Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljögodkända vedpannor?  (läst 12450 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Miljögodkända vedpannor?
« skrivet: 03 jan-09 kl 09:38 »
Hejsan
Är det någon som vet vad det är för skillnad mellan de miljögodkända vedpannorna och de som inte är det?

Priset är ju extremt mycket lägre på de som inte är miljögodkända..

Winnie

SV: Miljögodkända vedpannor?
« Svar #1 skrivet: 03 jan-09 kl 11:35 »
Generellt kan man säga att de miljögodkända pannorna har ca 20% högre verkningsgrad, vilket lätt skulle kunna motivera merkostnaden...

Men det som är skillnaden är att de uppfyller gällande utsläppskrav enligt Boverkets byggregler BFS 1993:57 för villauppvärmning med ändringar t o m BFS 2006:12.
Småskalig vedeldning i icke godkända pannor är, tillsammans med vägtrafiken, de största utsläppskällorna av bland annat partiklar och oförbrända kolväten.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 03 jan-09 kl 20:49 »
Vi får 10 000:- i bidrag av kommunen om vi sätter in miljögodkänd panna som kopplas mot en/flera tankar som har uttag för solfångare.
Sätter man in en tank med uttag för solfångare får man 5 000:- i bidrag.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jan-09 kl 20:52 »
Morsning!
Jag har snokat runt lite på kommunens sida utan att hitta någon information om vidrag, vår kommun kanske inte har ett sådant..
Men om det nu är så att de icke-miljögodkända pannorna förbränner 20% sämre så är det ju inte mkt att orda om..

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 03 jan-09 kl 21:07 »
Det är när man kommer upp på dom bättre pannorna som det giftiga från vedeldning förbränns och ger högre verkningsgrad och renare utsläpp.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 03 jan-09 kl 21:17 »
En enkel panna tar lite med ved,visst men den har fördelar också,den krånglar mindre och är billigare.
När jag flyttade hit ut på landet,fanns här en ganska modern godkänd ctc panna som eldades med ved mot 2 st  500 liters tankar.
Jag byggde sedan en egen med ca 1000 liter vatten i pannan(inga laddomater,ingen keramik,ingen underförbränning,ingen fläktstyrning) dvs enkel konstruktion inget krångel.

Min erfarenhet är att enkla pannor funkar bra men visst ett par-tre kubik till kan det säkert gå åt.
Till mitt hus 75 m2 märker jag knappt någon skillnad ,fast det blev mycket behagligare när jag satte in motor shunten och en varmvattenberedare är guld värd,härlig känsla att alltid veta att man har varmvatten .
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Winnie

« Svar #7 skrivet: 03 jan-09 kl 21:26 »
När jag flyttade hit ut på landet,fanns här en ganska modern godkänd ctc panna som eldades med ved mot 2 st  500 liters tankar.
Jag byggde sedan en egen med ca 1000 liter vatten i pannan(inga laddomater,ingen keramik,ingen underförbränning,ingen fläktstyrning) dvs enkel konstruktion inget krångel.

Min erfarenhet är att enkla pannor funkar bra men visst ett par-tre kubik till kan det säkert gå åt.

Ett stort MEN: Har du någon aning om vad du släpper ut med din panna? Svaret troligen nej....
Det är i princip omöjligt att komma upp i de temperaturer som krävs för att få ned utsläppen utan underförbränning...
En gissning är att din panna troligen är en riktig miljöbov....Sorry

Läs även detta:http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=103&a=38832&l=sv

Rosten

• Närke
« Svar #8 skrivet: 03 jan-09 kl 21:27 »
En panna med tanken i själva pannan är en miljökatastrof.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 03 jan-09 kl 21:41 »
Ni har säkert rätt det är en miljökatastrof,men jag bättrar mig lite genom att köra dieselbil.
Det är ingen som tror att jag ljuger när jag säger att det funkar bra och att den aldrig krånglar,det är bra.Men visst har man mycket pengar,gillar massa pumpar och knappar och inte vill vara en som förstör miljön så skall man köpa dagens "miljögodkända pannor" helst då en från Estland .
Lars

Winnie

« Svar #10 skrivet: 03 jan-09 kl 22:04 »
Ni har säkert rätt det är en miljökatastrof,men jag bättrar mig lite genom att köra dieselbil.
Det är ingen som tror att jag ljuger när jag säger att det funkar bra och att den aldrig krånglar,det är bra.Men visst har man mycket pengar,gillar massa pumpar och knappar och inte vill vara en som förstör miljön så skall man köpa dagens "miljögodkända pannor" helst då en från Estland .
Lars

Pumpar och knappar?! Det är inget kärnkraftverk vi talar om...
En pump extra och ev. en fläkt... Bägge styrs som regel helt automatiskt...

Visst det går att krångla till en panninstallation men det är inte nödvändigt...

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 03 jan-09 kl 22:22 »

Pumpar och knappar?! Det är inget kärnkraftverk vi talar om...
En pump extra och ev. en fläkt... Bägge styrs som regel helt automatiskt...

Visst det går att krångla till en panninstallation men det är inte nödvändigt...

Du har helt rätt,gör en enkel panninstallation och hoppas på att det helautomatiska sköter sig.

Ja du Mårten du har en del att fundera över .Jag tror inte att du behöver ha dåligt samvete om du köper en icke godkänd panna (är godkänd utanför tätbebyggelse) men lite mer ved går säkert åt men det är väl knappast ett problem för dig.

Rosten -  Till och med staten har gjort sitt val om miljön de väljer att bygga vägar istället för järnväg.Kolla på etanolskämtet,källsortering på företag lastbilarna går ju i skyffeltrafik,det är ju helt sjukt.
Jag bor i Hyltebruk ,de som hämtar sopor här är Olssons i Landskrona,de kör massa olika sorts sopor härifrån till Skåne.
"Miljöbov " min panna ,javisst.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 03 jan-09 kl 22:34 »
Det finns underförbränningspannor som inte är miljögodkända i Sverige, till exempel Orlan, den är däremot miljögodkänt i tyskland.

Oavsett miljögodkännande så vill du ha en underförbränningspanna, tro mig.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 04 jan-09 kl 01:54 »
Oavsett miljögodkännande så vill du ha en underförbränningspanna, tro mig.
Varför det?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 04 jan-09 kl 11:16 »
Varför det?

Bra effektivitet och relativt bra förbränning, på grund av förgasningen. Lite aska om man eldar rätt. Det finns en anledning att i princip varenda ny panna är en sådan.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #15 skrivet: 04 jan-09 kl 12:51 »
Det finns underförbränningspannor som inte är miljögodkända i Sverige, till exempel Orlan, den är däremot miljögodkänt i tyskland.

Sverige ingår i EU. Orlan är miljögodkänd, enligt EU-norm i Tyskland, för användning i EU. Det test som SP gör är i enlighet med samma EU-norm. Så de svenska pannorna som SP har godkänt är också tillåtna att sälja och marknadsföras som miljögodkända i Tyskland och Polen. Bra va?

Korrigera mig om jag har fel...

A.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #16 skrivet: 04 jan-09 kl 18:13 »
Sverige ingår i EU. Orlan är miljögodkänd, enligt EU-norm i Tyskland, för användning i EU. Det test som SP gör är i enlighet med samma EU-norm. Så de svenska pannorna som SP har godkänt är också tillåtna att sälja och marknadsföras som miljögodkända i Tyskland och Polen. Bra va?

Korrigera mig om jag har fel...

A.

Du har nästan rätt.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #17 skrivet: 05 jan-09 kl 06:27 »
Du har nästan rätt.

Tack. Det var nästan det jag ville höra.

Är det några problem med att köpa en Orlan-panna och använda den i Sverige? Jag har utgått från att det är någon form av "fear and uncertainty" som de svenska tillverkarna försöker sprida när de tjatar om att pannorna måste vara godkända av SP. Jag har ännu inte hittat något som tyder på att en panna som är miljögodkänd i Tyskland inte skulle vara precis lika godkänd som en svensk panna.

Mig spelar inte detta någon roll - jag har en Orlan-panna och bor utanför tätort. Men kan man rekommendera folk i tätort att köpa en EU-miljögodkänd Orlan-panna med hänvisning till att den är precis lika miljögodkänd som den dubbelt så dyra svenska pannan? Jag tror det.

A.
« Senast ändrad: 05 jan-09 kl 06:38 av (sɹǝpuɐ) »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 05 jan-09 kl 10:17 »

Mig spelar inte detta någon roll - jag har en Orlan-panna och bor utanför tätort. Men kan man rekommendera folk i tätort att köpa en EU-miljögodkänd Orlan-panna med hänvisning till att den är precis lika miljögodkänd som den dubbelt så dyra svenska pannan? Jag tror det.

Ja, det kan man, däremot betalar de kommuner som har extra bidrag för byte av panna till miljöpanna inte ut pengar till pannor med utländskt certifiering. De bryter förmodligen mot nån EU-regel, men frågan är vilken.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #19 skrivet: 05 jan-09 kl 11:15 »
Ja, det kan man, däremot betalar de kommuner som har extra bidrag för byte av panna till miljöpanna inte ut pengar till pannor med utländskt certifiering. De bryter förmodligen mot nån EU-regel, men frågan är vilken.

OK. Jo, så kan det ju vara. Alla nackdelar med att vara EU-ansluten kommer inte utifrån, en del hittar vi på själva.

Vore intressant att se om det blir någon som "tar strid" för detta. Men som sagt, mig berör det inte så mycket.

Och jag misstänker att det blir billigare, och lika bra, med en Orlan-panna utan bidrag, som med en svensk med bidrag. Men rörmokarna gillar det väl inte...  :-X

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser