Hej där!
Nu änteligen har jag fått tummen ur och börjat ombyggnationen av värmesystemet i kåken. Original är en CTC 265B med oljeeldning och elpatroner som backup. En "före" bild nedan. VV beredaren i bakgrunden har jag använt då det inte behövts värme. Den skall kastas ut.

Vad jag vill ha när det är klart är solvärme (vakuumrör) med ackumulatortank, och pellets när solen har gömt sig. Både tappvarmvatten och värme vill jag ta ur detta. Såhär är det tänkt:

Jag började häromåret med att lägga mer isolering på vinden och bytte alla fönster till 3-glas isoler.
I höstas satte jag in en pelletsbrännare i den gamle CTC-pannan. En Nibe PB10 med ett eget byggt förråd på 700 liter. Tyvärr finns inte plats för ett 3 kubiksförråd så jag får hantera 16kg säckar med pellets.
Häromdagen började jag med att koppla in ackumulatortanken, en Strömsnästanken på 750 liter med solslinga och varmvattenslinga. Det var ju det där med platsbristen... Jag skulle helst velat ha 1500 liter ackutank. En Laddomat 10 laddar tanken + en Laddomat 630.2 ser till att pannan slutar elda när tanken är full.
Varför jag kopplar såhär är pga rekommendation av ÄFAB:
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/pelletsacktank_rapport.pdf Hade jag inte kopplat solvärme så hade jag inte använt en ackumulatortank.
Här blev det en del pyssel med att löda kopparrör. Jag har använt lödda kopparrör med så få skruvade kopplingar som möjligt då dom är sketdyra på nyinstallationen men behållt 1" stålrören som sitter original i huset.
Jag har använt Ø28mm mellan panna och tank. Rören passerar över och under pannrumsdörren vilket gör att det är en högpunkt där all luft samlas. Där sitter det avluftare.
Just nu är värmen klar med elpatroner i tanken men varmvattnet kommer fortfarande från pannan. Styrningen 630.2 saknas också så jag kör värmen via elpatron och varmvattnet via pellets just nu och i ett par dagar framåt.
Nästa fas i ombyggnationen är att få varmvatten från tanken samt få laddningen att funka optimalt. Just nu måste det skötas manuellt.
Fas 3 är att montera solfångarna på taket. Fortsättning följer...