Nej, man höjer direkt jaktarrendet till 400:- hektaren och hyr ut marken till några direktörer som bor 20 mil bort!
Så många gånger får man faktist skylla sig själv.

Så nu till mina frågor.
Hur många är ni som jagar på marken?
Hur ofta jagar ni?
Hyr du ut jakten?
Vem hyr jakten i så fall? (lokalbefolkning/folk utefrån)

mobben

« Svar #22 skrivet: 09 jan-09 kl 23:56 »
Lite gnällig kanske men det har jag väl för fan litte rätt att vara när jag förlorar en årslön. Gården arrenderar jag av staten där kungen har jakten. Innan man kommer med massa anklaganden så kanske man skulle ta reda på hur det ligger till innan man börjar att kriteisera. Nog om det.

Jakten för mig är väldigt svår att påverka jag försöker men när kunges folk kommer så ska det finnas mycket vilt så man kan säga att jag sitter lite i klämm.

En sak till hade jag arrenderat ut jakten för 400 kr/ha hade väl ingen kunnat säga något

d1jussi

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 10 jan-09 kl 00:36 »
Du är tydligt inte skickad att bo på landet, i USA finns det sk "Fenced communitys". Prova att flytta till en sådan (dom kanske finns i Sverige?) så ska du se att allt blir bra. Allt är sanerat, inhägnat, tillrättalagt och övervakat av beväpnade vakter så att verkligheten inte ska tränga sig på, bra va?

Såklart skall vildsvinstammen hållas efter, inte utrotas. Praktåsna.

Trevligt språkbruk i den här tråden!

Den svenska vildsvinsstammen har exploderat på senare tid, inte minst tack vare hjälp med utfodring samt förflyttning av djur i transport till nya områden. En familj djur kan utan problem fördubblas på en säsong och de är mycket skygga, vilket gör att uppgiften att hålla stammen på en konstant nivå är svår att uppnå.

Jag tror att vi kommer få allt större problem med gris framöver, så något måste göras.

Ordet "Utrotning" rör så klart upp känslor, men om människan obetänksamt introducerar en art i en ny miljö så kan man naturligtvis också återställa det.

Jag hoppas att vi kan hitta lösningar, t.ex. fällor, som gör att man kan hålla samma takt som djuren förökar sig. Om efterfrågan på vildsvinskött ökar så kan man kanske hoppas på bättre motivation till mer jakt.

Mvh Oscar

Vargerik

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 10 jan-09 kl 01:01 »
Praktåsna... Jaja, kanske tog i.. "Utrotning" triggar sånt, gris fanns här i landet innan den blev just utrotad lokalt
Saken med gris är att av nån anledning behandlas den inte med samma respekt som övriga djur.
Fällor, jajovisst, för att lösa ett stort problem är det ju en lösning. I morrn hoppas jag själv att få tyna ihjäl en gris.

Rosten

• Närke
« Svar #25 skrivet: 10 jan-09 kl 01:53 »
Lite gnällig kanske men det har jag väl för fan litte rätt att vara när jag förlorar en årslön. Gården arrenderar jag av staten där kungen har jakten. Innan man kommer med massa anklaganden så kanske man skulle ta reda på hur det ligger till innan man börjar att kriteisera. Nog om det.

Jakten för mig är väldigt svår att påverka jag försöker men när kunges folk kommer så ska det finnas mycket vilt så man kan säga att jag sitter lite i klämm.

En sak till hade jag arrenderat ut jakten för 400 kr/ha hade väl ingen kunnat säga något
Har du tagit in några skyddsjägare för att försvara sådden?

Om inte jag minns fel så har du som arrendator rätt att leja folk som skjuter av skadedjur.
Så hypotetiskt kan du leja in dig själv eller grannen.

Ring till jägareförbundet (Östermalma) och kolla vilka lagar som gäller. 0155-24 62 00
Säg att du vill prata med någon som kan lagar om skyddsjakt och jakt för att förebygga skada.
(men prata inte om utrotning ;))

Jag brukar tala med Henrik. Tror han heter Falk i efternamn. Han har koll på alla lagar och regler.
Kan inte han så finns det en som heter Sven som också är duktig.
Dom har hjälpt mig många gånger i kniviga frågor

mobben

« Svar #26 skrivet: 10 jan-09 kl 07:41 »
Har kollat med länstyrelsen, tydligen proplematiskt, för dialog med hovet och staten men det är ibland som att stånga sig blodig. Är ju själv en inbiten jägare och tycker att grisen är ett spännande vilt att jaga, men skulle helst slippa dom.

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 10 jan-09 kl 11:04 »
Har kollat med länstyrelsen, tydligen proplematiskt, för dialog med hovet och staten men det är ibland som att stånga sig blodig. Är ju själv en inbiten jägare och tycker att grisen är ett spännande vilt att jaga, men skulle helst slippa dom.
Skitt i länstyrelsen. Dom har ingen koll på vad det står i lagen. Utan hittar bara på. (som polisens vapenlicensavdelning)
Samma sak med staten. Du för en dialog med tjänstemänn som aldrig har läst lagen utan tror att dom vet var det står i den.

Du skall ringa Östermalam och fråga efter Henrik eller någon annan som kan hjälpa dig.
Dom brukar hjälpa även om du inte är medlem.

Jag var inte heller medlem från börrjan men fick så mycket hjälp att jag till slut belv medlem.

När dom har förklarat vad det står i lagen så skall du be dom förklara var du hittar texten.
Så att du kan skicka den till länstyrelsen och staten och ifråga sätta varför dom inte följer lagen.
Då brukar dom vakna till.

En tjänsteman sa till mig att det är bra när du ringer för då får vi lära oss lite nytt. :o
Jag som trodde att man som beslutande tjänsteman var tvungen att ha koll på att lagen hade ändrats flera år tidigare. Innan man fattade beslut!

mobben

« Svar #28 skrivet: 11 jan-09 kl 11:12 »
Skitt i länstyrelsen. Dom har ingen koll på vad det står i lagen. Utan hittar bara på. (som polisens vapenlicensavdelning)
Samma sak med staten. Du för en dialog med tjänstemänn som aldrig har läst lagen utan tror att dom vet var det står i den.

Du skall ringa Östermalam och fråga efter Henrik eller någon annan som kan hjälpa dig.
Dom brukar hjälpa även om du inte är medlem.

Jag var inte heller medlem från börrjan men fick så mycket hjälp att jag till slut belv medlem.

Har faktiskt varit medlem sen jag var 14 år, ska kontakta Henrik och se om man kan göra något.

Neiklot

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 jan-09 kl 11:12 »
Då är det väl terroristgrisar här i den här delen av landet.
Jo det händer ganska ofta att grisarna angriper "icke-jagande hundar".

Eller är det så att det är terroristhundar utan pli på, som grisarna skadar?
För inte springer väl ickejagande hundar runt och spårar/runt i backen utan tillsyn?

;) ;D

/Neiklot, som gärna äter gris.

sunken

« Svar #30 skrivet: 15 jan-09 kl 15:38 »
Det var nog ganska mycket ironi i uttalandet om utrotning skulle jag tro. Vildsvin ska se som den fina viltart och resurs den är och naturligtvis skötas därefter.

Att förvalta en vildsvinstam blir ju lite speciellt när de i kombination med en hög förökningstakt också ställer till rejält med skada. Dock är detta inte omöjligt , i Tyskland har man ju haft vildsvin betydligt längre än sverige och de har också mindre skador på grödor så det är nog dom vi ska lära av.

Grymt gott är det i alla fall. Jag har , som norrlänning , haft förmånen att äta grillat vildsvin och det är en smakupplevelse jag unnar alla.

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #31 skrivet: 15 jan-09 kl 15:43 »
Grymt gott är det i alla fall. Jag har , som norrlänning , haft förmånen att äta grillat vildsvin och det är en smakupplevelse jag unnar alla.

Har du provat att röka vildsvinskött? Det är RIKTIGT gott ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, pragmatic, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser