Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljögodkända vedpannor?  (läst 12449 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Miljögodkända vedpannor?
« Svar #20 skrivet: 05 jan-09 kl 11:24 »
OK. Jo, så kan det ju vara. Alla nackdelar med att vara EU-ansluten kommer inte utifrån, en del hittar vi på själva.

Vore intressant att se om det blir någon som "tar strid" för detta. Men som sagt, mig berör det inte så mycket.

Och jag misstänker att det blir billigare, och lika bra, med en Orlan-panna utan bidrag, som med en svensk med bidrag. Men rörmokarna gillar det väl inte...  :-X

A.
Bidraget är 10 000:- för pannan om det går att ansluta tanken mot solfångare här i Örebro.
5 000:- om man sätter in en tank.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #21 skrivet: 05 jan-09 kl 11:59 »
Från Örebro kommuns hemsida:

Citera
Vad är det för villkor för att få bidraget?

Krav på pannan: Den nya vedpannan ska vara godkänd vid Sveriges Provnings- och forskningsinstitutet eller motsvarande institut i Europa. Provningen ska uppfylla Boverkets utsläppskrav. För att få bidrag måste den gamla pannan skrotas.

Jag tolkar det som att det inte borde vara några som helst problem med en Orlan-panna. Men det borde ju bara vara att ringa och fråga.

A.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 jan-09 kl 15:48 »
Någon av er med Orlan-pannan (eller ni andra med för övrigt) som har något bra tips om en seriös återförsäljare i Sverige som även har andra tillbehör, tankar, laddsystem o.s.v..?

Skulle vilja få tag i någon som kan räkna ihop ett paket åt oss med Orlan-panna..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 08 jan-09 kl 15:56 »
Det finns väl bara en importör som även säljer i sverige, sedan är det några rörkrökningsfirmor som säljer den åt denna importör fast oftast dyrare.

Det han också säljer är laddomaten och shuntmotorn till shuntventilen för värmesystemet. Både säljer han bra billigt. Krökar, böjer, cirkulationspump, shuntventil, element etc köper man av rinkabyrör. Tanken köper du av husqvarna tanksvets, glöm ej solslinga och vv-beredare.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #24 skrivet: 26 jan-09 kl 22:32 »
Det är när man kommer upp på dom bättre pannorna som det giftiga från vedeldning förbränns och ger högre verkningsgrad och renare utsläpp.

Jag har hört det hävdas att det inte nödvändigtvis är alltigenom giftigt. Att rökgaser från vedeldning även innehåller nyttiga ämnen. Om det stämmer vet jag inte. Men det luktar ju trevligt, bara man eldar med torr ved i en hyfsat bra eldstad.

Jag kollade på de länkarna du visade från svensk Provninsganstalt. Där hävdas att vedeldning även med bästa teknik inte är lika miljövänligt som oljeeldning. Där börjar det osa misstänksamt tycker jag. Undrar om de inte missat något. Kanske något i stil med att man klumpar ihop ett stort antal likartade kemiska substanser i en grupp, fast de inte är exakt likadana. Det är troligen väldigt krångligt att reda ut alla dessa ämnens påverkan, alltför krångligt, så man klumpar ihop dem. Men då blir analysen trubbigare.

pappi747

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 26 jan-09 kl 22:45 »
Hela denna cirkus med miljögodkända pannor och nu senast energideklarationen har i min värld bara ett enda syfte: Kontroll av medborgare via byråkrati!
Visst kan man hävda att tanken är god men eldar man med sur ved hjälper inget intyg..

Alla såna här påhitt bidrar bara till att småföretagare hindras. Vad kostar det att certifiera en panntyp t.ex?

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 26 jan-09 kl 23:15 »
Jag har hört det hävdas att det inte nödvändigtvis är alltigenom giftigt. Att rökgaser från vedeldning även innehåller nyttiga ämnen. Om det stämmer vet jag inte. Men det luktar ju trevligt, bara man eldar med torr ved i en hyfsat bra eldstad.

Jag kollade på de länkarna du visade från svensk Provninsganstalt. Där hävdas att vedeldning även med bästa teknik inte är lika miljövänligt som oljeeldning. Där börjar det osa misstänksamt tycker jag. Undrar om de inte missat något. Kanske något i stil med att man klumpar ihop ett stort antal likartade kemiska substanser i en grupp, fast de inte är exakt likadana. Det är troligen väldigt krångligt att reda ut alla dessa ämnens påverkan, alltför krångligt, så man klumpar ihop dem. Men då blir analysen trubbigare.

Visst är vedeldning trevligt (för plånboken)
Men för att det luktar trevligt behöver inte betyda att det är trevligt för hälsan.
Eller som man säger om Radon. Så länge men inte ser Radonen så finns den inte. ;)

Ett par texter fråb SP som man kanske borde fundera mera på.

Vissa kolväten är kända hälsorisker och utsläpp från småskalig vedeldning uppskattas vara det tredje största miljörelaterade cancerhotet, efter radon i bostäder och luftföroreningar från trafik. Farliga ämnen är butadien, eten, propen, bensen och formaldehyd, vilka räknas som flyktiga kolväten, och polyaromatiska kolväten (PAH) som räknas som tjära.

Idag uppskattas småskalig vedeldning vara den största enskilda källan till partikelutsläpp, följd av tung dieseltrafik och arbetsmaskiner.  Det har observerats samband mellan förhöjda halter av partiklar i utomhusluften och effekter i form av luftrörsproblem, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Aktuell forskning tyder på att hälsoeffekterna av förbränningspartiklar t ex kan bero på vissa metaller som finns i partiklarna eller på höga koncentrationer av mycket små partiklar.

pappi747

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 26 jan-09 kl 23:51 »
Skiljer vi inte på hälsorisker och miljöfarlighet?

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 26 jan-09 kl 23:56 »
Skiljer vi inte på hälsorisker och miljöfarlighet?
Du menar att det ena är bättre än det andra?

pappi747

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 27 jan-09 kl 00:18 »
Det är väl fråga om personlig smak men får jag själv välja så släpper jag hellre ut cancerogena ämnen än växthusgaser...

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 27 jan-09 kl 00:24 »
Det är väl fråga om personlig smak men får jag själv välja så släpper jag hellre ut cancerogena ämnen än växthusgaser...
Du menar att det är bättre att mänskligheten dör ut än jorden. ;D

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #31 skrivet: 27 jan-09 kl 00:55 »
Visst är vedeldning trevligt (för plånboken)

Inte bara för plånboken, materialist där. ;-)

Citera
Men för att det luktar trevligt behöver inte betyda att det är trevligt för hälsan.

Som framgår av förra inlägget tror jag lagom mycket på vetenskapens rön på ett svåranalyserat område. Jag menar just lagom mycket. Jag lyssnar på det, men tror inte att det är sista ordet.

Citera
Eller som man säger om Radon. Så länge men inte ser Radonen så finns den inte. ;)

Ett par texter fråb SP som man kanske borde fundera mera på.

Vissa kolväten är kända hälsorisker och utsläpp från småskalig vedeldning uppskattas vara det tredje största miljörelaterade cancerhotet, efter radon i bostäder och luftföroreningar från trafik. Farliga ämnen är butadien, eten, propen, bensen och formaldehyd, vilka räknas som flyktiga kolväten, och polyaromatiska kolväten (PAH) som räknas som tjära.

Här kan man undra hur man kommit fram till denna uppskattning. Jag kan tänka mig två alternativ:
1. epidemiologiska studier, som på sätt och vis är realistiska, då data är insamlade från verkligheten, men har den bristen att det är svårt att urskilja olika faktorers inverkan.
2a. beräkningar utifrån olika antaganden, t ex att alla kolväten av en viss typ är likvärdiga. Dessa baseras dessutom på
2b. studier, bl a djurförsök, av hur olika ämnen påverkar hälsan.
Eller kombinationer av 1 och 2.
Båda metoderna har stora felkällor, men samtidigt säger de förstås en hel del. Hur mycket beror på onständigheter, omständigheter, omständigheter. Hinner inte undersöka detta. Kanske nån annan gjort en kritisk granskning med vedelning i fokus, eller kommer göra det.

Citera
Idag uppskattas småskalig vedeldning vara den största enskilda källan till partikelutsläpp, följd av tung dieseltrafik och arbetsmaskiner.  Det har observerats samband mellan förhöjda halter av partiklar i utomhusluften och effekter i form av luftrörsproblem, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Aktuell forskning tyder på att hälsoeffekterna av förbränningspartiklar t ex kan bero på vissa metaller som finns i partiklarna eller på höga koncentrationer av mycket små partiklar.

Här kan jag ånyo undra om alla typer av partiklar är likvärdiga. Men jag har en skaplig förståelse för ökade miljökrav på vedeldning i tättbebyggt område. Dock som Bergslagsmannen påpekade, så beror mycket på hur torr ved man eldar med. Det är ju svårt att ställa krav på vad människor gör, men så lätt att ställa krav på deras tekniska installationer, verkar det. Lättare att övervaka förstås. Och stimulerar marknaden, som ökar tillväxten och skatteintäkterna.

Jag tycker det är bra att stimulera produktion av miljövänlig teknik, men tycker inte om att detta gör på ett sätt som överdrivet inkräktar på människors oberoende. Så det är en avvägning, som jag ser det.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #32 skrivet: 27 jan-09 kl 01:15 »
Hela denna cirkus med miljögodkända pannor och nu senast energideklarationen har i min värld bara ett enda syfte: Kontroll av medborgare via byråkrati!

Jag tror det är ett av syftena.

Ett annat kan vara att få bort människor som inte har råd med det ena och det andra som alla dessa regler kräver. Få bort dem från attraktiva områden alltså, skuffa undan dem, helst få bort dem helt. Jag kan inte låta bli att undra om inte såna motiv kan finnas med. Tänk på allt småfolk som försvann från den svenska landsbygden under ca första halvan av 1900-talet. Hur fick man bort dem? De ägde väl oftast inte sina egna hem, och när deras arbetskraft inte behövdes längre så fick de väl flytta. Men ofta ville de kanske även flytta till en modern lägenhet i någon förort, om sådan erbjöds. Jag tänker dock på dem som inte ville flytta, men mer eller mindre tvingades. Ett redskap för att få bort dem var såvitt jag förstår ökade krav på standard och hygien. Vet inte riktigt hur långt myndigheterna hade rätt att gå här, men uppfattar att det nog ändå var en del som tvingades iväg på det viset. Därfter eller hand i hand alla dessa byggregler. Sen när småfolket körts bort så är det inte så noga med kollen längre, tycker jag man kan se vissa tecken till. Jag överdriver kanske lite här, men tror det finns en hel del av detta, ett ofta omedvetet tänkande som missgynnar vissa klasser och grupper och gynnar andra. Detta går troligen igen i dagens miljökrav, särskilt när de nu mer och mer börjar ställas på konsumenter och i synnerhet på människors hem och boende.

Sen finns det förstås mer eller mindre väl motiverade och rätt tänka miljöhänsyn bakom dessa regler. Men jag är misstänksam mot kombinationen av fyrkantiga regler (som ofta men inte alltid stimulerar marknaden, samt alltid stimulerar byråkratin) och måttliga hänsyn till individen.

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 27 jan-09 kl 14:07 »
Men jag har en skaplig förståelse för ökade miljökrav på vedeldning i tättbebyggt område.

Så du menar att om jag bor i tätort så får inte grannen släppa ut vad som helst.
Men om jag bor på landet så är det okej att grannen gör det.

Innebär det att jag kan ta bort katalysatorn på bilen då jag bara kör på landet med bilen? ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 27 jan-09 kl 14:32 »
Innebär det att jag kan ta bort katalysatorn på bilen då jag bara kör på landet med bilen? ;D

Om du bara kör den hemma hos dig, så.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #35 skrivet: 27 jan-09 kl 15:18 »
Så du menar att om jag bor i tätort så får inte grannen släppa ut vad som helst.
Men om jag bor på landet så är det okej att grannen gör det.

Svaret beror väl på om man bara ser till en sak åt gången eller kan och vill väga in flera saker på en gång. Se f ö vad jag skrev ovan.

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 27 jan-09 kl 15:22 »
Om du bara kör den hemma hos dig, så.
Då är det ju bara "min" luft som blir förorenad. ;D

pappi747

• Blekinge
« Svar #37 skrivet: 27 jan-09 kl 15:27 »
Du menar att det är bättre att mänskligheten dör ut än jorden. ;D

Absolut! Så som vi behandlar jorden förtjänar vi att dö ut. Av samma anledning kör jag en diesel-pickup utan partikelfilter....

frisbee

« Svar #38 skrivet: 09 feb-09 kl 04:24 »
Intressant med godkända och icke godkända pannor. I min kommun har jag varit i kontakt med följande personer: 1. Sotaren. 2. Den på kommunen som godkänner sotarens inspektion. 3. Kommunens Miljöansvariga. Frågan gällde, får jag eller får jag inte installera en Orlanpanna som har EU-godkännande.
Man kan väl sammanfatta svaret till ung. "varför frågade du"
Här blir det tydligen inga problem - de var egentligen bara brandsäkerheten man var intresserad av - resten visste man ingenting om.

Nu till en fråga. Jag har redan beställt en Orlan Nordic 25 kw för leverans när Gud vill.
Har någon av er redan denna panna? SKall tydligen vara en ny modell.

Frisbee

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #39 skrivet: 09 feb-09 kl 10:01 »
Senaste i hetsen mot vedeldare:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=475379

Notera att hon endast studerat 13 vedeldande hus, och dessutom inte utrett sammantagna hälsoeffekter. Det relevanta är inte om det finns cancerogena ämnen vid dålig eldning, det väsentliga är 1) drabbas vedeldare oftare av cancer och 2) lever de kortare liv än andra?

Vad gäller 2) så har jag hört (ingen referens) att vedeldare lever längre än snittet. Om det beror på att man generellt bor på landet med mer frisk luft, motion pga vedhanteringen, eller pga att antioxidanter i vedrök motverkar cancer låter jag vara osagt.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare (1 dolda)
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser